Får soc ta mina pengar om jag är familjehemsplacerad m.m
20 inlägg
• Sida 1 av 1
Får soc ta mina pengar om jag är familjehemsplacerad m.m
Hej!
Jag undrar om Soc får ta mina pengar om jag är familjehems placerad och har Asperger syndrom, Damp.
Varför jag frågar är för att jag nyligen har fått beviljat aktivitetsersättning retroaktivt från försäkringskassan, Då vill Soc ha tillbaks pengarna de har betalat ut till familjehemmet jag bor i.
Har de rätt att göra detta eller fins det undantag enlig LLS? eller andra lagar och regler som säger att de inte får göra detta?
Tack för svar å det snaraste Mvh David
Moderator mnordgren: ändrade stavningen i rubriken.
Jag undrar om Soc får ta mina pengar om jag är familjehems placerad och har Asperger syndrom, Damp.
Varför jag frågar är för att jag nyligen har fått beviljat aktivitetsersättning retroaktivt från försäkringskassan, Då vill Soc ha tillbaks pengarna de har betalat ut till familjehemmet jag bor i.
Har de rätt att göra detta eller fins det undantag enlig LLS? eller andra lagar och regler som säger att de inte får göra detta?
Tack för svar å det snaraste Mvh David
Moderator mnordgren: ändrade stavningen i rubriken.
- Davidthedruid
- Ny medlem
- Anslöt: 2010-12-12
Ja de får ta pengarna, synd att du är på familjehem annars behöver man inte säga något till soc fast då blir man skyldig sen. Frågan är mer hur mycket de får ta för vad, tror knappast att de får ta allt iaf. Är du under 18 år så kan säkert soc eller familjen ha rätt att förvalta pengarna åt dig, dock inte ta dem. Men jag skulle inte lita på något sådant ändå, de som håller på med sådan verksamhet är riktiga fifflare för det mesta. Var noga med att få alla papper i handen så det finns bevis sen om de skulle få för sig att börja fiffla åt sig pengar, alla vill åt dina pengar räkna med det och håll i dem hårt.
Mvh
Mvh
Theone skrev:Ja de får ta pengarna, synd att du är på familjehem annars behöver man inte säga något till soc fast då blir man skyldig sen. Frågan är mer hur mycket de får ta för vad, tror knappast att de får ta allt iaf. Är du under 18 år så kan säkert soc eller familjen ha rätt att förvalta pengarna åt dig, dock inte ta dem. Men jag skulle inte lita på något sådant ändå, de som håller på med sådan verksamhet är riktiga fifflare för det mesta. Var noga med att få alla papper i handen så det finns bevis sen om de skulle få för sig att börja fiffla åt sig pengar, alla vill åt dina pengar räkna med det och håll i dem hårt.
Mvh
Jag är 20år gammal och pengarna kommer in på mitt konto.
- Davidthedruid
- Ny medlem
Har soc sagt hur mycket de tänker dra då? Eller har de sagt åt dig att säga till när pengarna kommer in? De kan bara ta ifrån klumpsumman, bidraget kan de bara ta för maten, tror det är 80 kr om dagen för det mesta. Men det är inte alltid man behöver betala för den heller, det där varierar.
Det kan vara en del pengar om du får ifrån när du fyllde 18 år, så frågan är väl hur länge du har varit familjehems placerad osv. Du får räkna ut hur mycket pengar du kan vara skyldig, men jag skulle aldrig kunna tro att de kan ta allt för att betala familjehemsplaceringen. Något sådant ska du aldrig acceptera.
Mvh
Det kan vara en del pengar om du får ifrån när du fyllde 18 år, så frågan är väl hur länge du har varit familjehems placerad osv. Du får räkna ut hur mycket pengar du kan vara skyldig, men jag skulle aldrig kunna tro att de kan ta allt för att betala familjehemsplaceringen. Något sådant ska du aldrig acceptera.
Mvh
de vill att jag skall betala ca 5000kr/mån till mitt familjehem och det är samma mängd de vill ha tillbaks för juni 2010 till dec 2010, alltså ca 35000kr
vilket är den totala summan som jag får retroaktift.
- Davidthedruid
- Ny medlem
Davidthedruid skrev:de vill att jag skall betala ca 5000kr/mån till mitt familjehem och det är samma mängd de vill ha tillbaks för juni 2010 till dec 2010, alltså ca 35000kr
Låter helt orimligt och grisigt, du får tala alvar med soc, det är inte meningen att du ska betala alla pengarna för ditt uppehåll. Betala max maten 80 kronor om dagen, uppehållet ska inte du betala något för.
Mvh
Ja, dom har rätt att göra så och dom samkör det på nåt vis med FK så det kan hända att FK betalar direkt till soc den summa som soc kräver.
Får man pengar retroaktivt från FK för den tid man har fått från soc så är det väl bara helt korrekt för annars skulle man ju fått dubbelt bidrag.
Får du mer från FK än vad du fick från soc?
Har noll koll på vad familjehem innebär och vad man betalar dit. Men är det så att soc har stått för vad det kostar att bo där och FK nu tagit beslut att dom ska stå för det så kanske det är korrekt att FK-pengarna går till soc. Om jag förstår situationen rätt så borde det ju innebär att du går plus minus noll??
Får man pengar retroaktivt från FK för den tid man har fått från soc så är det väl bara helt korrekt för annars skulle man ju fått dubbelt bidrag.
Får du mer från FK än vad du fick från soc?
Har noll koll på vad familjehem innebär och vad man betalar dit. Men är det så att soc har stått för vad det kostar att bo där och FK nu tagit beslut att dom ska stå för det så kanske det är korrekt att FK-pengarna går till soc. Om jag förstår situationen rätt så borde det ju innebär att du går plus minus noll??
Davidthedruid skrev:de vill att jag skall betala ca 5000kr/mån till mitt familjehem och det är samma mängd de vill ha tillbaks för juni 2010 till dec 2010, alltså ca 35000kr
Ska den summan du får från FK gå till uppehälle eller är det bara avgiften till familjehemmet som du får retro?
Har du fått pengar till uppehälle från soc den där tiden?
De pengar jag får retro är aktivitets ersättning från fk och då vill soc ha tbx de pengar de har givit till mitt familjehem för den perioden. samt att jag kommer ju få ca 5000kr/mån som de också vill att jag skall betala till
familjehemmet.
familjehemmet.
- Davidthedruid
- Ny medlem
Davidthedruid skrev:De pengar jag får retro är aktivitets ersättning från fk och då vill soc ha tbx de pengar de har givit till mitt familjehem för den perioden. samt att jag kommer ju få ca 5000kr/mån som de också vill att jag skall betala till
familjehemmet.
Ok.
Du betalar alltså avgiften/hyran (eller vad det kallas) till familjehemmet själv och det är det meningen att du ska göra?
Vad får du för pengar att leva för? Ingår mat i avgiften till familjehemmet?
Även om det för det så måste du väl få några pengar till nöjen och kläder och så?
Låter ju inte rimligt att alla dina pengar ska gå till hemmet?
På något sätt får du säker pengarna igen för allt utom maten, det där får du göra upp med familjen. Frågan är om de anser att du inte är kapabel att förvalta pengarna själv, några ställen kan ha det som princip. Soc kan ta det du fått av dem själv i bidrag, men de kan inte ta för hyror eller andra insatser som du haft under den perioden.
De kan absolut inte ta några pengar för dig annat än i mat det andra kommer troligtvis delas ut till det du behöver, beror helt på familjen som du är i.
Mvh
De kan absolut inte ta några pengar för dig annat än i mat det andra kommer troligtvis delas ut till det du behöver, beror helt på familjen som du är i.
Mvh
Theone skrev:Soc kan ta det du fått av dem själv i bidrag, men de kan inte ta för hyror eller andra insatser som du haft under den perioden.
Mvh
Jo, det kan soc göra ioma han får pengar från FK retro. Dom kan förmodligen ta tebax allt dom gett honom om han får motsvarade summa från FK.
Det här lär inte på nåt sätt sluta med att TS får 35000 att göra vad han vill med.
Moggy skrev:Theone skrev:Soc kan ta det du fått av dem själv i bidrag, men de kan inte ta för hyror eller andra insatser som du haft under den perioden.
Mvh
Jo, det kan soc göra ioma han får pengar från FK retro. Dom kan förmodligen ta tebax allt dom gett honom om han får motsvarade summa från FK.
Det här lär inte på nåt sätt sluta med att TS får 35000 att göra vad han vill med.
Nix inte 35000 det har jag inte påstått heller, utan de får ta det han har fått i bidrag, övriga saker kan de inte ta som hyra eller liknande omkostnader förutom bidrag. Soc bidraget ligger väl på runt 3200 i månaden, har man fått det själv i händerna så kan de ta det.
Så var det iaf för mig när jag fick klumpsumman.
När jag satt familjehems placerad så betala jag inte en kr, inte ens för maten. runt 38 K vart det på 6 månader som jag gjorde precis vad jag ville med, eller ja inte precis vad jag ville behövde ju saker och kläder som kosta en del. Det är små summor ändå om man tänker på vad andra tjänar om året.
Mvh

Soc ska ha lämnat in en formell ansökan till FK om att få de där pengarna innehållna och utbetalade till sig (soc alltså). Ansökan till FK ska vara daterad INNAN du får beslutet om aktivitetsersättning, kolla upp det noga, just det med dateringen. Ibland gör de fel och fel på formalia kan leda till att beslutet är ogiltigt. Nota bene: KAN leda till.
Har de gjort det så har de dessvärre rätt att ta pengarna.
Det gäller också om du har haft socialbidrag (utan att vara familjehemsplacerad).
Har de gjort det så har de dessvärre rätt att ta pengarna.
Det gäller också om du har haft socialbidrag (utan att vara familjehemsplacerad).
Återgå till Övriga Aspergerfrågor