Var sak på sin absolut rätta plats

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Wine » 2010-12-29 21:52:16

Har jättesvårt med att någon flyttar på något jag har lagt på ett visst ställe i väntan på att flyttas till något bättre ställe som jag inte hunnit fundera ut. Får ångest av detta, vill inte att andra ska störa i "min" ordning. Kan ju vara lite problematiskt när man bor tillsammans med andra och de vill/måste flytta på något som jag lagt någonstans för att de kanske ska sitta där eller göra plats för något.

Avskyr fläckar eller matrester, typ smulor eller dyl. som ligger på golvet eller bord och måste genast ta upp det/torka bort det även om det av andra anses obetydligt. Vill också att muggar ska stå vända med handtaget snett utåt åt höger.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Arkimedes » 2010-12-29 23:29:16

Banzai skrev:
Arkimedes skrev:Jag bor ensam så jag upplever inte detta som ett problem men saker ska vara precis som jag vill att dom ska vara. Hatar förändringar i såna små självklara saker, som att jag t ex alltid haft toarullen åt ett visst håll och så kommer någon och lägger den åt fel håll. Jag skiter i hur det är hos andra men hos mig ska det vara som det alltid har varit.

Om någon hjälper mig att städa, plocka undan eller diska, så kan jag bli irriterad istället för glad, eftersom jag blir irriterad på att han/hon inte gör exakt som jag själv skulle gjort.

Gaaah! :(

Håller med fast jag undrar över vad du menar med att toarullen ska ligga åt ett visst håll? Menar du i hållaren eller någon annastans?

Jag har vissa bestämda ställen där jag inte uppskattar att andra rör om i och andra där jag inte bryr mig. I skåpet där jag har mina temuggar så ska dessa sorteras efter storlek och så ska alla stå vända med handtaget snett utåt åt höger. Slasken är en sak som måste vara ren. Jag mår illa om det är saker i slasken (undantaget när min ena katt får för sig att sitta där och filosofera).

Jag gillar ordning och avskyr när det blir för mycket prylar runtomkring mig - jag känner mig kvävd då. Det är för rörigt hemma hos mig just nu, men jag har inte riktigt energi nog att ta tag i det just nu.

Ja, den ska vara i hållaren men den ska rulla åt ett visst håll.

Känner för övrigt igen mig i det du skrev i sista stycket. Jag är egentligen ordningsam och mår dåligt av oordning men orkar inte ta tag i mitt hem just nu.
Arkimedes

Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Banzai » 2010-12-30 0:25:39

Arkimedes skrev:Ja, den ska vara i hållaren men den ska rulla åt ett visst håll.

Känner för övrigt igen mig i det du skrev i sista stycket. Jag är egentligen ordningsam och mår dåligt av oordning men orkar inte ta tag i mitt hem just nu.

Rulla åt ett visst håll... Gud nu känner jag att jag verkligen hakar upp mig på detaljer, men vad för sorts hållare pratar vi om? Jag försöker inte vara dryg utan vill bara förstå, säg till om jag blir jobbig!

Är det en som är av denna typen:
Bild

Eller denna:
Bild

Anledningen till att jag undrar är att om det är den nedersta typen så borde det vara omöjligt att stoppa in toalettrullen fel eller?

Förlåt att jag drygar mig...:oops:
Banzai

Anslöt: 2010-07-21

Inläggav Arkimedes » 2010-12-30 0:32:26

Man kan sätta toarullen rätt eller fel i båda.

Den kan rulla antingen såhär:
Bild¨

eller såhär:
Bild
Arkimedes

Inläggav Banzai » 2010-12-30 0:39:40

Arkimedes skrev:Man kan sätta toarullen rätt eller fel i båda.

Visst kan man om man är duktig men då krånglar man ju till livet mer än nödvändigt tycker jag. Vilket håll är fel håll tycker du? Själv så tycker jag att den ska vara vänd som på den nedersta bilden.
Banzai

Inläggav prodge64 » 2010-12-30 1:23:29

Banzai skrev:

Visst kan man om man är duktig men då krånglar man ju till livet mer än nödvändigt tycker jag. Vilket håll är fel håll tycker du? Själv så tycker jag att den ska vara vänd som på den nedersta bilden.

Det vill vi nog alla. Jag har i alla fall inte mött en enda som har haft rullen åt andra hållet.
prodge64

Anslöt: 2008-10-31

Inläggav Arkimedes » 2010-12-30 1:50:58

Banzai skrev:

Den ska vara som på den nedersta bilden oavsett hur hållaren ser ut, tycker jag.
Senast redigerad av Arkimedes 2010-12-30 1:53:59, redigerad totalt 1 gång.
Arkimedes

Inläggav Arkimedes » 2010-12-30 1:53:18

prodge64 skrev:
Banzai skrev:

Det vill vi nog alla. Jag har i alla fall inte mött en enda som har haft rullen åt andra hållet.

Jag har sett den åt fel håll många gånger. Brukar även rätta till den när jag är hos andra. En del tycker helt enkelt att den ska vara så som på den översta bilden men jag tycker det är riktigt obehagligt om rullen är åt det hållet.
Arkimedes

Inläggav prodge64 » 2010-12-30 3:19:09

Arkimedes skrev:Jag har sett den åt fel håll många gånger. Brukar även rätta till den när jag är hos andra. En del tycker helt enkelt att den ska vara så som på den översta bilden men jag tycker det är riktigt obehagligt om rullen är åt det hållet.

Konstiga människor. :D Det går ju inte att dra av pappret på ett bra sätt om rullen är som på den övre bilden, det blir ju helt fel!
prodge64

Anslöt: 2008-10-31

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-12-30 4:06:27

Jag håller med er men det finns en fördel med att ha toalettrullen rullad åt "fel" håll och det är att det borde vara en väsentligt mindre risk att den "rullar upp sig". Och i varje fall med den första typen av toalettrulleshållare borde väl den risken vara betydlig. Eller?
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Bali » 2010-12-30 7:28:00

Wine skrev:...vill inte att andra ska störa i "min" ordning.

+1 Jag blir rejält stressad och ångestladdad då det ändå sker ibland.

Wine skrev:Avskyr fläckar eller matrester, typ smulor eller dyl. som ligger på golvet eller bord och måste genast ta upp det/torka bort det även om det av andra anses obetydligt. Vill också att muggar ska stå vända med handtaget snett utåt åt höger.

+1 även till detta. Vattendroppar på t.ex. diskbänken kan jag dessutom bara inte med heller.
Mina muggar vill jag dock ha stående "uppochner" och med handtaget snett utåt åt vänster, basta! :wink:

Bjäbbmonstret skrev:Jag håller med er men det finns en fördel med att ha toalettrullen rullad åt "fel" håll och det är att det borde vara en väsentligt mindre risk att den "rullar upp sig". Och i varje fall med den första typen av toalettrulleshållare borde väl den risken vara betydlig. Eller?

Du har verkligen en poäng här - har inte tänkt på det förut, så det är tur jag har en hållare av den nedre typen och rullen rullad åt "rätt" håll förstås. :wink:
Bali
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2010-05-15

Inläggav Bali » 2010-12-30 9:51:13

Jag är nog lite knäpp jag, för jag kunde inte släppa din fundering, Bjäbbmonstret, utan var tvungen att experimentera lite med min toarulle när den får hänga "fritt".
Tänk om grannarna sett mig nu, rullandes metervis toapapper, hm... :D

Jag kom iaf fram till att den, toarullen alltså, rullar upp sig lika mycket vare sig den är vänd "rätt" eller "fel", men det kan förstås behövas mer tester för att slutgiltigt slå fast detta som ett faktum. :wink:

Nu fick jag skratta lite åt mig själv och min stollighet, och det gjorde gott känner jag.
Tack ska ni ha och cyberkram till er som vill/orkar ta emot! :-)154
Bali
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-12-30 12:03:15

Varsågod! :)

(Och när jag tänker efter tänkte jag nog helt fel igår. )
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Banzai » 2010-12-30 13:01:34

prodge64 skrev:
Arkimedes skrev:Jag har sett den åt fel håll många gånger. Brukar även rätta till den när jag är hos andra. En del tycker helt enkelt att den ska vara så som på den översta bilden men jag tycker det är riktigt obehagligt om rullen är åt det hållet.

Konstiga människor. :D Det går ju inte att dra av pappret på ett bra sätt om rullen är som på den övre bilden, det blir ju helt fel!

+1

Bali skrev:Jag är nog lite knäpp jag, för jag kunde inte släppa din fundering, Bjäbbmonstret, utan var tvungen att experimentera lite med min toarulle när den får hänga "fritt".
Tänk om grannarna sett mig nu, rullandes metervis toapapper, hm... :D

Jag kom iaf fram till att den, toarullen alltså, rullar upp sig lika mycket vare sig den är vänd "rätt" eller "fel", men det kan förstås behövas mer tester för att slutgiltigt slå fast detta som ett faktum. :wink:

Nu fick jag skratta lite åt mig själv och min stollighet, och det gjorde gott känner jag.
Tack ska ni ha och cyberkram till er som vill/orkar ta emot! :-)154

:lol:

Helt underbart! Det är så skönt att vara här ute och se att det är fler som hakar upp sig på vad som kan tyckas vara småsaker, men som är viktigt för en annan. Go Bali!
Banzai

Inläggav Heishi » 2010-12-30 13:52:05

Jag har faktiskt stött på en bekant som envisades med att placera pappret likt bild no.1. Varför vet jag inte. För att uttrycka det mild, får jag tics-liknande ryck utav att försöka både använda och försöka förstå sig på varför man placerar rullen på de sättet!

Länge leve tvåan!

Det där är ganska enkelt att misstolka, men det är så min humor fungerar!
Heishi

Anslöt: 2010-10-18

Inläggav Bali » 2010-12-30 18:19:31

Heishi skrev:Länge leve tvåan!

Länge leve toan!... menade du väl!? :wink:
Jösses, det känns så "gött" att få skratta lite igen, tack gott folk!

OT, för denna tråd egentligen, men när vi nu ändå tycks fastnat på det här med toarullar så vad tycks om denna offentliga variant?:

Bild

Jag har iaf sjuhelsikes problem (om inte pappret redan sticker ut) att få fatt på, försöka lista ut hur rullen där inne är rullad, så jag kan få ut den rackarn.

"Kjam" på er go´a, människor!
Bali
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Arkimedes » 2010-12-30 18:56:09

Bali skrev:OT, för denna tråd egentligen, men när vi nu ändå tycks fastnat på det här med toarullar så vad tycks om denna offentliga variant?:

Bild

Jag har iaf sjuhelsikes problem (om inte pappret redan sticker ut) att få fatt på, försöka lista ut hur rullen där inne är rullad, så jag kan få ut den rackarn.

Jag har också problem med dom ifall inte pappret sticker ut. Man måste liksom stoppa upp handen och rulla den flera varv innan man får ordning på det. Ibland är rullen så tung att pappret bara går av när man försöker ta, så man får tag i 5cm-bitar åt gången.
Arkimedes

Inläggav Sheyen » 2010-12-30 20:17:18

Bali skrev:OT, för denna tråd egentligen, men när vi nu ändå tycks fastnat på det här med toarullar så vad tycks om denna offentliga variant?:

Bild

Den där varianten är äcklig! När jag måste trycka in handen och leta efter pappret så börjar fantasin att sätta igång ordentligt: "Finns det bajs där inne?", "har någon snytit sig i handen och sedan tagit på toarullen med samma hand?" osv.

Vidrigt.
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav Heishi » 2010-12-30 23:23:45

Medhåll gällande den offentliga cylindervarianten. Jag förstår inte vad felet är på vanliga pappershanddukar, d.v.s de rektangulära.

Så länge det inte installerar en handblås bara, då är allting lungt..
Heishi

Inläggav Banzai » 2010-12-31 0:58:26

Sheyen skrev:

Bild

Den där varianten är äcklig! När jag måste trycka in handen och leta efter pappret så börjar fantasin att sätta igång ordentligt: "Finns det bajs där inne?", "har någon snytit sig i handen och sedan tagit på toarullen med samma hand?" osv.

Vidrigt.

Som legitimerad städtant så kan jag avslöja att rullarna ska sättas in åt ett visst håll och även att folk kan ha både det ena och det tredje på händerna när de trevar efter papperet, jag har sett bevis på själva hållaren (äckligt men sant).

Heishi skrev:Medhåll gällande den offentliga cylindervarianten. Jag förstår inte vad felet är på vanliga pappershanddukar, d.v.s de rektangulära.

Så länge det inte installerar en handblås bara, då är allting lungt..

Pappershanddukar ska inte slängas i toaletten då de orsakar stopp. Medhåll på handblåsen, helt värdelös.
Banzai

Inläggav Heishi » 2010-12-31 5:06:41

Nej nej nej, inte i toaletten, papperskorgar! Helst med lock, och en sån där trampöppnare, så man inte rör den under några omständigheter med händerna. Då kan man lika gärna tvätta händerna med vattnet i toaletten, yay.
Heishi

Inläggav Banzai » 2010-12-31 13:11:52

Heishi skrev:Nej nej nej, inte i toaletten, papperskorgar! Helst med lock, och en sån där trampöppnare, så man inte rör den under några omständigheter med händerna. Då kan man lika gärna tvätta händerna med vattnet i toaletten, yay.

Aha. Jag trodde du pratade om behållaren på bilden ovanför som ju är avsedd för toalettpapper, my mistake. ;)

Själv föredrar jag papperskorgar utan lock eller trampöppnare (när det gäller på offentliga toaletter alltså) då dessa i 90% av fallen är trasiga och du måste röra vid locket med händerna. :?

Jag kom på en annan ful ovana jag har och den gäller handfat inne på toaletter. Är jag hos någon (kvittar vem) där jag ska stanna över i några dagar och handfatet är dammigt eller dylikt så brukar jag putsa upp det. Detsamma gäller om jag måste nyttja badkaret och det är ofräscht. :oops:
Banzai

Inläggav Wine » 2011-01-02 18:02:54

Håller med tidigare inlägg om att det kan kännas oerhört stressande med för mycket saker som ligger framme, ändå orkar man inte riktigt få undan saker på en gång, som man borde som jag skrev om tidigare utan istället så blir det fler prylar som hamnar på "vänt" periodvis för att sedan rensas undan/placeras där de ska vara när man orkar.

Kände också igen mig i detta med vattendroppar på diskbänk. Det tar tid att bli klar när man inte "tolererar" att det är någon droppe kvar på diskbänken när man har torkat. Ibland stänker det ju vatten på diskbänken när man tvättar händerna till exempel och ja, då måste det direkt torkas upp helst, även om det bara är någon/några vattendroppar. Ibland om man har bråttom och ska iväg någonstans så är det ändå så viktigt att torka ordentligt så man blir försenad bara för att man inte kan gå iväg utan att de där dropparna är borta.

Angående de offentliga, jobbiga toalettrullarna så brukar jag passa på att ta med en servett från caféet eller restaurangen där man ätit/varit som man kan ha i reserv ifall det är äckligt/saknas toalettpapper på offentliga toaletter och man inte har med sig någon bit papper sen tidigare. Man kan också torka sig med pappershanddukar om det finns och slänga dem i papperskorgen istället för toaletten.

Har också tänkt på det där med att stoppa in handen för att få tag på papper och hur ohygieniskt det är. Dessutom så går ju papperet av hela tiden tycker jag, känns som rullen jävlas med en och så måste man in med handen igen för att få tag i papper, kan ta evigheter ibland när man inte får tag i pappersänden och måste rulla rullen tills det blir rätt och man får tag på papperet.

Brukar för övrigt undvika att ta i handtag, spolknappar m.m. på grund av att man har sett hur slarviga många är med sin handhygien på toaletter och överhuvudtaget. Har papper eller använder kläder eller fingerknogarna för att öppna dörrar, trycka hissknappar m.m.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Bali » 2011-01-02 18:33:08

Wine skrev:Kände också igen mig i detta med vattendroppar på diskbänk. Det tar tid att bli klar när man inte "tolererar" att det är någon droppe kvar på diskbänken när man har torkat. Ibland stänker det ju vatten på diskbänken när man tvättar händerna till exempel och ja, då måste det direkt torkas upp helst, även om det bara är någon/några vattendroppar. Ibland om man har bråttom och ska iväg någonstans så är det ändå så viktigt att torka ordentligt så man blir försenad bara för att man inte kan gå iväg utan att de där dropparna är borta.

Tack, Wine, då är man tydligen inte ensam om detta stressmoment (som det faktiskt kan bli) alltså.
Även om det är sorgligt, så känns det ändå "gött" att någon annan har liknande problem...hoppas ingen tar illa upp nu!? :oops:
Bali
Frivilligt inaktiverad

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in