Mycket förvånad (svårigheter m socialt samspel) (Omröstning)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Har du med As, problem med det sociala?

Omröstningen slutade 2010-12-17 0:48:28

Ja. Mycket.
37
71%
Lite, men inte märkbart.
13
25%
Nej, det har jag inte.
2
4%

Antal röster : 52

Re: Tänker konstigt.

Inläggav Myller » 2010-11-28 5:19:33

Parvlon skrev:Jo, det blir nog svårt att definiera vad som är en sjukdom och ett funktionshinder baserade på känslor. Oftast brukar dock folk bli förbannade när nån säger att asperger är en sjukdom, inte tvärtom. Det låter som att man hoppas på att bli frisk, vilket du kanske gör?

Förstår inte varför man lever ensam i 17 år om man inte vill det.

Nej jag vet att Asberger inte går över.
Du vet väll att ett symtom av Asberger är att man är antisocial, har svårt för att knyta kontakter osv. Då borde du ju i så fall kunna räkna ut själv varför jag levt ensam så länge, eller hur!
Bara för att du tycks klara dig så bra socialt, betyder väll inte att ALLA gör det, inte sant.
Myller

Anslöt: 2010-11-26

Inläggav Parvlon » 2010-11-28 6:34:57

Myller skrev:Nej jag vet att Asberger inte går över.
Du vet väll att ett symtom av Asberger är att man är antisocial, har svårt för att knyta kontakter osv. Då borde du ju i så fall kunna räkna ut själv varför jag levt ensam så länge, eller hur!
Bara för att du tycks klara dig så bra socialt, betyder väll inte att ALLA gör det, inte sant.
Nej, det visste jag inte. Du menar inte asocial?
asocial
antisocial
[WikiEng]asocially[/WikiEng]

Att jag inte har några sociala problem är dina fantasier, orkar inte besvara dem ikväll.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Myller » 2010-11-28 6:43:08

Parvlon skrev:
Myller skrev:Nej jag vet att Asberger inte går över.
Du menar inte asocial då?
du skrev:För, för mig är det just problem med det sociala som är värst av symtomen av As. Det är det som gör att jag lever ensam, och har gjort så nu i 17 år ung.
Att jag inte har några sociala problem är dina fantasier, orkar inte besvara dem.

asocial
antisocial

Jo självklart menar jag asocial, bara ett skrivfel.
Det låter ju som om du inte har några sociala problem som du kommenterar. Då är det väll inte så konstigt att man tror det, eller hur.
Myller

Anslöt: 2010-11-26

Inläggav Parvlon » 2010-11-28 7:13:33

Myller skrev:Jo självklart menar jag asocial, bara ett skrivfel.
Det låter ju som om du inte har några sociala problem som du kommenterar. Då är det väll inte så konstigt att man tror det, eller hur.
Du kanske läser på fel ställen eller på fel sätt.

För mig låter det inte som att det är sociala problem som gör att man väljer att leva ensam i 17 år. Det låter som icke-existerande sociala händelser. Frågan är vad det är du gjort istället som är så jävla roligt?
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Heishi » 2010-11-28 7:36:56

Som flertalet medlemmar redan pekat ut, har jag vissa sociala svårigheter. De är inte särskilt markanta, men det märks till viss mån.

Det kan låta som en negativt laddad fråga, men jag försäkrar TS om att det är en klinisk fråga; Hur kan man ha sociala svårigheter, utan att detta märks ?
Heishi

Anslöt: 2010-10-18

Re: Tänker konstigt.

Inläggav earlydayminer » 2010-11-28 7:59:17

ufo skrev:
Myller skrev:Du tänker VÄLDIGT snedvridet Parvlon. Det värkar nästan som om du inte vet riktigt vad Asberger är? Du säger att det inte är någon sjukdom. Det är ju en psykisk sjukdom,
Asperger syndrom.
Det är ett funktionshinder inte sjukdom.
Jämför med att sakna ett ben, det är heller inte någon sjukdom, det är ett funktionshinder.

Ganska bra metafor. Man vill, men kan inte - men med rätt stöd kan man få protes.

Sociala svårigheter eller avvikelser är grundproblemet, men det gäller att nyansera det hela genom att förstå hur brett det sociala spektrumet är. Problemen är olika och uttrycker sig på en generell nivå, en personlig nivå, interpersonell nivå m.m. I grund och botten handlar det om att vi helt enkelt inte lever upp till den "sociala normen". Jag anser att jag är social på mitt sätt, och jag ger det jag har ork och vilja till att ge.

Ett mer närvarande problem för mig är att intuitivt läsa av subtila signaler och kroppsspråk. Det är i efterhand, när jag tvångsmässigt funderat på hur jag ska tolka det, som jag får någon form av upptäckt.

Ett mindre närvarande problem är att jag kan förstå underförstådda meddelanden relativt bra, och att metaforer/liknelser inte särskilt ofta gör det svårt för mig att förstå vilken roll det spelar i samband med det som sägs.

För egen del har jag även en vana att periodvis bli väldigt asocial och trött på människor och på att umgås med människor.

Alla sociala problem yttrar sig på väldigt många sätt för de allra flesta.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav NoteToSelf » 2010-11-28 13:14:44

Jag har stora problem med det sociala, men det märks inte utåt så mycket. Folk tror att jag är "typisk nörd" eller bara blyg, tror jag, men faktum är att jag inte har någon aning om socialt samspel. Lyckas bara låtsas och luras (dock inte medvetet).

Det tog tom min terapeut mer än ett år att förstå att jag har dessa problem, så bra är jag på att dölja det (som sagt, inget jag gör medvetet. Har ingen aning om vad jag gör så att det döljs, och ingen aning om varför andra inte märker det..)
NoteToSelf

Anslöt: 2010-09-22

Inläggav ford » 2010-11-29 9:16:50

Angelic Fruitcake skrev:Jag beskrevs som socialt kompetent av utredande psykologen, men det är bara ytligt. Jag klarar mig bra så länge det är lagom mycket, lagom varaktigt (dvs inte går ut på att hitta nya vänner) och i relativt förutsägbara sammanhang. Men jag har väldigt få vänner. Generellt sätt har jag oftast pojkvän + en vän och sen min familj. Jag har aldrig tillhört en grupp, fastän jag längtade desperat i tonåren.

Känner igen mig i detta, framförallt är jag nog ganska duktig på att "spela NT", men detta tar mycket energi och i längden kommer "mitt rätta jag" trots allt fram, eftersom jag inte orkar sitta på helspänn och anstränga mig hela tiden.

D.v.s. rent teroretiskt tror jag mig ha hyffsad koll på hur man skall föra sig i NT-världen, men i längden blir det för jobbigt för mig, eftersom det tar så oerhört mycket energi att jag därför faller tillbaka i mer aspiga beteenden, när jag inte längre pallar att "vara NT".
ford

Anslöt: 2006-03-14

Inläggav barracuber » 2010-11-29 13:17:10

[mod]Barracuber

Tråden låses under moderering.[/mod]
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav mnordgren » 2010-12-04 20:32:54

Parvlon skrev:Ok, så du har inte gjort någonting roligt på 17 år?
Lär dig citera också, du har förstört alla mina inlägg i denna tråden när du svarar. Vem är det som är hopplös? :lol:

Parvlon skrev:Har du fått smisk av moderatorn? :lol:

[mod]
Det här är exempel på en provocerande och nedlåtande ton som du använt dig av i den här tråden. Jag vill helst inte se mer av det.

Detta är en tillsägelse. Meddelas även i PM.[/mod]
mnordgren

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav mnordgren » 2010-12-05 1:08:43

[mod]Har rensat tråden på OT-inlägg. Försök hålla er till ämnet för tråden.

Låser upp.[/mod]
mnordgren

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-12-05 3:51:18

Myller skrev:
Parvlon skrev:asocial
antisocial

Nä nu är det faktiskt Myller som har rätt - inte Parvlon. Asocial är nåt helt annat! Se
http://www.svenskaakademien.se/web/Ordlista.aspx
Asocial = avvikande från samhällets normer.
Eller jämför:
http://sv.wiktionary.org/wiki/asocialhttp://www.svenskaakademien.se/web/Ordlista.aspx

Och hur man kan få för sig att man kan fastställa betydelsen av ett ord eller begrepp på svenska genom att googla det på engelska det är mer än jag begriper! :shock:
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Nefarious » 2010-12-05 23:29:47

Bjäbbmonstret skrev:
Nä nu är det faktiskt Myller som har rätt - inte Parvlon. Asocial är nåt helt annat! Se
Eller jämför:
http://sv.wiktionary.org/wiki/asocialhttp://www.svenskaakademien.se/web/Ordlista.aspx

Och hur man kan få för sig att man kan fastställa betydelsen av ett ord eller begrepp på svenska genom att googla det på engelska det är mer än jag begriper! :shock:

Va..? Båda två säger ju att asocialt beteende är ett symptom på AS.
Nefarious

Anslöt: 2010-10-02

Inläggav Parvlon » 2010-12-05 23:43:21

Bjäbbmonstret skrev:
Myller skrev:
Parvlon skrev:asocial
antisocial

Eller jämför:

Jag försökte inte fastställa någonting åt det hållet. Nu verkar tråden modifierad iom. moderatorernas arbete men om du hade följt den i originalskick skulle du nog sett att jag försökte lära en person vad man kan använda google till. Men du kanske menar att han mera verkar ha ett antisocialt beteende?
Parvlon
Inaktiv

Inläggav carolina » 2010-12-07 18:56:08

Jag skulle vilja ha fler alternativ att välja på men röstade "lite men inte märkbart". I mitt fall är det mer rätt att rösta på något mitt emellan alternativen "Ja, mycket" och "lite men inte märkbart".

För jag har vissa problem med social kontakt De är inte stora men ibland ändå märkbara för omgivningen... Men det varierar!
carolina

Anslöt: 2010-08-07

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in