Kärleksbrev från kronofogden!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Kvasir » 2010-11-28 16:55:33

rdos skrev:
Kvasir skrev:2) Låt det aldrig gå så långt att du riskerar betalningsanmärkning. Betala då hellre vad de kräver och försöka få återbetalning i efterhand.


Njäe, man ska inte betala orimliga krav bara för att inkassoföretag hotar med kronofogden. Vet man att man har rätt är det bara att bestrida, först hos inkassoföretaget, sedan hos kronofogden. Då måste företaget driva fallet vidare till Tingsrätten. Där vinner de bara om de kan motivera sina krav.

En punkt till är väl ifall man har råd att förlora fallet i Tingsrätten. Har man inte det kanske man hellre betalar långt tidigare för att slippa alla de extrakostnader som annars kan uppkomma om man förlorar.


Det är aldrig värt en betalningsanmärkning, om du har råd att undvika den. En sådan kan ställa till enorma problem för dig i många år.

Har du tillräckligt på fötterna för att kunna få rätt, så kan du få rätt i efterhand och få tillbaka pengarna. I annat fall vann du ingenting, men drog på dig en betalningsanmärkning i onödan.

Däremot måste du inte betala redan när de hotar med kronofogden. Men om det går dit så är det oerhört viktigt att du antingen bestrider i tid eller betalar i tid.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav rdos » 2010-11-28 17:12:31

Kvasir skrev:Det är aldrig värt en betalningsanmärkning, om du har råd att undvika den. En sådan kan ställa till enorma problem för dig i många år.

Har du tillräckligt på fötterna för att kunna få rätt, så kan du få rätt i efterhand och få tillbaka pengarna. I annat fall vann du ingenting, men drog på dig en betalningsanmärkning i onödan.


I mitt fall var det omöjligt att betala den del av skulden som var legitim eftersom den var omöjlig att beräkna. Först så drog Telia bort delar av abonnemangsavgiften (hos inkassoföretaget), men vägrade dra bort inkopplingsavgiften, och skickade ärendet till kronofogden. Därifrån gick det till Tingsrätten (efter att jag bestridit), där man valde att även dra av inkopplingsavgiften. Detta accepterade jag inte, då ärendet nu påförts kostnader för ansökan till kronofogden, och deras egna ombudskostnader. Efter att jag skrivit detta i ett yttrande till Tingsrätten (och ett förslag till förlikning), så valde man att även släppa kravet på att jag ska betala deras ombudskostnader. Där är ärrendet just nu, och jag ska lämna nytt yttrande senast 9 december. Antar att jag kommer att godkänna deras förslag, då det knappast går att komma längre.

Kvasir skrev:Däremot måste du inte betala redan när de hotar med kronofogden. Men om det går dit så är det oerhört viktigt att du antingen bestrider i tid eller betalar i tid.


Enda sättet att slippa betalningsanmärkning i det läget är att bestrida. Betalar man så har man per automatik en betalningsanmärkning.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav nano » 2010-11-28 19:42:08

csharp skrev:avgift för att skicka en faktura är kanske 25 kr (tex trycka och skicka fakturan)
Faktura avgifter betalar jag inte och har haft mängder med diskussioner med olika företag om den saken.
Jag betalar av princip inte, resultatet är att ibland får man låta bli att köpa för att de inte vill släppa faktureringsavgiften men oftast accepterar de ett minsta ordervärde på allt från några hundralappar till en tusenlapp istället.
Men man brukar få vara lugn o bara neka att betala de 30 kronorna eller vad de nu önskar och locka med att man vill ha deras saker men inte betalar faktureringsavgifter någon stans.
På en räkning på en tusenlapp är det sällan de är villiga att mista en kund för faktureringasavgiften.

Hade så sent som bara för några dagar sedan just denna diskussion med bredbandsbolaget, jag betalar fortfarande bara det tidigare överrenskomna proset för anslutningen, inga faktureringsavgifter, inga expeditionsavgifter.
Kolla på större företag och komuner så kan du troligen hitta en policy om att inte betala faktureringsavgifter.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav dino » 2010-11-28 20:42:45

Jag tror att skulder skrivs av om inkasso aldrig får tag på en, men då kan man inte ha egen adress.
dino
 
Inlägg: 585
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg

Inläggav dino » 2010-11-28 20:46:26

antikropp skrev:Jag skickade in att jag blivit delgiven


Nu gäller inte det jag nyss skrev längre.
dino
 
Inlägg: 585
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg

Inläggav Kvasir » 2010-11-28 21:01:24

rdos skrev:
Kvasir skrev:Däremot måste du inte betala redan när de hotar med kronofogden. Men om det går dit så är det oerhört viktigt att du antingen bestrider i tid eller betalar i tid.


Enda sättet att slippa betalningsanmärkning i det läget är att bestrida. Betalar man så har man per automatik en betalningsanmärkning.



Nej, om du betalar kronofogden i tid ska du inte få någon betalningsanmärkning. Den kommer först om du inte betalar dit heller.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in