Frukterian
79 inlägg
• Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
KrigarSjäl skrev:Fenren skrev:varför skulle vi behöva just animaliskt protein?
Upp- och återbyggnad av celler.
Är det inte fullvärdigt protein du tänker på?
Det finns bevisligen veganer som klarar sig utan animaliska produkter och har gjort så under lång tid, så hela diskussionen om man "behöver" animaliskt protein känns lite överflödig.
- Sammelsurium
- Anslöt: 2009-11-29
Den är inte alls överflödig. Det finns bevisligen olika mycket och sorters protein i olika slags matvaror, och vi är åtminstone privatbevisligen (vet inte hur forskningsläget är) flera som känner skillnad direkt i våra kroppar på om vi äter kött eller inte, hur mycket vi än har provat massor med bönor och så vidare. För en del av oss är skillnaden som sagt så markant att köttlös diet inte funkar.
Senast redigerad av Zombie 2010-12-18 18:13:44, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer skrev:Vet in över huvud taget vad protein är för något, hur det är uppbyggt osv?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Protein
Zombie skrev:Den är inte alls överflödig. Det finns bevisligen olika mycket och sorters protein i olika slags matvaror, och vi är åtminstone privatbevisligen (vet inte hur forskningsläget är) flera som känner skillnad direkt i våra kroppar på om vi äter kött eller inte, hur mycket vi än har provat massor med bönor och så vidare. För en del av oss är skillnaden som sagt så markant att köttlös diet inte funkar.
Det kan säkert finnas hälsoskäl för en enskild individ att inte sluta äta kött.
Jag vände mig snarare emot åsikten (som jag uppfattade den) "alla människor är allätare och måste få i sig animaliskt protein".
- Sammelsurium
Zombie skrev:Den är inte alls överflödig. Det finns bevisligen olika mycket och sorters protein i olika slags matvaror, och vi är åtminstone privatbevisligen (vet inte hur forskningsläget är) flera som känner skillnad direkt i våra kroppar på om vi äter kött eller inte, hur mycket vi än har provat massor med bönor och så vidare. För en del av oss är skillnaden som sagt så markant att köttlös diet inte funkar.
Jag tror att psykologiska faktorer spelar in här. En del säger att de inte känner sig riktigt mätta om de ätit vegetariskt. Om man tror att man måste ha kött för att överleva, så kommer man känna att man inte ätit "mat" om man ätit vegetariskt.
Vad gäller proteinet så innehåller bland annat sojabönan mer proteiner än nötkött. Genom att äta 100 gr sojabönor får man i sig mer av både proteiner, fetter och järn jämfört med att äta 100 gr nötkött.
Så det är uppenbart att det bara är en känsla och inte har något att göra med det faktiska näringsinnehållet.
Nej, det jag talar om är inte psykologiskt. Tyvärr har jag inget allmängiltigt bevis att komma med när jag inte ens är inläst på teorin, men jag törs säga att både jag och andra jag vet om är folk som skulle ha genomskådat det. Och/eller symptom som uppenbarligen inte har kunnat vara "bara psykiska".
Däremot är den sensoriska upplevelsen av kött ytterligare en faktor som kan vara viktig för vissa enskilda personer.
Om kött och bönor vill jag nog ha några vetenskapares ord, om du ursäktar. Det finns så många olika sorters proteiner och så vidare och sådana veritabla massor med uppgifter som cirkulerar av folk som är mer intresserade av att få till det som de vill än att ta reda på hur det är.
Däremot är den sensoriska upplevelsen av kött ytterligare en faktor som kan vara viktig för vissa enskilda personer.
Om kött och bönor vill jag nog ha några vetenskapares ord, om du ursäktar. Det finns så många olika sorters proteiner och så vidare och sådana veritabla massor med uppgifter som cirkulerar av folk som är mer intresserade av att få till det som de vill än att ta reda på hur det är.
Senast redigerad av Zombie 2010-12-18 18:42:05, redigerad totalt 1 gång.
Sojaprotein är en annan sorts protein än animaliskt protein, se skillnad mellan fullvärdigt och icke-fullvärdigt. Sojaprotein sänker dessutom testosteronnivåerna vilket knappast är önskvärt.
Människan har levt som jägare under i stort sett hela sin existens, och nu helt plötsligt kan vi bli frukterianer och veganer bara för att någon ideologiskt styrd stolle säger så?
Människan har levt som jägare under i stort sett hela sin existens, och nu helt plötsligt kan vi bli frukterianer och veganer bara för att någon ideologiskt styrd stolle säger så?
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
KrigarSjäl skrev:Människan har levt som jägare under i stort sett hela sin existens, och nu helt plötsligt kan vi bli frukterianer och veganer bara för att någon ideologiskt styrd stolle säger så?
Nej, vi har levt som samlare i huvuddelen av vår existens, med ett inslag av animaliska produkter när jaktlyckan varit god. så vitt jag har förstått av den forskning som gjorts på området så har huvuddelen av födan innan vi blev bönder bestått av nötter, rötter, frukter, bär, insekter och annat vi hittat snarare än fällda bytesdjur.
Zombie skrev:Nej, det jag talar om är inte psykologiskt. Tyvärr har jag inget allmängiltigt bevis att komma med när jag inte ens är inläst på teorin, men jag törs säga att både jag och andra jag vet om är folk som skulle ha genomskådat det.
Hur länge har de provat vegetarisk diet då?
Uppgifterna om kött och bönor är hämtade ur min hemkunskapsbok, där det finns en tabell över näringsvärden. Och där står bara "protein" så jag kan inte uttala mig om olika slags proteiner eftersom jag inte är påläst om det.
Arkimedes skrev:Hur länge har de provat vegetarisk diet då?
Uppgifterna om kött och bönor är hämtade ur min hemkunskapsbok, där det finns en tabell över näringsvärden. Och där står bara "protein" så jag kan inte uttala mig om olika slags proteiner eftersom jag inte är påläst om det.
nästan än viktigare är nog att fråga vad de ätit. om de bara ätit sallad och en enstaka banan är det ju inte så konstigt om de inte känt sig mätta och tillfredsställda av maten.
Arkimedes skrev:Hur länge har de provat vegetarisk diet då?
I åratal, en del av oss, för andra kortare tid av det skälet att kroppen inte klarade mer. Man blev för trött, energilös, uppenbart undernärd; efter uteslutning av alla andra tänkbara orsaker man kom på återstod att prova kött, och det gjorde susen.
Arkimedes skrev:Uppgifterna om kött och bönor är hämtade ur min hemkunskapsbok, där det finns en tabell över näringsvärden. Och där står bara "protein" så jag kan inte uttala mig om olika slags proteiner eftersom jag inte är påläst om det.
Okej. Hemkunskapsböcker kan jag väl tänka mig har varken de mest aktuella eller detaljerade uppgifterna...
Senast redigerad av Zombie 2010-12-18 18:57:08, redigerad totalt 1 gång.
Fenren skrev:Arkimedes skrev:Hur länge har de provat vegetarisk diet då?
nästan än viktigare är nog att fråga vad de ätit. om de bara ätit sallad och en enstaka banan är det ju inte så konstigt om de inte känt sig mätta och tillfredsställda av maten.
Fenren skrev:Arkimedes skrev:Hur länge har de provat vegetarisk diet då?
Ja, det är också en viktig faktor. Men om man förutsätter att de ätit ordentlig vegetarisk mat så tror jag att man måste hålla sig till vegetarisk mat i flera månader, eller längre, innan man kan uttala sig om huruvida man mår bra av det eller inte.
Med detta menar jag inte att alla måste bli vegetarianer, jag menar bara att om man vill prova så ska man göra det ordentligt.
KrigarSjäl skrev:Sojaprotein är en annan sorts protein än animaliskt protein, se skillnad mellan fullvärdigt och icke-fullvärdigt.
Sojaprotein är fullvärdigt: http://sv.wikipedia.org/wiki/Sojab%C3%B6na.
- Sammelsurium
Zombie skrev:Arkimedes skrev:Hur länge har de provat vegetarisk diet då?
I åratal, en del av oss, för andra kortare tid av det skälet att kroppen inte klarade mer. Man blev för trött, energilös, uppenbart undernärd; efter uteslutning av alla andra tänkbara orsaker man kom på återstod att prova kött, och det gjorde susen.
Ok. Såg detta först efter att jag skrev mitt inlägg nyss.
Återgå till Intressanta intressen