Asperger/Högfungerande Autism Community

Allt om Aspergerträffar

Moderatorer: Alien, atoms

Asperger/Högfungerande Autism Community

Inläggav Kingdom_Hearts » 2010-11-27 1:31:07

Jag skulle gärna vilja ha en Community för Asperger och Högfungerande Autism. Jag vet mycket väl att Communityn Aspergerkontakt finns, är dock inte alls avsevärt förtjust i sidan, eller sidans uppläg av många anledningar, gillar ändå grundidén om en Community för oss Aspisar och Högfungerande Autister. Dock tycker jag ändå det är bra att Aspergerkontakt existerar, skulle hellre vilja ha ett bättre alternativ.

Jag och några kompisar disskuterde en gång i tiden om varför bl.a just Helgon och Darkside är så enormt kända och drar till sig så enorma mängder folk och vi kom fram till samma slutsats, många kanske inte tänker på, i varje fall inte när Kommunala eller Asperger och Autism föreningar är inblandade.

1.)

En bra Community skall ha mycket urval av exempelvis Intressen, Musik, Sexuell läggning, Sexualitet, Personlighet, Klädstil, Religiös åskådning, osv, men på denna punkten har många Communitys misslyckats då man istället försöker hålla sidan på en mer sofistikerad nivå, oftast väldigt torr, dvs, de försöker ha strikta regler om vad man får och inte får prata om och håller saker inom vissa ramar, dock blir reglerna mer som ett hundkoppel och sidan känns tråkig för man exempelvis vill diskutera om kinky sex, eller få en älskare/älskarinna med liknande sexuella intressen, men tyvärr får man inte prata om sådant på sidan då den anses vara mer seriös, ja och mer ointressant för den delen. Jag åsyftar inte till att sidan skulle vara en sex Community, men likväl har även vi en sexualitet och är en viktig bit av våra liv och vår känslomässiga välfärd och skall därför inte heller sopas under mattan.

Även special intressen, som filmer TV-spel...vilka slags filmer, drama, äventyr, SF, splatter, Gore? och vilka TV-spel, RPG´s, vad? Alltså det är bra om man kan skriva själv på sidan om man exempelvis valt film som speciel intresse, kan man skriva vad och vilka filmer man gillar.

På sidan skall man fritt kunna prata om vad helst man önskar, så länge man inte går över oacceptabla gränser, eller kränker andras identitet, eller bara har ett dåligt uppförande. Behandla andra som man själv vill bli behandlad.

2.)

Sidan skall vara bra estetiskt utformad och tilltala ens sinnen och inte kännas irriterande, utan tilldragande. Vacker och färgstark och inte mjäkig eller idiotförklarande. Viktigt också att sidan är smidigt gjord och inte blir invecklad och klumpig sökmotor, där man inte kan söka på län.

3.)

Man skall ha bra Moderatörer för sidan som lyssnar på folk och vad som kan göras för att förbättra sidan och vad som bör tas bort.

4.)

Det är ett stort plus om sidan kan få sponsring på olika sätt och ha ett slags samarbete med Team Autism som en seriösare mötespunkt.

Ändå skall den inte vara så "kinkig" och ha dåliga urval av alternativ och som jag tidigare sagts, finns det olika slags folk, både lugna, vilda och total flippade, där av bör sidan också vara anpassad där efter, inte i någon stöp form, som sagt Aspergare och Autister har special intressen och därför bör en sådan Community vara formad där efter.

5.)

Ta inspiration av Helgon, Darkside och andra kända Communitys, både i upplägg och hur sidan fungerar.

Det vore kul att se om detta inlägg skulle kunna leda till någonting, eller i varje fall bli en intressant diskussion och inspirationskälla för kommande projekt. Hoppas varje fall på en trevlig diskussion.
Kingdom_Hearts

Anslöt: 2010-11-22

Inläggav Alien » 2010-11-27 3:37:15

Kingdom_Hearts skrev:Sidan skall vara bra estetiskt utformad och tilltala ens sinnen och inte kännas irriterande, utan tilldragande. Vacker och färgstark och inte mjäkig eller idiotförklarande.

Här vill jag invända att många tycker det är jobbigt om det är för starka färger och för komplicerat. Det är därför AF har en enkel och avskalad layout. Att en communitysida ska vara estetiskt tilltalande kan alla stämma in i, problemet är att folk har olika smak.

Sen tror inte jag att jag skulle känna mig hemma på en sida med annonser om "kinky sex", men det kan ju bero både på min ålder och min personlighet. Jag tycker inte ämnet sexualitet har sopats under mattan här på AF, det finns ju massor av trådar om AS och sex.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Kingdom_Hearts » 2010-11-27 17:10:04

Jag gillar starka varma färger, så det var därför jag uttryckte mig hur jag själv skulle vilja ha sidans färger. Jag tycker AF har en bra och neutral layout.

På Helgon kan man själv välja färg layout (om hur ens egen och andras sidor ser ut, ungefär som att lägga på en mask), så alla kan ställa in sidan efter eget smak och tycke, gillar även starkt idén om att man själv skulle kunna lägga till sina egna bakgrundsbilder hur ens egen och andras sidor ser ut från det kontot man loggar in på.

Detta ett exempel hur man kan gå tillväga för att skapa en sida, är bara en möjlighet av många och hela grundidéen är baserad på en konversation med två goda vänner, en Aspergare och en med Autism, om hur dom själva skulle vilja ha en sådan sida i jämförelse med andra Communitys dom själva är med i och andra kända sidor och vad som drog till sig folk och inte drog till sig folk.

Jag har aldrig nämnt AF som en ren Community i den bemärkelsen (jag åsyftade till sidor som Helgon och Darkside), i så fall har jag uttryckt mig klumpigt och ber om ursäkt; vad jag åsyftade till var snarare att det vore kul med en renodlad Community, som är tillfredsställande för alla.

Varför jag tog upp sex var att det alltför ofta är sett som ett tabu ämne att tala om, oftast pga religiösa själ, något man helst skall undvika och prata om och helst skämmas över. Frågan är då, om jag exempelvis vill ha en Asperger tjej med liknande intressen och samma slags sexualitet, hur går jag då tillväga?

Nej, nej, nej, det var inte ens menat på det viset att det skulle vara en kontaktsida för sex. Jag tycker inte ens det är godtagbart att skriva sin sida som en porrannons, även om jag sett sådana alternativ på andra Communitys och tycker inte dom platsar på en seriös Community. Där i mot tycker jag att alla personer skall kunna finna likasinnade genom att ha ett bredare urval av sökalternativ och inte bli begränsade.

Exempelvis, Personlighet: Glad, Estetisk, Utflippad, Cynisk, Självgod, paranoid, blyg, Tystlåten, m.m skulle kunna finnas att "klicka i" på sin egen sida (vad som syns på ens egen sida), så snarare skulle det finnas ett stort antal urval att välja i mellan och att söka efter, om man vill söka efter personer med special intressen som en själv i sökmotorn, som både skall vara enkel och smidigt.

Jag exempelvis gillar bl.a. Anime, TV-spel och SF, därför skulle det vara bra om man kunde ha många special intressen, utan även på sidan om sitt intresse kunna skriva en kort begränsad beskrivning om vad för slags film man gillar, så låt oss ta ett exempel nedan...

Specialintresse - Sience Fiction: Älskar serier som Stargate och Dr Who, samt Red Dwarf.
Kingdom_Hearts

Inläggav KrigarSjäl » 2010-11-27 17:33:05

Jag förstår inte varför ett nytt forum rörande asperger skall efterlikna Helgon och porrforum.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Alien » 2010-11-27 18:25:37

Det har funnits tankar om att införa en slags community under AF:s tak:

http://www.aspergerforum.se/brainstorm- ... t8909.html

Tills vidare så kan man skriva en del i sin profil och i denna presentationstråd: http://www.aspergerforum.se/vilka-ar-vi ... 8-384.html
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Kingdom_Hearts » 2010-11-27 21:34:06

Jag menar inte att vara exakt som Helgon, där i mot tycker jag personligen Helgon har ett bra upplägg av sin sida och fungerar alldeles utmärkt för min egen del för att finna de kontakter jag söker efter, därför att det finns ett väldigt stort urval av möjligheter att söka på och och är inte så begränsat.

Kortfattat vill jag ha en community som är anpassade efter alla personer och deras intressen och deras personlighet, rätt så fria tyglar, men ändå begränsad för att bli alldeles för detaljerad och man skall även kunna välja att inte vilja svara på en fråga om man inte känner för det.

PS: Vet inte om jag skickade rätt, meddelandet var ett svar till KrigarSjäl, men det verkar inte gå att ta bort sina meddelanden, där i mot kunde man redigera det, ber om ursäkt ifall om det blivit felskickat.
Kingdom_Hearts

Inläggav Kingdom_Hearts » 2010-11-27 21:43:13

Tack för länkarna :) , skall kolla upp det närmre vid ett senare tillfälle
Kingdom_Hearts

Återgå till Träffar

Logga in