Godståg!
32 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
hood skrev:Tåget i det andra klippet måste vara typ 3 km långt.
Undrar hur mycket uppförsbacke loket klarar av?
Det går att räkna på om du vet tågets totala massa och lokets traktiva massa. I praktiken måste man även ta viss hänsyn till att det varierar mellan olika lok hur bra grepp de har på dålig räls etc.
Det här är ju ingen aspergerkliché...du råkar inte kunna samtliga Bohusläns tågtidtabeller utantill också?
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Inlägg: 33157
- Anslöt: 2006-08-10
Zombie skrev:Kvasir skrev:Tågtidtabeller är ointressant. Det är bara memorerad utantillkunskap.
Nja, säg inte det om konsten att pussla ihop alla olika trafikbehov med disparata fordon och aviga anslutningar på en enkelspårig sträcka med mötesplatser enligt behoven för hundra år sedan...
Då talar vi om att konstruera tågtidtabeller. Men visst, det kan säkert finnas en del fall som är intressanta att studera i efterhand ur den aspekten, som så mycket annat. Klichén om aspergare och tågtidtabeller gäller nog dock just att memorera dem och kunna recitera dem utantill. Det känns föga intressant.
Brukar inte memorera tabeller, annat än när jag har nytta av den (som hemifrån, eller då jag jobbade på tåg).
Däremot grafiska tidtabeller gillar jag och sådana har jag alltid (om jag får tag i dom) med mig när jag ska fotografera längs någon sträcka.
Och det är ett bra redskap om man får för sig att planera om trafik, bara sådär för skojs skull.
Däremot grafiska tidtabeller gillar jag och sådana har jag alltid (om jag får tag i dom) med mig när jag ska fotografera längs någon sträcka.
Och det är ett bra redskap om man får för sig att planera om trafik, bara sådär för skojs skull.
- Funderaren
- Inlägg: 213
- Anslöt: 2010-10-10
- Ort: Nära blocksignal 1L3/2L6
Återgå till Intressanta intressen