FK beslut halv sjukpenning?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

FK beslut halv sjukpenning?

Inläggav csharp » 2010-12-28 15:52:28

har fått mitt beslut från FK och de bedömer att jag har rätt till halv sjukpenning pga det finns arbeten med mycket låga prestationskrav

bedömningen styrker också rätten till halv sjukpenning utifrån att jag får rimlig tid på mig för att börja medicinering

tycker det är lite konstigt eftersom medicinen gäller ju endast för ADHD och inte för Asperger så jag kommer ju inte direkt bli "botad" av medicinen

sen har jag varit utan inkomst sedan i augusti och sjukintygen har inte styrkt någon funktionsnedsättning då men nu efter utredning så gör de ju det men jag får fortfarande bara sjukpenning för mindre än 1 månad och dessutom halv sjukpenning

någon som har halv sjukpenning och hur får ni ihop resten av inkomsten?
jobbar man för "andra halvan" ?

nu är det bevisat utifrån utredningen att jag har en funktionsnedsättning och den kommer jag ju inte bli "frisk" ifrån
så ska jag söka sjukersättning nu istället för sjukpenning?

någon som har några tips? synpunkter?
känner mig enormt förvirrad just nu
:shock:
csharp
 
Inlägg: 209
Anslöt: 2010-10-14
Ort: Mellansverige

Inläggav matterik » 2010-12-28 17:59:12

Du kanske ska ringa habiliteringen.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav csharp » 2010-12-28 18:02:28

jag har fått en tid hos habiliteringen men de har väl inget med försäkringskassan att göra?

eller hur kan habiliteringen hjälpa mig menar du?

problemet är att jag inte får några pengar alltså ingen inkomst vilket leder till att jag inte kan tex få någon bostad (hyresrätt) eftersom jag inte har någon inkomst

ska man få en LSS bostad så måste man ha någon form av inkomst som jag fattat det
csharp
 
Inlägg: 209
Anslöt: 2010-10-14
Ort: Mellansverige

Inläggav csharp » 2011-01-02 16:39:31

Det står ju här:

Sjukersättning är en ersättning för dig mellan 30 och 64 år och som troligen aldrig kommer att kunna arbeta heltid på grund av sjukdom, skada eller funktionsnedsättning

Och kan man inte jobba HELTID på grund av funktionsnedsättning vilket är nästan underförstått när man har ADHD och Aspergers Syndrom så borde man helt enkelt få sjukersättning oavsett om det gäller hel, halv eller en fjärdedels.

Hur kan FK bedöma någon annat tycker jag är konstigt eftersom man även har sin utredning och läkarutlåtande där det faktiskt står vilka diagnoser man har och vilka problem man har utifrån sina diagnoser.

Även om jag börjar med ADHD medicinering så innebär det inte att mina problem med Aspergers syndrom försvinner.

Jag har även läst på FKs sida att de själva kan rekommendera sjukersättning istället för sjukpenning om man just har varaktigt nedsatt arbetsförmåga.

Vet inte hur vanligt det är att FK själva rekommenderar sånt.

Eftersom jag har en (två?) funktionsnedsättning så borde jag väl ha sjukersättning och inte sjukpenning eller Akassa?

Akassa är väl till för de som inte är sjuka eller inte har en funktionsnedsättning så skulle man ta emot Akasse pengar så säger man väl i princip att man inte är sjuk och kan arbeta?
:shock:
csharp
 
Inlägg: 209
Anslöt: 2010-10-14
Ort: Mellansverige

Inläggav nano » 2011-01-03 3:03:29

När det gäller LSS så ska "goda levnadsvillkor" uppnås.
Och det är såvitt jag förstår komunen som ska se till att det uppnås, hittade något dokument från socialstyrelsen tror jag eller om det var i lagtexten som sade att man skulle uppnå en levnadsstandard i nivå med jämnåriga.

Om du vill kan jag utveckla det hela.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav ford » 2011-01-03 5:44:18

Csharp

Dom kan ju inte tvinga dig till felmedicinering (adhd medicin mot as), då sådan medicin inte finns. ADHD medicin är till för männiksor mot ADHD, så detta måste du överklaga, för det går ju t.o.m. att bevisa att det är ett felaktigt beslut.

Problemet är väl mest att folk med as ofta har svårt att formulera sig vid kontakten med myndigheter och det är där jag ser att det ev kan skita sig.

-Har du inte någon vettig person i din omgivning, som är någorlunda insatt i vad as/adhd innebär och som skulle kunna hjälpa dig med detta och/eller få en fullmakt att föra din talan?

Kanske kan någon på habliteringen hjälpa till, ifall du inte har någon anhörig som skulle kunna reda ut det?
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav nano » 2011-01-03 6:55:52

I det fallet kan nog någon av yrkesgrupperna psykolog, läkare, psykiater kunna intyga att medicinen är för att lindra ADHD, inte AS.
Personligen tror jag att egen framgång ger en hel del ASare möjligheten att göra något jobb.
Mycket viktigt att hitta sätt att inte utlösa rädslorna, det kan nog psykologer hjälpa till o komma med ideer på.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav csharp » 2011-01-03 15:10:06

Jag har begärt omprövning av de beslut som togs vilket ledde till halv sjukpenning och jag kan inte överklaga för det kan ju ta hur lång tid som helst och jag måste snart få en stadig inkomst eftersom det behövs om jag ska ha någon som helst chans att få en bostad med hjälp av LSS.

Jag vill inte ta emot Akassa för det är väl för "friska" människor som är arbetslösa och jag är ju "sjuk" eller har två psykiska funktionshinder som gör att jag inte kan jobba heltid för det har jag provat och jag mådde extremt dåligt och akassan kom ändå fram till att jag i genomsnitt jobbat deltid under ett års tid och mådde även då väldigt dåligt minst sagt.

Alltså borde jag få åtminstone en fjärdedels sjukersättning eftersom jag har två funktionsnedsättningar som gör att jag inte kan jobba heltid resten av mitt liv.

Jag ska till psykiatrisk mottagning nu i januari och då borde jag kanske diskutera sjukersättning med min läkare men då får man hoppas att läkaren skriver ett bra medicinskt underlag för sjukersättning för annars dröjer det ännu längre tills jag får någon inkomst.

Ovissheten är superjobbig och att behova oroa sig för alla bitar som måste falla på plats för att man ska få leva ett "värdigt" framtida liv som psykiskt funktionshindrad.
:shock:
csharp
 
Inlägg: 209
Anslöt: 2010-10-14
Ort: Mellansverige

Inläggav ford » 2011-01-03 16:03:37

Du kan lugnt ta emot a-kassa på halvtid, om du har fått beviljat halv sjukpenning, det påverkar inte din rätt till sjupenning på halvtid, vad det däremot gör med rätten till sjukersättning vågar jag inte yttra mig om, men det innebär heller inte att jag skulle förutsätta att det försvårar din rätt att få detta.

Dock: anses du vara arbetsför på halvtid behöver det inte nödvändigtvis vara så farligt som du kanske tror, ifall du får rätt stöd och hjälp ute på arbetsmarknaden. Jag skall förklara mer ingående här nedan:

Det du först måste göra är att prata med arbetsförmedlingen, förklara för dom att du har as, och vad du oroar dig för, samt styrka detta med intyg om de så kräver.

Gör du detta har inte arbetsförmedlingen någon rätt att ställa krav som är omöjliga att uppfylla, utifrån dina medicinska och/eller psykiska förutsättningar.
Du bör också ha rätt till siuskonsulent, lönebidrag och annat som gör så att du kan hitta ett jobb där du kan arbeta i din egen takt, samt efter dina förutsättningar och alltså inte behöver bränna ut dig och/eller krävas på för dig orimliga arbetsprestationer.

Du behöver alltså inte nojja ihjäl dig över det där med halv sjukersättning. :)

Det du däremot måste ta tag i är det där med kravet på medicinering och du bör defintivit förklara för arbetsförmedlingen ifall du inte tror dig kunna klara av att jobba heltid ens på längre sikt och fråga dom om råd ang det där med sjukersättning.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Juddy » 2011-01-03 16:23:30

Försäkringskassan byter numera bara i undantagsfall ut sjukpenning mot sjukersättning på eget initiativ. Tidigare var det ofta så, så fick jag min första period av tidsbegränsad sjukersättning innan jag fick den tills vidare. Du kan be din läkare skriva ett utlåtande om hälsotillstånd om du vill ansöka om sjukersättning. Det är viktigt att det där framgår VAD som sätter ner din arbetsförmåga, på vilket sätt och även att tillståndet är livslångt och inte kan förbättras mer, eg., ingen rehab-potential finns. De formuleringarna, livslångt, kan inte påverkas, rehab-potential uttömd är viktiga punkter.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav csharp » 2011-01-03 16:43:17

tack alla som har svarat och hjälpt mig lite att reda ut saker
:)
allt detta är nytt för mig så det är väl mycket oro just nu och grubblande över allt möjligt
:shock: :?
csharp
 
Inlägg: 209
Anslöt: 2010-10-14
Ort: Mellansverige

Inläggav csharp » 2011-01-03 18:40:43

på varje sjukintyg jag har skickat in sedan augusti så har det stått att jag ska utredas för asperger och jag hann komplettera med min utredning/läkarutlåtande innan de skulle ompröva ärendet eftersom de tidigare innan utredningen beslutat att jag inte beviljades sjukpenning

utredningen var inte klar förrens i slutet av november och jag fick halv sjukpenning för en period oktober och i början av november alltså inte ens en månad

även fast jag kompletterade med min utredning så hjälpte den inte att styrka min helt nedsatta arbetsförmåga även fast att jag faktiskt hade två psykiska funktionshinder

hur FK kan bedöma att jag inte är "sjuk" i augusti, september men att jag får halv sjukpenning för perioden oktober-november är helt förvirrande eftersom funktionshindren är medfödda så enligt dem låter det som att jag inte hade ADHD och Asperger i augusti och september men att jag hade det i oktober och november?

hur de kom fram till att min arbetsförmåga var "halvt" nedsatt i oktober och i början av november men inte innan tycker jag är väldigt märkligt

jag vet inte varför jag överhuvudtaget ska få halv sjukpenning om de ändå inte tycker jag ska få sjukpenning för hela perioden alltså augusti fram till november när utredningen var klar?

jag trodde min utredning självfallet skulle ändra deras beslut när jag kompletterade den till mina sjukintyg från augusti och få beviljad sjukpenning från just augusti och framåt så jag blev lite förvirrad när jag ändå fick halv sjukpenning för slutet av oktober och början av november när inte ens utredningen var klar

om FK bedömer varje sjukintyg enskilt så borde man inte kunna komplettera för att de ska ändra sina beslut heller men i mitt fall så gjorde kompletteringen av utredningen att de iallafall ändrade sig men jag förstår verkligen inte varför jag fick sjukpenning för slutet oktober och några dagar i november när jag inte fick halv sjukpenning från augusti

jag kan inte överklaga för jag har inte tid att vänta på att få inkomst eftersom jag har varit utan inkomst sedan i juli och fortfarande väntar på att få någon stadig inkomst

är det någon som hänger med på allt vad jag svamlar om?
låter det som att FK beslut är helt rimligt som de har resonerat?

kan man kontakta FK och ifrågasätta deras beslut utan att överklaga tex om man åker till FK och personligen pratar med någon handläggare och så kanske de kan förklara hur de har tänkt?

vågar man det utan att det blir repressalier?
:shock:
vem/vilka granskar FK och deras beslut?
omprövningsenheten är ju även en del av FK och alla har inte tid eller råd att överklaga och vänta på beslut
csharp
 
Inlägg: 209
Anslöt: 2010-10-14
Ort: Mellansverige

Inläggav nano » 2011-01-03 19:27:05

Jag förstår inte hur detta med LSS skulle hindra något annat.

Som jag förstått så ska LSS kontoret se till att du har en tillvaro så lik jämnåriga utan funktionsnedsättning som det går och då spelar ju FK ingen som helst roll annat än att de tar en bit av kostnaden som sedan LSS kan slippa att betala just för att FK betalar det de betalar.
Vill du fiska 5 dagar i veckan och det skulle vara möjligt för en utan funktionshinder så är det vad jag förstår LSS kontorets uppgift att hjälpa dig att uppnå det.
Om det är någon som förljer med så får de fixa det, är det att du behöver fiskeutrustning så är det det de får ordna, är det pengar som saknas får de ordna det med.
Däremot tror jag inte att de är tvungna att se till att du har en massa pengar på banken men att du kan leva som om du hade en normal inkomst för din ålder eller bättre, i vilket fall inte sämre.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav kuromi » 2011-01-03 19:37:25

undrar också

men för att kunna betala LSS insatser som man ansöker om måste man väl ha en inkomst för att kunna betala tex hyra för lägenhet för vem/vilka ska annars betala den?
kuromi
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2010-12-27
Ort: Mellansverige

Inläggav csharp » 2011-01-03 19:40:58

@nano

behöver jag inte oroa mig för att få pengar (inkomst) från FK (eller Akassan) för att kunna få en LSS bostad menar du?

tar LSS handläggarna inte hänsyn till att jag har någon inkomst när de tar beslut om jag får en LSS insats eller inte?

(det är ju behovsstyrt har jag förstått men jag va helt säker på att man måste ha en inkomst för att kunna tex betala hyra för en lägenhet osv)
:shock:
csharp
 
Inlägg: 209
Anslöt: 2010-10-14
Ort: Mellansverige

Inläggav nano » 2011-01-03 19:43:38

kuromi skrev:undrar också

men för att kunna betala LSS insatser som man ansöker om måste man väl ha en inkomst för att kunna betala tex hyra för lägenhet för vem/vilka ska annars betala den?
LSS kontoret, de är vad jag förstår skyldiga att se till att man har en bra tillvaro i samarbete med den som behöver det.
De får såvitt jag förstår se till att andra myndigheter gör det de ska men att LSS kontoret alltid måste se till att den behövande har dessa så kallade goda levnadsvillkor.

Behovsstyrt ja, behöver du en bostad så är det deras uppdrag att se till att du får det.
De får nog ta vara på dina förmågor men lyckas du inte själv så är det vad jag förstår deras skyldighet att se till att du ändå får din bostad i likvärdig standard som icke funktionshindrade yrkesarbetande jämnåriga.
Senast redigerad av nano 2011-01-03 19:55:06, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav nano » 2011-01-03 19:48:56

csharp skrev:@nano

behöver jag inte oroa mig för att få pengar (inkomst) från FK (eller Akassan) för att kunna få en LSS bostad menar du?
Nix, som jag förstår så är de däremot skyldiga att hjälpa dig att få en inkomst.
Lyckas varken de eller du med det så är de fortfarande tvungna att se till att du har en så likvärdig tillvaro som jämnåriga icke funktionshindrade som möjligt.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav csharp » 2011-01-03 19:54:19

@nano

åhå tack så mycket för hjälpen!
:D
nu känns det faktiskt lite mindre oroligt!
csharp
 
Inlägg: 209
Anslöt: 2010-10-14
Ort: Mellansverige

Inläggav Moggy » 2011-01-03 20:50:47

nano skrev:Däremot tror jag inte att de är tvungna att se till att du har en massa pengar på banken men att du kan leva som om du hade en normal inkomst för din ålder eller bättre, i vilket fall inte sämre.



Är det verkligen så generöst? Det innebär ju att dom skulle se till att man kan ha en hyggligt ny bil, fräsch lägenhet, massa hemelektronik, Thailandsresa en gång per år etc.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Juddy » 2011-01-03 20:59:01

Skälig levnadsstandard heter det snarare. Som en LSS-åtgärd ingår att ha, om man har sjukersättning, en meningsfull sysselsättning som det heter.
När det gäller jobb är man hänvisad till den öppna eller anpassade arbetsmarknaden. LSS kan förmedla kontakter men de ordnar ingenting per se.

Med avslag på sjukpenning i ett par månader men sedan sjukpenning efter det. Vid tiden för avslaget har man bedömt att arbetsförmågan inte är nedsatt med minst en fjärdedel. Sedan tillkommer något som ändrar detta och beslutet om arbetsförmågan blir att den är nedsatt till hälften.
Detta sagt, jag håller inte nödvändigtvis med.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav nano » 2011-01-03 21:40:45

Nej skälig levnadsstandard är enligt socialtjänstlagen, inte LSS.

LSS kontoret får tänka i ekonomiska banor om vad en jämnårig utan funktionshinder tjänar.
Lön till ledsagare tex, den kostnaden tas av det allmänna, det betalar man inte själv.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Juddy » 2011-01-03 21:51:46

nano skrev:Nej skälig levnadsstandard är enligt socialtjänstlagen, inte LSS.

LSS kontoret får tänka i ekonomiska banor om vad en jämnårig utan funktionshinder tjänar.
Lön till ledsagare tex, den kostnaden tas av det allmänna, det betalar man inte själv.


Men det är en helt annat sak än privatekonomi.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav nano » 2011-01-03 21:54:54

LSS menar du?
Ja den har såvitt jag vet inget att göra med ens ekonomi, men LSS har allt o göra med hur ens liv är.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Juddy » 2011-01-03 23:29:11

nano skrev:LSS kontoret, de är vad jag förstår skyldiga att se till att man har en bra tillvaro i samarbete med den som behöver det.
De får såvitt jag förstår se till att andra myndigheter gör det de ska men att LSS kontoret alltid måste se till att den behövande har dessa så kallade goda levnadsvillkor.

Behovsstyrt ja, behöver du en bostad så är det deras uppdrag att se till att du får det.
De får nog ta vara på dina förmågor men lyckas du inte själv så är det vad jag förstår deras skyldighet att se till att du ändå får din bostad i likvärdig standard som icke funktionshindrade yrkesarbetande jämnåriga.


Not: MINA kursiveringar.

Vad vi lägger i begreppet levnadsvillkor och det att det är deras uppdrag att se till att man får en jämförbar bostad, det varierar oerhört över landet. Bostadsanpassning (via kommunen) ja. Likvärdig standard i så måtto att man har någonstans att bo, ja. Hur det däremot ser ut, bedöms och utförs i praktiken är något som varierar oerhört över landet. Där jag själv bor är det snudd på omöjligt att få bostad genom LSS om man inte har multihandikapp, eller är gravt autistiskt. Det har ändå allt med ekonomi att göra.

Jag har själv LSS-insatser.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Återgå till Aspergare och vården



Logga in