Biblioteken privatiseras - bra eller anus?
Biblioteken privatiseras - bra eller anus?
Vad tycks om att biblioteken ska privatiseras?
http://www.dn.se/sthlm/nacka-saljer-ut- ... -1.1224925
http://www.dn.se/sthlm/nacka-saljer-ut- ... -1.1224925
Alla bibliotek i Nacka ska säljas ut genom upphandling. Inom ett år kan de sex folkbiblioteken drivas av privata aktörer. Protesterna mot beslutet har inte låtit vänta på sig.
Släng ut Strindberg, in med Dan Brown.
Kanske rentav en davincikod med reklamavbrott?
Var är kräkssmileyn?
Kanske rentav en davincikod med reklamavbrott?
Var är kräkssmileyn?
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Re: Biblioteken privatiseras - bra eller anus?
Moggy skrev:Vad tycks om att biblioteken ska privatiseras?
http://www.dn.se/sthlm/nacka-saljer-ut- ... -1.1224925Alla bibliotek i Nacka ska säljas ut genom upphandling. Inom ett år kan de sex folkbiblioteken drivas av privata aktörer. Protesterna mot beslutet har inte låtit vänta på sig.
Körjävligt en del av Sverige ska eller vissa saker bör vara kommunalt eller kooperativt .
Håller med där.Maldita skrev:Nej förfan, de kommer kasta all science fiction på direkten. Bara köpa in billiga pocketdeckare och slänga allt bra men lite mer "underground".'
USCH!!!
- Mellanvärld
- Anslöt: 2010-11-28
Anus.
Biblioteken kommer sluta som internetcafeer som kränger frappe latte, säger mitt cyniska spindelsinna.
Biblioteken kommer sluta som internetcafeer som kränger frappe latte, säger mitt cyniska spindelsinna.
- Sammelsurium
- Anslöt: 2009-11-29
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Det här är helt åt helvete.
För det första är det ett hån mot allt vad folkbildningen har gjort för vårt land, för det andra är det självklart att det kommer leda till försämringar, någon skrev internetkafe och det tycker jag låter som en vettig spådom.
Förflackning är inte bra för någon, medborgarinflytande bygger på kunskap och den måste vara allmän.
För det första är det ett hån mot allt vad folkbildningen har gjort för vårt land, för det andra är det självklart att det kommer leda till försämringar, någon skrev internetkafe och det tycker jag låter som en vettig spådom.
Förflackning är inte bra för någon, medborgarinflytande bygger på kunskap och den måste vara allmän.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
KrigarSjäl skrev:Det här är helt åt helvete.
+1
Förbannade jävla idioter, nu sabbar de ytterligare medborgarnas rättigheter och möjligheter.
Stadsbiblioteket här har ett fik också, tyvärr har det hutlösa priser och allt är "fiiiijnt" (Lidingö-i där). Fiket har tagits över av barnvagnsmaffian och är inte alls det "en kopp kaffe och en kaka"-fik jag hade tänkt mig.
Usch, det är ju åt det hållet det går. De mysiga fiken försvinner och ersätts av ställen där det kostar 50 spänn för en kaffe med kaka, och likaså med biblioteken, vad det verkar. Bort med science fiction, in med Twilight och caffe-latte-moccha-frappuchino med en surdegsbakelse med pinjenötsglasyr.
USCH!!! Helt fel, helt fel.
Usch, det är ju åt det hållet det går. De mysiga fiken försvinner och ersätts av ställen där det kostar 50 spänn för en kaffe med kaka, och likaså med biblioteken, vad det verkar. Bort med science fiction, in med Twilight och caffe-latte-moccha-frappuchino med en surdegsbakelse med pinjenötsglasyr.
USCH!!! Helt fel, helt fel.
Jag tycker att bibliotek ska handla om böcker, kunskap och förmedling av litteratur, gärna som det var förr. Jag ser gärna sura pensionärer som hyssjar åt vanartigt högljudda människor.
Vad jag inte vill se är att det blir en fritidsgård för snacksaliga lattemorsor med barnvagn, skränande barn & ungdomar.
Kafeer finns redan, bollhavet står McDonalds för. Ta inte in den skiten till biblioteken tack.
Och internetkafeer? Vad f-n har det med bibliotek att göra?
Snart sagt varenda medborgare har en egen dator och bestsellerlitteratur är det bokhandlarna som står för.
Vad jag inte vill se är att det blir en fritidsgård för snacksaliga lattemorsor med barnvagn, skränande barn & ungdomar.
Kafeer finns redan, bollhavet står McDonalds för. Ta inte in den skiten till biblioteken tack.
Snart sagt varenda medborgare har en egen dator och bestsellerlitteratur är det bokhandlarna som står för.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Förutsatt att det inte hade lett till stängning eller privatisering av befintliga, kommunla/statliga bibliotek hade det väl varit helt ok att tillåta privata bibioltek.
Problemet kommer dock in när vi stöter på EUs "briljanta" konkurrenslagar som hade tvingat de kommunala biblioteken att vara strikt "affärsmässiga" (=utslätade och ytliga) för att inte "snedvrida konkurrensen".
-Med andra ord: det här kommer att gå åt helvete, så ge fan i att förstöra våra fina biliotek!
Problemet kommer dock in när vi stöter på EUs "briljanta" konkurrenslagar som hade tvingat de kommunala biblioteken att vara strikt "affärsmässiga" (=utslätade och ytliga) för att inte "snedvrida konkurrensen".
-Med andra ord: det här kommer att gå åt helvete, så ge fan i att förstöra våra fina biliotek!
KrigarSjäl skrev:Jag tycker att bibliotek ska handla om böcker, kunskap och förmedling av litteratur, gärna som det var förr. Jag ser gärna sura pensionärer som hyssjar åt vanartigt högljudda människor.
+1
ford skrev:Förutsatt att det inte hade lett till stängning eller privatisering av befintliga, kommunla/statliga bibliotek hade det väl varit helt ok att tillåta privata bibioltek.
Det finns sen tidigare privata bibliotek, en del öppna för allmänheten, andra för specifika grupper, men i Nacka ska de kommunala biblioteken nu bli privatiserade vilket kommer att förstöra hela konceptet.
Miche skrev:ford skrev:Förutsatt att det inte hade lett till stängning eller privatisering av befintliga, kommunla/statliga bibliotek hade det väl varit helt ok att tillåta privata bibioltek.
Det finns sen tidigare privata bibliotek, en del öppna för allmänheten, andra för specifika grupper, men i Nacka ska de kommunala biblioteken nu bli privatiserade vilket kommer att förstöra hela konceptet.
För jävligt. Egentligen borde det finnas lagar som tvingar det offentliga att hålla ett visst minimiutbud av service i egen regi, undantaget gällande konkurrenslagstiftningar, eftersom det handlar om allmänintresset. Tyvärr verkar det endast som att det skulle vara företagens rättighter som skall värnas nuförtiden, inte medborgarnas.
Återgå till Intressanta intressen