Arbete, lagom tid?
22 inlägg
• Sida 1 av 1
Det finns ju inte en "socialt missanpassad person".
Eller, det finns "en socialt missanpassad person" gånger så många det finns, vill säga att var och en är missanpassad på sitt eget sätt, i sin egen grad, av sina egna orsaker, från sin egen lika unika grundpersonlighet och i förhållande till sin egen omgivning.
Sagda omgivning kan sedan i sin tur vara sund eller osund, påverkbar eller huggen i sten på sätt 0 - (gående mot?) ∞ .
Och så finns det olika arbeten i förhållande till allt detta.
Och...
Eller, det finns "en socialt missanpassad person" gånger så många det finns, vill säga att var och en är missanpassad på sitt eget sätt, i sin egen grad, av sina egna orsaker, från sin egen lika unika grundpersonlighet och i förhållande till sin egen omgivning.
Sagda omgivning kan sedan i sin tur vara sund eller osund, påverkbar eller huggen i sten på sätt 0 - (gående mot?) ∞ .
Och...
Då säger vi att omgivningen är som den är. Varken bättre eller sämre. Vad kan vara optimalt att arbeta?Zombie skrev:Det finns ju inte en "socialt missanpassad person".
Sagda omgivning kan sedan i sin tur vara sund eller osund, påverkbar eller huggen i sten på sätt 0 - (närmare?) ∞ .
Och...
Jag läste lite snabbt ur en bok från 1800 talet om jag inte minns helt fel på århundradet för något år sedan och kom att tänka på den idag. Författaren var emigrerad till Amerika och hade skrivit om hur han hade gjort för att överleva där och sin syn på arbete. Affärer och människosamlingar var troligen rätt långt ifrån då han odlade sin egen potatis och antar att han jagade eller födde upp djur. Det var inte många timmar om dagen han ansåg att man ska lägga ner energi för att överleva kan jag avslöja.Ingen olja eller maskiner nämndes som jag kommer ihåg som fusk. När man ligger på dödsbädden, vad kan vara det vanligast att man beklagar sig över, hur lite man arbetade eller hur mycket fritid som gick förlorat?
Senast redigerad av Parvlon 2010-12-28 19:08:03, redigerad totalt 2 gånger.
Det tror jag inte på. Något måste vara optimalt.Theone skrev:Varje person arbetar efter sin egen förmåga att låsa en regel över alla är värdelöst, därför rösta jag på ingen speciell tid alls.
Mvh
edit: Såg nu att jag inte hade "ingen speciell tid alls" som svarsalternativ. Jag missförstod "speciell" tror jag. Optimalt med inget arbete alltså, sen utökar man efter vad "man har för förmåga"?
Parvlon skrev:Det tror jag inte på. Något måste vara optimalt.Theone skrev:Varje person arbetar efter sin egen förmåga att låsa en regel över alla är värdelöst, därför rösta jag på ingen speciell tid alls.
Mvh
Ok då skulle jag vilja veta hur mycket jag skulle tjäna på det i sådant fall. Om jag ska svara för mig själv så föredrar jag att jobba intensivt för mycket pengar under kortare perioder, så jag kan vila ut sedan när energin är slut.
Det betyder alltså att jag vill ha betalt för det jag gör inte timmarna, då jag kan utföra väldigt tunga jobb under kortare perioder bättre en de flesta om jag är motiverad för att det finns något stort att tjäna. Helst något väldigt osocialt också, föredrar att göra det själv på mitt sätt.
Mvh
Parvlon skrev:Då säger vi att omgivningen är som den är. Varken bättre eller sämre. Vad kan vara optimalt att arbeta?Zombie skrev:Det finns ju inte en "socialt missanpassad person".
Sagda omgivning kan sedan i sin tur vara sund eller osund, påverkbar eller huggen i sten på sätt 0 - (närmare?) ∞ .
Och...
Du ignorerar ju fortfarande att var och en själv också är som den är, det vill säga olik alla andra.
Vidare definierar du inte "optimalt". Så vad menar du med det ordet? Det här:
Parvlon skrev:Jag läste lite snabbt ur en bok från 1800 talet om jag inte minns helt fel på århundradet för något år sedan och kom att tänka på den idag. Författaren var emigrerad till Amerika och hade skrivit om hur han hade gjort för att överleva där och sin syn på arbete. Affärer och människosamlingar var troligen rätt långt ifrån då han odlade sin egen potatis och antar att han jagade eller födde upp djur. Det var inte många timmar om dagen han ansåg att man ska lägga ner energi för att överleva kan jag avslöja.Ingen olja eller maskiner nämndes som jag kommer ihåg som fusk. När man ligger på dödsbädden, vad kan vara det vanligast att man beklagar sig över, hur lite man arbetade eller hur mycket fritid som gick förlorat?
får mig att undra om du menar någon sorts självhushåll. (I så fall i vilket klimat, hur ordna för dem som inte är godsägarbarn, och så vidare?) Eller menar du "vanliga" jobb i storsamhället? Eller menar du "optimalt" rätt ut i det blå, bara för en själv utan hänsyn till vad som skulle kunna vara möjligt i yttervärlden? Eller... ?
Nej, missanpassad blir man när man inte är anpassad. Anpassad är de som inte är till besvär. Jag tror man märker om man är missanpassad genom att andra försöker anpassa en, påstår att man är ett "hopplöst fall" eller om man bara vet det genom att man inte "är socialt anpassad". Någon närmare definition har jag inte på lager just nu. Jag har säkert missat något.Zombie skrev:Parvlon skrev:Då säger vi att omgivningen är som den är. Varken bättre eller sämre. Vad kan vara optimalt att arbeta?Zombie skrev:Det finns ju inte en "socialt missanpassad person".
Och...
Du ignorerar ju fortfarande att var och en själv också är som den är, det vill säga olik alla andra.
Optimalt för överlevnad, fysisk hälsa och välmående för individen. Inte för omgivning eller "samhället", mer troligen mot miljön dock men det kan man ju ha olika teorier om. Jag är inte ute efter en tid som gäller för alla kanske ska tilläggas, snarare något att utgå ifrån. Noll låter litet men då förutsätts det att det är de socialt anpassade som ska arbeta och varför då när de har så mycket skit att snacka om? Är det inte ljugeri att säga att arbete är något socialt?Zombie skrev:Vidare definierar du inte "optimalt". Så vad menar du med det ordet? Det här:Parvlon skrev:Jag läste lite snabbt ur en bok från 1800 talet om jag inte minns helt fel på århundradet för något år sedan och kom att tänka på den idag. Författaren var emigrerad till Amerika och hade skrivit om hur han hade gjort för att överleva där och sin syn på arbete. Affärer och människosamlingar var troligen rätt långt ifrån då han odlade sin egen potatis och antar att han jagade eller födde upp djur. Det var inte många timmar om dagen han ansåg att man ska lägga ner energi för att överleva kan jag avslöja.Ingen olja eller maskiner nämndes som jag kommer ihåg som fusk. När man ligger på dödsbädden, vad kan vara det vanligast att man beklagar sig över, hur lite man arbetade eller hur mycket fritid som gick förlorat?
får mig att undra om du menar någon sorts självhushåll. (I så fall i vilket klimat, hur ordna för dem som inte är godsägarbarn, och så vidare?) Eller menar du "vanliga" jobb i storsamhället? Eller menar du "optimalt" rätt ut i det blå, bara för en själv utan hänsyn till vad som skulle kunna vara möjligt i yttervärlden? Eller... ?
Alternativen 10 h/dag, 7-16 7 dagar i veckan är inte relevanta, eftersom det innebär mer än heltid.
Fick jag själv välja, utan att det nämnvärt skulle påverka min arbetsinkomst hade jag föredragit att arbeta 3-4 förmiddagar per vecka, och vara ledig under resten av tiden, eftersom det hade känts mysigt och behagligt med så mycket fritid, samtidigt som det hade blivit tråkigt och frustrerande att inte jobba överhuvudtaget.
Detta hade dock bara gällt om jag hade haft en arbetsgivare som var tillräckligt snäll/korkad att betala mig en heltidslön för att jobba kanske 16h/vecka. Jag hade däremot aldrig fått för mig att börja drömma om att frivilligt få en del av min försörjning genom bidrag, bara för att jag ville slappa och softa (hade jag däremot saknat faktisk möjlighet att jobba heltid hade jag inte skämts över att ta emot sjukersättning/dyl på deltid).
Fick jag själv välja, utan att det nämnvärt skulle påverka min arbetsinkomst hade jag föredragit att arbeta 3-4 förmiddagar per vecka, och vara ledig under resten av tiden, eftersom det hade känts mysigt och behagligt med så mycket fritid, samtidigt som det hade blivit tråkigt och frustrerande att inte jobba överhuvudtaget.
Detta hade dock bara gällt om jag hade haft en arbetsgivare som var tillräckligt snäll/korkad att betala mig en heltidslön för att jobba kanske 16h/vecka. Jag hade däremot aldrig fått för mig att börja drömma om att frivilligt få en del av min försörjning genom bidrag, bara för att jag ville slappa och softa (hade jag däremot saknat faktisk möjlighet att jobba heltid hade jag inte skämts över att ta emot sjukersättning/dyl på deltid).
ford skrev:Alternativen 10 h/dag, 7-16 7 dagar i veckan är inte relevanta, eftersom det innebär mer än heltid.
Jodå eftersom det
a) Finns arbetsnarkomaner som får ångest av att göra annat på sin vakna tid än att arbeta
b) Finns människor som har fritidsintressen som har karaktären av ett arbete även om de inte får betalt
c) Finns företagare som arbetar betydligt mer än heltid för att få det att gå runt.
(Känner dessutom minst en person med AS som tillhör kategori A med inblandning av B)
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Tack för upplysningen men detta visste jag redan. Alla har dock inte en timme rast.marxisten skrev:Parvlon skrev:7-16 5 dagar i veckan ska det givetvis vara, som normala gör. Ford: Varför skulle man inte kunna arbeta mer än heltid?
7-16 är inte över heltid, utan är heltid. Arbetsdagen är antal arbetande timmar ex.kl. rast. 7-16 är 8 timmar arbete och 1 timme rast.
ufo skrev:Tiden är ganska ointressant för mig.
Instämmer, fast jag måste tänka på familjen!
ufo skrev:Viktigare är lönen men framför allt HUR arbetet är.
Hög lön är inte fel, men viktigt är att arbetsuppgifterna är stimulerande, jag jobbar inte gärna med något där jag inte har nytta av mina kreativa sidor.
ufo skrev:Ett jobb måste ha en lagom mix av snurriga människor för att bli optimalt.
Instämmer, människor som tar sig själva på fullt allvar står jag bara inte ut med, en viss självdistans är ett grundkrav.
marxisten skrev:Parvlon skrev:7-16 5 dagar i veckan ska det givetvis vara, som normala gör. Ford: Varför skulle man inte kunna arbeta mer än heltid?
7-16 är inte över heltid, utan är heltid. Arbetsdagen är antal arbetande timmar ex.kl. rast. 7-16 är 8 timmar arbete och 1 timme rast.
Jag tror alla normalbegåvade känner till detta, så tack för den totalt onödiga upplysningen.
Hursomhelst: i inledningsinlägget fanns alternativet 7-16 7 dagar i veckan (dvs hel arbetsdag på samtliga veckodagar, både vardagar och helger).
Återgå till Studier och arbetsliv