Har alla Aspergare svårt för att känna sympati? (Omröstning)
89 inlägg
• Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Har alla Aspergare svårt för att känna sympati? (Omröstning)
Jag vet av egen erfarenhet att jag har svårt att känna för andra människor. Visst kan jag vara hövlig, och så, om någon har det svårt som är med mig just då, men i almenhet om jag ser folk på tv som lider, eller annat så känner jag vanligtvis ingenting. Jag tycker inte om att visa känslor als egentligen, förutom ilska
Är detta en vanlig symtom inom Asberger spektret, eller beror det på något annat hos mig Min handläggare sa att en annan Asbergare hade sagt till honom vid något tillfälle: jag känner 17imej ingenting för någon. nästan så är det för mig också. Man är nästan helt nollställd på känslor
Moderator: Ändrade till "Aspergare" i rubriken.
Är detta en vanlig symtom inom Asberger spektret, eller beror det på något annat hos mig Min handläggare sa att en annan Asbergare hade sagt till honom vid något tillfälle: jag känner 17imej ingenting för någon. nästan så är det för mig också. Man är nästan helt nollställd på känslor
Moderator: Ändrade till "Aspergare" i rubriken.
Jag ligger väl mellan "ja, alltid" och "ja, ibland". Det beror på situationen, om jag kan resonera mig fram till ungefär hur deras situation och "inre värld" ser ut, så kan jag väl.. Nej, nu när jag tänker efter, så nej. Jag har stor brist på sympati..
- NoteToSelf
- Anslöt: 2010-09-22
Vanligare än man tror.
Ja, det är det jag menar, brist på empati, och sympati värkar vara ett vanligare symtom av Asberger än vad jag trodde. Jag trodde först att det bara fanns hos psykopater, men sedan började jag tänka på hur man själv är, och tänkte, kanske det är ganska vanligt inom Asberger spektret också.
Ja, kanske det. Jag har väl mest så att jag kan resonera mig fram till ungefär vad någon känner (inte alltid dock), och sen försöka bete mig på att passande sätt utifrån det. T.ex. om jag tror att någon är ledsen så kanske jag frågar om de vill prata om det osv. Men jag känner mig inte ledsen för personens skull. Kan inte leva mig in i det tillräckligt mycket, för att jag ska kunna "känna dens känslor" så att säga..
- NoteToSelf
- Anslöt: 2010-09-22
Krake skrev:Enligt definition är sympati detsamma som medkännande medan empati handlar om rationell förståelse. Jag är således mer empatisk än sympatisk.
Rätt. Jag har svårt för både och, men jag har ännu svårare för att känna empati. Men det är ju så att har man svårt för att känna sympati, så har man ju också i nästa led svårt för att rationellt kunna förstå personen, dvs empati.
Admin
Rättade citatet.
Svar på trådfrågan: Nej.
Möjligen tenderar vi här som på andra håll åt extremerna. Jag vet inte.
Själv har jag nog lättare för sympati än de flesta "NT".
Man måste också skilja ut orsak till den eventuella sympatibristen. Är den "äkta", som hos den man brukar kalla "psykopat"? Beror den på att man inte har fått veta tillräckligt för att förstå - om mänskligheten överhuvudtaget eller i det enskilda fallet? Beror den på depression? Att man har hunnit bli bitter eller arg? Är den allmän eller selektiv? Om selektiv, beror den på avgränsningar man måste göra för att orka? Och så vidare...
Och utan att vilja ta något ifrån dem som har svårt att känna sympati vill jag säga att vi är många andra som lider svårt av att den här föreställningen om aspergare är så allmän som den är. Jag tror också att vi som kollektiv lider svårt av den. Det är nämligen ingen typisk egenskap för oss så som det ofta framställs och nyttjas som skäl att ta avstånd från oss.
Inte ens den ännu mer beramade "avsaknaden" av "empati" är det.
Möjligen tenderar vi här som på andra håll åt extremerna. Jag vet inte.
Själv har jag nog lättare för sympati än de flesta "NT".
Man måste också skilja ut orsak till den eventuella sympatibristen. Är den "äkta", som hos den man brukar kalla "psykopat"? Beror den på att man inte har fått veta tillräckligt för att förstå - om mänskligheten överhuvudtaget eller i det enskilda fallet? Beror den på depression? Att man har hunnit bli bitter eller arg? Är den allmän eller selektiv? Om selektiv, beror den på avgränsningar man måste göra för att orka? Och så vidare...
Och utan att vilja ta något ifrån dem som har svårt att känna sympati vill jag säga att vi är många andra som lider svårt av att den här föreställningen om aspergare är så allmän som den är. Jag tror också att vi som kollektiv lider svårt av den. Det är nämligen ingen typisk egenskap för oss så som det ofta framställs och nyttjas som skäl att ta avstånd från oss.
Inte ens den ännu mer beramade "avsaknaden" av "empati" är det.
Ja, ja, men för att gå tillbaka till TS huvudfråga; har alla as_ergare svårt för att känna symtom? Det är en intressant fråga... och svaret är nja, men sedan blir det svårare... vi är ju alla lika dumma och då skulle man kunna tro att vi skulle kunna förstå varandra men då har man misstolkat, och det är intressant eller är det inte sant.
atoms skrev:Ja, ja, men för att gå tillbaka till TS huvudfråga; har alla as_ergare svårt för att känna symtom? Det är en intressant fråga... och svaret är nja, men sedan blir det svårare... vi är ju alla lika dumma och då skulle man kunna tro att vi skulle kunna förstå varandra men då har man misstolkat, och det är intressant eller är det inte sant.
Du menar väll då alltså Aspergere, och sympati?
Nej det är inte sant. En person med Aspergers syndrom misstolkar jämt, och ständigt alla, för att vi har ju svårt för att läsa av folk, därför blir det fel allt, som ofta, för att vi ofta inte förstår vad andra menar, eller vill ha sagt. Och du kan ju då tänka dig hur det blir på ett forum för Aspergare där alla missförstår varandra hela tiden, det är ju som bäddat för bråk, och tjafs.
Moderator mnordgren: fixade citatet.
Jag tycker inte att jag har svårt med att känna sympati.
Men allra lättast har jag att känna sympati för människor som jag kan känna igen något av mig själv i.
Men allra lättast har jag att känna sympati för människor som jag kan känna igen något av mig själv i.
- snuggelhund
- Anslöt: 2010-07-16
Myller skrev:Men jag hör vad du säger Ufo. ville bara trycka till den patetiska råttan en gång till.
Förutom det här har du gjort ett ganska stort antal nedlåtande och förolämpande uttalanden som inte är acceptabla, trots att du varit medlem endast en kort tid.
Se forumreglerna:
Det här är en varning. Meddelas även i PM.
Om du fortsätter i samma stil kommer du att få en till, och tre varningar kommer att resultera i en avstängning.
Jag vill också påpeka att det är viktigt att citera korrekt och att du kan komma att bli varnad om du fortsätter citera fel. Ett bra sätt att undvika felciteringar är att förhandsgranska inläggen innan du postar. Se den här tråden om citering.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Se forumreglerna:
• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.
• ta hänsyn till att andra kan uppfatta saker annorlunda än du själv.
• var noga med att citera korrekt .
Det här är en varning. Meddelas även i PM.
Om du fortsätter i samma stil kommer du att få en till, och tre varningar kommer att resultera i en avstängning.
Jag vill också påpeka att det är viktigt att citera korrekt och att du kan komma att bli varnad om du fortsätter citera fel. Ett bra sätt att undvika felciteringar är att förhandsgranska inläggen innan du postar. Se den här tråden om citering.
------------
Har rensat tråden på OT-inlägg. Försök hålla er till ämnet för tråden.
Låser upp.
------------
Låser upp.
------------
Återgå till Övriga Aspergerfrågor