Asperger och skolan, söker tips
25 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Asperger och skolan, söker tips
Hej! Jag är en lärare som arbetar med ett antal elever med as. Jag skulle vilja ha tips från er om vad ni tycker är viktigt att lägga fokus på i skolan samt tips på bra litteratur.
Tack på förhand, Anna
Tack på förhand, Anna
Hej Anna!
Jag hade mycket problematik under min uppväxt, och senare i arbetslivet också. I skolan satt jag mesta tiden och "längtade bort", längtade ut i skogen, till djuren där. Detta började när jag gick i fjärde klass, och de flesta anställningar inom arbetslivet var på gränsen till outhärdliga för mig. Min uppväxt och tiden jag hade inom arbetslivet (jag har heltids förtidspension sedan drygt tio år på grund av mina "funktionshinder") präglades mycker mera av "mitt DAMP light" än av Aspergers syndrom, men jag lyckades lära mig att "balansera" mitt DAMP med mitt Aspergers syndrom.
Men sedan jag fick diagnosen Aspergers syndrom med inslag av DAMP (i mitten/slutet av 1990-talet), och genom att jag för sju år sedan flyttade till en stad i Bergslagen mår jag påtagligt bättre. Det enda jag fortfarande "lider" av av de självdiagnostiserade symtom jag kännde av innan jag flyttade selektiv mutism och "bakvänd" överkännslighet mot ljud och mot fysisk beröring.
Här http://www.lul.se/templates/page____1119.aspx finns en lista med ett litet urval av böcker om Aspergers syndrom. Och så finns det en (i mitt tycke) välgjord dramafilm om en liten autistisk flicka, och om flickans mammas kamp för att försöka få hjälp med sin dotters autism. "House of Cards" heter den. Kathleen Turner spelar mamman,och Tommy Lee Jones spelar psykologen som tar sig an att utreda flickan. Stark och sevärd film, tycker jag.
Vidare kan jag rekommendera boken "Barn med autism och Asperger syndrom. Praktiska erfarenheter från vardagsarbetet", skriven av Wanda Waclaw, Ulla Aldenrud och Stefan Ilstedt. Den är utgiven på Förlaget Futurum 1999.