Hur kan jag stänga av wlan?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Hur kan jag stänga av wlan?

Inläggav Kimmelie » 2010-12-14 21:35:58

Jag installerade precis PCLinuxOS på min netbook, och den kopplade på wlan, och nu vet jag inte hur jag ska kunna stänga av det. Jag är väldigt känslig för den typen av strålning, och kan inte använda den datorn om jag inte kan stänga av wlan... :(

Tangenterna Fn+F2 funkar inte, och det verkar inte finnas någon inställning nånstans för att stänga av det. Inte i nån av de Linuxdistar jag installerat på den. Kan man stänga av det i BIOS? Eller finns det nåt annat sätt att stänga av det på?

Jag kanske ska tillägga att det är en Asus Eee Pc 1015PN.
(På laptopen så funkar det att slå på och av wlan med Fn+F2 även i Ubuntu.)

(Vad vissa än påstår om att den strålningen inte skulle vara farlig, så vet jag ju själv hur sjuk jag blev när jag köpte laptopen för 3,5 år sen. Jag visste inte ens att det fanns nåt sånt som wlan, och under 5 dagar blev jag bara svagare, matt och yr, kunde inte sova, och jag var till sist helt svimfärdig, så jag knappt kunde gå... När jag fick tipset om att det fanns nåt som hette wlan, och hur man stängde av det, så blev jag frisk på 2 dagar.)
Kimmelie

Anslöt: 2009-09-09

Inläggav barracuber » 2010-12-14 22:30:15

Ibland finns en hårdvaruswitch/knapp nånstans på maskinen. Men den haft du säkert isf redan upptäckt.

Andra tipset. Har själv aldrig kört PClinuxOS. Under uppstaryen kan man tydligen gå in i nånting som heter PClinuxOS Control Center. Därinne finns något som heter ndiswrapper - det är den som styr wlan.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Kimmelie » 2010-12-15 0:42:37

Den andra knappen som har en nätverkssymbol, jag antar det är den du syftar på, funkar inte heller.

Jag fick inget alternativ att under uppstarten gå in i PClinuxOS Control Center, men hittade det inne i OS:et. Fast där kunde man inte stänga av wlan.

ndiswrapper var visserligen installerat, men wlan använde en annan drivrutin för trådlöst nätverk, Broadcom STA wireless driver. Jag hittade ingen inställning nånstans om hur man stänger av wlan.

Jag har fortfarande ingen aning om hur jag ska göra... Nån som vet nåt? Det kan t ex vara nåt som funkar i Ubuntu eller Fedora, om nån vet nåt om det, för wlan är påkopplad även när jag startar dem. Eller nåt annat, vad som helst som funkar...

För jag ska väl ändå inte behöva installera "winsnooze" bara för att kunna stänga av wlan??? (Jag gjorde ju ingen recovery-USB heller...)
Kimmelie

Inläggav Miche » 2010-12-15 1:06:53

Sökte lite på nätet, det här kanske kan vara något som kan hjälpa dig...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Kimmelie » 2010-12-15 12:04:02

Tack för länken, Miche. Det verkade visserligen rätt komplicerat, men jag ska läsa igenom det lite noggrannare, så kanske jag kan förstå hur jag ska göra... Jag har dessutom redan en Live-CD med EasyPeasy liggande, så jag kan lätt installera den, om det som stod där bara funkar i EasyPeasy.
Kimmelie

Inläggav Kimmelie » 2010-12-15 12:58:17

Nu är problemet löst. :D
Det gick faktiskt att stänga av wlan i BIOS, (det var inte så svårt som jag trodde...) och nu har jag startat om datorn och startat upp PCLinuxOS, och wlan är fortfarande avstängt.
Kimmelie

Inläggav barracuber » 2010-12-15 14:31:22

Kimmelie skrev:Nu är problemet löst. :D
Det gick faktiskt att stänga av wlan i BIOS, (det var inte så svårt som jag trodde...) och nu har jag startat om datorn och startat upp PCLinuxOS, och wlan är fortfarande avstängt.

Vad bra! :)

Jag tycker wlan låter som en funktion som borde kunna styras i OS:et och inte i något så obskyrt som BIOS. Visserligen vet jag efter att ha kört både Mac OS X, Windows och Android att det ofta saknas möjligheter att ställa in/stänga av.

I en smartmobil (jag har HTC Hero) är det rätt enkelt att byta WLAN operatör. Men jag har även en gammal PC med WinXP och där är det jättesvårt - jag ser inte de nät som finns tillgängliga! Jag har ett ganska gammalt WLAN-nätverkskort ("USB-sticka") och då beror det helt på leverantörens programvara.

I OS X är det lite bättre och enklare.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Återgå till IT-forum

Logga in