Kända personer med AS och/eller ADHD?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav geocache » 2010-10-27 22:56:16

lollo_testar skrev:har någon i familjen billgren asperger... såg elsa på stan och hon har en jäkla stirrblick något som kan tyda på asperger samt att hon hellre tar det de lugnt?


Och vilka är familjen Billgren?? Vem är Elsa Billgren? Hon? => http://sv.wikipedia.org/wiki/Elsa_Billgren
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 18:54:22, redigerad totalt 1 gång.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav barracuber » 2010-10-27 23:00:12

geocache skrev:
lollo_testar skrev:har någon i familjen billgren asperger... såg elsa på stan och hon har en jäkla stirrblick något som kan tyda på asperger samt att hon hellre tar det de lugnt?


Och vilka är familjen Billgren?? Vem är Elsa Billgren? Hon? => http://sv.wikipedia.org/wiki/Elsa_Billgren


Jag läste en intervju med Helena som är mamman och hon verkade så extremt utåtriktad att jag tänkte "hon kan inte ha asperger". Ernst har jag ingen uppfattning om.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 18:54:22, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav John » 2010-10-27 23:01:04

känns som hela familjen Wahlgren har ADHD, så jävla jobbiga dom är :P
Senast redigerad av John 2011-05-04 18:54:22, redigerad totalt 1 gång.
John
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Lund

Inläggav ufo » 2010-10-27 23:07:16

Nikola Tesla
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nikola_Tesla
Känns väldigt aspigt.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 18:54:22, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav alfapetsmamma » 2010-10-28 19:55:13

barracuber skrev:
geocache skrev:
lollo_testar skrev:har någon i familjen billgren asperger... såg elsa på stan och hon har en jäkla stirrblick något som kan tyda på asperger samt att hon hellre tar det de lugnt?


Och vilka är familjen Billgren?? Vem är Elsa Billgren? Hon? => http://sv.wikipedia.org/wiki/Elsa_Billgren


Jag läste en intervju med Helena som är mamman och hon verkade så extremt utåtriktad att jag tänkte "hon kan inte ha asperger". Ernst har jag ingen uppfattning om.


Meeeh, Barracuber, du har väl inte missat att det kan slå åt det hållet också? Dvs aspisar som är distanslösa, gränslösa, kallar nya bekanta för älskling osv? Det är inte ens jag som hittar på, det är välbelagt. :)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:54:22, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav LILITH_ » 2010-11-18 1:38:16

Alice Timander kanske hade AS?

Såg en dokumentär ikväll där hon var med.
Bland annat tyckte hon inte om att pussa eller krama om sina barn, hade aldrig gjort det sa hon(!).
Svårt för kroppskontakt.
Hon pratade om sin oförmåga att känna självuppoffrande kärlek, att det var som om hon hade en glaskub (eller något liknande?) inom sig som var kall och hård men som hon aldrig riktigt förstått vad det var. Ett inre som ingen var välkommen in i.
Hennes far ska enligt henne själv ha varit väldigt otrevlig och svår att leva med. Han var veterinär till yrket men var rädd för djur...

Själv var hon ju en av de första kvinnliga tandläkarna, tillika premiärlejon av stora mått och hade svårt med sina kärleksrelationer med diverse män.
Det var en hel del annat också som jag nu glömt bort.

Men min aspieradar pep till rätt rejält i allafall.
Senast redigerad av LILITH_ 2011-05-04 18:54:22, redigerad totalt 1 gång.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Inläggav Ganesh » 2010-11-18 11:42:48

Stonewall Jackson, general i det amerikanska inbördeskriget för sydstaterna, ska ha varit aspie.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 18:54:22, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Heishi » 2010-11-18 12:34:22

KrigarSjäl skrev:Är det något jag inte förstår är det varför folk envisas med att kultförklara den här mördaren och dårpippin Manson.
Man talar om honom som om han vore ngn stjärna från beatnikeran eller ngn rockstjärna. Sorry folks, det här är inte Jack Kerouac.
Det här är en extremt grov brottsling som har flera liv på sitt samvete.

Så: varför denna idoldyrkan och kultförklaring?


Håller fullständigt med. Han är en intressant person, då han på något sätt lyckades med att hjärntvätta så pass många han gjorde, och fick dem att mörda, och mördade själv.

Han är som du säger en dårpippi. Intressant person. Men dårpippi.
Senast redigerad av Heishi 2011-05-04 18:54:22, redigerad totalt 1 gång.
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Inläggav Krille1988 » 2010-11-25 6:14:31

steven spelberg har ju fått diagnos as eller autism kommer inte ihåg läste det tidigare idag kan försöka hitta linken det var fler kända personer där
Senast redigerad av Krille1988 2011-05-04 18:54:22, redigerad totalt 1 gång.
Krille1988
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2010-11-24
Ort: sverige

Inläggav HGJ » 2010-12-24 2:24:44

Karl Verner?

http://runeberg.org/dbl/18/0415.html

V. besad en sjælden Skarpsindighed og Klarhed i Tanken, men tillige en overordentlig stærk Selvkritik, Mangel paa Tillid til egen Dygtighed og Ulyst til enhver offentlig Fremtræden, hvorimod han gjærne udtalte sig i Breve. Han har overhovedet intet offentliggjort uden som Følge af et Tryk ude fra. Efter Fremkomsten af de ovennævnte to Afhandlinger har han fra Tiden i Halle kun leveret nogle ham aftvungne Smaating, mest Anmeldelser, hvori han dog har nedlagt vigtige Resultater af sine Granskninger, – efter Tilbagekomsten til Kjøbenhavn næsten intet. I en Række Aar var han her optagen af experimentelle Undersøgelser over Sproglyds Svingningskurver, men var ikke at bevæge til at offentliggjøre noget herom.

http://da.wikisource.org/wiki/Biografi_(Karl_Verner)
Karl Verner skrev:Jeg er ugift og barnløs.

Karl Verner skrev:Kunde min natur tillade mig en noget friere optræden, så vilde jeg udentvivl i løbet af et par år være professor ved et eller andet universitet …

desuden troede han sig ikke i besiddelse af de egenskaber, der kræves af en mand i en ledende stilling. Han var kejtet i omgang og vilde ikke kunne indvirke bestemmende på sine underordnede.

LXVI
Karl Verner skrev:Men jeg er kun sprogmand: for den literærhist. side har jeg aldrig interesseret mig og mine kundskaber heri indskrænker sig til det, jeg erhvervede mig ved examenslæsning, og det var ikke synderligt.

LXXXIII
Han var en udpræget ungkarlenatur uden sands for hygge. I hans værelser var alt anbragt på bedste beskup uden hensyn til orden og skönhed. Han vedblev som professor at indtage sine måltider på 2. og 3. klassens restaurationer, ligesom han havde gjort som student. I den forstand vedblev han at være student hele sit liv igennem, trods alle titelforhöjelser, således som han ønsker det i ét af sine breve fra Petersborg.

XCI
Han kunde ikke optræde direkte afvisende og lige så ringe ævne havde han til at indvirke bestemmende på andre mennesker. Han egende sig derfor ikke for ledende stillinger. Han vidste det og holdt sig tilbage (s. s. IL). Han er for beskeden og tilbageholden til at egne sig til offentlig optræden. Det ved han også godt og er derfor meget betænkelig ved at søge docentposten herhjemme. Og da han endelig må til det som docent, affinder han sig dermed efter bedste ævne. Hans afsky for alt, hvad der var officielt, var næsten sygelig udviklet. Han er henrykt, da det to gange lykkes ham at tage til Berlin for at göre visit hos sin overordnede i ministeriet uden at træffe ham. En tysk professor kom engang og vilde hilse på ham, da han stod og malede sit hus. På professorens spörsmål, om den berömte Karl Verner var hjemme, svarede malersvenden belevent på tysk, at professoren desværre ikke var hjemme, og malede fornöjet videre.

XCII
Verner var i det hele en retliniet personlighed. Han var det ganske instinktmæssigt. Enhver tragten efter at udvikle sin personlighed og udforme sin karakter lå ham fjærn. Han gik sine egne veje i det daglige liv som i sin videnskab.

http://runeberg.org/anf/1897/0280.html

I et brev ytrer Karl Verner lejlighedsvis: "Jeg har tilböje-lighed til at nyde, men utilböjelighed til at yde". Hans nydelser var imidlertid ikke de almindelige, af æsthetisk art var de mindst af alt: poesi og kunst øvede ingen tiltrækning på ham (i hans bogsamling fandtes der knap en eneste skönlitterær bog); hans skrifter viser, at han havde et fint musikalsk øre, han kunde også selv spille; men i de senere år lagde han musiken helt på hylden, og at overvære en koncert eller opførelsen af en opera faldt ham aldrig ind; han havde et åbent öje for naturens ejendommeligheder, og i breve giver han f. ex. et anskueligt billede af naturen i Finland, men nogen varm følelse for naturskönheder havde han ikke. Han var ganske vist meget trofast i sit venskab, men virkelig kærlighed har han aldrig følt; han levede og døde som pebersvend.

[...]

Men hvorfor ydede denne mand, der var så rig på idéer og så klar i sin tanke, da så mærkværdig lidt? Svaret bör sikkert søges i ejendommeligheder ved hans karakter. Et af de mest fremtrædende karaktertræk hos ham var hans totale mangel på forfængelighed. Ikke alene gjorde han aldrig forsøg på at tilrane sig nogen hæder, der ikke fuldt ud tilkom ham, men end ikke den ære, som han mest uomtvistelig kunde göre krav på, brød han sig om. Sit ridderkors har han vist aldrig båret; sine måltider yndede han at indtage på beværtninger, hvor stamgæsterne i øvrigt var studenter eller småborgere, med hvem han passiarede på en kammeratlig måde; på universitetet talte han aldrig fra kathe-dret — det var ham for "höjtideligt" — men satte sig mellem sine tilhørere. Som følge af hele sin beskedne ydre fremtræden blev han ofte taget for noget andet, end han var: i Karthaus, hvor han for at lære det kasjubiske sprog holdt til med bønderne på kroen, blev han anholdt, idet den stedlige øvrighed mistænkte ham for at være enten spion eller bortrömt forbryder; da han første gang vilde besøge Mullenhoff, var han nær bleven vist bort, idet man antog ham for en tigger.
Senast redigerad av HGJ 2011-05-04 18:54:27, redigerad totalt 1 gång.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5444
Anslöt: 2007-06-02

Inläggav Angelic Fruitcake » 2010-12-24 12:33:45

Denna vackra flicka ser jag gärna som förebild:

Senast redigerad av Angelic Fruitcake 2011-05-04 18:54:27, redigerad totalt 1 gång.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav slackern » 2010-12-24 18:10:43

Har någon tagit upp Adolf Hitler?

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=11854

Gillar egentligen inte såna här post mortem diagnoser för som sagt de blir inte korrekta som de ska göras ganska svårt att samla in information hur de var som barn om de ha haft någon form utav funktionsnedsättning.
Senast redigerad av slackern 2011-05-04 18:54:27, redigerad totalt 1 gång.
slackern
 
Inlägg: 44022
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inläggav Zombie » 2010-12-24 18:23:47

slackern skrev:Har någon tagit upp Adolf Hitler?

Gissa tre gånger.

Ett litet urval:
hitler-sjalvupptagen-snarare-an-sjalvforsjunken-t10471.html
artikel-hade-adolf-hitler-aspergers-syndrom-t9667.html
nya-biografier-t5431.html

Heather Kuzmich (också i urval):
aspie-i-top-model-t4599.html
amerikansk-toppmodell-ocksa-sannolikt-as-t3587.html

Moderator: Reparerade länkarna!
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:54:27, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav slackern » 2010-12-24 18:26:41



Haha tydligen jag misstänkte det starkt ;)
Senast redigerad av slackern 2011-05-04 18:54:27, redigerad totalt 1 gång.
slackern
 
Inlägg: 44022
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inläggav HGJ » 2010-12-24 20:32:42


Däremot har jag inte sett någon annan ta upp Karl Verner.
Senast redigerad av HGJ 2011-05-04 18:54:27, redigerad totalt 1 gång.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5444
Anslöt: 2007-06-02

Inläggav HGJ » 2011-01-09 3:23:08

Senast redigerad av HGJ 2011-05-04 18:54:27, redigerad totalt 1 gång.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5444
Anslöt: 2007-06-02


Inläggav asmig » 2011-02-22 14:46:03

Jag tror att Påvel Rammel har nån form av Asperger. Kan det vara så ??

Påstår inte att detta skulle vara nåt medialt skoop !!

Han e allafall "lagom knäpp" för att tillfredställa mina egna mänskliga behov :D

Är det inte som att denne uppmärksammade steriotyp representerar hur Apergare är och fungerar i mångt och mycket ??
Senast redigerad av asmig 2011-05-04 11:08:30, redigerad totalt 1 gång.
asmig
 
Inlägg: 166
Anslöt: 2007-10-21
Ort: Stockholm

Kändisar med AS?

Inläggav Neko-chan » 2011-06-11 17:54:46

Jag har hittat några kändisar med AS :) men vill veta fler större kändisar

då sånna som fått en diagnos, jag vet de misstänks att Einstein hade AS men att ge diagnosen kom på först efter han dött :(

dom större kändisarna jag känner till:

Satoshi Tajiri http://sv.wikipedia.org/wiki/Satoshi_Tajiri

Michael Jackson

Elvis

Gary McKinnon http://en.wikipedia.org/wiki/Gary_McKinnon

mnordgren:

Slog ihop med en tråd om samma ämne.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Neko-chan
 
Inlägg: 346
Anslöt: 2011-05-03

Re: Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav LordNelson » 2011-06-11 18:07:47

Ja, men Michel Jackson och Elvis hade väl inte diagnos?
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Re: Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Neko-chan » 2011-06-11 19:27:20

LordNelson skrev:Ja, men Michel Jackson och Elvis hade väl inte diagnos?


Stog på wikipedia iallafall :?
Neko-chan
 
Inlägg: 346
Anslöt: 2011-05-03

Re: Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav LordNelson » 2011-06-11 22:24:57

Neko-chan skrev:
LordNelson skrev:Ja, men Michel Jackson och Elvis hade väl inte diagnos?

Stog på wikipedia iallafall :?

Gjorde det?

Jag fick inte fram några bra källor, men jag tror Elvis med stor sannolikhet inte hade någon diagnos. Michel Jackson har vad jag förstår officiellt ingen diagnos men det diskuteras om han kan ha haft Asperger.

Det fanns en tråd om Michel Jackson och AS-diagnos på forumet.
http://www.aspergerforum.se/tror-du-michael-jackson-hade-as-t13715.html
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Re: Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Inger » 2011-06-11 23:22:44

Språkpolis-OT: Det som uttalas "stog" stavas "stod" när man skriver.

Wikipedia får vem som helst redigera så det är inte precis en pålitlig källa. Men nog tycker jag som amatör att båda herrarna var udda nog att eventuellt kvalificera sig för några bokstäver.

Angelic Fruitcake skrev:Denna vackra flicka ser jag gärna som förebild:


Henne gillade jag också!
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav biologic » 2011-06-14 22:38:11

regnif skrev:Undrar vad den där Courtney Love har? Har hört att det inte är mani/bipolär...vet att hon haft drogproblem. Undrat ändå ett tag vad det kan vara. Kanske inte just AS, men nå autistdrag?


Courtney Love ÄR diagnosticerad inom autismspektrumet! "Borderline autistic". Googla gärna Courtney Love + autism.

En annan som HAR diagnos, tror det var AS, är Dan Aykroyd. Det är också fastställt! Två av få kändisar som faktiskt har det på papper...
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in