När minnet sviker - minnestekniker

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

När minnet sviker - minnestekniker

Inläggav biologic » 2010-12-14 1:27:41

Tänkte att vi i denna tråd kan ge tips på minnestekniker och olika hjälpmedel i vardagen, samt diskutera våra egna svårigheter.

Jag behöver själv lite hjälp, så jag börjar med mina svårigheter:
Jag är så glömsk att hjälpmedlen inte hjälper - jag glömmer helt enkelt att skriva upp i kalendern och skriva in händelser på mobilen/datorn. Och om jag kommer ihåg att skriva, så glömmer jag sedan att titta i kalendern, eller hör mobilens påminnelsesignal och tänker att jag skall ta det om "en sekund" (vilket givetvis leder till att jag glömmer bort det helt)... :roll:
biologic

Anslöt: 2010-10-09

Inläggav emer2 » 2010-12-14 1:36:59

Post-it lappar på toaväggen. Inget där som stör vanligtvis. Man kan ju inte göra så mycket annat än att stirra på väggen under tiden. Upptäcker mina lappar varje dag. Inte 100% men min bästa metod förutom telefonen.
emer2

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav Dagobert » 2010-12-14 2:03:58

Jag använder enbart mobilen. Lappar funkar inte, jag vänjer mig vid dem så jag inte ser dem. :roll:

Vet inte hur det är nu, men förut var det väl bara MediaMarkt som hade riktiga mobiler på utställningshyllorna, de andra hade bara attrapper. Så om du vill leta reda på en mobil med bra påminnelsefunktioner som du trivs med så kan MediaMarkt vara värt ett besök. Det brukar vara rätt gott om personal där också.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Debbido » 2010-12-14 18:40:20

Det verkar bäst att använda en kombination av alla de föreslagna alternativen. En Handdator/Handy från Habiliteringen kanske funkar, för dem som har mycket att göra. Om du har diagnos så kan du ju fråga Habiliteringen vad de har att erbjuda. En klocka man har på armen med olika funktioner kanske kunde vara nått? Den är dyrare än handyn och svårare att få.

Äter du någon "stämningsbalanserande" medicin, epilepsimedicin, som sätter ned minnet? T ex Lyrica, Tryptizol eller annat?

Jag plågas själv av min glömska!
Debbido

Anslöt: 2007-09-24

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in