Hur har ni det med motoriken?
58 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
segdeg skrev:VET ej. Hos mig en störande överörlighet pga ngn sorts glatt muskulatur, både i leder och utomleds. Var ett bekymmer som barn, olycksdrabbad och just klumpig i lek och idrott.Blev bättre som vuxen men den glada muskulaturen är sliten och lederna ur tiden. VET ej. Men enligt en del neurotypiskt kunnande går det att träna den glatta muskulaturen att interagera med leder funktioner. VET ej. Har ej belägg för glada muskler aspie add adhd etc. Men ej osannolik orsak. detsamma som interagerar KONCENTRATION NÄRVARO,ETC. INTE mycket jag vet. NÅGON? varning halt, svag is vintertid, Sandas och skottas ej, se upp takras och annat oförklarligt som har mer med årstid att göra än funktionshinder i motorik och pedagogisk felinlärning MED rsvation för mattematiska talfel och flskrvningar
Kan det vara Ehler Danlos syndrom du har? D.v.s. överrörlighet? Lider av detta själv men det har inget med AS att göra såvitt jag vet. Här kan du läsa lite mer om detta: http://www.socialstyrelsen.se/ovanligadiagnoser/ehlers-danlossyndrom
Ett litet utdrag:
Sjukdom/skada/diagnos
Ehlers-Danlos syndrom (EDS) är en medfödd bindvävssjukdom som påverkar leder, hud och blodkärl. Förändringen i bindväven beror på bristfällig bildning av kollagen, ett av kroppens grundläggande byggnadsmaterial och det vanligast förekommande typ av proteiner (äggviteämnen) hos människan. Kollagen utgör nära en tredjedel av kroppens totala proteinmängd. Det finns mer än tjugofem olika typer av kollagen i hud, ben, senor, brosk, blodkärl, tandkött, basalmembran, hornhinna, ögats glaskropp och stödjande vävnader i inre organ. Kollagenkedjor binder ihop sig tre och tre och bildar trådar (fibriller) med stor styrka. Vid Ehlers-Danlos syndrom har fibrillerna en glesare, förändrad struktur som gör att hållfastheten i vävnaderna blir sämre. Det ger ökad ledrörlighet, övertöjbar hud och ibland sköra kärlväggar. Även andra proteiner med liknande funktion börjar bli kända, och i några fall av Ehlers Danlos syndrom har man hittat förändringar i något av dessa proteiner.
Sjukdomen kan delas in i sex olika typer: klassisk typ, överrörlighetstyp, kärltyp, kyfoskolios-typ, artrochalasi-typ samt dermatosparaxis-typ. De olika formerna varierar både vad gäller ärftlighet och symtom.
Jag var och är klumpig, brukar slå i dörrhandtag, trösklar, med mera. Det är som om jag inte riktigt vet var jag är i förhållande till omgivningen.
När jag var liten och det var min första skoldag så hade jag slagit upp knät på rasten (snubblat på nånting, fått skrubbsår). Jag gick till en fröken för att be om plåster, denne fröken sade "Titta i skatboet" och pekade mot matsalstaket, där det mycket riktigt fanns ett fågelbo med några plåster i. Jag gick glatt dit och försökte klättra upp på stupröret, men någon annan fröken lyfte ned mig därifrån så jag inte skulle slå mig ännu värre. Jag hade inte förstått att den första fröken skämtade med mig, utan tog det väldigt bokstavligt.
När jag var liten och det var min första skoldag så hade jag slagit upp knät på rasten (snubblat på nånting, fått skrubbsår). Jag gick till en fröken för att be om plåster, denne fröken sade "Titta i skatboet" och pekade mot matsalstaket, där det mycket riktigt fanns ett fågelbo med några plåster i. Jag gick glatt dit och försökte klättra upp på stupröret, men någon annan fröken lyfte ned mig därifrån så jag inte skulle slå mig ännu värre. Jag hade inte förstått att den första fröken skämtade med mig, utan tog det väldigt bokstavligt.
Min sambo är otroligt klumpig, om det beror på hans diagnos låter jag vara osagt. Men hans sätt att vara, otroligt impulsiv och väldigt "yster" i kombination med långa armar och nedsatt syn är nog orsaken till många skador han ådrar sig.
Jag gillar honom som han är men ibland kan jag inte låta bli att tänka och ibland även säga att det var väl klumpigt/onödigt. Tyvärr blir det där nånstans fel, för jag tycker som sagt om honom och en del drumligheter är tom. lite gulliga på nått vis.
Men när halva semestern blir förstörd för att han i sin otålighet skaffat sig andra gradens brännskador, då blir jag lite matt...
Han tror att jag tycker att han ständigt är en klumpig drumel, i negativ bemärkelse, förslag på hur jag ska bemöta det?
Jag gillar honom som han är men ibland kan jag inte låta bli att tänka och ibland även säga att det var väl klumpigt/onödigt. Tyvärr blir det där nånstans fel, för jag tycker som sagt om honom och en del drumligheter är tom. lite gulliga på nått vis.
Men när halva semestern blir förstörd för att han i sin otålighet skaffat sig andra gradens brännskador, då blir jag lite matt...
Han tror att jag tycker att han ständigt är en klumpig drumel, i negativ bemärkelse, förslag på hur jag ska bemöta det?
Re: Kontaktannons....
Lovina79 skrev:Jag är sen fyra år sambo med min kille som har asperger, jag själv är "normal" men har en hel del i bagaget. Vi har perioder då vi har väldigt svårt att leva ihop, just nu är vi inne i en sån svacka.
Jag skulle vilja ha någon att prata med som inte tar allt personligt men som ändå kan sätta sig in i problematiken.
Någon som orkar och vill hjälpa mig?
Jag tror inte att det är inte bra idé att fråga en aspergare om samlevnadsråd, om jag får vara brutalt ärlig.
prodge64 skrev:Lovina79 skrev:Jag är sen fyra år sambo med min kille som har asperger, jag själv är "normal" men har en hel del i bagaget. Vi har perioder då vi har väldigt svårt att leva ihop, just nu är vi inne i en sån svacka.
Jag skulle vilja ha någon att prata med som inte tar allt personligt men som ändå kan sätta sig in i problematiken.
Någon som orkar och vill hjälpa mig?
Jag tror inte att det är inte bra idé att fråga en aspergare om samlevnadsråd, om jag får vara brutalt ärlig.
Om det är i syfte att förstå hur en annan aspergare fungerar/resonerar/reagerar så borde det väl vara en ypperlig idé?
- Sammelsurium
- Anslöt: 2009-11-29
Sammelsurium skrev:Om det är i syfte att förstå hur en annan aspergare fungerar/resonerar/reagerar så borde det väl vara en ypperlig idé?
Alla är ju fortfarande olika.
prodge64 skrev:Sammelsurium skrev:Om det är i syfte att förstå hur en annan aspergare fungerar/resonerar/reagerar så borde det väl vara en ypperlig idé?
Alla är ju fortfarande olika.
Ja, men en person med NT är ännu mera olik, generellt sett.
- Sammelsurium
- Anslöt: 2009-11-29
Lovina79 skrev:Min sambo är otroligt klumpig, om det beror på hans diagnos låter jag vara osagt. Men hans sätt att vara, otroligt impulsiv och väldigt "yster" i kombination med långa armar och nedsatt syn är nog orsaken till många skador han ådrar sig.
Han kanske har ADHD också, med tanke på hans impulsivitet?
Han kan inte rå för sin klumpighet, lika lite som om han hade något kroppsligt fel. Möjligen kunde han vara försiktigare, men det går ju inte ihop med hans ev ADHD. Det enda jag kan råda dig till är att du förklarar att du bara är orolig för hans säkerhet, han kan ju verkligen göra sig illa.
Jag kan tänka "nu får jag inte tappa det här" och så tappar jag det i alla fall! Kanske blir jag så nervös att ingenting funkar.
En enligt mig vis person sade att när man tänker "nu får jag inte tappa det här" så föreställer man sig lätt hur det skulle gå om man tappar alltihop och då reagerar varenda cell i kroppen med att försöka uppfylla det man föreställer sig enligt denne.
Jag tror det ligger mycket sanning i det påståendet.
Tror det funkar bättre om man tänkt på framgången och hur man lyckas än tvärt om.
Jag tror det ligger mycket sanning i det påståendet.
Tror det funkar bättre om man tänkt på framgången och hur man lyckas än tvärt om.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor