SVT 1 kl 22:45 i kväll "Etnisk plastikkirurgi"

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

SVT 1 kl 22:45 i kväll "Etnisk plastikkirurgi"

Inläggav Alien » 2010-12-02 23:26:07

Vitt och västerländskt är vackert, därför opererar sig de som inte är det. Michael Jackson är ett föredöme. :shock:

I förra veckans avsnitt handlade det om västindiska kvinnor som opererade brösten så de blev mindre och kinesiska kvinnor som opererade för att få större. Och en asiatisk kort man som ville bli opererad längre, eftersom han tyckte han blev behandlad som en tonåring.

I det sista avsnittet i kväll handlar det om ansiktskirurgi.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav MsTibbs » 2010-12-03 12:55:58

Oavsett vad som hänt, speciellt med näsan (Michael Jackson kallades "big nose" av sin far som ung, har sett intervju där han sa det själv, fadern alltså), så har MJ vitiligo, något som stod i obduktionsrapporten (vet inte om jag sparade den).
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Bror Duktig » 2010-12-03 15:13:01

MsTibbs skrev:Oavsett vad som hänt, speciellt med näsan (Michael Jackson kallades "big nose" av sin far som ung, har sett intervju där han sa det själv, fadern alltså),

Att han vågade erkänna att han hade del i att skapa sin sons utseendefixering.

Det där låter lite som när en bulimiker berättar att hennes pappa kallade henne för mullisen hela uppväxten.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Alien » 2010-12-13 17:19:21

MsTibbs skrev:Oavsett vad som hänt, speciellt med näsan (Michael Jackson kallades "big nose" av sin far som ung, har sett intervju där han sa det själv, fadern alltså), så har MJ vitiligo, något som stod i obduktionsrapporten (vet inte om jag sparade den).

Ja, det framgår här om vitiligon:
http://www.youtube.com/watch?v=G9GRHPPRsgQ

Men betr näsan tycker jag inte han blev snyggare av alla sina operationer, tvärtom. Borde han inte haft råd att gå i psykoterapi i stället? Han hade ju massor av fans som älskade honom pga hans musik. Eller är föräldrars negativa anmärkningar så mäktiga? :(

Här kan man se Michael Jacksons förvandlingar från vanlig svart kille med vanlig svart näsa:
http://www.anomalies-unlimited.com/Jackson.html

Efter den första operationen borde han slutat (bäst om han inte börjat alls förstås). Men det verkar som om en del aldrig blir nöjda utan bara måste förbättra och förbättra. Gäller inte bara MJ.
Senast redigerad av Alien 2010-12-13 17:29:15, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Inläggav prodge64 » 2010-12-13 17:22:56

Det tror jag absolut, Alien. Om inte föräldrarna kan vara med och hjälpa till att bygga en positiv självbild åt barnen, vem ska då göra det?
prodge64

Anslöt: 2008-10-31

Inläggav Alien » 2010-12-13 17:33:58

prodge64 skrev:Det tror jag absolut, Alien. Om inte föräldrarna kan vara med och hjälpa till att bygga en positiv självbild åt barnen, vem ska då göra det?

Man själv, med el utan hjälp? Annars blir man som en fånge i sin egen dysfunktionella barndom. Och det känns sorgligt och alltför ödesbestämt.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2010-12-13 17:49:03

Här kan man se programmet på SVT Play: http://svtplay.se/v/2254112/etnisk_plastikkirurgi

Den rika och vackra västindiska kvinnan som absolut ville se rikare (dvs "vitare") ut för att passa in där hon bodde. Barbie var hennes skönhetsideal! :shock:

Den indiske killen som absolut ville jobba som fotomodell och därför måste se mer västerländsk ut.

Sydkoreanska kvinnor som opererade sina ögonlock för att få större, mer europeiska ögon.

En del operationsbilder som jag måste blunda för. Jag fattar inte hur folk kan vilja operera sig om det inte gäller livet el slippa smärta el handikapp.

Den indiska modern som ägnade oändlig tid och massa pengar åt att leta krämer som skulle bleka hennes hud. Och i detta fall enbart pga att hon var mörkare än sin man, och fick höra elaka kommentarer (från andra indier) om hur ful hon var. Varför kunde hon inte strunta i kommentarerna? (Vad är det för puckon som kritiserar andras utseende så de hör det! :evil:) Eller flytta till ett område med färre indier? Hellre bli trakasserad av majoriteten än av sina egna. Och vilken dåligt föredöme hon var för sin dotter. Dottern blev ju ledsen för sin mammas skull ("varför är folk så elaka, varför ser de bara hennes hudfärg, varför ser de inte hur söt hon är i ansiktet", säger hon).

Och så plastikkirurgerna som kallade det för "globalisering". Klart de försvarade det, de tjänade ju mycket pengar på folks utseendefixering och dåliga självkänsla.
Alien
Moderator

Inläggav Zombie » 2010-12-13 18:14:59

Alien skrev:och fick höra elaka kommentarer (från andra indier) om hur ful hon var. Varför kunde hon inte strunta i kommentarerna? (Vad är det för puckon som kritiserar andras utseende så de hör det! :evil:)

Tja, varför kan inte i stort sett samtliga kvinnor i vårt samhälle strunta i att de själva tycker de ser fel ut om inte på ett sätt, så på det motsatta? Eller åtminstone lägga ner ett antal gånger mindre energi på det så att det inte hela tiden kommer ivägen för deras utbyte av livet? Och varför kan inte yngre män akta sig för att gå åt samma håll, utan de gör det tvärtom med liv och – tja, lust är det ju inte, men...?

Alien skrev:Dottern blev ju ledsen för sin mammas skull ("varför är folk så elaka, varför ser de bara hennes hudfärg, varför ser de inte hur söt hon är i ansiktet", säger hon).

Också det exakt likadant som här. De som ändå lyckas frigöra sig litet grann, de kommer ändå nästan aldrig längre än till att acceptera att de är fula (även om det brukar uttryckas med någon eufemism som att "ingen är perfekt"). Det vill säga till att ge upp inför skönhetsnormen. Sådana normer är bevisligen relativa, ändå sitter den i orubbat bo lika sakrosankt som för dem som fortfarande ägnar stor del av sina krafter åt att försöka uppfylla den: i Indien (bland annat) ljus hudfärg, hos oss (bland annat) onaturligt smal och mager.
Senast redigerad av Zombie 2010-12-13 18:28:41, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav MsTibbs » 2010-12-13 18:25:37

Alien skrev:Ja, det framgår här om vitiligon:
http://www.youtube.com/watch?v=G9GRHPPRsgQ

Men betr näsan tycker jag inte han blev snyggare av alla sina operationer, tvärtom. Borde han inte haft råd att gå i psykoterapi i stället? Han hade ju massor av fans som älskade honom pga hans musik. Eller är föräldrars negativa anmärkningar så mäktiga? :(

Här kan man se Michael Jacksons förvandlingar från vanlig svart kille med vanlig svart näsa:
http://www.anomalies-unlimited.com/Jackson.html

Efter den första operationen borde han slutat (bäst om han inte börjat alls förstås). Men det verkar som om en del aldrig blir nöjda utan bara måste förbättra och förbättra. Gäller inte bara MJ.

Jag tror MJ föll och bröt näsan och var på så vis tvungen att operera den, sedan exploderade scen-effekter så han fick 3e gradens brännskador i bakhuvudet och fick operera igen. Antar det blev som med tatueringar, har man gjort en så är man fast... speciellt om man som MJ måste vara en väldigt skör person. Han åt mängder av lugnande och smärtstillande, 1993 var han tom inlagd på avvänjning, kanske det var kring den tiden de första pedofilanklagelserna kom...

Dåligt minne, men MJ är ett av de specialintressena jag haft.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav prodge64 » 2010-12-13 20:29:53

Alien skrev:
prodge64 skrev:Det tror jag absolut, Alien. Om inte föräldrarna kan vara med och hjälpa till att bygga en positiv självbild åt barnen, vem ska då göra det?

Man själv, med el utan hjälp? Annars blir man som en fånge i sin egen dysfunktionella barndom. Och det känns sorgligt och alltför ödesbestämt.

Så klart att man kan försöka på egen hand, men att bli behandlad på så vis av sina föräldrar sätter sina spår, det är jag helt säker på. Får en person höra negativa saker tillräckligt många gånger så tror han/hon på det själv till slut.
prodge64

Anslöt: 2008-10-31

Inläggav Angelic Fruitcake » 2010-12-13 22:18:24

Apropå MJ, googla Body Dysmorphic Disorder. Passar honom som hand i handske.
Angelic Fruitcake

Anslöt: 2010-05-21

Inläggav Zombie » 2010-12-13 22:38:57

[WikiSve]Dysmorfofobi[/WikiSve] på svenska (Dysmorphophobia på latin, antar jag), [WikiEng]Body_dysmorphic_disorder[/WikiEng] på engelska.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Inger » 2010-12-14 0:16:36

Tusen tack för tipset, Alien! Mycket intressant program.

Helt ofattbart att de här ovanligt vackra personerna hakat upp sig på en massa icke-problem hos sig själva. Deras fina hudfärg och eleganta näsor kan ju inte alls jämföras med mina lår t ex.

Det är skillnad på inbillade problem och riktiga. :wink:
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in