Hur många av er här har eller har haft fosterhem?
10 inlägg
• Sida 1 av 1
Jag har haft tre stycken varav några har varit bra andra mindre bra!
Jag hamnade hos ensamstående personer och jag hade inga missbruksproblem, utan snarare, att var det att jag blev misshandlad hemma så det var nödvändigt.
Mitt fosterhem kallades för social bostad och var en blandning av inneboende och fosterhem för ungdommar mellan 14-25 år på den tiden.
Vilka typer av fosterhem har ni haft?
Berätta om era erfarenheter!
Jag har haft tre stycken varav några har varit bra andra mindre bra!
Jag hamnade hos ensamstående personer och jag hade inga missbruksproblem, utan snarare, att var det att jag blev misshandlad hemma så det var nödvändigt.
Mitt fosterhem kallades för social bostad och var en blandning av inneboende och fosterhem för ungdommar mellan 14-25 år på den tiden.
Vilka typer av fosterhem har ni haft?
Berätta om era erfarenheter!
Re: Räknas barnhem?
Kattpappa skrev:Har bott 5 år på barnhem i Stockholm.
så vad tyckte du då?
Jag fick bra fosterhem!
Jag minns inte så mkt av den tiden, bara "snapshots" men gick igenom min utredning o journaler därifrån och det gav en bild hur det var. Men det födde ett utanförskap, kunde ju inte umgås med folk utanför instutionen.
Dom flesta i personalen var snälla, jag höll mig mest i min egen värld tror jag.
mvh, Kattpappa
Dom flesta i personalen var snälla, jag höll mig mest i min egen värld tror jag.
mvh, Kattpappa
Flia skrev:Tänk om jag kunde fått bo i en familj där det visades kärlek och där någon höll reda på att tänderna blev borstade och håret tvättat *suckar avundsjukt*.
Allt det där har jag fått lära mig som vuxen, mina föräldrar var båda odiagnosticerade aspies.
Ja, jag brukar ibland säga att jag har uppfostrat mig själv, men helt tokiht blev det ju inte!!! Jag är stolt över det jag har uppnått, det ska du också vara. Tycker att alla maskrosbarn borde få ett pris, för vi har verkligen kämpat oss till det vi är och har.
Jag kanskse låter bitter nu, men många som får priser och utmärkelser, ja dom är födda med en begåvning, uppvuxna i en miljö där denna begåvning kunde kultiveras, dom har en tro på sig själva och har haft en gnutta tur på vägen. Vore kul om vi kunde hitta fler kandidater till detta pris; Mia Törnblom kanske? Hanna här på forat?
Alla dom som har rest sig ur missbruk, hemlöshet och hittat en ornad tillvaro?
Det är ju pepp, iallafall för mig.
Så dagens guld-maskros går till Flia!
Juryns motivering: Trots en dålig start i livet och taskiga förutsättningar blev du en bra människa!!! Glöm aldrig det. Jag är seriös nu, tro inget annat.
mvh, Kattpappa och självutnämd jury-orförande.
Kattpappa skrev:Flia skrev:Tänk om jag kunde fått bo i en familj där det visades kärlek och där någon höll reda på att tänderna blev borstade och håret tvättat *suckar avundsjukt*.
Allt det där har jag fått lära mig som vuxen, mina föräldrar var båda odiagnosticerade aspies.
Ja, jag brukar ibland säga att jag har uppfostrat mig själv, men helt tokiht blev det ju inte!!! Jag är stolt över det jag har uppnått, det ska du också vara. Tycker att alla maskrosbarn borde få ett pris, för vi har verkligen kämpat oss till det vi är och har.
Jag kanskse låter bitter nu, men många som får priser och utmärkelser, ja dom är födda med en begåvning, uppvuxna i en miljö där denna begåvning kunde kultiveras, dom har en tro på sig själva och har haft en gnutta tur på vägen. Vore kul om vi kunde hitta fler kandidater till detta pris; Mia Törnblom kanske? Hanna här på forat?
Alla dom som har rest sig ur missbruk, hemlöshet och hittat en ornad tillvaro?
Det är ju pepp, iallafall för mig.
Så dagens guld-maskros går till Flia!
Juryns motivering: Trots en dålig start i livet och taskiga förutsättningar blev du en bra människa!!! Glöm aldrig det. Jag är seriös nu, tro inget annat.
mvh, Kattpappa och självutnämd jury-orförande.
Tack, tack.
Fast jag är faktiskt inte värd den, det tog 50 år att bli en någorlunda vettig mänsklig varelse.
Bordsskick lärde jag mig av min första man, då var jag 20.
Borsta tänderna lärde jag mig efter att nästan alla tänder ramlat ut, då var jag 40.
Och så vidare.....
Jo du är värd den, strunta i tidsaspekten, du tog dig hit och det är det som kvalifiserar dig till priset.
När du skriver att du inte är värd det blir jag lite ledsen, vill nästan ge dig en styrkekram, här kommer den.
Du får inte förringa dig själv, jantelagen är bara till skada för sådana som oss här, vi borde slippa den helt och hållet tycker jag. Vi har det så det räcker ändå!
Kram, Kattpappa
När du skriver att du inte är värd det blir jag lite ledsen, vill nästan ge dig en styrkekram, här kommer den.
Du får inte förringa dig själv, jantelagen är bara till skada för sådana som oss här, vi borde slippa den helt och hållet tycker jag. Vi har det så det räcker ändå!
Kram, Kattpappa
Flia skrev:Tack, tack.
Fast jag är faktiskt inte värd den, det tog 50 år att bli en någorlunda vettig mänsklig varelse.
Bordsskick lärde jag mig av min första man, då var jag 20.
Borsta tänderna lärde jag mig efter att nästan alla tänder ramlat ut, då var jag 40.
Och så vidare.....
Precis som Kattpappa skriver så är du värd det! Tänk inte på tidsaspekten.
Det tog mig 34 år att komma dit jag är idag (och jag tycker inte att jag kommit långt om jag ska mäta mig med andra), och det känns till o från som att allt jag gjort i mitt liv är misstag och idel misstag. Men det är ju inte sant, för tänker man efter så är det inte våra handlingar som ger oss värde, det är att vi är människor som ger oss människovärdet. Vi är alla värdefulla tycker jag, oavsett vad vi klarat och inte klarat i livet.
Sen är det ju precis som Kattpappa skriver, att vi som haft svårt under uppväxten har faktiskt kämpat mer än de som fått sina behov och förmågor bejakade.
Underbart initiativ Kattpappa!
Återgå till Att leva som Aspergare