Tjockisskatt

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Bror Duktig » 2011-01-05 13:41:13

Truly skrev:
Bror Duktig skrev:
Truly skrev:
Miche skrev:Det är inget bra med lightprodukter heller, sötningsmedel är definitivt vansinnigt för i stort sett alla människor utom diabetiker.


Varför är sötningsmedel inte vansinnigt för diabetiker?
Om nu sötningsmedel är farligt, varför är det ok för diabetiker att äta farliga saker?

För att det är ännu mer vansinnig med socker för dem. Så då blir aspartam mindre farligt i en jämförelse. Om man nu MÅSTE äta sött, och inte kan hitta bättre mer ofarliga alternativ.


Nej, det är inte farligt att, som diabetiker, äta socker om man kan hantera det.
Men jag tycker ju det är totalt ologiskt att "förbjuda" något för en grupp människor för att det är farligt, sen ska en annan grupp människor få äta det ändå, trots att det är farligt. Inte rimligt alls.

Jag trodde att det var rätt svårt att hantera så att blodsockernivån i praktiken är jämn. En person i min närhet förr, hade diabetes1 och hade jättestora problem med sådant, och undvek därför allt som krävde mer insulin eller annorlunda doser än normalt. Hon hade fullt upp med att klara sig ändå. Vissa individer kan tydligen vara så att säga "svårinställda" eller hur man ska uttrycka det.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2011-01-05 13:44:30

Detta förstår jag inte riktigt:
Miche skrev:Huvudanledningen att man inte ska använda sötningsmedel är att kroppen inte får sina behov av kolhydrater fullt tillfredställt,

Det är väl inte många som äter så mycket socker och lite av andra kolhydrater att borttagande av socker spelar någon som helst roll (mer än en övergång för de som är sockerberoende)?

Jag har levt långa tider totalt utan socker, och det enda jag känner i skillnad är mindre sötsug utan socker, samt mindre gaser i magen utan socker. Jag baserar såklart inte mina åsikter enbart på mig själv, men jag verkar stämma in på det jag läst och hört och tror.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Miche » 2011-01-05 13:45:12

Maldita skrev:Sukralos är väl det som gör att Cola Light och Cola Zero numera är svinäckliga? Det där som smakar nästan beskt och allmänt vidrigt?

Jag gillar det sötningsmedel som finns i Pepsi Max, den går iallafall att dricka.

Både Cola Light och Zero innehåller Aspartam på de flesta marknader (inklusive Sverige). I Pepsi Max har de numera Sukralos istället.

Aspartam smakar inte sött för ca 5% av befolkningen som istället uppfattar det som beskt (däribland min fästmö).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Moggy » 2011-01-05 13:50:52

Maldita skrev:Sukralos är väl det som gör att Cola Light och Cola Zero numera är svinäckliga? Det där som smakar nästan beskt och allmänt vidrigt?

Jag gillar det sötningsmedel som finns i Pepsi Max, den går iallafall att dricka.


Nästan säker på att CC Zero har Aspartam och CC Light har sukralos.


Pepsi Max och CC Zero är underbara drycker som jag skulle kunna dricka hur mycket som helst av.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Truly » 2011-01-05 13:52:59

Bror Duktig skrev:
Truly skrev:
Bror Duktig skrev:
Truly skrev:
Miche skrev:Det är inget bra med lightprodukter heller, sötningsmedel är definitivt vansinnigt för i stort sett alla människor utom diabetiker.


Varför är sötningsmedel inte vansinnigt för diabetiker?
Om nu sötningsmedel är farligt, varför är det ok för diabetiker att äta farliga saker?

För att det är ännu mer vansinnig med socker för dem. Så då blir aspartam mindre farligt i en jämförelse. Om man nu MÅSTE äta sött, och inte kan hitta bättre mer ofarliga alternativ.


Nej, det är inte farligt att, som diabetiker, äta socker om man kan hantera det.
Men jag tycker ju det är totalt ologiskt att "förbjuda" något för en grupp människor för att det är farligt, sen ska en annan grupp människor få äta det ändå, trots att det är farligt. Inte rimligt alls.

Jag trodde att det var rätt svårt att hantera så att blodsockernivån i praktiken är jämn. En person i min närhet förr, hade diabetes1 och hade jättestora problem med sådant, och undvek därför allt som krävde mer insulin eller annorlunda doser än normalt. Hon hade fullt upp med att klara sig ändå. Vissa individer kan tydligen vara så att säga "svårinställda" eller hur man ska uttrycka det.


Jo, din vän kunde helt klart inte hantera socker. Och det varierar. Men det är MYCKET annat som påverkar blodsockret än socker, såsom stress, ångest, depression, menstruation, värme, kyla, förstoppning, diarré, infektioner, virus, bakterier mm. Och dessa sockerpåslag är mycket svårare att beräkna än intag av socker. Har man haft diabetes länge så lär man sig ganska exakt hur mycket extra insulin som krävs för att äta t.ex. en kexchoklad. Det fungerar ju på samma sätt som med vanlig mat, som också höjer blodsockret. Det finns t.o.m. formler att räkna ut hur mycket insulin man ska ta, där olika värden är "det nuvarande blodsockret", "mängden kalorier", "ens vikt" och "hur snabbverkande sockret är".

Jag är svårinställd. Och det största problemet är inte att beräkna mängden insulin till mängden socker, utan att kunna beräkna sådant som inte sker efter en konstant kurva, såsom stress, ångest och övrigt. Men det diskuteras knappt ens inom diabetesvården.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav sugrövmanövern » 2011-01-05 14:18:05

Miche skrev:Aspartam smakar inte sött för ca 5% av befolkningen som istället uppfattar det som beskt (däribland min fästmö).
Jag tycker ofta det smakar alkohol. I sprite gör det definitivt det, den är odrickbar. Även fanta apelsin, särskilt om den inte är väl kyld.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Lilla Gumman » 2011-01-05 14:58:31

Hej!

Det är bättre att dricka ett glas vanlig saft, än att dricka flera glas Fun Light eller liknande. En del personer med diabetes är väldigt noga med att det ska vara bara light-produkter med mindre fett och sötningsmedel i stället för socker, men jag tror inte att det är nyttigt i längden.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Moggy » 2011-01-05 15:21:57

Lilla Gumman skrev:Hej!

Det är bättre att dricka ett glas vanlig saft, än att dricka flera glas Fun Light eller liknande.n


Vem över 10 år dricker saft?

Sen har ju lightdrycker den fördelen att dom släcker törsten till skillnad från drycker med massa socker i.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav KrigarSjäl » 2011-01-05 15:26:34

Men vad f-n är vitsen med de här lightdryckerna som i princip innehåller kemikalier i vatten utspätt med vatten?
Förstår inte varför man dricker sånt slisk, det är ju vare sig gott eller närande.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Bror Duktig » 2011-01-05 15:39:54

KrigarSjäl skrev:Men vad f-n är vitsen med de här lightdryckerna som i princip innehåller kemikalier i vatten utspätt med vatten?
Förstår inte varför man dricker sånt slisk, det är ju vare sig gott eller närande.

Folk dricker det för att de tror att de då kan få i sig slisk utan att "betala för det", vilket inte är fallet med en massa socker. Jag tyckte att light-cola smakade ok förr, men nu dricker jag varken socker eller sötningsmedel.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2011-01-05 15:41:24

sugrövmanövern skrev:
Miche skrev:Aspartam smakar inte sött för ca 5% av befolkningen som istället uppfattar det som beskt (däribland min fästmö).
Jag tycker ofta det smakar alkohol. I sprite gör det definitivt det, den är odrickbar. Även fanta apelsin, särskilt om den inte är väl kyld.

Jag smaksatte min cacao med stevia igår. Och fy fanken vad beskt det smakade. Som gammaldags suketter/soletter när man tar för många. Men det smakade knappt sött. Stevia ska ju vara bättre, men sägs kunna smaka just beskt för en del.

Nä, det var bättre med helt osötad kakao.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2011-01-05 15:44:31

Truly skrev:
Bror Duktig skrev:
Truly skrev:
Bror Duktig skrev:
Truly skrev:
Miche skrev:Det är inget bra med lightprodukter heller, sötningsmedel är definitivt vansinnigt för i stort sett alla människor utom diabetiker.


Varför är sötningsmedel inte vansinnigt för diabetiker?
Om nu sötningsmedel är farligt, varför är det ok för diabetiker att äta farliga saker?

För att det är ännu mer vansinnig med socker för dem. Så då blir aspartam mindre farligt i en jämförelse. Om man nu MÅSTE äta sött, och inte kan hitta bättre mer ofarliga alternativ.


Nej, det är inte farligt att, som diabetiker, äta socker om man kan hantera det.
Men jag tycker ju det är totalt ologiskt att "förbjuda" något för en grupp människor för att det är farligt, sen ska en annan grupp människor få äta det ändå, trots att det är farligt. Inte rimligt alls.

Jag trodde att det var rätt svårt att hantera så att blodsockernivån i praktiken är jämn. En person i min närhet förr, hade diabetes1 och hade jättestora problem med sådant, och undvek därför allt som krävde mer insulin eller annorlunda doser än normalt. Hon hade fullt upp med att klara sig ändå. Vissa individer kan tydligen vara så att säga "svårinställda" eller hur man ska uttrycka det.


Jo, din vän kunde helt klart inte hantera socker. Och det varierar. Men det är MYCKET annat som påverkar blodsockret än socker, såsom stress, ångest, depression, menstruation, värme, kyla, förstoppning, diarré, infektioner, virus, bakterier mm. Och dessa sockerpåslag är mycket svårare att beräkna än intag av socker. Har man haft diabetes länge så lär man sig ganska exakt hur mycket extra insulin som krävs för att äta t.ex. en kexchoklad. Det fungerar ju på samma sätt som med vanlig mat, som också höjer blodsockret. Det finns t.o.m. formler att räkna ut hur mycket insulin man ska ta, där olika värden är "det nuvarande blodsockret", "mängden kalorier", "ens vikt" och "hur snabbverkande sockret är".

Jag är svårinställd. Och det största problemet är inte att beräkna mängden insulin till mängden socker, utan att kunna beräkna sådant som inte sker efter en konstant kurva, såsom stress, ångest och övrigt. Men det diskuteras knappt ens inom diabetesvården.

Ok, då förstår jag.

Men det verkar vara så att en del inte följer "kurvorna riktigt" så att mängden insulin som behövs vid en kexchoklad, varierar? Kanske dessa personer har väldigt skiftande stress eller liknande sådana faktorer då? En del verkar ju ha väldigt svårt att lära sig hur de fungerar också, och den här personen jag kände, verkade ha båda problemen. Hennes kille kunde finna henne oväckbar rätt ofta på morgonen, samt att hon kunde få utbrott i trafiken p.g.a. blodsockersvängningarna (verkade ju livsfarligt med en person som exploderar i utbrott hux flux i trafiken).
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav AAA » 2011-01-05 16:34:18

Moggy skrev:Vem över 10 år dricker saft?

Det står ju här i tråden :-D
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav AAA » 2011-01-05 16:41:19

Drog precis i mig en Vanilla Coke, perverst absurd upplevelse...
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Maldita » 2011-01-05 17:36:26

Vanilla Coke smakar sjukt knäppt, likaså tuggummit med smaken päron + lakrits (minns ej vilket märke det är just nu). Så konstig kombination liksom. Men Cherry Coke är ganska god faktiskt, och Dr Pepper är också god.

ICA är sadister och har tagit bort White Rocks jättegoda rootbeer samt den sjukt goda ginger ale:n de hade tidigare. Jag minns inte vad ginger ale:n hette, men den hade "fiery jamaican root ginger" i sig enligt burken.
Gray's American Food Store finns inte i Uppsala, vad göra?
Maldita
Inaktiv
 
Inlägg: 1517
Anslöt: 2010-02-06

Inläggav AAA » 2011-01-05 18:34:04

Dr. Pepper är den enda konstanta läsken i mitt liv. Är root beer alko-fri? Smakar den bärs? (Då vill jag inte testa)

Festade med Cherry Coke på nyårsafton - party, party! Det finns Dr. Pepper Cherry också, ska se om jag hittar den idag. Kollar efter Jamaican Root Ginger samtidigt :-)
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Banzai » 2011-01-05 18:45:19

AAA skrev:Dr. Pepper är den enda konstanta läsken i mitt liv. Är root beer alko-fri? Smakar den bärs? (Då vill jag inte testa)

Festade med Cherry Coke på nyårsafton - party, party! Det finns Dr. Pepper Cherry också, ska se om jag hittar den idag. Kollar efter Jamaican Root Ginger samtidigt :-)


Root beer smakar...tuggummi är väl den närmaste beskrivningen enligt mig. En mycket intressant smak är det i alla fall.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Inläggav MsTibbs » 2011-01-05 19:02:51

Cherry Coke är kemiskt...
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Maldita » 2011-01-05 20:04:59

Till och med vanligt vatten är kemiskt, det är en kemikalie. Det sker kemiska reaktioner när metall rostar. Det röda i blodet är ett resultat av en kemisk reaktion.

Det du menar är kanske syntetiskt?
Maldita
Inaktiv
 
Inlägg: 1517
Anslöt: 2010-02-06

Inläggav sugrövmanövern » 2011-01-05 20:18:52

Banzai skrev:
AAA skrev:Dr. Pepper är den enda konstanta läsken i mitt liv. Är root beer alko-fri? Smakar den bärs? (Då vill jag inte testa)

Festade med Cherry Coke på nyårsafton - party, party! Det finns Dr. Pepper Cherry också, ska se om jag hittar den idag. Kollar efter Jamaican Root Ginger samtidigt :-)


Root beer smakar...tuggummi är väl den närmaste beskrivningen enligt mig. En mycket intressant smak är det i alla fall.
Jenka-tuggummi närmare bestämt. Sjukt god läsk som inte känns allt för sliskig.

Smaken kommer från växten Sarsaparill. Dess rot närmare bestämt.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Banzai » 2011-01-05 20:35:42

sugrövmanövern skrev:
Banzai skrev:
AAA skrev:Dr. Pepper är den enda konstanta läsken i mitt liv. Är root beer alko-fri? Smakar den bärs? (Då vill jag inte testa)

Festade med Cherry Coke på nyårsafton - party, party! Det finns Dr. Pepper Cherry också, ska se om jag hittar den idag. Kollar efter Jamaican Root Ginger samtidigt :-)


Root beer smakar...tuggummi är väl den närmaste beskrivningen enligt mig. En mycket intressant smak är det i alla fall.
Jenka-tuggummi närmare bestämt. Sjukt god läsk som inte känns allt för sliskig.

Smaken kommer från växten Sarsaparill. Dess rot närmare bestämt.


Aha, där fick vi tuggummimärket också. Är Jenka också smaksatt med Sarsaparill?
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Inläggav sugrövmanövern » 2011-01-05 20:46:37

Banzai skrev:Aha, där fick vi tuggummimärket också. Är Jenka också smaksatt med Sarsaparill?
Ja, det är det nog. Tror inte man framställer det på syntetisk väg. Sarsaparill används i parfymer också.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav MsTibbs » 2011-01-05 20:48:33

Maldita skrev:Till och med vanligt vatten är kemiskt, det är en kemikalie. Det sker kemiska reaktioner när metall rostar. Det röda i blodet är ett resultat av en kemisk reaktion.

Det du menar är kanske syntetiskt?


Ja, syntetiskt. Oäkta, smakar konstigt, konstgjort.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Banzai » 2011-01-05 21:01:53

sugrövmanövern skrev:
Banzai skrev:Aha, där fick vi tuggummimärket också. Är Jenka också smaksatt med Sarsaparill?
Ja, det är det nog. Tror inte man framställer det på syntetisk väg. Sarsaparill används i parfymer också.
Då har jag lärt mig något nytt idag.:D Detta forum är bra för att vidga kunskapshorisonten tycker jag. Nu ska jag sluta spamma med OT-inlägg.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in