hur planerar ni lättast? hur lägger ni upp en plan?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

hur planerar ni lättast? hur lägger ni upp en plan?

Inläggav lollo_testar » 2010-12-26 19:26:22

Hur lägger ni upp era dagar? hur pusslar ni ihop allt? Planerar ni hela veckan samma dag eller lite varje dag? Typ dagen nästa eller vaaranann dag?


Moderator: Rättade rubriken
lollo_testar
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-09-14

Inläggav Arkimedes » 2010-12-26 19:32:03

Om jag planerar något så har planerandet tagit all min energi och då orkar jag inte göra det jag planerat mer.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Krake » 2010-12-26 19:37:24

Jag planerar inte. Jag funkar inte så helt enkelt. Jag har iof alla förutsättningar för att planera men det tycks begränsa mig mer än det ger. Dessutom är det tråkigt och jag har andra saker att göra eller tänka på. Jag lever nog mest i nuet på gott och ont. Ibland tvingas man dock in i framtiden eller dåtiden men jag brukar mest må dåligt av det vilket bara får resultatet att allt jag gör blir gjort långsamt och med relativt dåligt resultat.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Inläggav lasseivägen » 2010-12-26 19:38:11

Planerar väldigt lite, försöker hålla saker som skall göras i huvet, funkar ganska dåligt eftersom ja har kass arbetsminne.

På jobbet har jag nog inte gjort en ordentlig tidsplan, brukar få kritik för det. Men min erfarenhert av tidsplaner är att dom aldrig stämmer.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Inläggav MsTibbs » 2010-12-26 19:41:42

Jag har en almanacka där jag skriver in tider jag måste passa, samt vad jag måste städa till nästa gång boendestödjarna kommer. Har försökt att planera mer än så, men varför göra dittan och dattan exakt då, när jag sällan känner för det?
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav atoms » 2010-12-26 19:46:46

Om jag ska uträtta ärenden utanför hemmet så skriver jag ner dem och bestämmer i vilken ordning jag ska göra dem så att jag slipper gå fram och tillbaka och istället har som en förutbestämd bana.

Saker som jag inte bestämmer tid för skriver jag upp i en almanacka och sedan tar jag det som det kommer eller så hoppar jag över det - det här har ingenting med måsten att göra.

Förresten; vad betyder hur gör ni fögga upp en pla?
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18292
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav tyskamama » 2010-12-26 20:29:29

jag behöver mycket rutiner och planeringen för att allt ska funka ..... men inte så lätt ibland när man har barn ..... försöker ta hjälp av boendestöd för det ..... skriver upp mycket i min årsbok .....
tyskamama
 
Inlägg: 303
Anslöt: 2010-07-10
Ort: sörmland

Inläggav prodge64 » 2010-12-26 20:48:13

Jag planerar inte alls, men skulle behöva göra det antar jag. Det krisar med tvätten ibland, där jag bor nu är det rätt många som delar på samma tvättstuga. Där jag bodde förut var det inga problem eftersom tvättstugan låg precis under min lägenhet så jag kunde gå å tvätta varenda natt om jag ville utan att det störde nån, det var väldigt smidigt.
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav imperativ » 2010-12-26 23:39:03

Jag har mina naturliga inarbetade rigida rutiner som är momentmässigt anpassade till någon form av verksamhet, för tillfället en heltidsanställning med ett skitjobbigt "2½-skift". Rutinerna är inte anpassade efter klockan, den är inte 'naturlig' för mig. Det är frågor som heter "vad måste jag göra för livsuppehållande åtgärder? hur ofta och när ska samtliga saker göras?" som styr.

Min generella vardag består av arbetet, förbereda mig för nästa arbetsdag och resten av tiden sover jag. Det är vad sinnet just nu orkar. Det som blir mest lidande är sömnen, allt annat är redan hyperoptimerat som det är. Visst skulle jag kunna banta bort ett träningspass per vecka, men det är testat i en vecka och jag fann sömnen blir ännu sämre av den lilla ändringen.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Inläggav Heishi » 2010-12-27 1:56:21

Mitt liv skulle se mer kaotiskt ut, än det redan gör, utan min mobiltelefon. Kalendern och mötesfunktionen är min bästa vän! :shock:
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Inläggav Peace » 2010-12-28 19:13:03

Jag har typ aldrig planerat, men så funkar inte mitt liv så bra heller. Jag får inget gjort. Jag ska försöka göra ett schema för varje dag och skriva upp de viktigaste sakerna. Får se hur det funkar. Läkartider och liknande skriver jag upp i min kalender. Ska snart börja studera igen, så nu måste jag skärpa mig. Vill inte misslyckas en gång till.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Inläggav tassmaniac » 2011-01-09 17:19:38

Jag får hjälp utav min mentor som veckoplanerar åt mig.
Sedan kompletterar jag med google calendar som synkats med mobilens almanacka. Plus att jag har en en stor planeringstavla som hänger på väggen hemma där sambon och jag planerar ihop.
tassmaniac
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2010-05-05
Ort: i min egen lilla värld

Inläggav lostmyway » 2011-01-10 2:08:22

Har nyligen fått min diagnos (vilket jag fortfarande känner mig förvånad över), och min psykolog har precis börjat hjälpa mig med hur jag skall lägga upp min vardag. Så nu har jag ett stort whiteboard på väggen, indelat i veckans alla dagar på den horisontella ledden, och tider på dagen (såsom "tidig morgon", "förmiddag", "lunch", "eftermiddag" osv, bestående av ca 3 timmar st) där jag skriver in vad jag skall göra. Det är fortfande lite svajigt med läggtiderna, men annars fungerar det utmärkt!
lostmyway
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2011-01-10
Ort: Göteborg

Inläggav Marabou » 2011-01-19 22:44:08

Jag har en planeringslista för vardagssaker som sitter i köket. På listan har jag skrivit upp saker som hur ofta jag ska dammsuga, rensa kylen, diska, städa badrummet etc. Sen är jag ju ganska duktig på att skjuta upp saker så det är inte alltid jag dammsuger varje vecka som jag räknat ut att jag borde, men jag har iallafall listan som en sorts "påjagare".

Jag har även en lista över saker som har med ekonomi och planering att göra, t.ex. att jag ska förvara viktiga papper i en viss pärm (annars ligger de överallt), att jag ska ta hand om min post, att jag ska använda SL:s reseplanerare för att avgöra hur lång tid det tar att ta sig från en plats till en annan (något som jag annars har svårt att avgöra) etc.

Tider, skoluppgifter, möten och sånt skriver jag in i almanackan (jag använder väggalmanacka eftersom det ger mig en bättre översikt) allt eftersom de dyker upp.

Annars är jag sådär på planering. Värst är det med matinköp. Hur mycket ska jag köpa av varje vara? Hur mycket räcker en liter mjölk till? Ungefär hur mycket pengar kan jag räkna med att alltsammans går på? Osv... Jag har svårt med ekonomisk planering eftersom jag har svårt att avgöra hur mycket t.ex. hundra spänn räcker till. Som tur är har jag en mamma som är väldigt förstående vad det gäller det problemet så jag kan alltid ringa henne och be om hjälp.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav Burnerman » 2011-01-19 23:09:00

Jag planerar inte, det tar för mycket energi.
Burnerman
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2011-01-17
Ort: Uppsala

Inläggav KrigarSjäl » 2011-01-19 23:16:08

hur gör ni fögga upp en pla

-Jag förstår inte frågan, men i likhet med en föregående så planerar jag inte eftersom det tar för mycket energi. Man behöver inte planera sönder allting.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav marxisten » 2011-01-19 23:36:26

Min dag är lite oplanerad med några fasta tider.

Jobbtiderna är självklart inplanerade. Måndag - Fredag 09.30-13.30.
Bowlingträning (med laget) tisdagar 18.00-19.00
Bowlingmatch: Nästan varje vecka antingen på Lördagen eller Söndagen.
Ung Vänster möten varannan Onsdag klockan 17.00.
Träffar en kompis nån dag i veckan. Oftast direkt efter jobbet på tisdagar eller torsdagar då de passar honom bäst.

Annars så gör jag inte så mycket. Antingen åker jag hem efter jobbet och spelar datorspel (WoW), spelar gitarr eller något annat småkul eller så väntar jag i stan tills dess bowlinghallen öppnar klockan 15.00 (på Fredagar redan 14.00) och spelar bowling i typ två timmar eller något (månadskort är bra att ha) och åker sen hem och gör redan nämnda saker. :D

Så man kan säga halva min dag är strukturerad och andra halvan består främst av: Dator, Bowling och Musik... Nån dag i veckan träffar jag en kompis och vi gör något kul tillsammans.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Inläggav marxisten » 2011-01-19 23:46:38

Arkimedes skrev:Om jag planerar något så har planerandet tagit all min energi och då orkar jag inte göra det jag planerat mer.


Hehe.. Låter som för mig då. Jag orkar inte heller planera in något nytt. Jag har jobbet, Bowling, Ung Vänster möten (något som nytt tillkommit och som jag har en förmåga att glömma) och en kompis jag ska träffa inplanerade. Dock på samma tid varenda vecka så jag orkar med det. Jag minns tom. tiderna utan att anteckna de...:D

Dock inte bowlingmatcherna då de alltid är olika tid. :( Olika samlingstider beroende på borta och hemma match och olika matchtider... De måste jag anteckna....

Planera in något som inte tillhör min vanliga veckorutin skulle vara skitsvårt. Har svårt att minnas en enda tid utöver de jag brukar... Kan meddela jag är jävligt glad landstinget har en SMS påminnelse på tandläkartider. :D

Men arkimedes. Gick inte du på universitet? Hur klarar du av det om du inte orkar planera in dina tentor och annat "kul" som tillhör studier?
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Inläggav John » 2011-01-20 15:32:51

så här planerar jag en dag

Skola kl.08.00

Hem och spela kl.15.00
John
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Lund

Inläggav Arkimedes » 2011-01-20 16:23:51

marxisten skrev:
Arkimedes skrev:Om jag planerar något så har planerandet tagit all min energi och då orkar jag inte göra det jag planerat mer.


Hehe.. Låter som för mig då. Jag orkar inte heller planera in något nytt. Jag har jobbet, Bowling, Ung Vänster möten (något som nytt tillkommit och som jag har en förmåga att glömma) och en kompis jag ska träffa inplanerade. Dock på samma tid varenda vecka så jag orkar med det. Jag minns tom. tiderna utan att anteckna de...:D

Dock inte bowlingmatcherna då de alltid är olika tid. :( Olika samlingstider beroende på borta och hemma match och olika matchtider... De måste jag anteckna....

Planera in något som inte tillhör min vanliga veckorutin skulle vara skitsvårt. Har svårt att minnas en enda tid utöver de jag brukar... Kan meddela jag är jävligt glad landstinget har en SMS påminnelse på tandläkartider. :D

Men arkimedes. Gick inte du på universitet? Hur klarar du av det om du inte orkar planera in dina tentor och annat "kul" som tillhör studier?

Jag klarar knappt av det. Väntar på diagnos för att få rätt till hjälp med planering. Jag har problem med tidsuppfattningen bland annat.

Jag har också svårt med olika tider. Jag skulle vilja ha bestämda dagar och tider för allt, annars vet jag inte när man ska göra vad. Hatar när det dyker upp något man inte räknat med, för då rubbas allt. Därför har jag svårt att lägga upp en plan för hur jag vill att mina dagar ska se ut. Känns lönlöst när jag inte får ha det som jag vill ändå.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Bali » 2011-01-20 18:44:36

Jag "vill" :? helst ha mina dagar planerade till "punkt & prick", men det går förstås inte, det finns ju hur mycket som helst "där ute" som ständigt stör, men min önskan är ändå den där "säkerheten" att jag liksom har koll på saker som sker runt mig.
Tack och lov verkar jag vara väldigt duktig på att anpassa mig efter de olika situationer som ständigt dyker upp runt omkring mig, men jag förstår alltmer att det nog är jag som får betala ett rackarn´s högt pris för att jag "pressar" mig själv så mycket för att tillgodose andras önskmål, eller försöker följa det som jag förstått bör vara ett "normalt beteende".

Nu mår jag så kasst att jag börjar tappa tråden, men återigen "ja, jag behöver alltid planera, men kan inte förklara hur, eftersom det i mycket beror på de kända "förutsättningarna"!? :roll:

Förlåt, lollo_testar, för jag strular så i din tråd, men visst jag har ett extremt shema i min vardag som jag behöver följa, men sen kommer ändå de andra "störmomenten" ständigt in som man då måste anpassa sig efter, jag fixar det, men det tar kraft!

Skulle förtås inte ens vilja försöka acceptera tanken på att det kanske är så här "konstig" jag är, men ... :cry:
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Inläggav Peace » 2011-01-22 1:59:27

I morgon (eller idag egentligen om man kollar på klockan) måste jag ägna dagen åt läxor. Undrar hur det ska gå. Det är inte många läxor jag gjort i mitt liv, men nu måste jag verkligen. :shock:
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Inläggav pjask » 2011-01-22 13:42:05

lostmyway skrev: Så nu har jag ett stort whiteboard på väggen, indelat i veckans alla dagar på den horisontella ledden, och tider på dagen (såsom "tidig morgon", "förmiddag", "lunch", "eftermiddag" osv, bestående av ca 3 timmar st) där jag skriver in vad jag skall göra.


Det där tar jag som ett tips och tackar för detta. Ett blockschema i horisontalledd låter som något vilket skulle kunna passa min person.
pjask
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2009-11-01
Ort: Göteborg

Inläggav Anna med fyra » 2011-01-22 15:35:49

Har svårt att få saker och gjort alls, så även en planering. Jag tänker igenom vad som ska göras och skriver jag inte ner det (vilket jag sällan gör) så har jag glömt det väldigt snabbt efteråt. Mer än hälften av de saker jag planerar att göra görs aldrig, även på jobbet har jag problem, särskilt med saker som vår chef bett oss göra eller som är bestämt i grupp, jag glömmer snabbt och kommer sen inte ihåg någonting och så får jag fråga.
Jag brukar framför allt missa saker som ska göras, min räddning har varit min iphone med den kalendern som finns däri. Mina barn har ett veckoschema och en sigvardtavla på väggen, jag får lite bättre översikt där. Väldigt bra!
Just nu när jag är hemma med små barn ser dagarna ungefär likadana ut och det trivs jag med...:)
Anna med fyra
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2010-01-20

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in