Biblioteken privatiseras - bra eller anus?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Flia » 2010-12-14 15:30:35

AAAANNUUUUUSSS

Fast
Cyniska klubben noterar:
Javafan.... vården, skolan, biblioteken.
Flia

Anslöt: 2008-11-28

Inläggav jonsch » 2010-12-14 15:33:30

ford skrev:Vad gäller drivandet av bibliotek kommer det givetvis att leda till en kommersialisering, utresning av djup och smal litteratur, samhällsgranskande magasin o.s.v., till förmån för flashig inredning, fokus på bestsellers (jämför SVT med femman, för att ta en liknelse) o.s.v.

De stora obildade massorna kommer troligtvis att uppskatta denna förändring, men de negativa konsekvenserna för demokrati och fokbildning kommer också att vara ett faktum.

Jag är av samma övertygelse.

Och eftersom det också är min övertygelse att betydelsen av skönlitteratur kan kvantifieras på naturvetenskapligt vis :wink: så är jag emot privatisering av bibliotek, tills något system har införts som garanterat upprätthåller bredden.
jonsch

Anslöt: 2006-10-12

Inläggav Zombie » 2010-12-14 15:38:50

ford skrev:Vad gäller drivandet av bibliotek kommer det givetvis att leda till en kommersialisering, utresning av djup och smal litteratur, samhällsgranskande magasin o.s.v., till förmån för flashig inredning, fokus på bestsellers (jämför SVT med femman, för att ta en liknelse) o.s.v.

De stora obildade massorna kommer troligtvis att uppskatta denna förändring, men de negativa konsekvenserna för demokrati och fokbildning kommer också att vara ett faktum.

Hade jag missat. Det var en bra sammanfattning, utom att en del kommer att reta sig på uttrycket "de stora obildade massorna".

En annan jämförelse man kan göra är ju med bokhandlarna* på senare årtionden – egentligen ända sedan kommissionärssystemet togs bort (var det omkring 1970 eller?), som innebar att de kunde ha "smala" böcker hemma utan att vara ekonomiskt pressade att sälja dem.

------------
* Ja, jag vet att det sägs skola heta "boklådorna". Jag har aldrig påstått att man måste vara snobbig för att vara kulturnisse.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Zombie » 2010-12-14 15:59:57

... eller en bra sammanfattning av hälften. Den andra hälften kommer ju att bli nedläggningar (särskilt i redan "kultursvaga" områden), avgifter, jippobetonade saker som tar utrymme från böcker och tidskrifter oavsett kvalitet, inkompetent personal och så vidare, som andra här har nämnt. Och/eller ökad skattebörda, ständig ineffektiv byråkrati och sämre bibliotek iallafall i samma mån som politikerna eventuellt inte vågar annat än köpa oss fria från någon av de effekterna.
Senast redigerad av Zombie 2010-12-14 16:03:28, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie

Inläggav ufo » 2010-12-14 16:00:23

Zombie skrev:Så dissar man hela idén med skönlitteratur (eller annan "kultur" med? Oklart vilket) och vill låta sin egen personliga läggning bestämma hela politiken? Jag förstår inte sambandet.
Nej, min personliga läggning är just personlig.
Det skall även kulturfittornas läggning vara, icke offentlig.

Zombie skrev:Vad är det för sätt att då ge sig på offren i stället för förövarna, till att börja med?
Det Nacka gör är just att ge sig på förövarna. De flyttar kulturen ifrån politiken till samhället. Vilket kommer ge en mer levande och folkkär kultur. Och mindre propaganda.

Zombie skrev:Tänker försöka låta bli att gå in på skönlitteraturens betydelse
Skönlitteratur är för individuellt för att det skall vara möjligt.
ufo

Anslöt: 2007-06-23

Inläggav Zombie » 2010-12-14 16:08:32

Nej, man kommer aldrig att kunna bli rättvis mot allas smak. Men det finns saker man måste göra fast det aldrig kan bli perfekt. Det här är inte den enda: utan en del av dem skulle vi inte ha något samhälle på rent fysisk nivå heller. I de senare fallen kan man inte ens gärna kritisera systemet som sådant, man måste rikta kritiken mot hur sakerna utförs. Där har saker som inte är fysiskt nödvändiga ett ständigt handikapp.

Sedan har vi faktiskt kulturarvs- och bildningsaspekterna, men dem får någon annan gå i elden för den här gången.
Senast redigerad av Zombie 2010-12-14 16:13:05, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie

Inläggav Moggy » 2010-12-14 16:10:54

ufo skrev:Vilket kommer ge en mer levande och folkkär kultur. Och mindre propaganda.

Saker som är "folkkära" är för det allra mesta värdelöst och intetsägande. För att nåt ska vara av värde så krävs det en aning ansträngning och kunskap för att sätta sig in i det.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav KrigarSjäl » 2010-12-14 16:14:14

ufo skrev:
KrigarSjäl skrev:Jo, Dostojevskij tillhör definitivt bildningen.
Jaha, vad lär man sig efter att ha läst honoms böcker?

Man kan inte tala om skönlitteratur i positivistiska termer, lika lite kan man besvara en sådan fråga. Men man kan förklara det så här: naturvetenskapen lär ut hur man bygger en bro. Humanioran ställer frågan varför ska bron byggas?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav ufo » 2010-12-14 16:17:05

Zombie skrev:Sedan har vi faktiskt kulturarvs- och bildningsaspekterna, men dem får någon annan gå i elden för den här gången.
Vad var det här för något?
Vi två brukar stå på samma sida i debatter om "kulturens" värde, och hur viktigt det är att släppa in fluenser utifrån. Varför har du ändrat dig här?
ufo

Inläggav Moggy » 2010-12-14 16:19:54

KrigarSjäl skrev:Men man kan förklara det så här: naturvetenskapen lär ut hur man bygger en bro. Humanioran ställer frågan varför ska bron byggas?

Bra sagt.
Moggy

Inläggav ufo » 2010-12-14 16:20:02

Moggy skrev:Saker som är "folkkära" är för det allra mesta värdelöst och intetsägande. För att nåt ska vara av värde så krävs det en aning ansträngning och kunskap för att sätta sig in i det.
Bara för att DU tycker folkkär kultur är skräp, så skall vi SUBVENTIONERA dina behov?
ufo

Inläggav ufo » 2010-12-14 16:22:08

KrigarSjäl skrev:
ufo skrev:

Man kan inte tala om skönlitteratur i positivistiska termer, lika lite kan man besvara en sådan fråga. Men man kan förklara det så här: naturvetenskapen lär ut hur man bygger en bro. Humanioran ställer frågan varför ska bron byggas?
Så Fjodors böcker handlar om vikten av att bygga broar?
ufo

Inläggav Zombie » 2010-12-14 16:22:49

ufo skrev:
Zombie skrev:Sedan har vi faktiskt kulturarvs- och bildningsaspekterna, men dem får någon annan gå i elden för den här gången.
Vad var det här för något?
Vi två brukar stå på samma sida i debatter om "kulturens" värde, och hur viktigt det är att släppa in fluenser utifrån. Varför har du ändrat dig här?

Här har jag nog inte ändrat mig i hela mitt medvetna liv och har svårt att tro att jag någonsin skulle göra det med mindre än att hjärnan tog för mycket stryk. Och det går alldeles utmärkt ihop med att vara öppen och pluralistisk av sig, jag påstår rentav att det är en förutsättning för det tills någon visar mig annat. Och det i högre grad ju mer man vill ha något djup eller klangbotten i det eller något att ge, inte bara ta emot. Men som sagt, någon annan får förklara, jag orkar faktiskt inte just nu.
Senast redigerad av Zombie 2010-12-14 16:28:06, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Inläggav KrigarSjäl » 2010-12-14 16:27:58

ufo skrev:
KrigarSjäl skrev:
ufo skrev:

Så Fjodors böcker handlar om vikten av att bygga broar?

Goddag herr Yxskaft, hur står det till idag?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Moggy » 2010-12-14 16:31:06

ufo skrev:
Moggy skrev:Saker som är "folkkära" är för det allra mesta värdelöst och intetsägande. För att nåt ska vara av värde så krävs det en aning ansträngning och kunskap för att sätta sig in i det.

Bara för att DU tycker folkkär kultur är skräp, så skall vi SUBVENTIONERA dina behov?

Konst och kultur fyller ett syfte i ett avancerat civiliserat samhälle och om endast marknaden får styra vad som ska göras här sett till lönsamhet och publiksiffror så skulle mycket gå förlorat. Har dock varken ork eller kunskap att gå in djupare på det men det finns hyllmetrar skrivet på ämnet av människor som har betydligt bättre koll på ämnet än mig och förmodligen de flesta här på forumet.

Sen finns det givetvis mycket "finkultur" som är skräp och bara är till för inbördes beundran av flumnissar som tror att dom skapar nåt stort.
Moggy

Inläggav jonsch » 2010-12-14 16:51:57

ufo skrev:

ufo, oavsett om Moggy har rätt i det här citerade eller ej, så finns det ett högst kvantiferbart värde i spridning av ett brett utbud av idéer.

Det tjänar även du på skattefinansiering av. Så mycket är jag lika övertygad om som jag är övertygad om att bilbältesanvändning räddar både liv och rent materiella resurser åt samhället. Men hur mycket skattepengar som det är lönsamt att lägga på bibliotekens upprätthållande av ett brett utbud av idéer (Dostojevskis likaväl som Euklides'), det tvivlar jag på att vi kan hinna räkna fram ett begrepp om innan vi lägger ner den här tråden.
jonsch

Inläggav Miche » 2010-12-14 16:58:14

ufo skrev:

Definitivt att det inte heter honoms...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Zombie » 2010-12-14 17:00:56

Nej, det heter väl его? ;)
Zombie

Inläggav Kahlokatt » 2010-12-14 17:34:33

Bild
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav Zombie » 2010-12-14 17:50:33

Navelskåderi? Att behålla eller sälja ut i så fall? *oskyldig smiley*

Nej, var hittar somliga alla bilder? Förstöra sin navel sådär... :lol:
Zombie

Inläggav Inger » 2010-12-14 18:31:11

:shock: :shock: :shock:

:lol:
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav jonsch » 2010-12-14 19:01:38

Hmm. Det där måste väl vara en bild av någon givit upp det där med sex, ändå?

*letar förgäves efter en mer medkännande orolig smiley än :wink: *
jonsch

Inläggav Björne » 2010-12-14 19:25:24

:lol: :lol:

Epostadressen till politikerna finns ju utskriven på sidan så man kan ju posta ett enkelt mail till politikerna och förklara hur pundade de är.
Björne
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2009-11-12

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-12-14 21:01:16

Ja, UFO "kultur" är olika för olika människor men det är också ojämnt fördelat och om man inte tycker att folk bara ska få ta del av den kultur de har råd med utan själva få välja ur ett brett utbud så är bibliotek en alldeles utmärkt samhällsinstitution för detta med alla dess fel och brister.

Bibliotek kan utnyttjas även av arbetslösa, sjukskrivna och folk som lever på existensminimum utan att de ifrågasätts eller krävs på pengar. De innebär en resursomfördelning med ganska små medel och ger människor chanser i livet som de inte skulle ha annars.

Tyvärr är förekomsten av allmänna offentligt finansierade bibliotek med ett brett utbud något som en del borgerligt sinnade människor är emot och det är ingen slump att man börjar i Nacka. Nacka kommun har fört en bostadspolitik inriktad på social segregering. Större mängder av fattiga människor i hyresrätt finns nog bara i Fisksätra? Dessutom är hela kommunen splittrad utan naturligt centrum och alla är fokuserade in emot stockholmsområdet och ger fan i vad som händer i kommunen. Vad - fan man kan ju lika gärna låna böcker på medborgarplatsen eller någon annanstans så de egna biblioteken blir för de som håller till därute och inte flyttar på sig.

Jag tycker Nacka borde åläggas att hålla åtminstone sitt huvudbibliotek i kommunal regi samt att det borde ingå i bibliotekslagen att bibliotek ska vara kommunalt drivna.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Återgå till Intressanta intressen

Logga in