är det vanligt vid asperger att man är...

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

är det vanligt vid asperger att man är...

Inläggav mumsisen » 2011-01-05 10:00:58

Är det vanligt att vara utseendefixerad vid asperger? & vara sjukt duktig på photoshop teckna mm
gilla manga? riva sönder sårskorpor ;)
envis, självisk?
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Re: är det vanligt vid asperger att man är...

Inläggav mumsisen » 2011-01-05 10:02:11

mumsisen skrev:Är det vanligt att vara utseendefixerad vid asperger? & vara sjukt duktig på photoshop teckna mm
gilla manga? riva sönder sårskorpor ;)
envis, självisk?


vill tillägga att detta gäller inte mig utan en annan person jag känner väl :)
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Inläggav barracuber » 2011-01-05 11:45:01

För mig är utseendefixering en ganska ytlig sak. Och det förknippar jag inte med Asperger. "Vi" ser ofta igenom den där ytligheten och ser lite djupare på tillvaron..

Däremot Photoshop och manga - det är nog ganska typiskt. Att man blir extremt inne i något område och inte kan släppa det - man glömmer att äta och sova. Det är typiskt Asperger.

Sårskorpor - det kan jag själv känna igen.

Envis - jo, i viss mån. Jag har varit det i vissa mindre lyckade situationer. Men jag tycker ändå att andra i min närmsta bekantskapskrets (NT) har svårare att släppa på sin prestige än jag. Säger inga namn...
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav locomotiv » 2011-01-05 11:51:46

I de böcker mm jag har läst om asperger står det ofta att aspiesar kan vara helt ointresserade av sitt utseende, alternativt extremt fixerade vid utseendet. Så det borde kunna stämma rätt bra.
locomotiv
 
Inlägg: 101
Anslöt: 2009-12-28

Inläggav KrigarSjäl » 2011-01-05 15:02:50

Jag kan intyga att det är rätt många som är totalt ointresserade av utseende såväl som hygien.
Men det är alltid glädjande att se att det finns undantag.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: är det vanligt vid asperger att man är...

Inläggav Arkimedes » 2011-01-05 22:15:52

mumsisen skrev:Är det vanligt att vara utseendefixerad vid asperger? & vara sjukt duktig på photoshop teckna mm
gilla manga? riva sönder sårskorpor ;)
envis, självisk?

Jag vet inte vad du menar med utseendefixerad. Att man väljer partner/vänner efter utseende? Att man tänker överdrivet mycket på sitt eget utseende?

Jag tänker på mitt utseende, men inte överdrivet, tycker inte jag i alla fall. Jag väljer definitivt inte vänner/partner efter utseende men har svårt för att umgås med folk som luktar illa.

Jag har inte Photoshop och har aldrig provat.

Är inte så konstnärligt lagd. Jag har en teckning på väggen som jag gjorde 2004. Sen dess har jag inte ritat något.

Jag förstår mig inte på Manga.

Jag kan inte låta bli sårskorpor. Måste riva och då tar det ofta längre tid att läka.

Envis är jag.

Jag är inte självisk med flit men jag har svårt för att kompromissa. En del kompisar jag haft har blivit provocerade av att jag är så självständig. Om man vill olika saker så har jag inget emot att gå åt mitt eget håll ensam. Då blir kompisen som jag är med tvungen att följa med mig om hen inte vill vara ensam. Detta tolkas av vissa som att jag inte tar hänsyn till vad andra vill och bara vill få min vilja igenom.

Jag är hjälpsam och hjälper gärna vänner som behöver hjälp med t ex flytt och såna saker så länge dom säger rakt ut vad som behöver göras. På så sätt är jag inte självisk.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Zombie » 2011-01-05 22:23:25

Handböckerna brukar vara föråldrade, skrivna av folk som inte är aspergare själva och ta upp bara de mest utpräglade fallen, eller också vara av aspergare som generaliserar från, eller helt enkelt skriver om, sig själva.

Vi finns längs hela skalan, som i det mesta. Kan tänka mig att det finns fler av oss vid båda ytterändarna, också som med det mesta. Kanske mer vid den ohäftiga ytteränden, men det innebär ju inte att man inte kan vara representerad vid den motsatta, och det kan för många av oss helt enkelt bero på att vi är socialt vilsna eller råkar ha en begåvningssvacka i fråga om hur man själv tar sig ut.

edit: om "utseendefixering" alltså. Såg först sedan att det frågades om flera saker.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: är det vanligt vid asperger att man är...

Inläggav tahlia » 2011-01-06 16:36:21

Jag måste lära mig se efter vem sjutton som är inloggad innan jag skriver..

mumsisen skrev:Är det vanligt att vara utseendefixerad vid asperger? & vara sjukt duktig på photoshop teckna mm
gilla manga? riva sönder sårskorpor ;)
envis, självisk?


Om du plockar bort "utseendefixerad" samt "riva sårskorpor" så kan jag lätt sätta "vanligt" vid resten, förutsatt att man är medveten om att intressen (så som manga) naturligtvis varierar mellan människor. Så även talang (som att teckna).
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: är det vanligt vid asperger att man är...

Inläggav MsTibbs » 2011-01-06 16:58:10

mumsisen skrev:Är det vanligt att vara utseendefixerad vid asperger? & vara sjukt duktig på photoshop teckna mm
gilla manga? riva sönder sårskorpor ;)
envis, självisk?


Utseendefixerad varierar nog, jag har träffat minst en som jag inte tror duschat på en evighet, duschar man på morgonen lär INGEN stinka vett vid tiotiden på förmiddagen om man inte joggat el dyl, trots eventuella svettkörtelsjukdomar, right, right? Vet inte om han har AS, men jag tror det...

Fixerad på ett eller annat intresse/hobby är ett diagnoskriterium.

Riva sårskorpor gör jag, mest för att de kliar efter självskadebeteende.

Envis och självisk kanske. Endel AS lär vara själviska då de inte förstår (eller kanske ens bryr sig om) vad andra känner och tänker.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav fjutt » 2011-01-07 16:34:00

Jag är väldigt utseendefixerad eller när det kommer till mig själv. Jag bryr mig inte om hur andra ser ut bryr mig bara om hur dom är som personer...
fjutt
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Stockholm

Re: är det vanligt vid asperger att man är...

Inläggav Solitaria » 2011-01-08 15:07:59

Arkimedes skrev:
mumsisen skrev:Är det vanligt att vara utseendefixerad vid asperger? & vara sjukt duktig på photoshop teckna mm
gilla manga? riva sönder sårskorpor ;)
envis, självisk?


Jag är inte självisk med flit men jag har svårt för att kompromissa. En del kompisar jag haft har blivit provocerade av att jag är så självständig. Om man vill olika saker så har jag inget emot att gå åt mitt eget håll ensam. Då blir kompisen som jag är med tvungen att följa med mig om hen inte vill vara ensam. Detta tolkas av vissa som att jag inte tar hänsyn till vad andra vill och bara vill få min vilja igenom.


Känner verkligen igen mig i det där, Arkimedes.
Solitaria
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2010-11-05

Re: är det vanligt vid asperger att man är...

Inläggav biologic » 2011-01-08 22:59:41

mumsisen skrev:Är det vanligt att vara utseendefixerad vid asperger? & vara sjukt duktig på photoshop teckna mm
gilla manga? riva sönder sårskorpor ;)
envis, självisk?


Ptja, jag har beskrivits som extremt duktig på att teckna med blyerts samt i Photoshop med Wacombräda. Huruvida jag är värd så mycket beröm är subjektivt.
Hade BDD (body dysmorphic disorder) tidigare, har väl fortfarande drag av det, så jag är utseendefixerad men aldrig nöjd. Det är rätt motsägelsefullt; Jag skiter blankt i hur andra ser ut, bara de är trevliga, men jag vill se presentabel ut... Är extremt envis, har varit väldigt självisk och självupptagen tidigare i livet... skulle tro att det är relativt vanligt.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Inläggav biologic » 2011-01-08 23:00:18

fjutt skrev:Jag är väldigt utseendefixerad eller när det kommer till mig själv. Jag bryr mig inte om hur andra ser ut bryr mig bara om hur dom är som personer...


En till! Jippie! :D
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Inläggav lasseivägen » 2011-01-08 23:38:53

Knappast utseendefixerad, men vill numera inte vara alt för ovårdad, har nog hyfsade kläder, och även egenhygien, Bryr mig inte särskilt mycket om hur min omgivning uppfattar mig rent fysiskt.

Snarare egocentrisk än egoistisk, funderar väldigt koncentrerat på hur jag uppför mig, eftersom jag har dålig pejl på hur man skall "vara" för att passa in i det sociala "spelet".

Riva skorpor har blivit bättre med åren, men tror inte det är särskilt aspigt.

photoshop kan jag nog rätt bra rent teknisk, däremot inte bra på artistiska saker.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in