Tvångstankar? (Lättare och svårare inkl fixeringar)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Mardröm » 2008-08-14 11:30:39

EDM, jag ser fram mot din beskrivning även om det inte verkar så plågsamt.

Normalt är ju katastroftankar, det är en form av förväntansångest. Det kan vara paranoida, fobiska, eller som i JessLins fall bara "katastrofala".

Det är extra farligt om man är övertygad om att man alltid har rätt i sina hemska syner. Profetkänslan.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 15:11:17, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm

Anslöt: 2006-07-23

Inläggav earlydayminer » 2008-08-14 11:40:49

Jag har än en gång lyckats få det jag skriver att framstå på ett sätt, som inte riktigt stämmer överens med hur jag menar. Jag förstår dock att det kan vara lite förvirrande, jag blandar in en tankebana med annan och det förvirrar läsaren. Okej, jag behöver ta mig mer tid till att besvara frågor. Fast när jag läste frågan blev jag lite ställd, det är ju alltid skönt när man tror man hittat någon som förstår exakt vad man själv känner. Nåja, keep on rocking dudes and dudettes!
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 15:11:17, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav harrypotter » 2008-08-14 23:47:03

Jag får knäppa filmer eller tankar som upprepar sig när jag är stressad.
harrypotter

Anslöt: 2007-06-12

Svåra tvångstankar och fixeringar?

Inläggav manne » 2010-10-24 18:16:09

så vad är tvångstankar och fixeringar..?
går det att säga: det där är tvångstankar och det där är icke det?

tex folk som är besatta av olika ideologier kommunismen,nazismen,eller väldigt religiös och de som har svårt att släppa dessa tankar och besatthet är det då en form av tvångssyndrom.??

Är besatthet och fixering av vissa saker en typ av tvång.??

SSRI borde väl sättas in vid dessa tillstånd.??

Moderator Flyttat från Övriga ämnen. Slog ihop med tidigare tråd om tvångstankar.
manne

Anslöt: 2007-08-23

svåra tvångstankar??

Inläggav manne » 2010-12-11 15:28:52

kan lobotomi hjälpa mig må tro om man har mycket tvång??

har fått på den sista tiden svåra tvångs tankar kan eller vad hjälper mig då??
manne

Inläggav Angelic Fruitcake » 2010-12-11 16:54:12

Jag tror du menar den typen som kallas kapsulotomi. Det används sällan, som jag förstått det kanske tio fall om året i Sverige? Då ska man vara ganska gravt handikappad...

SSRI fungerar i vissa fall, speciellt i kombination med KBT.
Angelic Fruitcake

Anslöt: 2010-05-21

Inläggav Alien » 2010-12-11 17:30:13

Kapsulotomi är inte riskfritt:

http://www.expressen.se/halsa/1.480458/sa-skulle-de-botas

Sedan finns ju [WikiSve]ECT[/WikiSve] och magnetbehandling.

https://www.sydsvenskan.se/2009-03-25/magnetbehandling-kan-ersatta-elchocker

Men de verkar vara mot depression, vet inte om de används mot tvångstankar.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav sugrövmanövern » 2010-12-11 19:49:17

ECT tog bort ångestlåsningar/tvångstankar som jag haft sedan barnsben, som handlade om skolgympan. Men det funkade inte på nyare grejer eller vad man ska kalla det. Jag tror min diagnos för ECT var psykotisk depression. Är inte säker dock.

Jag kan inte säga att jag rekommenderar ECT, det fungerar så olika på olika personer. Har man benägenhet för tvångstankar kommer de tillbaka i någon form. Visst, jag blev av med mina gamla, men nya kommer alltjämt.

Iktorivil är det jag äter nu, och mitt tankeflöde är nedtonat, med färre låsningar. Jag har perioder av hypomani, som hejdas ganska effektivt. Dock är Iktorivil inte sällan så att den gör folk apatiska deprimerade och självmordsbenägna. Så den ska man vara försiktig med.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav manne » 2010-12-11 22:38:17

sugrövmanövern skrev:ECT tog bort ångestlåsningar/tvångstankar som jag haft sedan barnsben, som handlade om skolgympan. Men det funkade inte på nyare grejer eller vad man ska kalla det. Jag tror min diagnos för ECT var psykotisk depression. Är inte säker dock.

Jag kan inte säga att jag rekommenderar ECT, det fungerar så olika på olika personer. Har man benägenhet för tvångstankar kommer de tillbaka i någon form. Visst, jag blev av med mina gamla, men nya kommer alltjämt.

Iktorivil är det jag äter nu, och mitt tankeflöde är nedtonat, med färre låsningar. Jag har perioder av hypomani, som hejdas ganska effektivt. Dock är Iktorivil inte sällan så att den gör folk apatiska deprimerade och självmordsbenägna. Så den ska man vara försiktig med.

olika saker folk har sagt brukar som sagt etsa sig fast i minnet 4 ever..
manne

Inläggav matterik » 2010-12-12 7:34:08

Repetition kan hjälpa mot tvångstankar och tvångsbeteende. Finns också en massa mediciner som kan verka.

Ritualistiskt beteende. Det finns kopplingar mellan religiöst beteende och tvång. Många religioner består av ritualer som måste utföras.

Man har i studier hittat att vissa med autistiska drag , tvångssyndrom kan upprätthålla lycka med hjälp av tvångsbeteende eller ritualer eller repetition.

Jag har själv upplevt att jag tagit mig igenom en depression med hjälp av att sätta mp3 spelaren på repeat.
matterik
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-01-17

Tvångstankar

Inläggav Henkkalexi » 2011-09-02 23:02:22

Jag undrar över hur pass vanligt det är med tvångstankar hos oss med AS och/eller ADHD? Jag har själv haft en form av tvångstankar sedan 11-årsåldern som fortfarande inte har gett med sig, nämligen att jag varje kväll måste rabbla en "formel" för att kunna ha en slags "berättelsetankar" innan jag ska sova... Det är lite flummigt att försöka förklara det närmare, men saken är den att jag absolut inte kan börja fundera över mina berättelser i skallen innan jag har rabblat min "skyddsformel"!

Jag har försökt låta bli min "skyddsformel" och ligga och fundera över mina små berättelser ändå, men jag får totalångest. Hittills har jag inte lyckats en enda gång, och ibland har jag fått göra om "ritualen" flera gånger för att känna mig helt säker på att ingen ska kunna läsa mina tankar.

Det roliga är att jag aldrig har problem med sådant vid andra tillfällen än när jag ska sova, så... Har någon här något konstruktivt eller allmänt avväpnande att bidra med?

atoms -

detta inlägg, samt de fyrtiotvå efterföljande, utgjorde tidigare en egen tråd, men då trådarna handlar om samma sak har de slagits samman.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Henkkalexi
Inaktiv

Anslöt: 2011-05-17

Re: Tvångstankar

Inläggav Alien » 2011-09-03 1:24:03

Just den tvångstanken och tvångshandlingen verkar rätt harmlösa och inte till hinders för din vardag.

Jag antar att du inte orkat vänta tills ångesten gått över? Utan du rabblar din "trollformel" och då lägger sig ångesten?

Min teori är att såna tankar är kvar från vår primitiva forntid, då vidskepelse var ett sätt att skydda sig mot faror. Sånt som lever kvar i "ta i trä" etc. Att vara lite ängslig och lätt ångestfylld var evolutionärt bra; då var man uppmärksam på faror.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Henkkalexi » 2011-09-03 1:27:18

Farliga är de ju inte, men ganska störande, eftersom jag måste börja om så fort jag råkar säga fel, osv. Och vänta törs jag inte. jag vågar inte påbörja mina berättelsetankar utan "skyddsformeln" först och det är riktigt störande.
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav Zombie » 2011-09-03 1:36:36

Henkkalexi skrev:Jag undrar över hur pass vanligt det är med tvångstankar hos oss med AS och/eller ADHD?

Tycks äga en viss vanlighet ja. Några trådar med "Tvångstankar" i namnet (har inte sökt på t.ex. OCD):

tips-om-internetbehandling-av-tvangstankar-handlingar-t18276.html
medicin-mot-tvangstankar-fobier-t15833.html
hjalp-mig-har-ni-haft-tvangstankar-projektarbete-t12420.html
ar-vi-vara-tvangstankar-t4319.html
tvangstankar-overaktivitet-t6313.html
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Sheyen » 2011-09-03 6:49:12

Jag har haft tvångstankar och tics sedan mycket tidig barndom. Det kanske är Tourettes. Jag vet inte.
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav Henkkalexi » 2011-09-03 18:05:52

@Zombie
Tack för länkarna!

@Sheyen
Hur hanterar du dem?
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav Sheyen » 2011-09-03 18:25:20

Henkkalexi skrev:@Sheyen
Hur hanterar du dem?

Jag förstår inte frågan. Vad menar du? (Jag är lite trött, så det kanske är därför jag inte förstår... Men ja, förklara gärna.)
Sheyen

Inläggav Henkkalexi » 2011-09-03 21:57:33

Sheyen skrev:Jag förstår inte frågan. Vad menar du? (Jag är lite trött, så det kanske är därför jag inte förstår... Men ja, förklara gärna.)

När du får tvångstankar, hur gör du för att de inte ska bli värre?
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav Sheyen » 2011-09-03 22:18:58

Henkkalexi skrev:
Sheyen skrev:Jag förstår inte frågan. Vad menar du? (Jag är lite trött, så det kanske är därför jag inte förstår... Men ja, förklara gärna.)

När du får tvångstankar, hur gör du för att de inte ska bli värre?

Jag kan inte göra någonting för att de inte ska bli värre. De blir så illa som de själva vill.
Sheyen

Inläggav Henkkalexi » 2011-09-03 22:20:05

Sheyen skrev:Jag kan inte göra någonting för att de inte ska bli värre. De blir så illa som de själva vill.

Får du någon slags hjälp för dem? Terapi eller så?
Även om det inte hjälper.
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav Sheyen » 2011-09-03 22:23:00

Henkkalexi skrev:
Sheyen skrev:Jag kan inte göra någonting för att de inte ska bli värre. De blir så illa som de själva vill.

Nej, för jag har aldrig fått hjälp med det. Min mamma upptäckte att jag hade tics redan när jag var ca 8 år gammal, men hon reagerade genom att skratta åt mig, har jag för mig.

Jag funderar på att genomgå en utredning för Tourettes Syndrom.
Sheyen

Inläggav Henkkalexi » 2011-09-03 22:28:33

Sheyen skrev:
Henkkalexi skrev:

Nej, för jag har aldrig fått hjälp med det. Min mamma upptäckte att jag hade tics redan när jag var ca 8 år gammal, men hon reagerade genom att skratta åt mig, har jag för mig.

Hemskt när man inte blir tagen på allvar. Men fick du inga frågor om tics i samband med AS-utredningen?
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav Sheyen » 2011-09-03 22:41:04

Henkkalexi skrev:
Sheyen skrev:
Henkkalexi skrev:Får du någon slags hjälp för dem? Terapi eller så?

Hemskt när man inte blir tagen på allvar. Men fick du inga frågor om tics i samband med AS-utredningen?

Jag minns inte riktigt. Jag har för mig att vi pratade lite om det, men det samtalsämnet fick i så fall inget stort fokus. Varför vet jag inte.
Sheyen

Inläggav Henkkalexi » 2011-09-03 22:43:02

Sheyen skrev:Jag minns inte riktigt. Jag har för mig att vi pratade lite om det, men det samtalsämnet fick i så fall inget stort fokus. Varför vet jag inte.

Du kanske kan ta upp det igen.
Henkkalexi
Inaktiv

Återgå till Aspergare och vården

Logga in