Internetproblem igen

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Internetproblem igen

Inläggav Lilla Gumman » 2010-11-23 19:47:45

Hej!

Nu är jag TRÖTT på den här datorn!

Varje dag är det någon sida som slutar fungera. Märk väl, en ensaka sida, inte hela Internet. Nu har Facebook slutat fungera. Ibland är det Aspergerforum. Aldrig hela nätet, bara nån enstaka sida.

När jag högerklickar på de två datorerna längst ner till höger vid klockan och väljer Diagnosticera coh reparera så säger datorn att det inte är något fel med Internetanslutningen. Klart det inte är något fel med den. Jag kommer ju ut på nätet. Det är ju bara det att vissa sidor slutar plötsligen att fungera. Det är som att sidorna inte finns. Och plötsligen fungerar det igen.

Jag har haft det så här i åratal, så jag är van. Ingen kan hitta felet åt mig. Tveksamt om det hjälper att byta dator. Hade det varit glapp i routern, säger mig min logik att då hade hela Internet slutat fungera för en stund. Men så är det inte. Bara enstaka sidor. Andra funkar hur bra som helst.

Ville bara skriva av mig lite frustation. Förväntar mig inte att nån ska kunna lösa problemet.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav prodge64 » 2010-11-23 19:51:20

Vilken operatör har du till internetabonnemanget?
prodge64

Anslöt: 2008-10-31

Inläggav Parvlon » 2010-11-23 19:52:46

Har du haft samma router hela tiden det varit samma problem? Windows på båda?

Isf hade du kunnat ha den ena datorn som router med ICS men det förutsätter att en av datorerna har två nätverkskort och alltid är igång när internet används. Bara för att testa ifall det troligen är routern som strular är det inte särskilt mycket arbete att göra så.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Re: Internetproblem igen

Inläggav Le_inimitable » 2010-11-23 20:03:46

Lilla Gumman skrev:Tveksamt om det hjälper att byta dator.

Har du provat byta browser?
Le_inimitable

Anslöt: 2008-10-26

Inläggav Lilla Gumman » 2010-11-23 22:27:36

Hej!

Jag har Google Chrome nu. Samma problem med Internet Explorer. Jag minns inte om routern är bytt. Maken har laptop med Windows Vista och Google Chrome. Jag har laptop med Windows Vita och Google Chrome.

Vi har Tyfon nu, riktigt bredband via datajack i hallen. Problemet fanns även när vi hade Telia ADSL. När vi hade Telia ADSL gick det knappt att surfa alls ibland, fast inte ens då slocknade hela Internet utan det var alltid nån sida som fungerade medan resten inte gjorde det.

Parvlon, vad är ICS?

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Parvlon » 2010-11-23 22:54:27

vad är ICS?
internet connection sharing
http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_C ... on_Sharing
How to configure Internet Connection Sharing in Windows XP

Det låter som ett routerproblem, men svårt att veta. Du lyckas aldrig reproducera felet med vilje utan det kommer till synes alltid slumpmässigt, förutom att du surfar? Är den andra datorn igång alltid, eller _ofta_ varit både av/på då?
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Lilla Gumman » 2010-11-23 23:27:49

Hej!

Felet kommer alltid slumpmässigt. Den andra datorn kan vara på eller av. Samma problem ändå. Fast vilka sidor som inte kommer att fungera och hur länge går ju aldrig att räkna ut, så det kan ju gå ett tag utan att problemet uppstår.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-11-24 3:19:41

Vad händer om du tar den ena datorn och kopplar förbi routern rakt in i jacket? Funkar internet som det ska då?
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Lilla Gumman » 2010-11-24 11:31:31

Hej!

Vi har inte ADSL utan det har dragits kablar till ett datajack där vi kan få "riktigt" bredband, IP-TV och telefoni. En router är kopplad till datajacket. På den routern finns det fyra utgångar. I utgången för datorer har vi kopplat in en trådlös router som fördelar Internet till våra två laptops. Jag skulle kunna prova att koppla ur våran trådlösa router och istället koppla in min laptop på utgången för routern som hör till datajacket. Om vi har någon sådan sladd.

Men eftersom problemet bara uppstår ibland så blir maken utan Internet ett bra tag, så jag får passa på när han åker bort (inom kort) i så fall.

Vi har bärbara datorer men flyttar dem sällan. Därför kan det vara bättre med en sladd till routern än att köra trådlöst. Jag har hört att det lätt kan bli fel med en trådlös router, att den tappar signalen ibland. Kanske kan jag ha en sladd till routern och maken kör trådlöst?

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Miche » 2010-11-24 17:02:16

Lilla Gumman skrev:Jag skulle kunna prova att koppla ur våran trådlösa router och istället koppla in min laptop på utgången för routern som hör till datajacket. Om vi har någon sådan sladd.

Du borde kunna koppla in din dator istället för routern när du provar, dvs använda samma kabel.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-11-25 0:01:14

Miche skrev:
Lilla Gumman skrev:Jag skulle kunna prova att koppla ur våran trådlösa router och istället koppla in min laptop på utgången för routern som hör till datajacket. Om vi har någon sådan sladd.

Du borde kunna koppla in din dator istället för routern när du provar, dvs använda samma kabel.

Det är det jag också menar. Har du datajack så behöver du inget router för att koppla upp dig. Då kan då ser mer tydligt om det är routern eller dess inställningar det är problem med eller uppkopplingen.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Återgå till IT-forum

Logga in