AS+salstentor
23 inlägg
• Sida 1 av 1
AS+salstentor
Jag undrar om det är någon mer här som har problem med salstentor?
Salstentor funkar inte för mig, jag låser mig verkligen, har någon några tips för att undvika låsningar?
Kan jag få undantag från salstentor och få hemtentamen/skrivning istället?
Jag är relativt nyadiagnosticerad från en dampdiagnos till AS diagnos.
Salstentor funkar inte för mig, jag låser mig verkligen, har någon några tips för att undvika låsningar?
Kan jag få undantag från salstentor och få hemtentamen/skrivning istället?
Jag är relativt nyadiagnosticerad från en dampdiagnos till AS diagnos.
Senast redigerad av andyl 2011-05-04 11:06:18, redigerad totalt 1 gång.
Hmmm.... jag har inte några problem med det, men du kan ju höra med handikapp-personen på din/ditt högskola/universitet. Dyskalkuli ger iaf en hel del fördelar i fråga om tentor, om du nu har sådan diagnos.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:06:18, redigerad totalt 1 gång.
Re: AS+salstentor
andyl skrev:Jag undrar om det är någon mer här som har problem med salstentor?
Salstentor funkar inte för mig, jag låser mig verkligen, har någon några tips för att undvika låsningar?
Kan jag få undantag från salstentor och få hemtentamen/skrivning istället?
Jag är relativt nyadiagnosticerad från en dampdiagnos till AS diagnos.
De flesta universitet i Sverige ger möjlighet för individer med särskilda skäl till alternativa tentamensformer. Jag har aldrig utnyttjat det själv förrutom dispens från grupparbeten (då jag fått jobba själv istället).
Men har du en diagnos så ska det gå bra. Du kan tex be om att få göra tentan i ett eget ostört rum. Du ska då kontakta rätt avdelning på ditt universitet först och ta med din diagnos intyg, fylla i formalia... etc.
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:06:18, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs skrev:Dyskalkuli ger iaf en hel del fördelar i fråga om tentor, om du nu har sådan diagnos.
Hoppas att detta bara inte gäller mattekurser. I så fall blir jag lite tvivelaktigt inställd.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 11:06:18, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer skrev:MsTibbs skrev:Dyskalkuli ger iaf en hel del fördelar i fråga om tentor, om du nu har sådan diagnos.
Hoppas att detta bara inte gäller mattekurser. I så fall blir jag lite tvivelaktigt inställd.
Nej, det gäller HELA universitetet ifråga.
Ta tex Lunds universitet. Gå in på denna länk och läs.
http://www3.lu.se/stu/Handikapp/handikappinfo.html
Varje universitet i Sverige har en sådan avdelning, vad jag vet...
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:06:18, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer skrev:MsTibbs skrev:Dyskalkuli ger iaf en hel del fördelar i fråga om tentor, om du nu har sådan diagnos.
Hoppas att detta bara inte gäller mattekurser. I så fall blir jag lite tvivelaktigt inställd.
Förövrigt skulle det va rätt så orealistiskt för en person med dyskalki att läsa "rikig" matematik på universitetsnivå, kan jag tyvärr tänka mig. Men det är väl irrelevant i sammanhanget. Det var ju salstentor det va frågan om, eller hur?..
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:06:18, redigerad totalt 1 gång.
Jag är inte mattestuderande utan jag studerar teologi. Matte håller jag mig ifrån med tanke på att det var på håret att jag klarade matte b..
Men det var bra svar och jg ska ta tag i den ansvarige för handikappade studenter. Jag trodde det där med speciell tentamen bara gällde vid dyslexi...
Men det var bra svar och jg ska ta tag i den ansvarige för handikappade studenter. Jag trodde det där med speciell tentamen bara gällde vid dyslexi...
Senast redigerad av andyl 2011-05-04 11:06:18, redigerad totalt 1 gång.
andyl skrev:Jag är inte mattestuderande utan jag studerar teologi. Matte håller jag mig ifrån med tanke på att det var på håret att jag klarade matte b..
Men det var bra svar och jg ska ta tag i den ansvarige för handikappade studenter. Jag trodde det där med speciell tentamen bara gällde vid dyslexi...
Vad bra att man kunde va till lite hjälp. Lycka till.
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:06:18, redigerad totalt 1 gång.
andyl skrev:r bra svar och jg ska ta tag i den ansvarige för handikappade studenter. Jag trodde det där med speciell tentamen bara gällde vid dyslexi...
Jag skrev fel: jag menar DYSLEXI. Hur det är med dyskalkuli vet jag inte. Jag har bara talat med en polare med dyslexi, hon får litteraturen inläst på band för sig.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:06:18, redigerad totalt 1 gång.
Jag menar med tanke på att när det gäller språk så är jag två-tre år över min ålder så böcker på band lär jag knaqppast behöva men det är det att faktan inte kommer fram ur huvet som är problemet och då funderade jag på om jag kunde ha rätt till annan tentamensform efter ett psykologintyg eller få muntlig tenta istället.. När det gäller logik är jag nere på en 10 1/2 årings nivå...
Senast redigerad av andyl 2011-05-04 11:06:18, redigerad totalt 1 gång.
Språk är ju logiskt, särskilt de äldre språken. Ju fler kasus och genus man har desto mer omfattande logik kräver språket.
Tycker det låter intressant det där med att det låser sej vid salstentor. Jag känner igen mej väldigt mkt i det... att när det är stora tentasalar så får jag inte ur mej det jag vet att jag kan... och så gör jag otroligt fåniga misstag eftersom jag inte riktigt kan tänka efter.... hmmm tänk att jag inte är ensam...
Tycker det låter intressant det där med att det låser sej vid salstentor. Jag känner igen mej väldigt mkt i det... att när det är stora tentasalar så får jag inte ur mej det jag vet att jag kan... och så gör jag otroligt fåniga misstag eftersom jag inte riktigt kan tänka efter.... hmmm tänk att jag inte är ensam...
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:06:18, redigerad totalt 1 gång.
Jag vet ju att jag kan, men har väldigt svårt med att hitta orden och att vara vetenskaplig är nog så svårt. Jo men det gäller att hitta mönster och sånt, språk har jag inga problem med, med tanke på att jag lärt mig lite franska och förstår lite bara genom att ha surfat på franska websidor osv så språk har jag inget problem alls med...
Senast redigerad av andyl 2011-05-04 11:06:18, redigerad totalt 1 gång.
Jag har skrivit många salstentor och som med allting annat så gäller det att vara ordentligt förberedd. Det är antingen eller som gäller för mig. Antingen allt eller inget... Det tog många tentor innan jag förstod hur jag skulle göra och då vände det till att jag toppade varenda tenta istället. För läsa det har jag alltid varit bra på och
Men det som alltid varit mitt stora bekymmer är uppsatser i alla dess former. Jag har inte dyslexi utan svårt att uttrycka mig med skrift i långa uppsatser. Jag har relativt lätt för att "starta planet och flyga en liten sträcka men sen vill jag bara fort ner igen och börja om från början och så blir det bara halvfärdigt... "
Men det som alltid varit mitt stora bekymmer är uppsatser i alla dess former. Jag har inte dyslexi utan svårt att uttrycka mig med skrift i långa uppsatser. Jag har relativt lätt för att "starta planet och flyga en liten sträcka men sen vill jag bara fort ner igen och börja om från början och så blir det bara halvfärdigt... "
Senast redigerad av walkyrian 2011-05-04 11:06:18, redigerad totalt 1 gång.
walkyrian skrev:Men det som alltid varit mitt stora bekymmer är uppsatser i alla dess former. Jag har inte dyslexi utan svårt att uttrycka mig med skrift i långa uppsatser. Jag har relativt lätt för att "starta planet och flyga en liten sträcka men sen vill jag bara fort ner igen och börja om från början och så blir det bara halvfärdigt... "
Låter mera som perfektionism, tycker jag. Det är nog ett vanligt AS-drag misstänker jag. Vid rätt tillfäller kan det t.o.m. vara en stor tillgång, även om det är nackdel i andra sammanhang. Själv försöker jag att begränsa min perfektionism till sammanhang där jag tycker det är viktigt, och försöker lära mig slarva annars, men lätt är det inte.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:06:18, redigerad totalt 1 gång.
Spelar det någon roll hur många andra personer som tentar i samma sal samtidigt, hur miljön är där, etc?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:06:18, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Inlägg: 10578
- Anslöt: 2007-11-15
- Ort: Mälardalen
Jag brukar ha med mig öronproppar, så att jag inte störs av de andra eller surrande ljud under salstentorna. Mitt största problem brukar vara att jag har svårt att lägga upp tiden bra och alltid inte hinner med att skriva det jag har tänkt på de fyra timmar som vi har till förfogande. Jag funderade ett tag på att kolla upp om jag skulle kunna få längre tid på mig på tentorna, men har inte gjort detta eftersom jag har klarat tentorna trots att jag inte har hunnit svara på allt (dock med ett sämre resultat än de som kan hoppa över frågor som de inte kan och gå vidare).
Senast redigerad av Robin 2011-05-04 11:06:18, redigerad totalt 1 gång.
Robin skrev:Jag brukar ha med mig öronproppar, så att jag inte störs av de andra eller surrande ljud under salstentorna.
Om man läser på distans kan man ofta få tenta själv med bara någon som vaktar närvarande...
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:06:18, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Inlägg: 10578
- Anslöt: 2007-11-15
- Ort: Mälardalen
Tycker att jag nästan alltid har lyckats bättre på salstentor än på hemtentor och förknippar dem med mindre ångest, men det kanske beror på att salstentorna åtminstone delvis haft konkretare frågor/uppgifter. Hemtentorna har varit så PBL-aktiga, och PBL är mörka makters påfund.
Senast redigerad av Tallerger 2011-05-04 11:06:20, redigerad totalt 1 gång.
Vad är det för fel på PBL?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:06:20, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Inlägg: 10578
- Anslöt: 2007-11-15
- Ort: Mälardalen
Bjäbbmonstret skrev:Vad är det för fel på PBL?
Bristen på konkret definierade uppgifter. Flumpedagogik! Jag trodde de flesta AS:are hade problem med det. Jag föredrar att någon ger mig konkreta fakta (eller påstådda fakta) att lagra inne i huvudet. Så slipper man ägna nästa hela tiden åt att komma fram till vad en uppgift egentligen går ut på och vad det konkret innebär att man själv borde göra på aktuell tid och plats.
Återgå till Att leva som Aspergare