Kattallergi och yrsel?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Kattallergi och yrsel?

Inläggav Kahlokatt » 2010-12-13 23:56:29

Min kattallergi har blivit värre! :cry:
I alla fall tror jag att det är kattallergi. Tidigare har jag inte haft några besvär eftersom jag har haft medicin (Zyrlex), nässpray och inhalator. Jag har lugnt kunnat gosa med min "hårboll".
Nu har jag emellertid börjat få "kladd" i ögonen, speciellt det vänstra. Det rinner tårar och gult "gegg" och känns som om det sitter glasbitar på hornhinnan. Konstigt nog får jag det inte bara av katten; ibland börjar det i sängen (dunkuddar? Ljung i blomkrukorna?) och det har t.o.m. svidit och varit irriterat när jag har suttit på jobbet, där det inte finns tillstymmelsen till katt. Det kliar inte direkt, utan svider mera. Och jag är lite snorig, men jag nyser inte som jag brukar göra när jag har glömt ta medicin.
Har ingen lust att gå till någon allergiläkare. De ser alla husdjur som smitthärdar och har ingen som helst förståelse för vad en katt kan betyda för ens psykiska välbefinnande. Säger jag att jag hellre dör än gör mig av med katten, ja, då är det "skyll dig själv då"! :-)062
Jag har gråtit som en tok. Jag vill inte vara allergisk! Fattar inte varför jag skall straffas med allergi, jag som har haft katt hela livet!

I morse vaknade jag av att hela rummet snurrade som en karusell. Stapplade ut med jamande katt, höll på att kräkas i porten, stapplade upp för trappan, kollapsade på toa och var nära att spy, men inget kom. Somnade om. Vaknade halv åtta när pappa kom hem från nattskiftet, klarade inte att äta någon frukost, kunde inte hålla ögonen öppna för allt bara snurrade. Somnade om. Vaknade och mådde lite bättre, men jag har varit yr och illamående hela dagen.
Jag har problem med min balans, klarar inte ens att snurra några varv i en gunga utan att bli yr och kan absolut inte åka virvelvind el. dyl. En gång blev jag däckad i två dygn bara för att jag hade stått på en pontonbrygga. Nu är jag bara så orolig för att det ändå kan ha koppling till allergin! Kan allergin ha satt sig på balanssinnet? Kan jag ha fått ett virus? Tänk om hela balanssinnet slås ut!? Tänk om jag blir blind!? Jag är så orolig så jag vet inte vart jag skall ta vägen! :cry:
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav prodge64 » 2010-12-14 1:04:12

Det enda jag kan komma att tänka på är att svår yrsel kan orsakas av fel på öronen, så kolla med en öronläkare. Allt annat låter bara som ren allergi, men sen är jag ingen läkare heller. :p
prodge64

Anslöt: 2008-10-31

Inläggav LILITH_ » 2010-12-14 3:07:32

Vad tråkigt, Kahlokatt! :(

Har ingen aning om det är katten du blivit allergisk mot men själv blev jag allergisk både mot katt, damm och det mesta i pollenväg ganska så sent i livet. Det bara kom, lite i taget.

Tänker ändå bli kattägd någon gång längre fram när vi bor mer kattvänligt, det går ju att medicinera och hålla kattallergenerna i schack genom lite olika knep.
Så utan katt behöver du nog inte bli!

När det gäller yrseln så kan det handla om godartad lägesyrsel eller "Kristallsjukan" som det också kallas.
Här finns lite info:
http://www.netdoktor.se/?_PageId=820

Däremot ska man nog undvika att göra som mina döttrar fått för sig, nämligen att samla på katthår hemma hos mormor, för att fylla en blivande soffkudde med...
LILITH_
f.d Eyes wide open

Anslöt: 2009-12-26

Inläggav ufo » 2010-12-14 3:11:38

Allergier kan förvärras av summan. Katt + dunkudde + virus + etc + etc ger summan.
Så du kan säkert förbättra situationen genom att gallra bort sånt du inte behöver.
Just "glasbitar i ögonen" slapp jag efter jag gjorde mig av med dunkudden. :cry:
Vintertid blir också luften torrare = bär fler allergener i dammpartiklar, då kan luftfuktare lindra en del.
ufo

Anslöt: 2007-06-23

Inläggav Miche » 2010-12-14 8:30:48

Ärligt talat kan det vara så med allergi att den kan hållas i schack genom att utsätta sig för allergener i lagom mängd hela tiden, att rensa ut allt som allergiläkare rekommenderar är normalt sett helt förkastligt för då blir kroppen helt hysteriskt allergisk för minsta lilla (detta är välkänd kunskap hos ett fåtal allergiläkare).

ufo har rätt när det gäller luftfuktigheten, fukt binder små partiklar och klumpar ihop dem så att de lättare faller till golvet samt får svårare att tränga djupt ner i lungorna. En billig variant av luftfuktare (som dessutom är trevlig) är små bordsfontäner som ofta går att köpa i invandraraffärer (borde gå att hitta i Gottsunda, kanske på Sivia torg) och på Rusta, men de måste fyllas på en till två gånger dagligen och brukar ta slut på ett år, satsar man på kvalitet så kan det kosta några tusen men då behövs mycket mindre skötsel och de håller säkert många år.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Kahlokatt » 2010-12-14 17:20:58

Tack för svaren! Yrseln är lyckligtvis över i dag, men ögonen var fulla med gegg i morse, för jag var deppig i går kväll och det känner katten på sig; ergo = katt i sängen som skall ligga tätt intill, trösta, bli klappad och vänta tills min puls har sjunkit. Men det var faktiskt värt det.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav Maldita » 2010-12-14 17:24:43

Zyrlex! Den brukade jag äta som liten, äter nu Atarax (troligtvis generic-varianten av Zyrlex) då den hjälper mot förkylningen och mina elaka bihålor.

Kul att hitta en "medicinkompis" såhär. Förlåt för off topic, men var tvungen att säga det. Tack för nostalgikänslan, Zyrlex hade ju så cool form (fast bäst var den när den var elliptisk, inte rund som den blev sen, då var den inte alls lika häftig), det var science fiction-känsla över ett så pyttelitet piller!
Maldita
Inaktiv

Anslöt: 2010-02-06

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in