Sexdrift och AS
Abbreviation skrev:Detsamma gäller väl om en homosexuell person blir heterosexuell under vissa förutsättningar? Samma om närbesläktat folk reproducerar mer. Du har målat in dig i ett hörn här, ser du.
Nej, men vi har närmat oss problemets kärna. Det finns troligtvis många aspies som har ganska litet sexbehov, men som ändock skaffar barn. Dessa kallar jag inte för asexuella. De är aspie-sociala enligt min terminologi.
Det som är problematiskt är när folk påstår att det finns personer som naturligt inte vill ha sex och skaffa barn, och att detta är något som kallas för asexualitet och att det är en sexuell läggning. För det första så uppkommer avsaknad av sexlust oftast pga depression eller mediciner (vanligt vid AS), och för det andra så är det vanligt bland aspies att inte se sex som något som "håller relationer samman", utan som reproduktion.
rdos skrev:Ja, om man som asexuell får barn så är man per definition inte exklusivt asexuell. Och då har man en sexuell läggning, troligtvis heterosexuell.
Aha, du har löst mänsklighetens gåta...
Så om en helt asexuellt tjej blir våldtagen och blir med barn (kanske tom väljer att föda barnet) så har hon därmed en sexuell läggning, och du har tom mage att påstå att hon därmed troligen är heterosexuell.
Eller om en (i alla praktiska avseenden) asexuell person fortplantningsligger med någon av motsatt kön. Precis som en (i alla praktiska avseenden) rent homosexuell kan göra det.
Precis som Förkortning [inte] verkar göra ser jag heller ingen principiell skillnad mellan rdos' tvärsäkerhet om att asexualitet inte finns och alla förståsigpåares tvärsäkerhet om att homosexualitet var en sjukdom till för litet sedan. Och att evolutionen skulle måsta sålla ut sådana gener är ju rena gojan, ska man ens behöva förklara varför?
Vetenskapen har inte funnit gåtornas lösning såvitt jag vet och det är inte seriöst att låtsas som om de hade det. I synnerhet när man inte ens har någon inifrånkunskap att komma med eller när man väljer ut vad man vill se utifrån en förutbestämd agenda.
Precis som Förkortning [inte] verkar göra ser jag heller ingen principiell skillnad mellan rdos' tvärsäkerhet om att asexualitet inte finns och alla förståsigpåares tvärsäkerhet om att homosexualitet var en sjukdom till för litet sedan. Och att evolutionen skulle måsta sålla ut sådana gener är ju rena gojan, ska man ens behöva förklara varför?
Vetenskapen har inte funnit gåtornas lösning såvitt jag vet och det är inte seriöst att låtsas som om de hade det. I synnerhet när man inte ens har någon inifrånkunskap att komma med eller när man väljer ut vad man vill se utifrån en förutbestämd agenda.
Miche skrev:rdos skrev:Ja, om man som asexuell får barn så är man per definition inte exklusivt asexuell. Och då har man en sexuell läggning, troligtvis heterosexuell.
Aha, du har löst mänsklighetens gåta...
Så om en helt asexuellt tjej blir våldtagen och blir med barn (kanske tom väljer att föda barnet) så har hon därmed en sexuell läggning, och du har tom mage att påstå att hon därmed troligen är heterosexuell.
Ja, du och dina hopplösa exempel. Menar du alltså att enda skälet till att någon som kallar sig asexuell skulle få barn är våldtäkt? Isf har du precis undanröjt alla som helst bevis på att asexualitet skulle kunna vara "naturligt". De som inte skaffar barn för inte vidare sina gener. Är det väldigt svårt att förstå?
ufo skrev:I den här frågan är Miche ute o simmar.
Sexualiteten bestäms inte efter huruvida man mot sin vilja blir utsatt för våldtäkt.
Det är inte det jag försöker få fram heller, utan påvisa det orimliga i rdos teorier. Jag hävdar (till skillnad från rdos) att en person kan vara asexuell både före och efter en våldtäkt (troligen faktiskt ännu mer efter)...
rdos skrev:Ja, om man som asexuell får barn så är man per definition inte exklusivt asexuell. Och då har man en sexuell läggning, troligtvis heterosexuell
Att blanda in våldtäkt som bevisföring känns lite Godwins lag.Miche skrev:Det är inte det jag försöker få fram heller, utan påvisa det orimliga i rdos teorier. Jag hävdar (till skillnad från rdos) att en person kan vara asexuell både före och efter en våldtäkt (troligen faktiskt ännu mer efter)...
Men rdos är ju inne på samma linje.
rdos skrev:Det finns många saker som kan ta bort sexdriften, varav många är ofulltständigt kända. Hos djur försvinner t.ex. ofta sexdriften av att de befinner sig i en ostimulerande miljö. De är alltså inte alls asexuella av naturen, vilket oxå är en omöjlighet. Människor är djur, och kan inte vara asexuella av naturen.
ufo skrev:Och rdos låter som en NT när han tar för givet att alla vill knulla runt hela tiden.
Det gör jag inte, men jag kallar inte låg sexuell aktivitet i t.ex. ett långvarigt förhållande för asexualitet. Jag kallar det för naturligt aspigt beteende (aspie social), till skillnad ifrån NTs som ser sex i ett förhållande som bekräftelse på att man fortfarande duger (i princip).
Heishi skrev:Abbreviation skrev:Jag är inte asexuell längre. Upptäckte det fina med sex idag.
Uhm.. För första gången?
Ja, det var fantastiskt. Jag ser fram emot vad som kommer hända om nio månader.
- Abbreviation
- Anslöt: 2010-10-15
sussi83 skrev:Abbreviation.....Så du ska skaffa unge alltså?
Det får vi se om ett par veckor. Det är ju inte garanterat att det blir ett barn.
- Abbreviation
Fenren skrev:vet pappan om att du hoppas på unge?
Jag har indikerat det men jag tror han tog det som ett skämt.
- Abbreviation
Återgå till Att leva som Aspergare