Någon som har testat värktabletten Tramadol?
8 inlägg
• Sida 1 av 1
Någon som har testat värktabletten Tramadol?
Fick idag tipset av en apotekare om en relativt ny värktablett, Tramadol tycker jag det står på lappen jag fick. Är det någon av er som har prövat den & hur tycker ni att den har funkat? Verkar vara i samma nivå med citodon men jämfört med citodon skulle den här räcka en hel dag. För mig räcker en tbl citodon bara några timmar. Vill gärna höra era åsikter innan jag prövar den.
Tramadol är inte ett nytt preparat. Du kan läsa på http://sv.wikipedia.org/wiki/Tramadol och http://www.fass.se/LIF/produktfakta/art ... ocTypeID=3 för att få lite mer information.
Vart har du ont? Tramadol hjälper väldigt bra för ryggvärk för mig i alla fall.
Vart har du ont? Tramadol hjälper väldigt bra för ryggvärk för mig i alla fall.
- Abbreviation
- Anslöt: 2010-10-15
Jag fick Tramadol förra hösten under en kortare period då jag gjort mig illa i en höft. Smärtlindringen var oerhört bra men jag gick praktiskt taget i däck av den. Det var som att bli halvsövd ungefär.
Min erfarenhet är att ja, den är bra om man har så ont att man inte står ut och inget annat hjälper. Alternativet är ambulans till akuten ungefär. Enstaka gånger eller under en mycket kort tid men definitivt inget för flitigare användning än så.
Nu måste jag påpeka i sammanhanget att jag är ganska smärttålig och sällan äter mediciner alls och (kanske delvis därför) sällan behöver stora doser.
Min erfarenhet är att ja, den är bra om man har så ont att man inte står ut och inget annat hjälper. Alternativet är ambulans till akuten ungefär. Enstaka gånger eller under en mycket kort tid men definitivt inget för flitigare användning än så.
Nu måste jag påpeka i sammanhanget att jag är ganska smärttålig och sällan äter mediciner alls och (kanske delvis därför) sällan behöver stora doser.
Eddie88 skrev:Extremt stark beroendefaktor om du nu vill veta, avtändningen inget att leka med. Kan klassas som heroinavtändning när du ska ta bort skiten. Tramadol är en opioid så bara så att du vet var du ger dig in på..
Skojar du eller? Att tända av från tramadol är inte ens jämförbart med att tända av från heroin. En tramadolavtändning är otroligt mycket mildare än en heroinavtändning. Visst kan det vara jobbigt, men efter bruk i medicinska doser är det verkligen inte något större problem att sluta.
- Abbreviation
- Anslöt: 2010-10-15
Abbreviation skrev:Eddie88 skrev:Extremt stark beroendefaktor om du nu vill veta, avtändningen inget att leka med. Kan klassas som heroinavtändning när du ska ta bort skiten. Tramadol är en opioid så bara så att du vet var du ger dig in på..
Skojar du eller? Att tända av från tramadol är inte ens jämförbart med att tända av från heroin. En tramadolavtändning är otroligt mycket mildare än en heroinavtändning. Visst kan det vara jobbigt, men efter bruk i medicinska doser är det verkligen inte något större problem att sluta.
Du kanske skall lära dig att läsa.."Kan" vara i samma klass ja beroende på vilka doser man kör och hur länge. Symptomen på heroin och opioider är i snudd densamma. Förkylningssymptom, kramper, "glashud", opiatmage osv.
Och beroende på hur man är som människa. Man påverkas ju väldigt olika av preparaten.
Efter att ha läst lite på nätet är jag inte lika sugen på att pröva tramadol men citodonen räcker inte långt särskilt ofta tyvärr. Har varit inne på akuten för smärtan men där kunde de inte göra mera än rekommendera det jag redan fått. Hur ser tabletten ut till färgen? En gång fick jag en fruktansvärt hemsk tablett för mensvärk. Den var orange & ganska tjock. En av de värsta tabletter jag har prövat. Kommer dessvärre inte ihåg namnet. Vilken färg är det på Tramadolen? Jag undviker i möjligaste mån tabletter som ger för mkt biverkningar. Det räcker med smärtan i sig.
Efter att ha läst lite på nätet är jag inte lika sugen på att pröva tramadol men citodonen räcker inte långt särskilt ofta tyvärr. Har varit inne på akuten för smärtan men där kunde de inte göra mera än rekommendera det jag redan fått. Hur ser tabletten ut till färgen? En gång fick jag en fruktansvärt hemsk tablett för mensvärk. Den var orange & ganska tjock. En av de värsta tabletter jag har prövat. Kommer dessvärre inte ihåg namnet. Vilken färg är det på Tramadolen? Jag undviker i möjligaste mån tabletter som ger för mkt biverkningar. Det räcker med smärtan i sig.
Återgå till Aspergare och vården