Samsung Galaxy 5 mobil

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Samsung Galaxy 5 mobil

Inläggav Chrilleb » 2010-12-26 1:44:57

Hej, jag fick en Samsung Galaxy 5 i julklapp av mina föräldrar. Har använt den typ 2 dygn och surfat lite ( vad jag tycker lite ) , det skulle visst ingå ett års fri surf i den modellen, men blev lite chockad när jag efter att ha lyssnat på radio idag en tjugo minuter en halvtimme hört att saldot var uppe i 1000 kronor.

Vad säger ni ? Lite surfande på en gaysajt några minuter, Facebook några minuter samt Youtube samma tid samt lite radio-lyssnande= 1000:-

Mvh
Christer
Chrilleb

Anslöt: 2008-11-14

Inläggav Miche » 2010-12-26 2:47:46

Man måste alltid kolla vad man har för abonnemang och vilka regler som gäller för det...

Det bästa är annars att köra trådlöst i hemmanätverket (om man har trådlöst nätverk), de flesta smartphones klarar det och det kostar absolut ingenting (förutom den avgift man redan betalar) och dessutom går det snabbare...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Chrilleb » 2010-12-26 3:15:48

Miche:Tilläggas var oxå att jag bytte sim-kort ( Tele2 ) till den nya Samsung mobilen, sen undrar jag om jag inte valde Tele 2 , sen kom antenn-symbolerna fram, och jag märkte att det gick att surfa.

Tänkte ringa Tele 2 gällande detta höga belopp, för något måste vara galet. Tjejen som väntade på bänken brevid mig idag lyssnade oxå på nåt i sin mobil, då tänkte jag , sitter hon oxå med flera tusen på sig för att betala detta skyhöga belopp ? Vad är fel ? Typiskt Aspergiskt ??

Mvh
C
Chrilleb

Inläggav Chrilleb » 2010-12-26 3:18:09

Och jag kom att tänka på samtidigt, att mobiloperatörer som ska vara så prisvärda, det går inte ihop, och varför är det inte en gräns för detta höga belopp ? En spärr som varnar, att nu har det och det beloppet passerats.
Chrilleb

Inläggav Chrilleb » 2010-12-26 3:41:05

Kom även att tänka på att det stod i manualen ( läste den ) att internet tjänsten kan komma att debiteras typ, det kan komma att kosta, så det kanske stämmer ändå.
Chrilleb

Inläggav barracuber » 2010-12-26 3:41:35

1000 bara på två dygn? Låter helknas.

Jag surfar dagligen på min Hero. Kollar även Twitter, RSS-flöden, två väderappar, mail (ibland), Facebook (ibland), webbradio (ibland). Min mobilräkning brukar ligga runt 300 per månad men datatrafiken kostar flat rate 69 (se nästa stycke), resten är abonnemangskostnad, mobildelbetalning, ibland kollektivtrafik mm.

Jag har också Tele2. Vilket surfpaket har du? Jag har medium 69 / månad. Du ska undvika det minsta paketet 29 / månad; man kommer snabbt upp i gränsen 200 mb och därefter ändras taxan till 1,69 / mb vilket snabbt springer iväg. Det kommer ingen som helst varning om detta, man får hålla koll själv. Kan det vara detta som hänt dig?
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Chrilleb » 2010-12-26 4:21:23

Har inget surfpaket, utan har visst surfat på Tele 2 som blev vald. Skulle visst ingå fri surfning.
Chrilleb

Inläggav Chrilleb » 2010-12-26 4:26:09

Fri surfning i ett år skulle ingå, min far hade sett detta gällande min nya mobil, och det kan väl inte vara möjligt att surfa på det man inte har, det stod Tele 2 uppe i hörnet hela tiden.
Chrilleb

Inläggav barracuber » 2010-12-26 4:29:55

Ok. Kände inte till nåt sånt erbjudande från Tele2. (Såg på tv-reklamen idag att Telia har ett års fri surf, minns inga vilken modell det gäller).

Det låter som ett stort misstag alltsammans. Du ska inte betala nånting.
barracuber

Inläggav Chrilleb » 2010-12-26 4:33:25

Tack barracuber, ja hoppas det är så. Tänkte höra med mobiloperatören efter helgen vad de tycker och tänker om saken. Jag vill ju inte göra fel, och Tele 2 är sim kortet jag stoppade i , och ringde jag saldokontrollen sa d: Du har ringt för 1000:- idag.
Chrilleb

Inläggav Chrilleb » 2010-12-26 4:34:02

Fast det värsta kan väl vara att få rätten på sin sida, för operatörerna vill väl ha sina pengar, ja vi får se...
Chrilleb

Inläggav barracuber » 2010-12-26 4:51:56

<a target="_blank" href="http://www.katshing.se/mobiler/samsung/samsung_galaxy_5-12835_22172">länk till katching.se</a>

Det var detta jag såg på tv-reklamen även om det inte var katching, det är flera som har detta erbjudande.

Det står att, för att få telias fria surf i ett år (i form av ett kontantkort), måste man köpa mobilen utan abonnemang. Dessutom står det att den är "operatörslåst 12 månader" men det står inte till vilken operatör.

Men om man väljer att köpa den utan abonnemang med ett telia kontantkort så borde ju mobilen vara låst till Telia. Och då borde det inte kunna gå att surfa (eller ringa o messa) på något annat än Telia. Verkar fel att man ska kunna köra på Tele2.

Som sagt någon verkar ha missat något nånstans. Prata du med affären. Det löser sig säkert.
barracuber

Inläggav mnordgren » 2010-12-26 15:55:44

Moderator:

Flyttade tråden.
mnordgren

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Bror Duktig » 2010-12-26 18:21:51

Chrilleb skrev:Fri surfning i ett år skulle ingå, min far hade sett detta gällande min nya mobil, och det kan väl inte vara möjligt att surfa på det man inte har, det stod Tele 2 uppe i hörnet hela tiden.

Då gäller det det abonnemang med tillhörande simkort som medföljde. Inte om du byter sim-kort till ett som tillhör ett annat abonnemang eller kontant.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav plixness » 2010-12-27 13:27:14

Det är nog simkortsbytet som strulade till det för dig, som Bror Duktig skrev. Det jag inte förstår är om du bytte simkort inom samma företag, alltså från ett Tele2 till ett annat Tele2-kort? I så fall kanske du kan förhandla med dem om att avskriva eller minska kostnaden på grund av missförstånd.
plixness

Anslöt: 2010-12-09

Inläggav Chrilleb » 2010-12-27 17:50:33

plixness jag bytte simkort för att kunna ringa med min nya telefon, och behålla samma telefonnummer.

Jag ringde Tele2 kundservice nyss för att höra mig för vad som gått snett. Frågade oxå om det ligger ett års fri surf hos Tele 2 eller om det var Telia, det gjorde det inte. Frågade oxå varför två dagars surfande på Youtube, gaysajter och mailen kunde kosta upp till 1000:-, han svarade att det räknas i megabit och det kan kosta så mycket när man inte har ett internetpaket. Kan jag hävda min rätt ? Det blir nog svårt när saken redan är skedd ( så det var som jag sa, det vill ju ha in pengarna ), men han kunde göra ett undantag om jag beställde ett paket för 69:-mån men jag valde att återkomma., för jag får väl samtala med föräldrarna vare sig jag vill eller ej och det blir inte kul att höra. VA? Vad ska du betala ? ??

Frågade oxå hur Youtube kan kosta när det står i manualen att det är en kostnadsfri tjänst, även där gäller det att ha internetpaketet för då kan man surfa dygnet runt till 69 :/ mån.

Sa oxå att jag inte vågar ha min nya mobil på för den står väl bara och tickar pengar.

Mvh
C
Chrilleb

Inläggav Chrilleb » 2010-12-27 17:53:57

Tillägg: Jag hävdar fortfarande som jag såg en annan skriva här att det är ett missförstånd när man dels har AS och en ny telefon att kunna komma ut och surfa utan att man vet kostanden, borde vara en spärr eller text som talar om att nu surfar man typ. Okey jag är chattgalning men lite mer information än vad som stod i manualen kanske hade förhindrat detta , samt prisuppgifter :)

Mvh
C
Chrilleb

Inläggav ragnevi » 2010-12-27 18:07:20

Tyckte att dealen med 69:- per månad lät som ganska schysst, med tanke på att det är du som inte haft koll på avtalet och vilket abonnemang du borde använt och att du förmodligen kommer få betala hela beloppet annars. Androidmobiler är ganska värdelösa utan abonnemang med mobilt bredband inkluderat, men det går att stänga av trafiken.
Om dina föräldrar tecknade ett abonnemang med mobilen är de det abonnemanget som har fri surf, vad de skulle gjort var att förlänga ditt abonnemang.
ragnevi

Anslöt: 2007-05-31

Inläggav Chrilleb » 2010-12-27 18:31:00

ragnevi, håller till fullo med dig.

Mvh
C
Chrilleb

Inläggav Bror Duktig » 2010-12-27 20:34:44

Comviqs kontantkort har max 3 kr per dag för surf. Det tycker jag är rätt bra, eftersom jag inte surfar borta så ofta, och hemma har jag wlan att surfa på.

Så jag kommer nog inte att skaffa abonnemang, eftersom jag tjänar på att ha kontantkort så länge jag surfar mest hemma som nu, och endast ibland ute.

Fördelen med mitt kontantkort är alltså att det inte kan rinna iväg massor av pengar även om man, som jag, inte direkt fattade att telefonen kopplar upp sig på 3G/GPRS när man är utom wlan (handlar också om en galaxy 5). Sedan höll den till på 3G/GPRS även när den kom hem till wlan igen... Det gick 3 kr per dag i någon vecka innan jag fattade, vilket inte var så farligt.
Bror Duktig

Inläggav barracuber » 2010-12-27 21:23:20

[OT]

Bror Duktig skrev:Comviqs kontantkort har max 3 kr per dag för surf. Det tycker jag är rätt bra, eftersom jag inte surfar borta så ofta, och hemma har jag wlan att surfa på.

Så jag kommer nog inte att skaffa abonnemang, eftersom jag tjänar på att ha kontantkort så länge jag surfar mest hemma som nu, och endast ibland ute.

Så du betalar bara för det du surfar för, men max cirka 90 / månad? Det låter mycket bättre än abonnemang där man betalar fast belopp oavsett hur mycket eller lite man surfar.

Däremot gillar jag inte regeln att man måste ladda kontantkortet inom 30 dagar för att få ringa med billig taxa. Och det lägsta belopp man kan ladda är 75 spänn. Då är mitt kompisabonnemang för 49 / månad billigare *). Annars hade jag kanske funderat på att skaffa kontantkort pga surfreglerna.

*) EDIT: fast det blir rätt svårt att jämföra. Man får använda de 75 till att ringa. Men de 49 är bara pengar i sjön. Jävlar vad lurigt det är!!

[/OT]
barracuber

Inläggav Bror Duktig » 2010-12-27 21:48:10

Jäkligt lurigt ja :/

Maxtaxan för surf har minskat från 15 till 7 och nu 3 kr. Men det står som kampanj, så man vet liksom inte när det upphöt. Hittills har det ju bara blivit ännu lägre pris i stället för att upphöra.

Står också "max 700 MB per vecka, därefter stängs surftjänsten av".

Och det verkar bara gälla så länge ett värdebevis räcker, d.v.s en månad. Men det är lite lurigt det där med "bas" och det går inte att hitta prislistan för detta. Jag fick maila och få prislistan. Prisplanen "standard" som liknar bas, går ej över till bas efter en månad står det.

Lurigt är ordet ^_^
Bror Duktig

Inläggav ragnevi » 2010-12-28 0:53:31

Låter lite väl billigt med tanke på att Tele2 kör en kampanj nu med mobilt bredband med kontantkort där de i reklamen säger att det kostar 89 per vecka, låter därför lite märkligt att de skulle erbjuda samma tjänst om du skaffar kontantkort som inkluderar samtal för en fjärdedel av priset.
ragnevi

Anslöt: 2007-05-31

Inläggav Xzirie » 2010-12-28 8:01:03

ragnevi skrev:Låter lite väl billigt med tanke på att Tele2 kör en kampanj nu med mobilt bredband med kontantkort där de i reklamen säger att det kostar 89 per vecka, låter därför lite märkligt att de skulle erbjuda samma tjänst om du skaffar kontantkort som inkluderar samtal för en fjärdedel av priset.

Gäller inte det väldigt olika hastigheter och datamängder då?
Xzirie

Anslöt: 2010-04-12

Återgå till IT-forum

Logga in