Batteritid på bärbar dator

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Batteritid på bärbar dator

Inläggav Lilla Gumman » 2011-01-01 18:50:50

Hej!

Min bärbara Fujitsu Siemens Esprimo Mobile har en batteritid på cirka en timme. En Acer Aspire TimelineX har en batteritid på 8 timmar. Hur kan det vara möjligt med en batteritid på 8 timmar? I princip skulle det räcka med att ladda den på natten och sen ta bort batteriladdaren när den används under dagen.

När vi köpte våra laptops sa killen i affären att vi en dag i veckan skulle ta ur batteriladdaren och låta batteriet ladda ur sig helt innan vi stoppade i batteriladdaren igen. Tydligen mådde batteriet bättre av det. Varför är det så?

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Miche » 2011-01-01 20:27:34

Batteritiden 8 timmar låter som ren fantasi (och tiden är väldigt beroende av vad datorn får arbeta med), det är sällan som de batteritider som tillverkarna anger faktiskt stämmer.

När det gäller batterier och urladdning så är det olika beroende på batteriets kemi, gamla nickelkadmiumbatterier tycker definitivt inte om att vara uppladdade länge, de "lagrar" information om normaltillståndet och vill ogärna laddas ur efter det, de batterierna fungerade bra för de som ständigt laddade upp och ur batterierna, men för de som använder apparaten sällan eller låter den vara uppladdad längre tider så dog batterierna mycket fortare...

Moderna batterier har andra problem, jag vet att en del "slits" av att bli uppladdade, men det är som sagt olika beroende på batteriets kemiska uppbyggnad.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Batteritid på bärbar dator

Inläggav barracuber » 2011-01-01 20:43:37

Lilla Gumman skrev:När vi köpte våra laptops sa killen i affären att vi en dag i veckan skulle ta ur batteriladdaren och låta batteriet ladda ur sig helt innan vi stoppade i batteriladdaren igen. Tydligen mådde batteriet bättre av det. Varför är det så?


Har inget klart svar att ge. Jag har fått uppfattningen att det som killen i affären sa gäller äldre batterier av nickeltyp, men inte de moderna lithium-baserade som alla moderna laptops och mobiler har. Nickelbatterier har inbyggd elektronik vilket lithiumbatterier saknar (fast jag vet inte om/hur detta har någon relevans).

Jag läste nyss ett tips (batteritypen framgick inte) att man inte alltid bör låta batteriet vara fulladdat utan att det skulle må bra av att ladda ur ibland. Men som sagt, jag vet inte vad som stämmer, man får helt enkelt kritiskt granska det man läser och hör och försöka bilda sig en uppfattning.

Lilla Gumman skrev:Min bärbara Fujitsu Siemens Esprimo Mobile har en batteritid på cirka en timme. En Acer Aspire TimelineX har en batteritid på 8 timmar. Hur kan det vara möjligt med en batteritid på 8 timmar? I princip skulle det räcka med att ladda den på natten och sen ta bort batteriladdaren när den används under dagen.


http://mintywhite.com/windows-7/10-ways ... tery-life/

Länken handlar om Win 7 men tipsen är allmängiltiga. (Fast Win 7 har en del specialfunktioner.)
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Batteritid på bärbar dator

Inläggav Dagobert » 2011-01-01 20:44:44

Lilla Gumman skrev:En Acer Aspire TimelineX har en batteritid på 8 timmar. Hur kan det vara möjligt med en batteritid på 8 timmar?

Min Asus eee901 har också max 8 timmar. Jag kan tänka mig 5 timmar surfning. Så ren fantasi är det inte.

När jag använder den hemma är batteriet borttaget för att få färre laddcykler.
Senast redigerad av Dagobert 2011-01-01 20:51:05, redigerad totalt 2 gånger.
Dagobert
 
Inlägg: 14479
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav barracuber » 2011-01-01 20:48:15

Miche skrev:Batteritiden 8 timmar låter som ren fantasi (och tiden är väldigt beroende av vad datorn får arbeta med), det är sällan som de batteritider som tillverkarna anger faktiskt stämmer.


Min macbook påstås ha 10 timmars batteritid men efter ett halvår kan jag bara konstatera att det är rent nys. :roll:

Det beror iofs lite på vad man gör. Man tjänar (som i länken i mitt förra inlägg) på att stänga ner saker som wifi, bluetooth, skärmsläckare, onödiga program och processer m.m. Men ändå, jag tror aldrig macbooken mellan tummen o pekfingret gått mer än 6 timmar.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Dagobert » 2011-01-01 20:51:18

I energialternativ kan man ställa in vid vilken batteriprocent datorn ska larma/stängas av. Jag har den på 2%, inte 10 som jag tror var standard. Det finns massor med tid kvar vid 10%.
Dagobert
 
Inlägg: 14479
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav barracuber » 2011-01-01 20:55:43

Ett annat bra tips är att hålla batteriet så svalt som möjligt. Ett hett batteri "drar mer".

Man bör inte lägga laptoppen på mjuka underlag som sängar och kuddar, då täcker man bara till ventiler.

När man sitter i exemelvis en soffa med sin laptop bör man använda ett hård platta för att undvika direktkontakt med benen. Finns att köpa billigt på Clas Ohlson till exempel. Detta har diskuterats i Mac-frågor-tråden. EDIT: Se bilder <a target="_blank" href="http://www.aspergerforum.se/post474576.html#474576">här</a>.

Ännu hellre finns det kylplattor som drivs via USB om man har råd.
Senast redigerad av barracuber 2011-01-01 21:00:01, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Dagobert » 2011-01-01 20:58:13

barracuber skrev:Ännu hellre finns det kylplattor som drivs via USB om man har råd.

Fast det befrämjar kanske inte batteritiden... :wink:
Dagobert
 
Inlägg: 14479
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav barracuber » 2011-01-01 21:01:43

Dagobert skrev:
barracuber skrev:Ännu hellre finns det kylplattor som drivs via USB om man har råd.

Fast det befrämjar kanske inte batteritiden... :wink:


Iofs. Att kyla ned datorn kyler inte nödvändigtvis ned batteriet. :oops: :)

Ditt tips på att plocka ut batteriet ibland låter vettigt.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Parvlon » 2011-01-01 21:03:27

Ofta är det bäst att slänga in batterierna i kylen, det är värmen som gör att effekten försvinner, när man ändå använder nätagget. Tror det var cirka 5% som förväntas "försvinna" i månaden på ett laptop batteri, självklart olika beroende på typ. Googlar man batteritypen så finns det tips hur man gör bäst för just den.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Dagobert » 2011-01-01 21:06:41

barracuber skrev:
Dagobert skrev:
barracuber skrev:Ännu hellre finns det kylplattor som drivs via USB om man har råd.

Fast det befrämjar kanske inte batteritiden... :wink:


Iofs. Att kyla ned datorn kyler inte nödvändigtvis ned batteriet. :oops: :)

Nja, jag menade att USB-kylplattan drar ström. Hur mycket vet jag förstås inte. :)
Dagobert
 
Inlägg: 14479
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Lilla Gumman » 2011-01-01 23:09:42

Hej!

Jag har laptopen på ett kontorsbord (inte datorbord men dock) med träskiva. Vi har trådlöst nätverk så någon gång har jag surfat vid köksbordet. Och någon enstaka gång har datorn stått på sóffbordet, när jag varit med i någon TV-lek och behövt googla fram svaret. Men jag har aldrig datorn i knät, i sängen eller något liknande.

Eftersom nu även knapp 9 har lossnat från den här laptopen har jag spanat in andra laptopar. Numera verkar det inte vara knappar som sitter fast med piggar, tangentborden verkar mera släta. Så om jag köper en ny laptop är det viktigt att det har ett slätt tangentbord och inte som det jag har.

Min dator har ju bara 1 timmes utlovad batteritid och den verkar stämma ungefär trots att jag är slarvig med att ta ur laddaren coh låta batteriet ladda ur. När jag surfade runt och kollade på nya datorer (bara drömmar än så länge) verkar de utlova batteritider på långt över 1 timme.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Batteritid på bärbar dator

Inläggav Kimmelie » 2011-01-02 18:11:52

Lilla Gumman skrev:
Min bärbara Fujitsu Siemens Esprimo Mobile har en batteritid på cirka en timme. En Acer Aspire TimelineX har en batteritid på 8 timmar. Hur kan det vara möjligt med en batteritid på 8 timmar? I princip skulle det räcka med att ladda den på natten och sen ta bort batteriladdaren när den används under dagen.


Den netbook jag hade tänkt köpa (Asus EeePC 1015 PED) lovade en batteritid på 13 timmar... Jag fick fel modell, och upptäckte det inte förrän det var försent. Den jag "fick" istället (1015 PN) påstås hålla i 6 timmar med windows 7 starter, och 10 timmar med Home eller Premium, pga ett bra, men strömslukande, extra grafikkort, som inte gick att stänga av grafikmotorn till, om man inte hade nån av de windows 7 versionerna. (Men jag kör linux, som drar mer ström (fråga mig inte varför...), så för mig håller batteriet bara i knappt 3 timmar...)

En skillnad mellan olika batterier är om de är 3- el 6-celliga. (Fråga mig inte vad det betyder...) Jag tyckte det var konstigt att batteritiden kunde variera mellan 8 och 13 timmar, fast det var 6-celliga i alla netbooks jag jämförde med, och fick till svar från försäljaren att det bla berodde på hur bra processorn var. Ju bättre processor, desto mindre strömförbrukning, sa han.

Lilla Gumman skrev:När vi köpte våra laptops sa killen i affären att vi en dag i veckan skulle ta ur batteriladdaren och låta batteriet ladda ur sig helt innan vi stoppade i batteriladdaren igen. Tydligen mådde batteriet bättre av det. Varför är det så?


Varför vet jag inte, men jag hade batteriet i fast jag bara körde på nätström, och när jag haft det i i ca 1-1,5 år höll batteriet bara en kvart när jag behövde använda det, innan hade det hållit en timme... (Det är också en Fujitsu Siemens, 3-4 år gammal.)
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Kimmelie » 2011-01-02 18:21:29

Dagobert skrev:
barracuber skrev:
Dagobert skrev:
barracuber skrev:Ännu hellre finns det kylplattor som drivs via USB om man har råd.

Fast det befrämjar kanske inte batteritiden... :wink:


Iofs. Att kyla ned datorn kyler inte nödvändigtvis ned batteriet. :oops: :)

Nja, jag menade att USB-kylplattan drar ström. Hur mycket vet jag förstås inte. :)


Jag funderade lite på att köpa en sån, men tvekade just för att det drar ström från batteriet... (Finns det inga kylplattor som kan drivas med nätström, eller eget batteri?)

En annan fråga, som kanske är lite ot, men när det ändå skrivs om att hålla batteriet kallt... Min netbook har ofta en temperatur på 60-65 grader, i alla fall om jag kör på nätström (med eller utan batteriet i), när jag kollat hur varm den varit när jag kört på batteri har den varit mellan 45-50 grader. Är inte det väldigt varmt? Risk att den slits ut snabbare?
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav barracuber » 2011-01-02 22:26:42

@kimmelie

Har du Powertop?

<a target="_blank" href="http://www.ghacks.net/2009/09/01/gain-more-battery-life-from-your-linux-based-laptop-with-powertop/">powertop</a>
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Återgå till IT-forum



Logga in