AS & B12-brist?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

AS & B12-brist?

Inläggav Essgarde » 2010-12-21 10:12:29

Jag undrar om någon här som har AS har/har haft B12-brist?

För ungefär ett halvår sedan fick jag reda på att jag hade kraftig B12-brist samtidigt som jag hade järnbrist (men det är dock inte ovanligt hos kvinnor). Jag har nu blivit beordrad att äta B12-tillskott i resten av mitt liv då min kropp uppenbarligen har svårt att ta upp det. Dock är jag varken vegan (eller vegetarian) eller har någon tarmsjukdom, annat än att jag har haft problem med magen i sju år och mer eller mindre fått diagnosen IBS (som jag hört är ganska vanligt hos Aspies). Anledningen till att de inte fastställd "diagnosen" (citationstecknen för att jag tycker att det endast verkar vara ett samlingsnamn på magproblem som läkare inte kan fastställa) IBS är för att mina värden tydligen ligger på gränsen till att jag skulle ha en infektion i kroppen (dock har de inte hittat någon).

Observera att jag inte fått diagnosen Asperger ännu utan väntar på utredning.

Pussel på er ;)
Essgarde

Anslöt: 2010-11-19

Inläggav Juddy » 2010-12-21 10:21:38

Jag har b12-brist men ingen av dem jag har träffat (läkare etc) har satt något som helst samband mellan den och det faktum att jag har AS.
B12-brist kallas också perniciös anemi men alltmer nuförtiden för intrinsic factor brist. Det är vad man saknar när man inte kan ta upp b12 från maten.
Att ta b12-vitamin resten av livet är inget svårt. Den är bara en tablett.
Juddy

Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Essgarde » 2010-12-21 10:33:45

Okej, nej jag har inte hört något samband mer än att jag har läst att B12-injektioner kan hjälpa framför allt barn med Autism. Jag var mest nyfiken över om det kunde finnas något samband.

Här är en video där en pappa berättar hur B12 hjälpte hans son http://blogg.aftonbladet.se/neuropedago ... ojligheter
Essgarde

Inläggav Glimma » 2010-12-21 11:07:26

Intressant att ni skriver om det där. För jag är vegetarian men äter fisk & skaldjur. Jag upptäckte Apotekets vitamin tillskott Berocca som är fylld med massor av vitaminer & då främst olika b-vitaminer överlag. Äter även b-12 vitaminer eftersom jag inte får i mig tillräckligt i kosten. Läste för ett tag sedan B5-vitaminen skulle vara bra för hud naglar & hår. Jag har alltid haft problem med min ansiktshud. Och prövade B5. Har inte sett någon effekt ännu men på sikt hoppas jag att det ska funka. Har prövat allt annat som finns.

Men Apotekets berocca tycker jag är toppen för jag iaf jag upplever att jag får mer energi när jag tar dem än när jag inte tar dem. Plus att de är bra för kroppens leder och nervsystem som jag har mycket problem med. Sedan har jag inte tänkt kopplingen att det skulle vara för att jag är autistisk som det bidrar positivt med. Men det varför inte? Är i övrigt "frisk", men kände som sagt mkt förbättring när jag började ta mera b-vitaminer överhuvudtaget.
Glimma
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Arkimedes » 2010-12-21 11:22:33

Jag hade akut blodbrist sommaren 2009. Fick en "kur" med starka järntabletter mot det. Sedan dess har jag inte haft problem och jag tar inga tillskott för tillfället. Jag är veg och försöker tänka på att få i mig alla ämnen via maten för att slippa ta tillskott. Dricker bland annat sojamjölk som är berikad med B12.
Arkimedes

Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Dagobert » 2010-12-21 11:32:54

Arkimedes skrev:[...] jag tar inga tillskott för tillfället. [...] Dricker bland annat sojamjölk som är berikad med B12.

Då tar du väl tillskott?
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Grimuald » 2010-12-21 11:33:19

Jag har haft B12-brist och fått kosttillskott för att råda bot på det. Anledning och sådant vet jag inget om. Det var några år sedan jag fick veta det och jag mådde bättre efter att få kosttillskotten. På den tiden hade jag inte fått diagnosen AS så det kanske är värt att ta upp det med husläkaren. Jag har själv problem med magen så jag undrar vad IBS är.
Grimuald

Anslöt: 2006-09-22

Inläggav Juddy » 2010-12-21 11:33:26

Järnbrist och b-12 brist är inte samma sak.

Den med b12-brist saknar det ämne som möjliggör för kroppen att ta upp b12 ur maten. Det tar lång tid att märka att man har b12-brist för det överskott man har sparas i levern. Depåerna i levern räcker lång tid så när b12-brist inträder kan det ta över ett år innan nivåerna är så låga att det märks.

Jag gick ner avsevärt i vikt, var trött hela tiden, frös konstant (det var mitt i sommaren och 30 grader varmt, jag sov med duntäcke). Det är ovanligt att man får b12-brist innan man fyllt 50, men jag var knappt 28. Det är i alla fall inget som alla och envar drabbas av. Tack och lov.
Juddy

Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Glimma » 2010-12-21 11:38:18

Jag får nog i mig allt ändå. Är mkt noga med detta. Men vill samtidigt vara säker på att jag verkligen får i mig tillräckligt då jag vet att jag äter mindre av vissa saker. Förmodligen pga min Aspergerdiagnos. Vissa saker kan jag inte få i mig även fast jag vet att jag borde. Därför äter jag mkt fisk & skaldjur för dels älskar jag den sortens mat & dels vet jag att jag får i mig det jag behöver. Sojamjölk är dessvärre inget för mig, men äter mkt annan mat med soja i. Sojamjölk anser jag inte vara ett kosttillskott! Bara ett annat alternativ.
Glimma
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Arkimedes » 2010-12-21 11:57:35

Dagobert skrev:
Arkimedes skrev:[...] jag tar inga tillskott för tillfället. [...] Dricker bland annat sojamjölk som är berikad med B12.

Då tar du väl tillskott?

Många livsmedel är berikade men det brukar inte betraktas som kosttillskott. Med kosttillskott menar man allmänt tabletter. Annars skulle man kunna säga att de allra flesta tar någon form av tillskott. Salt är berikat med jod, vetemjöl med B-vitamin, etc.
Arkimedes

Inläggav Dagobert » 2010-12-21 12:12:38

Arkimedes skrev:
Dagobert skrev:

Då tar du väl tillskott?

Många livsmedel är berikade men det brukar inte betraktas som kosttillskott. Med kosttillskott menar man allmänt tabletter. Annars skulle man kunna säga att de allra flesta tar någon form av tillskott. Salt är berikat med jod, vetemjöl med B-vitamin, etc.

Jag håller inte med, tillskott som tillskott, inblandat eller separat sak samma, men det är kanske lite offtopic.
Senast redigerad av Dagobert 2010-12-21 12:24:20, redigerad totalt 1 gång.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Grimuald » 2010-12-21 12:22:34

Glimma skrev:Jag får nog i mig allt ändå. Är mkt noga med detta. Men vill samtidigt vara säker på att jag verkligen får i mig tillräckligt då jag vet att jag äter mindre av vissa saker. Förmodligen pga min Aspergerdiagnos. Vissa saker kan jag inte få i mig även fast jag vet att jag borde. Därför äter jag mkt fisk & skaldjur för dels älskar jag den sortens mat & dels vet jag att jag får i mig det jag behöver. Sojamjölk är dessvärre inget för mig, men äter mkt annan mat med soja i. Sojamjölk anser jag inte vara ett kosttillskott! Bara ett annat alternativ.

Hur vet du om du får i dig allt du behöver ? Går du på hälsokontroller och får det bekräftat genom prover ? Jag har vissa problem med kosten förmodligen pga min AS-diagnos vilket yttrar sig i att jag för det mesta äter obalanserat, alltså för mycket av den ena och för lite av annat. Ett bra tips som man fick i skolan är att följa kostcirkeln med de 7 tårtbitarna varje dag men det kanske inte är så lätt i praktiken. Dessutom verkar det som om att den mat som ska vara bra och nyttig också är rätt dyr. Det är också ett problem.
Grimuald

Anslöt: 2006-09-22

Inläggav Essgarde » 2010-12-21 12:30:48

Grimuald skrev:Jag har själv problem med magen så jag undrar vad IBS är.

IBS är en förkortning för Irritable Bowel Syndrome, men kallas även för Kolon Irritabile och det står egentligen bara för irriterad tarm. Vanligtvis har man problem med antingen diarréer, förstoppning eller både och. Även uppblåst mage, samt att magen beter sig extra känsligt om man jämför med "friska magar".

Juddy skrev:Det är ovanligt att man får b12-brist innan man fyllt 50, men jag var knappt 28.

Själv är jag endast 21 år och trots att jag äter varierad kost så drabbades jag av B12-brist. Jag är dock väldigt smal och kan i princip inte gå upp i vikt. Jag får kämpa för att hålla vikten istället, så jag antar att det är något galet med min ämnesomsättning överlag.
Essgarde

Inläggav Arkimedes » 2010-12-21 12:34:35

Dagobert skrev:
Arkimedes skrev:
Dagobert skrev:

Då tar du väl tillskott?

Jag håller inte med, tillskott som tillskott, inblandat eller separat sak samma, men det är kanske lite offtopic.

Det är nog en definitionsfråga. Med tillskott menade jag det som allmänt brukar betraktas som kosttillskott, och sådana tar jag inte. Om B12-berikad sojamjölk räknas som tillskott så tar jag tillskott.
Arkimedes

Inläggav s.cat » 2010-12-21 12:44:28

Jag har olika vitaminbrister, bland annat B-vitamin. Beror säkerligen på min ensidiga kost.
s.cat

Anslöt: 2010-09-03

Inläggav vallesmamma » 2010-12-21 13:48:08

Hade brist på Folsyra då jag väntade barn. Hade även järnbrist, inga tabletter hjälpte så det blev injektioner med järn, inte kul, jag som hatar nålar! Ändå hade jag lågt blodvärde då jag skulle föda barn. Förlorade blod vid förlossningen och fick blodtransfusioner.

Jag har haft brist på B12 men inte nu, vad jag vet. Mitt blodvärde ligger på gränsen. Jag har IBS diagnos.
vallesmamma

Anslöt: 2010-01-05

Inläggav Glimma » 2010-12-21 16:42:35

Grimuald skrev:
Glimma skrev:Jag får nog i mig allt ändå. Är mkt noga med detta. Men vill samtidigt vara säker på att jag verkligen får i mig tillräckligt då jag vet att jag äter mindre av vissa saker. Förmodligen pga min Aspergerdiagnos. Vissa saker kan jag inte få i mig även fast jag vet att jag borde. Därför äter jag mkt fisk & skaldjur för dels älskar jag den sortens mat & dels vet jag att jag får i mig det jag behöver. Sojamjölk är dessvärre inget för mig, men äter mkt annan mat med soja i. Sojamjölk anser jag inte vara ett kosttillskott! Bara ett annat alternativ.

Hur vet du om du får i dig allt du behöver ? Går du på hälsokontroller och får det bekräftat genom prover ? Jag har vissa problem med kosten förmodligen pga min AS-diagnos vilket yttrar sig i att jag för det mesta äter obalanserat, alltså för mycket av den ena och för lite av annat. Ett bra tips som man fick i skolan är att följa kostcirkeln med de 7 tårtbitarna varje dag men det kanske inte är så lätt i praktiken. Dessutom verkar det som om att den mat som ska vara bra och nyttig också är rätt dyr. Det är också ett problem.

HERREGUD! Det räcker med att säga att jag vet att jag får i mig allt. Jag följer inte slaviskt & bokstavligt alla "regler". Jag tror att det är när man gör det som problemen börjar uppstå. Dessutom är mat liksom Aspergerdiagnos OERHÖRT individbaserat. Så om jag vet att jag får i mig allting så räcker det. Det som funkar för mig funkar inte för andra och vice versa. Alla hälsokontroller hittills har visat att jag är superfrisk! När det gäller matbiten iaf!
Glimma
Frivilligt inaktiverad

Inläggav MinusMirakel » 2010-12-21 17:15:49

Jag fick b12-brist när jag var vegetarian ett tag. Fick sprutor och grejer. Dock började jag äta fisk och kyckling sen, och slapp tillskott. Dock väntar jag på remiss fortfarande, så jag har ingen as-diagnos än.
MinusMirakel

Anslöt: 2010-11-22

Inläggav Zombie » 2010-12-21 17:55:20

Essgarde

Funderat på om du kan vara gluten- eller laktosintolerant också? Åtminstone glutenintolerans är tydligen vanlig hos autister, och den kan sabotera både vikt, näringsupptag och mage om man äter gluten ändå.

Här (och i länkade trådar) står mer om B12-brist och annat:

http://www.aspergerforum.se/vitaminer-m ... t3557.html

Några trådar om gluten- och laktosintolerans:

http://www.aspergerforum.se/gluten-och- ... 15071.html
http://www.aspergerforum.se/gluten-och- ... 12758.html
http://www.aspergerforum.se/glutenintol ... t7876.html
http://www.aspergerforum.se/magproblem- ... t7756.html

http://www.aspergerforum.se/laktosintolerant-t6276.html
http://www.aspergerforum.se/allergier-t15468.html
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Essgarde » 2010-12-21 18:13:10

Zombie: Läkarna har tagit prover men de har inte visat något. De har också gjort koloskopi och tarmarna såg tydligen fina ut. Är man glutenintolerant så har jag hört att tarmluddet förstörs? Jag äter däremot en nästintill helt laktosfri kost då jag tydligt märkt att magen inte mår bra av det. Dock visas inget på prover.

Men jag tror dock inte att allt kan ses på prover, så du kan mycket väl ha rätt ;)
Essgarde

Inläggav rapchic » 2010-12-21 18:36:39

är (ovo) vegetarian (+ as) och har inte B-12 brist (kollade nyss då jag ändå skulle ta andra prover) och jag äter bara ägg då och då. och nån berikad produkt då och då. däremot så håller lagret i kroppen ett tag och jag har bara varit veg i 2,5 år så så snart ekonomin tillåter det börjar jag nog ta tillskott eller äter mer berikat.

har inte järnbrist heller däremot hade jag ett tag då jag var trött på mat och inte hade så stor koll, som tur är så älskar jag oftast mat och näringslära.
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Inläggav matterik » 2010-12-21 18:59:23

Jag vet att folk som gör en gastric bypass får B12 brist efter något år. Tar typ ett år eller mer för B12 reserverna att ta slut. Tror det är för att magslemhinnan behövs för att ta upp B12 och de som krymper sin mage genom en magoperation, en så kallad gastric bypass, får då B12 brist så det får gå och ta B12 sprutor då och då. Om du har IBS så kanske du har svårt att ta upp B12 lite likt dessa människor.
matterik
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-01-17

Inläggav Essgarde » 2010-12-21 19:13:15

Jaha där ser man. Jag frågade min läkare om de inte skulle kolla upp varför jag hade B12-brist då jag varken är vegetarian eller har någon tarmsjukdom, men det var tydligen inte relevant. Jag vill ju veta VARFÖR jag uppenbarligen har svårt att ta upp B12.
Essgarde

Inläggav Parvlon » 2010-12-21 19:13:57

Jag hade ett rätt extremt monotomt arbetete ett tag och mina fingrar blev till slut som istappar när jag vaknade på morgonen. Fick tipset helt apropå av en person att käka öljäst och efter några dagar var det en jävla skillnad. Vet inte hur det var med mjölkdrickandet då men jag har alltid tills jag blev vuxen druckit mycket mjölk och det finns nog en hel del B vitamin där, möjligt att jag har brist annars. Huruvida vilken B det rör sig om är inte så intressant dock, piller är inte jag inte mycket för så jag dricker mycket mjölk igen.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Återgå till Aspergare och vården

Logga in