Mer om tandvårdskortet
104 inlägg
• Sida 2 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Det står i vårdplanen jag länkat till tidigare (som gäller för Stockholms län) att om man är personkretstillhörig (dvs t ex har AS-diagnos) men inte har LSS-kontakt kan distriktssköterska utfärda intyget. Har velat gå in här och skriva av den exakta texten men jag har gett mig själv datorrestriktioner så det var inte möjligt förrän nu.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Har bränt mina skepp där tyvärr. Jag är för aggressiv och hotfull, personalen vill inte handskas med mig. Ingen vill bli min kurator ens.Sam skrev:sugrövmanövern skrev:Men helvete det går ju inte att fatta hur man skaffar det där kortet.
Har du prövat med personligt ombud eller en godman som kan hjälpa dig?
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Här är dokumentet jag talar om, men sidan där det jag hänvisade till får man hitta på egen hand, det är iaf nånstans där det handlar om vuxna och autismspektrum, så det är bara att bläddra förbi det om adhd, barn osv. Varsågod!
http://www.vardsamordning.sll.se/Global ... ersion.pdf
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
alfapetsmamma skrev:Här är dokumentet jag talar om, men sidan där det jag hänvisade till får man hitta på egen hand, det är iaf nånstans där det handlar om vuxna och autismspektrum, så det är bara att bläddra förbi det om adhd, barn osv. Varsågod!
Sid 118
tandvård
För personer som tillhör LSS:s personkrets gäller reformen om utökat tandvårdsstöd. Dessa
personer ska erbjudas avgiftsfri munvårdsbedömning, uppsökande verksamhet och nödvändig
tandvård. För behandlingsinsatser ska patienten betala en avgift som motsvarar den i
öppen hälso- och sjukvård. Avgiften omfattas av högkostnadsskyddet. Kommunens LSShandläggare
utfärdar tandvårdsintyg. För den som bedömts tillhöra personkretsen men inte
har pågående LSS-insatser kan t.ex. distriktssköterska utfärda intyget.
övrigt
Sid 118tandvård
För personer som tillhör LSS:s personkrets gäller reformen om utökat tandvårdsstöd. Dessa
personer ska erbjudas avgiftsfri munvårdsbedömning, uppsökande verksamhet och nödvändig
tandvård. För behandlingsinsatser ska patienten betala en avgift som motsvarar den i
öppen hälso- och sjukvård. Avgiften omfattas av högkostnadsskyddet. Kommunens LSShandläggare
övrigt
Det där tolkar jag som att tandvårdskortet inte är värt ett skit...
prodge64 skrev:Sid 118tandvård
övrigt
Det där tolkar jag som att tandvårdskortet inte är värt ett skit...
Varför skulle tandvårdskortet vara värdelöst? Utveckla det gärna .
Däremot så tror jag att det finns en stor risk att man bara bollas mellan olika personer som har rätt att utfärda tandvårdskortet.
Förstår inte heller hur det kortet kan kallas värdelöst. Har personligen sparat in (och fått saker gjorda som annars inte blivit av) över 20 000kr.
- aspiemelly
- Anslöt: 2008-12-03
Det talas hela tiden om LSS-insatser i samband med tandvårdskortet. Jag har AS-diagnos men inga som helst LSS-insatser. Hur ska jag gå tillväga för att få kortet? Först ansöka om kontaktperson t ex?
Vilka landsting eller motsvarande är det som trilskas och vilka är det som utfärdar utan andra krav än att man har diagnos?
Vilka landsting eller motsvarande är det som trilskas och vilka är det som utfärdar utan andra krav än att man har diagnos?
Jag tolkade texten jag kursiverade som att en behandling kostar precis lika mycket med eller utan kort. Strax innan står det att munvårdsbedömning är gratis, men jag kan inte tänka mig att det rör sig om mer än 500kr. Hur som helst - säger du, aspiemelly, att du har sparat cirka 20k så är formuleringen på den där texten väldigt knepig tycker jag.
Pemer skrev:Den praktiska effekten är alltså att man vid varje besök betalar som vid ett vanligt läkarbesök. Stämplar i samma högkostnadskort som vid övriga vanliga läkarbesök, och får frikort.
Vilket alltså inte gäller för vuxna personer när de besöker tandläkare, kanske man kan tillägga. Tandvård ingår inte i högkostnadsskyddet eller har en fast högsta avgift när man gör ett besök.
Ett besök utan lagning kan kosta uppåt 700 kr, beroende på vad som görs och hur lång tid det tar.
T.ex. räcker det att man frågar en fråga, så tar de 100 kr i avgift för upplysning (gjorde min, så jag slutade fråga när jag såg räkningens delar). Rensa tandsten kostar, skölja fluor eller få fluorlack kostar, röntgenbilderna kostar.
Går man ofta till läkare, så blir det ju dessutom helt gratis om man brukar få frikort.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Tillägg: Jag fick bettskena värd flera tusen, gratis, eftersom min tandläkare ansåg att det var nödvändig tandvård. Fast när det gäller sådana saker så gäller det att de formulerar sig väl, eftersom bettskena inte automatiskt är nödvändig så som lagning av hål.
- Bror Duktig
prodge64 skrev:...Va? Nu fattar jag ingenting, är tandvårdskortet värdelöst eller inte?
Vad menar du? Jag förstår inte vad det är du missförstår.
Det är högst värdefullt. Du betalar på samma sätt som när du går till vanlig läkare, max 200 eller om det är 300, gratis om du fått frikort. Utan tandvårdskortet, kostar varje besök många sköna slantar.
Det gäller dock inte för vad som helst, utan s.k. nödvändig tandvård. Man kan inte bleka tänder eller välja extra dyra fyllningar i guld och liknande.
- Bror Duktig
Missade detta inlägg.
Ja, vissa saker ingår inte. Men tandläkaren kan ansöka om dessa saker om den anser dem nödvändiga. Som min bettskena.
Man får ingen bettskena bara för att inte gnissla tänder, men om tandläkaren formulerar ansökan som att det är nödvändigt för att tänderna inte ska bli förstörda i hela munnen typ, så kan man få det inom högkostnadsskyddet.
Man kan inte välja kosmetisk vård, eller få extra dyra fyllningar. Sedan finns det säkert restriktioner om man ska ersätta tänder, som att de innersta ingår inte, eller att man får sämre (billigare) "fusktänder" om man behöver det.
Men för mig som vanlig patient med alla tänder kvar, så har jag enbart tjänat på det här. Det är en stor hjälp då man är utfattig som sjukersatt handikappad parasit (som man anses vara nu för tiden).
prodge64 skrev:I så fall är jag med, någon hundring per besök alltså. Kan man då anta, lite fritt, att detta gäller alla typer av tandvård? Jag har nämligen för mig att jag har läst något för länge sedan som påstod att vissa ingrepp inte omfattas av tandvårdskortet.
Ja, vissa saker ingår inte. Men tandläkaren kan ansöka om dessa saker om den anser dem nödvändiga. Som min bettskena.
Man får ingen bettskena bara för att inte gnissla tänder, men om tandläkaren formulerar ansökan som att det är nödvändigt för att tänderna inte ska bli förstörda i hela munnen typ, så kan man få det inom högkostnadsskyddet.
Man kan inte välja kosmetisk vård, eller få extra dyra fyllningar. Sedan finns det säkert restriktioner om man ska ersätta tänder, som att de innersta ingår inte, eller att man får sämre (billigare) "fusktänder" om man behöver det.
Men för mig som vanlig patient med alla tänder kvar, så har jag enbart tjänat på det här. Det är en stor hjälp då man är utfattig som sjukersatt handikappad parasit (som man anses vara nu för tiden).
- Bror Duktig
Det ska finnas regler för det. T.ex. vad man får göra, eller hur mycket man får kosta på de innersta tänderna.
Men sedan finns det såklart sådant där man kan få gratis om det används p.g.a. nödvändigheter men inte p.g.a. kosmetiska eller andra skäl. T.ex. dyrare fyllning för att man har allergi eller att den billigare inte går att laga ett för stort hål o.s.v.
Som sagt, jag har inte stött på några problem, utan det har rullat på som innan jag fick kortet.
Just en sådan sak som bettskena kan man vilja ha av olika anledningar, men det är inte helt ovanligt att psykiatripatienter får tandvårdskort och får bettskena. Tandagnisslan är vanligt vid vissa psykiatriska problem, och det finns folk som maler ned hela tandraden. Jag vet en som fick hjälp att få tandvårdskort och behövde byta ut de flesta tänderna p.g.a. tandagnisslan. Det hade han inte råd med utan kortet. Och sedan fick han hjälp med bettskena också har jag för mig.
Men sedan finns det såklart sådant där man kan få gratis om det används p.g.a. nödvändigheter men inte p.g.a. kosmetiska eller andra skäl. T.ex. dyrare fyllning för att man har allergi eller att den billigare inte går att laga ett för stort hål o.s.v.
Som sagt, jag har inte stött på några problem, utan det har rullat på som innan jag fick kortet.
Just en sådan sak som bettskena kan man vilja ha av olika anledningar, men det är inte helt ovanligt att psykiatripatienter får tandvårdskort och får bettskena. Tandagnisslan är vanligt vid vissa psykiatriska problem, och det finns folk som maler ned hela tandraden. Jag vet en som fick hjälp att få tandvårdskort och behövde byta ut de flesta tänderna p.g.a. tandagnisslan. Det hade han inte råd med utan kortet. Och sedan fick han hjälp med bettskena också har jag för mig.
- Bror Duktig
Det låter lite betryggande ändå. Anledningen till att jag är orolig, om det nu visar sig att jag uppfyller kriterierna för en diagnos och eventuellt får ett tandvårdskort, är att jag tidigare knappt har sökt vård för detta. Jag tänker på det som många har varit inne på i andra trådar om olika former av vård, att de nekas hjälp för att vårdgivaren inte ser något behov och skyller på vårdtagaren inte "skriker tillräckligt högt". Dvs behovet syns inte utåt.
prodge64 skrev:Det låter lite betryggande ändå. Anledningen till att jag är orolig, om det nu visar sig att jag uppfyller kriterierna för en diagnos och eventuellt får ett tandvårdskort, är att jag tidigare knappt har sökt vård för detta. Jag tänker på det som många har varit inne på i andra trådar om olika former av vård, att de nekas hjälp för att vårdgivaren inte ser något behov och skyller på vårdtagaren inte "skriker tillräckligt högt". Dvs behovet syns inte utåt.
Tänder är ju ofta lättare att bedöma objektivt. T.ex. att antingen är det hål, eller inte. Det är inte riktigt lika vanligt med besvär men där ingenting syns.
Om det är något sådant du tänker på.
I alla fall jag har inte på långa vägar haft så stora problem med att få dem att lyssna och tro mig, som övriga vården.
Det enda har varit att folktandvården inte trodde mig när jag sade att bedövning inte tog och att den gick ur svinfort. Men den jag har nu, vet att sådant förekommer, och ser till att det fungerar för mig nu. Jag går hos en privattandläkare som jag tipsats om just för att den är så bra.
Jag får också obehag av bettskena för att den måste trycka lite mot tänderna för att sitta kvar. Detta har min tandläkare lite svårt att förstå (hon har själv bettskena, och har inte hört andra klaga). Men sådana här saker är allmänt förekommande bland NPF:are, så jag tror att det är lätt att förklara sådant som att bedövning och narkos kan ta annorlunda, och att man har perceptionsstörningar. Sådant är ju beskrivet för NPF-diagnoser.
Om man vill, så kan någon från t.ex. habilitering följa med och informera tandläkaren om ens NPF och vad som gäller för just mig.
Jag har aldrig upplevt att tandläkare skyller på hypokondri eller "så är det för alla" och liknande. Det är nog för att de för det mesta ser riktiga problem, och inte så många som har ont men där det inte går att mäta (där doktorn tröttnar och kallar allt för kärringgnäll och hypokondri eller "det är psykiskt").
- Bror Duktig
Selma skrev:AS men inga LSS-insatser. Tandvårdskort? Ja elller nej? Finns det inte någon som kan svara på det?
Enligt tandvårdslagen fastställd av Sveriges riksdag så skall man få tandvårdsstöd när "man omfattas av LSS" vilket innebär att om du har/får diagnos "autism och autismliknande tillstånd"(=AST) så tillhör man LSS-personkrets 1
Och även Socialstyrelsen anser att inga andra krav skall ställas för att få tandvårdskortet.
Men där brister det hos kommuner och landsting eftersom de har antingen icke läskunniga alt. giriga personer som påstår att man ska hainsatser enligt LSS för att omfattas av LSS.
Samtidigt när Svensk lag säger att man omfattas av LSS om man har AST
OCH att man är inte automatiskt berittigad till insatser enligt LSS bara för att man omfattas av den.
och tandvårdskortet är inte en LSS-insats men t ex autim och aspergerföreningen menar att det är lämpligt att en LSS-handläggare hjälper till att få kortet.
PS kolla inläggen på föregående sida där jag har samlat vad Sv.lag och Soc skriver om detta
Återgå till Aspergare och vården