Angående lite av varje om Asperger...

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav sussi83 » 2010-11-25 3:09:24

prodge64 skrev:Med tanke på grina som en fontän så har jag också varit med om det, en mycket obehaglig situation. Jag visste inte alls vad jag skulle göra åt saken så jag låg och stirrade i taket och hoppades på att det skulle ta slut. :(

Jo man gör ju det...stirrar i taket. Jag vill ju kunna vara till hands för de jag gillar men det är så otroligt svårt.

På mitt första läkarbesök under utredningen sa läkaren att jag såg affekt lös ut....han frågade mig om jag kunde känna glädje för andra osv...eller sorg.
Det gjorde mig lite rädd. :(
sussi83

Anslöt: 2010-10-21

Inläggav atoms » 2010-11-25 5:48:53

sussi83 skrev:Sen är det ju synd för man dömer ut sig genom att lukta illa, vill man tex. ha sociala kontakter så är det kanske bra att hålla sig ren.

Min dåliga hygien började som ett aktivt val just för att uppnå det du skriver här. Det var delvis något av ett straff jag utmätte mot mig själv som skulle få mig att hålla mig borta från andra människor. Sedan har det bara accellererat.
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Inläggav barracuber » 2010-11-25 6:44:20

atoms skrev:
sussi83 skrev:Sen är det ju synd för man dömer ut sig genom att lukta illa, vill man tex. ha sociala kontakter så är det kanske bra att hålla sig ren.

Min dåliga hygien började som ett aktivt val just för att uppnå det du skriver här. Det var delvis något av ett straff jag utmätte mot mig själv som skulle få mig att hålla mig borta från andra människor. Sedan har det bara accellererat.

Straff mot mig själv känns igen. Slarva med mattider, äta snabbmat, skippa frukost (vilket gav kalaskula), klämma i mig onyttigheter, slarva med kläder, städning. .
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Arkimedes » 2010-11-25 9:22:49

prodge64 skrev:Såg du dokumentären förresten? Jag misstänker att den åtminstone kan bidra till att lösa gåtan med din polare i rymden.

Ja jag såg den, ska kommentera den i den andra tråden. :D
Arkimedes

Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Karro » 2010-11-25 21:28:04

Låt mig säga såhär, från mitt eget exempel.

Människor misstänker inte autism alls, i ytliga eller lite djupare sociala kontakter, för jag har utarbetat massvis med mentala strategier genom livet för att verka "normal" utåt. Mitt liv har dominerats av att hålla reda på alla dessa strategier och att undvika situationer som ger mig ångest.

Som ung människa har man inte byggt upp alla dessa strategier. Har man inte hög intelligens har man inte alls samma förmåga att bygga upp strategier, utan aspie-symptomen syns utåt.

Så högfungerande ser jag helt enkelt som en hög förmåga att bygga upp strategier att hantera livet på NT:s villkor.

Hygien?
När jag var liten duschade/badade alla som regel en gång i veckan (tror jag), och att göra det oftare ansås som renhetsfanatiker. Idag duschar tydligen många unga 2-3 gånger om dagen och tycker att de som gör det mer sällan är äckliga och ohygieniska.
Vad är egentligen rätt?

Många människor, gamla som unga, stinker för mig något förfärligt. Jag vet inte av vad. Kanske det helt enkelt går ut på att stinka rätt, dvs. stinka som alla andra och att avvikare ses ner på? En xenofobi som man döljer för sig själv, på NT:s fantastiska sätt att ljuga för sig själva och andra, genom att duscha 2 ggr om dagen?
Man får hudproblem och sjukdomar om man tvättar sig för intensivt.

Mina katter tycker inte om mig när jag är nytvättad med för rena kläder. Jag måste lukta mig själv i viss mån, för att de ska tycka jag luktar rätt. Vad är det att lukta rätt? Ska man skämmas för att vara människoapa?
Luktsignaler är viktiga för både djur och för människor, även om vi inte vill låtsas om det.
Karro

Anslöt: 2010-03-31

Re: Angående lite av varje om Asperger...

Inläggav Kingdom_Hearts » 2010-12-02 0:52:48

sussi83 skrev:*Varför har vissa med AS svårt med hygienen?

*Var går gränsen för högfungerande?

*Vad är det egentligen som är autistikt med asperger? (kanske dum fråga men iaf) :roll:

*Varför bor vissa med asperger på gruppboende? (Ja, jag vet att de behöver extra hjälp men med exakt vad.) :?:

*Jag jobbar själv på ett gruppboende (för utvecklingsstörda) skulle det vara olämpligt om jag jobbade på ett boende för AS personer? Har fått en förfrågam (eventuellt).

Frågar man inte så får man inget veta! :wink:

Hmmm, det första vet jag inte, dock lyckas jag alltid få ett kaos i min lägenhet med städning och diskning. Dock gillar jag att ha det rent och fint och är perfektionist när jag verkligen sätter igång och städar. Hittar alltid på en ursäkt för att göra något annat än att fixa till det som borde göras, skjuter nästan alltid på sakerna och sedan när jag väl tänker städa är det så stökigt att jag tappar lusten att städa.

Den där frågan har jag ställt mig själv många gånger, tror dock att gränsen är väldigt hårfin och kan gå fram och tillbaka. Som jag förstått är det personer som inte alls kan ta hand om sig själva och klara sig själva som brukar betraktas som Autistiska (vet inte hur många grader det finns inom Autism, tror det finns 3 grundläggande nivåer Infantil Autism, Normal Autism och Högfungerande Autism) , medan dom som klarar sig hyfsat i världen är betraktade som Högfungerande Autister.

Skillnaden mellan Asperger och Högfungerande Autism tycker jag är litet knepig, men jag kan säga så här, Högfungerande Autism är en sak, medan Asperger är en "Gott och blandat påse" med diverse olika funktionshinder, litet av varje (tror Autismen är starkast i Aspergern) dock brukar Asperger och Högfungerande Autism ofta jämställas och det är väldigt förvirrande, då ena stunden säger folk att Högfungerande Autism är Asperger och i nästa stund är det istället 2 skilda diagnoser. Kan av egen erfarenhet med mina Asperger polare säga att dom flesta jag träffat som har Asperger klarar sig riktigt bra i samhället, men som sagt det beror ju helt på vari ens problem ligger.

Jag känner inga med Asperger på boende, så jag vill inte yttra mig här, då det finns folk som har mer kunskap om det ämnet än jag själv.

Det sistnämnda kan jag absolut inte svara på, då jag inte är du. Det bästa är att kolla upp om det fungerar för egen del och se om du kan få testa på ett jobba ett tag och se hur det känns och om du trivs med det.

Notera att det är så jag uppfattar det, och är inte nödvändigtvis helt korrekt.

Hoppas det går väl med jobbet :)
Kingdom_Hearts

Anslöt: 2010-11-22

Inläggav Angelic Fruitcake » 2010-12-02 10:13:23

Infantil autism och klassisk autism och HFA är allt samma diagnos. HFA innebär bara att man inte har förståndshandikapp. Om man ska prata "nivåer" finns det väl i nuläget tre; LFA, HFA och AS, men gränserna är väldigt luddiga, speciellt för de två sistnämnda.

Egentligen vore det bättre att prata om autism med eller utan förståndshandikapp, för förståndshandikapp är faktiskt en egen diagnos, separat från autismen. Men jag vet att vissa är väldigt fästa vid tanken på Asperger som en egen diagnos.
Angelic Fruitcake

Anslöt: 2010-05-21

Inläggav Kingdom_Hearts » 2010-12-06 3:25:53

Angelic Fruitcake skrev:Infantil autism och klassisk autism och HFA är allt samma diagnos. HFA innebär bara att man inte har förståndshandikapp. Om man ska prata "nivåer" finns det väl i nuläget tre; LFA, HFA och AS, men gränserna är väldigt luddiga, speciellt för de två sistnämnda.

Egentligen vore det bättre att prata om autism med eller utan förståndshandikapp, för förståndshandikapp är faktiskt en egen diagnos, separat från autismen. Men jag vet att vissa är väldigt fästa vid tanken på Asperger som en egen diagnos.

Hmmm 3 nivåer, Okej, men precis som du säger är HFA och AS väldigt luddiga och diskussionen kring HFA och Asperger jämställs ibland som samma diagnos och ibland särskiljs dom åt som 2 likvärdiga diagnoser med liknande drag, där i mot att Asperger ingår i Autism spektrat, snarare en form av Högfungerande Autism. Blir så trött på allt pladder om skillnaderna mellan.

Är det inte litet komiskt att det är just NT-folk som gett oss diagnosen för att skilja oss från dem, låter väldigt mycket Moderat över dom, dvs "Vi" och "Ni". Frågan är bara vem förstår diagnosen bäst, doktorer utan diagnosen, eller personer med diagnosen?

Skulle själv tro att både dom med AS/HFA och deras nära släktingar (syskon eller föräldrar) som vuxit upp med en Aspergare/Högfungerande Autist är mest lämpade att sätta en diagnos tillsammans med varandra, alltså släktingarna ser saken ur sitt NT perspektiv och vi AS/HFA ser det hela ur en hel annan vinkel och tillsammans kan dom sätta en diagnos och skriva en bok, då det behövs 2 perspektiv, i detta fall blir släktingarna en slags översättare för AS/HFA, då dom har en egen erfarenhet av vad det är och kan vara, inte den stämpeln NT-folk gärna försöker stämpla oss med.

Vet inte bara om jag vill stämpla alla NT-folk pga. deras snedvridna fakta om oss (genom de böcker och deras TV dokumentärer), som ger bilden av hur vi är...det är snarare dom som sprider informationen man primärt borde fokusera på, då dumma får (NT-folk) följer den stora fåraherden (psykologer, psyko-terapeuter och annat som verkar tro sig förstå våran diagnos), allt rent symboliskt menat.
Kingdom_Hearts

Anslöt: 2010-11-22

Inläggav Dark_Solitude » 2011-03-06 18:08:32

Högfungerande aspergare är sådana som inte syns på utsidan.
Man märker det inte. Dem är just hög-fungerande. inte korkade, utan snarare smarta. bara lite mer osociala och har lite svårt att förstå sig på sig själv och sin omvärld. och alla korkade dolda budskap, oskrivna regler etc..

En högfungerande aspie kan bli som en vanlig människa nästan helt, med hjälp av riktig terapi. Det kan inte dem som är mellan eller helt autistiska.
Dark_Solitude

Anslöt: 2011-01-14

Inläggav roto » 2011-03-06 18:42:38

Dark_Solitude skrev:Högfungerande aspergare är sådana som inte syns på utsidan.
Man märker det inte. Dem är just hög-fungerande. inte korkade, utan snarare smarta. bara lite mer osociala och har lite svårt att förstå sig på sig själv och sin omvärld. och alla korkade dolda budskap, oskrivna regler etc..

En högfungerande aspie kan bli som en vanlig människa nästan helt, med hjälp av riktig terapi. Det kan inte dem som är mellan eller helt autistiska.

Vi aspergare är mer naturliga i vårt handlande än icke-aspergare. Vi påverkas inte på samma sätt av omgivningens dolda budskap, dess moral och dess värderingar & värdegrund. Därför uppfattas vi ofta som något av neandertalare, för att vi "tänker" och "handlar" mer naturligt.
roto
f.d. epiphany

Anslöt: 2011-01-06

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-03-06 20:04:46

sussi83 skrev:Följdfråga ang personer med AS som bor på gruppboende

Du som får "extra hjälp" i hemmet. Skulle det störa dig om du blev hjälpt av en annan person med AS?

Då jag inte vet med säkerhet om jag har AS eller ej, men jag skulle bara se det som positivt att få hjälp av någon som faktiskt förstår vad jag pratar om och vet mer hur det är än en "normal" person. Jag har nämligen haft boendestöd och de förstod inte mig alls, fast en utav de var schysst ändå.
KaosPrinsessa

Anslöt: 2010-10-10

Re: Angående lite av varje om Asperger...

Inläggav Paradox » 2011-03-07 8:46:28

sussi83 skrev:*Varför har vissa med AS svårt med hygienen?

För jag har dålig tidsuppfattning och är för fast i nuet (lr inne i nån fantasi) för att jag ska börja tänka på något som inte är relaterat till nuet (lr min fantasi)
Jag kan ha samma kläder två veckor i sträck, eftersom jag lixom aldrig kommer på tanken att byta. Sedan hatar jag oxå den fysiska känslan av att duscha, tycker det sticker otäckt, älskar däremot att bada och simma under vattnet, då det blir ett jämt tryck runt hela kroppen. Brukar skriva påminnelselappar till mej själv, om olika saker jag bör göra, problemet är att jag glömmer att titta på dem, för en stund efter jag skrivit lapparna har jag glömt dess existens.

sussi83 skrev:*Varför bor vissa med asperger på gruppboende? (Ja, jag vet att de behöver extra hjälp men med exakt vad.) :?:

Jag har gjort det (lr det var egentligen servicebostad, med egen lägenhet i vanlig trappuppgång tillhörande en samlingslokal med personal, så man hade eget kök och lagade mat där)men på det boendet bodde även utvecklingstörda lr de med andra typer av funktionshinder, så jag trivdes inte alls, tyckte att även jag blev behandlad som utvecklingstörd. Upplevde även att de ville pracka på mej saker jag inte var i behov av, som god man, men jag har alltid skött min ekonomi själv och det har aldrig varit några problem.
Städa kan jag göra själv rent fysiskt, men eftersom jag är så inne i mej själv märker jag aldrig när det är stökigt, det finns heller inget inom mej som säger att det gått länge sedan jag städade/tvättade sist, eftersom jag inte har någon tidsuppfattning.
Jag kan glömma plattorna på. Glömma att jag har en maskin i tvättstugan om något annat påkallar min uppmärksamhet just då osv

Jag har svårt att följa recpet, muntliga instruktioner i flera steg (omöjligt)
Jag har noll framförhållning inom alla områden. Jag märker tex aldrig att toapappret är slut förrän det verkligen är SLUT osv
Jag lär mej aldrig av mina läxor, utan gör om samma misstag 100 gånger till andras stora irritation.

Jag kan inte ta in två saker samtidigt vilket gjorde att när personalen tex skulle lära mej att laga köttfärsås men berättade om sin fjällresa samtidigt lr något. Så var ju allt jag tog in fjällresan och på slutet sa de "Nu vet du hur man gör"
Vilket innebar att fast de visat samma sak x antal gånger, lärde jag mej det aldrig. Jag kan helt enkelt inte ta in två saker samtidigt, men personalen sa tex "Du är ju tjej och kan göra flera saker samtidigt" =/

Den dagverksamhet man blev erbjuden var nog mera tänkt för utvecklingstörda tror jag. Arbetsledaren föreslog att jag kunde recensera lite böcker och visade mej andras recensioner, det var typ "Mias ponny" lr "Saras nya resväska"
Tänkte "shit pommefritt" Den andra killen hade downs och låg och sov i en soffa, arbetsledaren själv såg ut som en zombie.
När man blir placerad på sådana ställen förstår man att personal/arbetsanpassare har Väldigt låga tankar om en, och i princip inte ens vet vem man är.
Sedan lss handlägaren på kommunen som frågar okänsliga saker som "Varför vill du inte duscha med dom andra flickorna efter gymnastiken?Tycker inte du att det är äckligt?" (jag är 20+ och får väl duscha hemma om jag vill, finns väl många tjejer som har komplex för son kropp as lr inte =/
Lr "Har du någon pojkvän?"
"Nej"
"Varföör dåå?
=/

Haha, nej nu blir jag nästan på dåligt humör, har lämnar denna LSS skit bakom mej iaf.
Paradox

Anslöt: 2011-03-05

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in