Konstiga metaforer och uttryck
29 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Bror Duktig skrev:ingen som tror på min tolkning, att det handlar om något osäkert, kanske skör eller dålig organisation? Hängrännor och stuprör är inte det stabilaste precis, vilket de är kända för.
Det är inte alls omöjligt. Jag tycker metaforen är obegriplig och din tolkning är mycket möjlig.
Jag minns nästan inget annat av talet än denna metafor, har hakat upp mig totalt på den... Då har man nog misslyckats med användandet av metaforer, är inte de till för förstärka och/eller förenkla ett budskap?
Tack till moderatorerna som la tråden rätt förresten. Jag visste inte riktigt vart den hörde hemma.
Tänkte också som Bror Duktig i princip. Som knegare på deras lägre nivå jobbar de på osäker grund (händerna krampaktigt kring stuprännan) eller på väg att ramla åt helskotta i stuprännan pga. företagets och/eller samhällets dåliga skydd för den enkla fattigare människan (sliter ut sig och riskerar skador i arbetet etc.) Möjligen att stuprännan kan gå uppåt också för människor som erhåller slumpmässiga eller ovärdiga befodringar.
Kort och gott det gamla gnället om de rika och samhällets felaktigheter som går hand i hand med att vara någon på fabriksgolvet.
Kort och gott det gamla gnället om de rika och samhällets felaktigheter som går hand i hand med att vara någon på fabriksgolvet.
Banzai skrev:Bror Duktig skrev:ingen som tror på min tolkning, att det handlar om något osäkert, kanske skör eller dålig organisation? Hängrännor och stuprör är inte det stabilaste precis, vilket de är kända för.
Det är inte alls omöjligt. Jag tycker metaforen är obegriplig och din tolkning är mycket möjlig.
Jag minns nästan inget annat av talet än denna metafor, har hakat upp mig totalt på den... Då har man nog misslyckats med användandet av metaforer, är inte de till för förstärka och/eller förenkla ett budskap?
Tack till moderatorerna som la tråden rätt förresten. Jag visste inte riktigt vart den hörde hemma.
Kan du inte fråga dem vad de menade? Säg att du inte hört uttrycket förr.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18