Försäkringskasseutlöst stupor vid Aspergers syndrom

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav segdeg » 2010-12-25 12:41:49

Altus skrev:Jag har pratat med ett flertal personer vars handläggare på FK gör medicinska utlåtanden titt som tätt. En patient ville t ex att kommunikationen skulle ske via epost eftersom hon var så mentalt utmattad att hon hade svårt att hänga med i telefonsamtalen (plus att hon ville ha allt dokumenterat, med all rätt eftersom handläggare ofta säger knepiga saker). Då började FK-handläggare komma med anklagelser att det är "kontrollbehov" av det slaget som gjort patienten sjuk till att börja med.

Det gällde en patient med ett väl kartlagt sjukdomstillstånd som inte innehåller det minsta om "kontrollbehov" eller att det skulle ha skadat patienten. Men denna byråkrat på FK vet förstås bättre än de eniga experter inom vården som diagnostiserat patienten. Helt löjväckande.

Man borde kunna anmäla handläggare på FK som försöker sig på medicinska utlåtanden (som dessutom strider mot enig expertis). Klockrent fall av tjänstefel, kan man tycka.
DET GÅR ATT ANMÄLA resultat NY HANDLÄGGARE
segdeg

Anslöt: 2010-12-25

Inläggav rdos » 2010-12-25 14:45:09

Det här följer bara kända mönster ifrån socialtjänsten. När tjänstemän får för mycket makt så blir det sådana horribla beslut, oavsett om det handlar om omhändertagande av barn eller beslut om sjukersättning. Det kommer alltid in olämpligt folk till sådana här befattningar. Det blir oxå alltid NPF-kollektivet som drabbas värst.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav matterik » 2010-12-25 17:03:00

Makt korrumperar, absolut makt korrumperar absolut. Folk som har behov av att ha makt över andra människor dras till positioner där de kan utöva makt över andra människor.
matterik
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-01-17

Inläggav Miche » 2010-12-25 23:43:22

matterik skrev:Folk som har behov av att ha makt över andra människor dras till positioner där de kan utöva makt över andra människor.

Jag tycker att det verkar som om det alltför ofta som det är det psykopater som väljer sådana jobb...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Juddy » 2010-12-26 3:14:07

Miche skrev:
matterik skrev:Folk som har behov av att ha makt över andra människor dras till positioner där de kan utöva makt över andra människor.

Jag tycker att det verkar som om det alltför ofta som det är det psykopater som väljer sådana jobb...

Well, jag var jurist och arbetade med omprövningar etc., i sju år inom kommunal och statlig förvaltning. Och jag har AS och absolut ingen psykopati. Så det går inte att dra några sådana slutsatser.
Juddy

Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Miche » 2010-12-26 14:15:31

Juddy skrev:Well, jag var jurist och arbetade med omprövningar etc., i sju år inom kommunal och statlig förvaltning. Och jag har AS och absolut ingen psykopati. Så det går inte att dra några sådana slutsatser.

Jag har inte skrivit att det är alla, jag har träffat bra personer inom det sociala som definitivt inte är psykopater, men nog verkar en hel del ha drag av det...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in