Kan det ha tagit någon skada?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Kan det ha tagit någon skada?

Inläggav RandomGuy911 » 2010-12-21 19:10:14

Hej, har ett _litet_ problem som stör mig och det var att jag igår drog ur mitt mobila bredband medan det fortfarande var aktivt och uppkopplat till internet.

Datorn är ganska ny och jag är mån om att inga defekter ska uppstå.

Kan den ha tagit någon skada? Antar att det är störst risk att den använda USB-porten börjar glappa... och det vill jag ju inte att det ska hända.

Tänker för övrigt på det där med "säker borttagning av maskinvara" och hur viktigt det är?

Vad kan hända om man bryter mot det?

MvH
RandomGuy911

Anslöt: 2009-12-18

Inläggav Moggy » 2010-12-21 19:14:51

Inga problem när det rör sig om USB-enhet. USB-enheter är gjorda för att man ska kunna ta ut och sätta i dom mens datorn är på.

Det med säker borttagning av maskinvara är till för att Windows inte ska ha några filer öppna på ett USB-minne/USB-disk när du rycker ur den, och det är ju inte aktuellt när det rör sig om ett USB-modem.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav RandomGuy911 » 2010-12-21 19:25:27

Moggy skrev:Inga problem när det rör sig om USB-enhet. USB-enheter är gjorda för att man ska kunna ta ut och sätta i dom mens datorn är på.

Det med säker borttagning av maskinvara är till för att Windows inte ska ha några filer öppna på ett USB-minne/USB-disk när du rycker ur den, och det är ju inte aktuellt när det rör sig om ett USB-modem.

Jag hade ju igång en mjukvara som användes för att använda modemet. Men det räknas väl inte?
RandomGuy911

Anslöt: 2009-12-18

Inläggav Dagobert » 2010-12-21 19:29:17

Moggy skrev:Inga problem när det rör sig om USB-enhet. USB-enheter är gjorda för att man ska kunna ta ut och sätta i dom mens datorn är på.

Lite oklart tycker jag... USB-minnen/USB-diskar är väl också USB-enheter? Annars stämmer det nog.

På minnen och hårddiskar kan man även "Optimera för snabb borttagning" i Den här datorn > Egenskaper > Maskinvara > Egenskaper > Principer, så minskar risken att data ska gå förlorad om man råkar dra ur kontakten.

RandomGuy911 skrev:Jag hade ju igång en mjukvara som användes för att använda modemet. Men det räknas väl inte?

Nej.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Moggy » 2010-12-21 19:34:28

Dagobert skrev:

Lite oklart tycker jag... USB-minnen/USB-diskar är väl också USB-enheter? Annars stämmer det nog.

Det är ingen fara för hårdvaran även om det rör sig om en disk/minne.

Det enda som kan hända är man man får en trasig fil eller överblivna temp-filer.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav prodge64 » 2010-12-21 19:37:30

RandomGuy911 skrev:Jag hade ju igång en mjukvara som användes för att använda modemet. Men det räknas väl inte?

Nej, det gör det inte.

Dagobert skrev:Lite oklart tycker jag... USB-minnen/USB-diskar är väl också USB-enheter? Annars stämmer det nog.

Egentligen kan man kalla allt som kopplas via USB för en USB-enhet, men det är, som Moggy skriver, ingen fara så länge det inte handlar om just minnen.
prodge64

Anslöt: 2008-10-31

Inläggav Dagobert » 2010-12-21 19:39:46

Moggy, nu fattade jag hur du menade. Mitt fel.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav prodge64 » 2010-12-21 19:43:48

Jag vill nog mena att det finns en liten risk när det gäller minnen ändå, jag vet folk som har gjort sina stickor korrupta genom att dra ut dom för fort efter en överföring/kopiering.
prodge64

Anslöt: 2008-10-31

Återgå till IT-forum

Logga in