Synpunkter på forumuppgradering (övergång till phpBB3)

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Synpunkter på forumuppgradering (övergång till phpBB3)

Inläggav Dagobert » 2010-12-29 15:05:05

Det här gäller alltså den närmast nödvändiga forumuppgradering till phpBB3.
Mitt syfte är att försöka underlätta för forumpersonalen.

Jag vänder mig till forumpersonalen nu, och hoppas att ni andra kan respektera det.

Avskalat utseende är nog bra, men är det, med alla specialfix som krävs, den huvudsakliga orsaken till att uppgraderingen dröjer?

Jag undrar i så fall om det inte vore bättre att uppgradera till standard phpBB3, och därefter modda till dagens utseende.

Hur lång tid skulle moddningen ta? Kan vi verkligen inte klara oss med standard de dagar(?) det skulle ta?

Det sammanlagda arbetet kanske skulle bli lika stort eller större, men kunde åtminstone utföras stegvis. För min del brukar det underlätta.

Jag vet av egen erfarenhet att ett komplicerat projekt är svårare att ta tag i, och såvitt jag förstår är ni som jag aspergare. Perfektion, svåröverskådlighet, det går ett tag till...

Vad säger ni?

Moderator mnordgren: förtydligade rubriken lite.
Dagobert
 
Inlägg: 14479
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Liebert » 2010-12-29 16:42:06

Den huvudsakliga orsaken är helt enkelt att jag har väldigt ont om tid. Du har rätt i att en konvertering utan hänsyn till hur forumet fungerar och ser ut idag är enklare än att sträva mot en mjuk övergång. Även om vissa förändringar är svåra att undvika, eller i motsatta fall kanske till och med önskvärda, tror jag ändå det skulle innebära en viss fördel om anpassningen i alla fall delvis redan var genomförd vid bytet. Detta för att undvika upprepade tillfällen med nertid men också för att det sannolikt är lättare för många att snabbt vänja sig vid en stor förändring istället för många små.

Har man kunskaper i php/sql och vill hjälpa till med det här projektet så kan man kontakta mig enligt nedan.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Inläggav Dagobert » 2010-12-29 17:55:51

Tack för svaret. Jag för min del skulle gärna överse med lite, i förväg aviserad, nertid då och då under en övergångsperiod, om det underlättar för er. Uppgraderingen måste ju genomföras, och har tydligen varit på gång i ett år nu.
Jag menar verkligen inte att tjata, bara vara realistisk: Finns det några utsikter till att du/ni skulle få mer tid inom rimlig tid?

Jag antar att de flesta av oss besöker andra forum, även av phpBB-typ, och därför inte är främmande för lite andra utseenden. Och så stora förändringar tycker jag inte det rör sig om ändå. Funktionen är i stort sett densamma nu och med standard phpBB3. Överdriver ni inte vår förändringskänslighet?

Jag kan tyvärr inte nåt om php/sql, bara lite phpbb3 adminpanel.
Dagobert
 
Inlägg: 14479
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav ufo » 2010-12-29 23:42:03

Dagobert skrev:Överdriver ni inte vår förändringskänslighet?
Jag tror de underdriver den.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Dagobert » 2010-12-30 0:29:27

ufo skrev:
Dagobert skrev:Överdriver ni inte vår förändringskänslighet?
Jag tror de underdriver den.

Menar du att "vi" inte klarar av en vecka då forumet inte ser ut som vanligt, om det sker för att underlätta för forumpersonalen?
Dagobert
 
Inlägg: 14479
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav ufo » 2010-12-30 0:56:54

Dagobert skrev:Menar du att "vi" inte klarar av en vecka då forumet inte ser ut som vanligt, om det sker för att underlätta för forumpersonalen?
En förändring innebär att det förändras. Det återgår inte till ursprungsläget.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Miche » 2010-12-30 0:59:44

ufo skrev:En förändring innebär att det förändras. Det återgår inte till ursprungsläget.

Jag misstänker att de vill behålla det nuvarande utseendet så långt det nu är möjligt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav ufo » 2010-12-30 1:57:13

Miche skrev:
ufo skrev:En förändring innebär att det förändras. Det återgår inte till ursprungsläget.

Jag misstänker att de vill behålla det nuvarande utseendet så långt det nu är möjligt.
Ja absolut, men de förändringar som är vid sjösättningen kommer att få vara kvar. Annars blir det flera ändringar och det vill ingen forumsägare/admin/moderator/användare ha i onödan. Asperger eller inte.
Därav inte skynda på det hela.

Det jag tror är deras största/viktigaste problem är addresseringen till befintliga trådar.
Då adressen till den här tråden ser ut så här
aspergerforum.se/viewtopic.php?t=18468 eller
aspergerforum.se/synpunkter-pa-forumuppgradering-t18468.html
och i phpbb3 skulle den se ut så här(som standard)
aspergerforum.se/viewtopic.php?f=4&t=18468
Att ändra på det här gör att samtliga interna länkar slutar fungera och sökmotorer blir förvirrade, lite kaos över det hela.

Resten är bara hundgöra. Bygga om template, kontrollera att BBCode blir ordentligt översatt och installera lite moduler.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Miche » 2010-12-30 2:03:06

ufo skrev:Då adressen till den här tråden ser ut så här
aspergerforum.se/viewtopic.php?t=18468 eller
aspergerforum.se/synpunkter-pa-forumuppgradering-t18468.html
och i phpbb3 skulle den se ut så här(som standard)
aspergerforum.se/viewtopic.php?f=4&t=18468
Att ändra på det här gör att samtliga interna länkar slutar fungera och sökmotorer blir förvirrade, lite kaos över det hela.

Med lite SQL-kod är det inte så värst svårt att få till en konvertering för sådant.

Hade jag ork och vore lite bättre på SQL (inte bara MS-SQL som jag har gjort en del i) så skulle jag kunna skriva den koden...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav ufo » 2010-12-30 2:24:00

Det är inte där SQL-programeringen ligger. Det där löser man via php.
Däremot så ser databasen lite annorlunda ut i PHPBB3 som kan behöva justeras en del efter uppgraderingsrutinerna.
Ett exempel är BBCode
Kod: Markera allt
koden [b][/b]
Skall skrivas[b:123456][/b:123456]
där 123456 är ett unikt nummer.
Sånt är iofs inte svårt, men det tar tid i anspråk.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Miche » 2010-12-30 2:51:47

ufo skrev:Det är inte där SQL-programeringen ligger. Det där löser man via php.

Ok, jag har iofs ingen aning om phpbb...

ufo skrev:Däremot så ser databasen lite annorlunda ut i PHPBB3 som kan behöva justeras en del efter uppgraderingsrutinerna.
Ett exempel är BBCode
Kod: Markera allt
koden [b][/b]
Skall skrivas[b:123456][/b:123456]
där 123456 är ett unikt nummer.
Sånt är iofs inte svårt, men det tar tid i anspråk.

SQL-kodning kan lösa mycket, kanske det med...

Det går liksom inte att konvertera sådant manuellt på en databas i drift, då hinner man aldrig ifatt, man måste hantera det med någon form av programmering så att konverteringen kan göras en gång med ett relativt kort driftstopp.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Dagobert » 2010-12-30 3:07:52

Min avsikt med tråden var att få svar på mina frågor från forumpersonalen.
För att slippa spekulationer från andra skrev jag:
Jag vänder mig till forumpersonalen nu, och hoppas att ni andra kan respektera det.
Kanske inte tydligt nog.

För att inte mitt senaste inlägg ska försvinna i mängden så repeterar jag det här:
--------------
Tack för svaret. Jag för min del skulle gärna överse med lite, i förväg aviserad, nertid då och då under en övergångsperiod, om det underlättar för er. Uppgraderingen måste ju genomföras, och har tydligen varit på gång i ett år nu.
Jag menar verkligen inte att tjata, bara vara realistisk: Finns det några utsikter till att du/ni skulle få mer tid inom rimlig tid?

Jag antar att de flesta av oss besöker andra forum, även av phpBB-typ, och därför inte är främmande för lite andra utseenden. Och så stora förändringar tycker jag inte det rör sig om ändå. Funktionen är i stort sett densamma nu och med standard phpBB3. Överdriver ni inte vår förändringskänslighet?

Jag kan tyvärr inte nåt om php/sql, bara lite phpbb3 adminpanel.
Dagobert
 
Inlägg: 14479
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Mats » 2010-12-30 9:34:36

Moderator:

Dagobert: Du har ställt ett antal frågor till forumledningen och du har fått svar. Därefter har du framfört åsikten att lite i förväg aviserad nertid då och då under en övergångsperiod är att föredra framför en enda stor förändring. Det är en åsikt som vem som helst har rätt att bemöta.

Jag uppmanar dig att inte försöka begränsa åsiktsfriheten. Det är särskilt anmärkningsvärt att du har synpunkter på att andra forumister framför sina åsikter när du gör dig till tolk för er alla: "Överdriver ni inte vår förändringskänslighet?"
Mats
 
Inlägg: 5601
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav rdos » 2010-12-30 9:44:16

Jag kan både php och SQL, men jag har inte tid att ta på mig något. Tyvärr.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Dagobert » 2010-12-30 11:14:42

Mats skrev:Moderator:

Dagobert: Du har ställt ett antal frågor till forumledningen och du har fått svar. Därefter har du framfört åsikten att lite i förväg aviserad nertid då och då under en övergångsperiod är att föredra framför en enda stor förändring. Det är en åsikt som vem som helst har rätt att bemöta.

Jag säger inte att aviserad nertid etc är att föredra, jag sägar att jag skulle överse med det. Stor skillnad faktiskt.


Mats skrev:Moderator:Jag uppmanar dig att inte försöka begränsa åsiktsfriheten.

Orsaken till det var den "spamning" jag råkade ut för i min förra tråd "Synpunkter på forumutseendet". Jag är definitivt för åsiktsfrihet. Vem som helst får skriva vad som helst, men det blir svårt att få fram sina frågor när det blir en massa tjafs. Men i fortsättningen får jag väl skicka PM till admin om jag har förslag eller frågor.


Mats skrev:Moderator:Det är särskilt anmärkningsvärt att du har synpunkter på att andra forumister framför sina åsikter när du gör dig till tolk för er alla: "Överdriver ni inte vår förändringskänslighet?"

Ang vår förändringskänslighet så gör jag mig inte till tolk vilket väl kräver ett påstående, utan jag vill veta hur forumledningen ser på saken. Det har jag ännu inte fått veta.
Dagobert
 
Inlägg: 14479
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Mats » 2010-12-30 14:02:04

Moderator:

Dagobert skrev:Jag säger inte att aviserad nertid etc är att föredra, jag sägar att jag skulle överse med det. Stor skillnad faktiskt.

Att du skulle överse med det är inte mycket hjälp för forumledningen om du samtidigt uppmanar andra forumister att avstå från att berätta vad de tycker.


Dagobert skrev:Orsaken till det var den "spamning" jag råkade ut för i min förra tråd "Synpunkter på forumutseendet". Jag är definitivt för åsiktsfrihet. Vem som helst får skriva vad som helst, men det blir svårt att få fram sina frågor när det blir en massa tjafs.

Om en tråd drabbas av "spamming" är det lämpligt att anmäla de inlägg som inte tillför något till trådämnet med hjälp av utropstecknet uppe till höger. En uppmaning i tråden att hålla sig till ämnet hade jag också accepterat men du uppmanar andra forumister att inte yttra sig alls. I den här tråden har väl alla hållit sig till ämnet? (Utom du då, som diskuterar moderering i tråden.)


Dagobert skrev:Men i fortsättningen får jag väl skicka PM till admin om jag har förslag eller frågor.

Ja, om du inte vill ha en öppen diskussion om dina förslag kan du göra det. Forumledningen är dock intresserad av vad andra än du kan tänkas tycka om dina förslag, i synnerhet om de påverkar andra forumister.


Dagobert skrev:Ang vår förändringskänslighet så gör jag mig inte till tolk vilket väl kräver ett påstående, utan jag vill veta hur forumledningen ser på saken. Det har jag ännu inte fått veta.

Då ber jag om ursäkt. Jag tolkade det som en retorisk fråga - alltså en fråga som man inte förväntar sig något svar på. Sådana påståenden maskerade till frågor drabbas jag tyvärr ofta av och ibland har jag svårt att veta om ett svar förväntas eller inte. Mitt svar på din fråga är att jag inte har någon aning om ifall forumledningen överdriver forumisternas förändringskänslighet, men jag kan få en klarare bild om de inte hindras från att uttala sig om det.
Mats
 
Inlägg: 5601
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Dagobert » 2010-12-30 14:32:30

Mats: Det är knappast meningsfullt att fortsätta diskutera detta, även om jag har invändningar mot det du skriver. Jag lägger ner. Ursäkten godtages.

En sak dock: Jag tror inte det går att diskutera alla forumisters förändringskänslighet i en tråd som denna.
Min avsikt var att väcka frågan hos forumledningen, och låta ledningen själv svara på huruvida de har belägg för denna känslighet, och om det kunde vara värt att utreda den. Jag hoppas förstås att inte heller forumledningen gör sig till tolk utan skäl.
Och om känsligheten visade sig mindre än väntat kunde de kanske genomföra uppgraderingen på ett för ledningen smidigare sätt.
Dagobert
 
Inlägg: 14479
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Titti » 2010-12-30 17:13:03

Dagobert skrev:Jag antar att de flesta av oss besöker andra forum, även av phpBB-typ, och därför inte är främmande för lite andra utseenden. Och så stora förändringar tycker jag inte det rör sig om ändå. Funktionen är i stort sett densamma nu och med standard phpBB3. Överdriver ni inte vår förändringskänslighet?


Admin

En hel del här är vana vid olika forum men det innebär inte på något sätt att de/vi skulle vara mindre obenägna att uppskatta förändringar. Det finns också ganska många som enbart eller i stort sett bara finns här på Aspergerforum. Många har det här som sin virtuella kvarterskrog eller sitt gemensamma vardagsrum - och även om man tvingas acceptera förändringar på mer offentliga platser (som andra forum) kan man ha oerhört mycket svårare att acceptera det här just därför. Men om du inte har de svårigheterna själv kan det vara svårt för dig att förstå hur svårt det kan vara för andra - att ta andras perspektiv är ofta svårt för oss aspergare.

Vi har gjort en del förändringar på forumet de senaste åren och det har stött på stort motstånd hos många. Senaste lite större förändringen gjordes våren 2009 och det finns en del som ännu inte funnit sig till rätta efter den.

Så svaret på din fråga om vi överdriver förändringskänsligheten är att vi vet av erfarenhet att det är svårt för många att acceptera förändringar och att vi så långt möjligt försöker ta hänsyn till det. Vi aspergare tvingas acceptera så mycket ändå av det i samhället för övrigt att vi vill freda vårt Aspergerforum så långt möjligt därvidlag.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: Synpunkter på forumuppgradering (övergång till phpBB3)

Inläggav AAA » 2010-12-31 2:01:51

Dagobert skrev:Det här gäller alltså den närmast nödvändiga forumuppgradering till phpBB3.

Varför då?
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Re: Synpunkter på forumuppgradering (övergång till phpBB3)

Inläggav Dagobert » 2010-12-31 2:22:01

AAA skrev:
Dagobert skrev:Det här gäller alltså den närmast nödvändiga forumuppgradering till phpBB3.

Varför då?

Antar att du menar varför den är nödvändig. phpBB2 håller på att fasas ut, typ. Stöds inte längre, vad nu det betyder.
Dagobert
 
Inlägg: 14479
Anslöt: 2010-11-30

Re: Synpunkter på forumuppgradering (övergång till phpBB3)

Inläggav Miche » 2010-12-31 4:03:08

Dagobert skrev:phpBB2 håller på att fasas ut, typ. Stöds inte längre, vad nu det betyder.

Det görs inte längre några bugrättningar av de som utvecklat phpBB.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav AAA » 2010-12-31 13:29:17

Jag förstår, öppen källkod innebär mycket information på nätet :-)
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav ufo » 2011-01-11 20:48:47

ufo skrev:Det är inte där SQL-programeringen ligger. Det där löser man via php.
Däremot så ser databasen lite annorlunda ut i PHPBB3 som kan behöva justeras en del efter uppgraderingsrutinerna.
Ett exempel är BBCode
Kod: Markera allt
koden [b][/b]
Skall skrivas[b:123456][/b:123456]
där 123456 är ett unikt nummer.
Sånt är iofs inte svårt, men det tar tid i anspråk.
Efter att ha hackat sönder ett phpbb2-forum så får jag dementera detta inlägg.
phpbb2 har en fullt kompatibel variant på det här.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in