Har man rätt att teckna privat sjukförsäkring med as?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Har man rätt att teckna privat sjukförsäkring med as?

Inläggav ford » 2010-12-27 8:01:35

På förekommen anledning

Daniel Arrospide Alata skrev:Alliansen har lovat bort svenska folket till Försäkringsbolagen

Jag har starka skäl att tro att Alliansen med Moderaterna i spetsen får stora donationer från försäkringsbolagen. De försämringar av Fösärkingskassan som direkt gjordes efter förra valet har lett till att försäkringsbolagen idag säljer kraftigt mycket mer personförsäkringar under de senaste 4 åren än innan 2006.

Jag har arbetat i försäkringsbranchen och vet precis hur den fungerar. Har pratat med kollegor inom branschen som vet precis hur mycket Försäkringsbolagen har donerat till Alliansen under förra valet och under det här valet. Jag kan säga så här att Alliansen kommer fortsätta försämra villkoren för Försäkringskassan och det i sin tur kommer leda till att Försäkringsbolagen kommer sälja ännu mer personförsäkringar.

Anledningen till att jag väljer att träda fram nu är att min sekretssklausul i mitt tidigare anställningsavtal hos Försäkringsbolaget jag arbetade för löpte ut 16:e Juli 2010.

http://www.newsmill.se/node/25868
ford

Anslöt: 2006-03-14

Inläggav ufo » 2010-12-27 11:05:58

Fråga:Har man rätt att teckna privat sjukförsäkring med as?
Svar:Nej.
Referens.http://www.if.se/web/se/SiteCollectionDocuments/Private/Sjukvard/Villkor_nov2009.pdf
Om någon av följande sjukdomar blir aktuell
inom två år från försäkringens begynnelsedag
gäller försäkringen aldrig för denna
  • psykisk sjukdom
  • trötthetssyndrom
  • utbrändhet
  • elöverkänslighet
  • kroniskt smärttillstånd
  • fibromyalgi och andra myalgier.
ufo

Anslöt: 2007-06-23

Inläggav sugrövmanövern » 2010-12-27 14:08:24

Nej som stjärtburgare är man rökt och knökt och mökt HAHAHOHOHIHI WAAAH. Privat vård för vårtan - JA om man har pengar.

Men
för
Einsteinburgers nähähähäädå :lol: .
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Bror Duktig » 2010-12-27 14:23:36

sugrövmanövern skrev:Nej som stjärtburgare är man rökt och knökt och mökt HAHAHOHOHIHI WAAAH. Privat vård för vårtan - JA om man har pengar.

Men
för
Einsteinburgers nähähähäädå :lol: .

Ja fy fan.

Så jävla deprimerande att tänka på man är som du skrev, rökt. Och hur man som pricken över i, har lyckats försvinna ur all AFA och t.o.m. fått lägre ersättning än man behöver från FK, bara för att man försökte jobba och inte gav upp. Fina straff det, och inte är det bättre med nuvarande regering (även om de gärna vill få det till det). Nu åker ju hela SGI och allt möjligt efter "arbetslivsintroduktionen" och om man får tillbaka sjukersättning/sjukpenning för att man inte klarade jobb, så är det en lägre nivå. Antagligen uträknat medan hela högern myser och ler tills de blir ännu blåare.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-12-27 14:26:13

Jag får förresten ändå ingen sjukförsäkring, för jag hade anorexi. Då har man inte rätt till vård för något annat alls under hela sitt liv. Jävligt kul det blir när välfärden blir ännu mer avreglerad. I USA finns det väl ändå tvång att man måste få låta folk teckna försäkringar? Lite som trafikförsäkring i Sverige. Så är det ju inte precis nu med sjukförsäkring. Och antagligen kan försäkringsbolagshelvetena ändå vrida alla åkommor till att bero på "undantaget" så att man inte skulle få ut för vrickad fot om man haft anorexi, "för då har man nog försvagade muskler och leder".

Är det så det fungerar i USA?
Bror Duktig

Inläggav ford » 2010-12-27 14:29:17

Vad finns det för möjligheter att bli avdiagnostiserad om man har högfungerande as och upplever att det finns fler nackdelar- än fördelar med att ha en diagnos, om det är på detta viset då?

-Vad gäller om sjukförsäkring ingår som löneförmån?

-Hur är det med pensionsförsäkringar och annat som också kan vara löneförmån på många jobb, här i Sverige?
ford

Inläggav sugrövmanövern » 2010-12-27 14:41:21

Undras kan, nu när Aspergers inte längre är så fint. Inte så Einstein. Kommer ett lämmeltåg av högfungerande att med hartänder och klor slåss för sin rätt till avdiagnosticering?

Tack gode gud att man inte är barndomsdiagnosticerad, då skulle man ju hata sina föräldrar för skamstämpeln :) .

Själv för jag en fånig och långsam liten kamp för att få erkännanden och intyg om att jag har någonting värre än AS. Jag är multisjuk och behöver bevis för det. Tänkte att det ska leda till att jag får handikappersättning vad det lider.

De extra pengarna behövs sedan länge.

Vad skulle en avdiagnosticering hjälpa? Man har ändock ett förflutet som Aspergare. Det lär bolagen icke bortse ifrån.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav ford » 2010-12-27 14:47:35

MEd en avdiagnostisering borde det väl kunna gå att driva det som ett diskrimineringsärende, eftersom diagnosen inte längre gäller.

Nackdelen som framförallt jag kan se med en avdiagnostisering är att man inte längre har rätt till lönebidrag, eller att hänsyn tas till ens diagnos ang vad som räknas som lämpligt arbete ifall man blir arbetslös.

I mitt fall tror jag dock att det förvisso finns en hel del jobb som inte hade varit lämpliga för mig p.g.a. min as, samtidigt som jag mycket väl hade rett ut andra arbeten, även som "NT", men lite räligt känns det ändå.

Det som dock skrämmer mig är att jag har tidigare erfarenhet av att ha fått allvarliga psykiska problem, orsakade av kraven på jobbsökande i hela landet och på att även söka jobb som man vet att man hade kunnat få stora problem med att reda ut.
Tack vare min as-diagnos, där det uttryckligen står att jag är huvudsakligen välfungerande, men endast under förutsättning att jag känner trygghet i tillvaron, samt att jag har vissa begränsningar vad gäller såväl den sociala biten (t.ex. att hantera provocerande tonåringar, samt att skapa nya sociala kontakter) som min stresskänslighet och en del andra saker, så har jag fått igenom vissa undantag vad gäller vilka jobb AF har rätt att anvisa mig till.

Detta "räliga" vägs ev upp av hotet att bli utan möjlighet till ersättning vid sjukdom, ifall avregleringarna av FK forstsätter, så frågan är vad som hade varit värst av pest eller kolera. :?
Senast redigerad av ford 2010-12-27 14:55:32, redigerad totalt 1 gång.
ford

Inläggav Bror Duktig » 2010-12-27 14:47:43

Jag tror knappast att avdiagnostisering hjälper i försäkringsfrågan. Då har de ju bara ett bevis på att man har något ännu värre, inte ett handikapp, utan en sjukdom (eller har haft). Och har man haft en sjukdom så är det verkligen adjöss med försäkringar.

Jag har ju som sagt haft anorexi, och det stoppar ALL sjukförsäkring, får inte ens teckna med undantagsklausul.
Bror Duktig

Inläggav Bror Duktig » 2010-12-27 14:54:21

Med de avregleringar som sker, så finns det inget "rätt sätt" längre. Hur man än gör, så hamnar man i periferin av alla skydd.

Moderaternas vilja (som alla som stöder KD, C, FP också är helt med på) är att sådana här personer som vi, ska sköta sig själva. inte kosta vare sig stat eller de rika pengar. Och "kosta de rika pengar" gör de om de ska ha försäkringar.

Och som sagt, att HA HAFT en diagnos är nog skäl nog att inte bevilja försäkring. Det måste ju funnits en anledning till diagnosen (och så är det ju, man får ingen diagnos om man är fullt normal), och var det inte AS, så var det kanske någon psykos eller annat som ger livslångt "njet" från försäkringsbolagen.
Bror Duktig

Inläggav ford » 2010-12-27 14:56:50

Men har dom rätt att göra så då, borde man inte kunna få försäkringsbolagen fällda för diskriminering?
ford

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-12-27 14:58:58

Jag tror inte det finns något säkert sätt att ordna för sig själv i det här systemet. Allt som gäller är att många fler går in för att få vettiga sjukförsäkringsregler tillbaka.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Bror Duktig » 2010-12-27 14:59:05

ford skrev:Men har dom rätt att göra så då, borde man inte kunna få försäkringsbolagen fällda för diskriminering?

När de ej vill försäkra handikappade, eller hur menar du?

Jag tror att de får göra lite hur de vill. De har ju full rätt att neka försäkringar till alla möjliga p.g.a. olika sjukdomar, och det finns de som drivit ärenden utan att lyckas. Har varit många skriverier om folk som nekats sjukförsäkring p.g.a. ngn avgränsad sjukdom eller tidigare sjukdom.
Bror Duktig

Inläggav Bror Duktig » 2010-12-27 14:59:55

Bjäbbmonstret skrev:Jag tror inte det finns något säkert sätt att ordna för sig själv i det här systemet. Allt som gäller är att många fler går in för att få vettiga sjukförsäkringsregler tillbaka.

+111 som det heter

Fattar ej hur det ska gå till dock. Det är bara vissa av de som drabbats som vill ha ändringar. Det finns ju faktiskt folk som har knipits åt av systemet själva, som ändå röstade höger. Så det finns nog en del som gillar att bli utförsäkrade o.s.v. (eller hur man nu ska tolka agerandet).
Bror Duktig

Inläggav ford » 2010-12-27 15:01:30

Bjäbbmonstret skrev:Jag tror inte det finns något säkert sätt att ordna för sig själv i det här systemet. Allt som gäller är att många fler går in för att få vettiga sjukförsäkringsregler tillbaka.

Hur hade du tänkt att det skulle gå till när varken sossar eller moderater vill driva denna fråga då.

-Visst, rösta på V, men tror du på fullt allvar att det någonsin kommer att hända att de får tillräckligt med röster för att kunna bilda regering?

-Låt oss vara realister.
ford

Inläggav Bror Duktig » 2010-12-27 15:09:00

ford skrev:

Hur hade du tänkt att det skulle gå till när varken sossar eller moderater vill driva denna fråga då.

-Visst, rösta på V, men tror du på fullt allvar att det någonsin kommer att hända att de får tillräckligt med röster för att kunna bilda regering?

-Låt oss vara realister.

Hur ska vi då göra? Högerfolket fattar aldrig förrän de själva hamnar i klistret.
Bror Duktig

Inläggav ragnevi » 2010-12-27 18:20:07

Ja det kan du, men du måste trixa lite mer och du kan inte få fullt skydd, men hemligheten ligger i att teckna fackets tilläggsförsäkringar. Jag har en privat sjukförsäkring som innebär att jag får 1400:- extra om jag blir sjukskriven igen (om du inte har någon psykiatrisk diagnos kan du ofta teckna för högre nivåer men detta är taket innan de kräver en hälsodeklaration) och denna kostar 69:- per månad, sedan har jag via kollektivavtalet en försäkring som ger mig ca: 2000:- vid sjukpenning och 3000:- vid sjukersättning. Kollektivavtalet kostar min arbetsgivare ungefär 24.000:- per år men inkluderar då också arbetsplatsförsäkring, tygghetsrådet men den stora kostnaden är pensionsavtalet.
Dessutom har jag en privat vårdförsäkring som innebär att jag inte behöver stå i kö om jag skulle bli sjuk, kostar 450:- per kvartal.
ragnevi

Anslöt: 2007-05-31

Inläggav ford » 2010-12-27 19:26:49

Bror Duktig skrev:
ford skrev:

-Låt oss vara realister.

Hur ska vi då göra? Högerfolket fattar aldrig förrän de själva hamnar i klistret.

Självklart är det bra att rösta på V, eller möjligtvis mp, det är inte det jag menar. Vad jag menar är snarare det att det där med att något av dessa båda partier kommer att få tillräckligt många röster för att kunna bilda- eller leda en regering; det kommer inte att hända och därför måste vi nog göra allt vi kan för att vässa våra överlevnadsstrategier i det samhälle som vi är på väg mot.

Däremot vill jag starkt avråda från en röst på sossarna, så länge de aspirerar på att driva samma politik som alliansen. Skulle sossarna komma till makten på dessa meriter kan vi hälsa hem, för då är den nyliberala utvecklingen oåterkallerligt cementerad för all överskådlig framtid. Så länge de inte klargjort att det inte är den vägen partiet tänker gå efter sin omdaning skulle jag t.o.m. vilja påstå att en röst på socialdemokraterna kan göra ännu större skada än en röst på M.
Senast redigerad av ford 2010-12-27 19:41:30, redigerad totalt 1 gång.
ford

Inläggav ragnevi » 2010-12-27 19:38:59

Det är en väldigt ologisk kullerbytta som Socialdemokraterna gör, att dra slutsatsen att utifrån att när Moderaterna gått åt vänster och mer blivit ett mittenparti, så är det bästa vi kan göra att göra samma sak och också försöka bli ett mittenparti. Vad Socialdemokraterna borde göra är att se Moderaternas "vänsterprassel" som ett erkännande för sin egen politik och själva ta ett kliv åt vänster. Exakt hur hade de tänkt att driva oppositionspolitik om de hade tänkt att karbonkopiera regeringens politik?
ragnevi

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-12-27 20:23:11

Rösta hjälper inte. Ska man göra något åt utförsäkringspolitiken så måste man bygga upp en självständig rörelse utanför partisystemet som är tillräckligt stark för att politikerna är tvungna att inte ignorera den. Det är skitsvårt och en av de svåraste grupper man kan organisera såtillvida att sjuka människor faktiskt är sjuka och sjuka eller arbetslösa är jagade från alla håll och lätt kan bli betraktade som friskare än vad de är om de organiserar sig och eftersom alla som har hamnat i de här situationerna har så olika åsikter både om vad man skulle behöva göra och hur det skulle kunna göras och för att folk är fattiga och det är svårt att få loss resurser.
Men utan kollektiv organisering kommer detta att gå käpprätt för partier kan man inte lita på. Knappast det jag själv röstade på heller när de är upptagna med att positionera sig. Och det är klart mycket mer realistiskt än att lita till att försäkringsbolagen.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Bror Duktig » 2010-12-27 20:37:41

ragnevi skrev:Ja det kan du, men du måste trixa lite mer och du kan inte få fullt skydd, men hemligheten ligger i att teckna fackets tilläggsförsäkringar. Jag har en privat sjukförsäkring som innebär att jag får 1400:- extra om jag blir sjukskriven igen (om du inte har någon psykiatrisk diagnos kan du ofta teckna för högre nivåer men detta är taket innan de kräver en hälsodeklaration) och denna kostar 69:- per månad, sedan har jag via kollektivavtalet en försäkring som ger mig ca: 2000:- vid sjukpenning och 3000:- vid sjukersättning. Kollektivavtalet kostar min arbetsgivare ungefär 24.000:- per år men inkluderar då också arbetsplatsförsäkring, tygghetsrådet men den stora kostnaden är pensionsavtalet.
Dessutom har jag en privat vårdförsäkring som innebär att jag inte behöver stå i kö om jag skulle bli sjuk, kostar 450:- per kvartal.

Vem är det du riktar ditt inlägg till?

I alla fall, jag kan inte teckna något med facket, eftersom jag inte arbetar och inte är med i något fack eller ens a-kassa.
Bror Duktig

Inläggav ragnevi » 2010-12-27 21:01:37

Ford frågade om möjligheterna att skaffa privata försäkringar och jag svarade.
Det är inte en lösning som kommer att fungera för alla och denna lösning kräver att du har medlemskap i ett fackförbund och du måste teckna försäkringarna direkt du blir medlem, för sedan kräver de att du ska lämna in en hälsodeklaration där minsta "utslag" gör att du kommer nekas en försäkring. Detta även om facket sluter gruppförsäkringar som är lättare att teckna.

Även om det kanske bara är aktuellt för ett fåtal tycker jag det är bra att känna till att möjligheten finns.
ragnevi

Inläggav Bror Duktig » 2010-12-27 21:05:30

ok
Bror Duktig

Inläggav ufo » 2010-12-27 22:31:12

ford skrev:

-Låt oss vara realister.
Jag tror inte det finns "ett rätt" alternativ.
Vad vi skulle kunna göra är att lobba för alla aktörer som motsäger sig det som händer.
Kan inte (V) komma upp i majoritet får vi väl försöka minska de andra partiernas nivåer.
Det borde väl finnas några med insyn i flera partier, häng de mest rabiata offentligt. Och stöd öppet de som har lite mer vettiga åsikter.
ufo

Anslöt: 2007-06-23

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in