Fler som klarar sig på två mediciner?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Glimma » 2010-11-22 17:54:28

Ja alltså Citodon måste man bara vara försiktig med så är det ju. Lyckligtvis har jag än så länge lyckats vara riktigt hård mot mig själv & vara noga med att inte ta den för ofta. Mycket tack vare en av de jobbigare biverkningarna med Citodon = GRYM Halsbränna. Den sätter effektivt stop på för mkt användande i mitt fall. Men den är underbar att ha när inget annat hjälper & tro mig jag har prövat "allt" inom smärtlindring. Och mått därefter. Det som är med Citodon är att den hjälper mig att planera dosering & användning. Men idag fick jag ta både diklofenak & citodon. Fy tusan vad ont jag hade & har. Väderkänning & tre kvart i soc. hemska väntsal gjorde väl sitt till. Usch vad jag hatar att gå dit! Ge mig ett jobb så jag slipper.... jaja! får väl be & drömma ett tag till.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Flia » 2010-11-22 19:22:18

Citodon är en värkmedicin ju !
Innehåller paracetamol och kodein. Man blir pigg av kodeinet, men man blir snabbt immun mot det.
Jag har rätt svårt att se hur man kan få halsbränna av Citodon..... inga syrabildande ämnen.

Jag äter Citodon mot värk, men ju mer jag äter desto mindre hjälper det.

SSRI hjälpte inte mig, men det beror på att min depression kom av ADHD och AS, och inte serotoninbrist.

Jag blev fri från depressionen av Efexor, som påverkar noradrenalinet.

Nu när jag slutat röka märker jag att jag måste ta till något mot dopaminbristen också.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Inläggav Angelic Fruitcake » 2010-11-22 20:13:07

Hmm, jo jag tog ju som sagt Citodon mot migrän, men kodein är ju faktiskt morfin och funkar rätt ångestdämpande också.

Men jag tog mig i kragen i eftermiddags och mailade min förra psykiater för att se över medicineringen. Jag är så sjukt frestad att börja röka, för det gav mig fantastisk tillfällig bot. Kanske kan Effexor vara något för mig, eftersom jag redan går på en SSRI och en SNRI. Två i en liksom.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav Bror Duktig » 2010-11-22 20:24:15

Jag hade ju också Citodon mot migrän.

Och jag blev nog immun mot smärtdämpande verkan, för det verkade inte mot migränen efter ett tag (eller så var det helt fel medicin mot migrän, men min läkare trodde inte att det var migrän eftersom jag inte hade aura, så jag fick inget annat och ingen utredning). Den trevliga känslan av kodeinet dämpades dock inte.

Jag har några tabletter kvar :) De gick ut 2000 så de kanske inte är så bra längre, jag vet inte. Vågar inte ta dem eftersom jag inte får några nya, så jag sparar och sparar för att ta om det blir riktigt illa med migrän, men jag lyckas alltid genomlida smärtan. Jag har Hortonliknande migränsmärta, så det är kraftigt ont. Men det är märkligt hur man lär sig leva med det mesta sådant trots allt, om man har smärtan tillräckligt ofta.

Ibland undrar jag om det faktiskt är Hortons huvudvärk jag har, men skillnaden är att jag inte får den så regelbundet som jag borde i så fall. Jag har stress- och ansträningsutlöst värk. Det kommer som riktigt ondsint bultande i ena sidan, och påverkar ljuskänsligheten. Jag mår aldrig illa och ser inga ljusfenomen eller så. Färvärras kraftigt av motion, och kan alltså utlösas av motion också.

Någon på ett annat forum sade att det finns de med Horton, som inte har det så regelbundet som skolboksexemplena menar (känner vi igen det resonemanget??? ;)). Men jag skiter i det nu, jag vill inte äta starka mediciner, och jag skulle klara vissa typer av jobb trots den starka smärtan. Jag hade det så gott som dagligen i flera år när det bröt ut, och under den tiden vande jag mig konstigt nog.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav sugrövmanövern » 2010-11-22 20:45:09

Jaha, så folk får verkligen värsta coola knarkeffekterna av citodon?! Därför man inte får dem när man har ont :? . Istället får man diklofenak som gör att det blöder ur mun och röv :cry: .

Jag vill slå alla som knarkar på citodon. Hårt. Skenknarkare :evil: . Fan vad arg jag blir. Citodon hjälper mot min buksmärta eller vad jag ska kalla det.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Glimma » 2010-11-22 21:42:48

Fast jag fick ju citodon mot enbart värk & har inte påstått ngt annat. Ni verkar ha tagit det oftare än mig? Jag har som max tagit det tre ggr i veckan. Mkt som man tar för mkt av får ju negativa effekter. Dessutom: ALLA reagerar olika på alla medciner. Så bara för att den ene inte får halsbränna betyder inte att ingen annan kan få det. Sist jag köpte det varnade faktiskt apotekaren att det kunde vara en bieffekt så det kanske är ngt som visat sig på senare tid.

Att alla inte får den för värk kan ju bero hur ens tidigare sjukdomshistoria ser ut men framför allt vilka andra mediciner man tar. Tryptizol funkar med det mesta som jag förstått det, medan andra inte funkar alls ihop.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav sugrövmanövern » 2010-11-23 4:00:09

Jag fick citodon när jag låg inlagd för buksmärtor, men när det var dags att skriva ut tabletter fick jag bara diklofenak på nåder, för fem dagars bruk fast jag hade lika ont :evil: .
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Eddie88 » 2010-11-23 8:53:01

Jag äter 3 olika mediciner just nu, en fjärde är på ev ingång. Som mest har jag varit uppe i 9 olika mediciner samtidigt. Så bra gjort att kunna överleva på endast 3-4 st.. :roll:
Eddie88
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Glimma » 2010-11-23 10:04:36

Eddie88 skrev:Jag äter 3 olika mediciner just nu, en fjärde är på ev ingång. Som mest har jag varit uppe i 9 olika mediciner samtidigt. Så bra gjort att kunna överleva på endast 3-4 st.. :roll:



Får man ens skriva ut så många olika mediciner samtidigt? Jag tror att risken för att inte mediciner ska funka som det är tänkt blir större ju fler olika preparat du tar samtidigt. De tar liksom ut udden av varandra. Men det är min uppfattning det.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Bror Duktig » 2010-11-23 10:31:17

Glimma skrev:Fast jag fick ju citodon mot enbart värk & har inte påstått ngt annat. Ni verkar ha tagit det oftare än mig?

Jag tog dem kanske två gånger i veckan som max i början, sedan en gång i veckan, sedan mer sällan.

Jag fick dem mot värk, men märkte ju andra effekter efter ett tag.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Glimma » 2010-11-23 10:42:01

Bror Duktig skrev:
Glimma skrev:Fast jag fick ju citodon mot enbart värk & har inte påstått ngt annat. Ni verkar ha tagit det oftare än mig?

Jag tog dem kanske två gånger i veckan som max i början, sedan en gång i veckan, sedan mer sällan.

Jag fick dem mot värk, men märkte ju andra effekter efter ett tag.


Tog du tre per dag eller en per dag & gång? Nej som sagt, man reagerar olika.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Flia » 2010-11-23 16:51:54

Jag tar Citodon när jag ska gå mer än 10 meter, eller göra annat som frestar på mina trasiga höfter. Hemma låter jag bli, trots att jag har ont.

Ibland blir det ju flera dagar i rad, och kanske flera om dagen, och jag märker snabbt att jag blir immun mot kodeinet.
Då gör jag uppehåll nån månad och sen tar kodeinet igen.

Om man ska missbruka Citodon måste man ju ta otroliga mängder efter ett tag, lever och njurar tål ju inte så mycket paracetamol (men missbrukare är väl inte så noga med sånt förstås....)

Annars är väl trög mage och muntorrhet de enda biverkningar jag känner, och att man blir lite piggare.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Inläggav Glimma » 2010-11-23 21:58:01

Flia skrev:Jag tar Citodon när jag ska gå mer än 10 meter, eller göra annat som frestar på mina trasiga höfter. Hemma låter jag bli, trots att jag har ont.

Ibland blir det ju flera dagar i rad, och kanske flera om dagen, och jag märker snabbt att jag blir immun mot kodeinet.
Då gör jag uppehåll nån månad och sen tar kodeinet igen.

Om man ska missbruka Citodon måste man ju ta otroliga mängder efter ett tag, lever och njurar tål ju inte så mycket paracetamol (men missbrukare är väl inte så noga med sånt förstås....)

Annars är väl trög mage och muntorrhet de enda biverkningar jag känner, och att man blir lite piggare.


Fast att bli piggare ser jag väl inte som en negativ biverkning direkt iaf. Alltså jag skulle akta mig för att ta det flera dagar i rad. Min läkare som skrev ut det första gången var väldigt noga med att poängtera det att man inte får ta mer än tre tabletter/dag max en gång i veckan. Eller som jag gör om jag måste ta det flera dagar, en tablett / varannan dag max. Men man är ju olika. Som sagt!
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav rapchic » 2010-11-23 23:21:11

ska igentligen ta circadin (tror jag det hette) mot sömnsvårigheter (den med melantonin men just nu har jag inte råd.
och p-piller hjälper iblend mot PMS?

men annars är det bara järntabletter och möjligen en alvedon om jag har redig huvudvärk eller liknande receptfri medecin

men det är nog till stor del för att jag knappt haft kontakt med psyk sen jag fick diagnos (är dålig på att ropa på hjälp då jag behöver det)
och delvis för att de få gånger jag har haft kontakt med dom så har jag altid bett om andra lösningar först eftersom min pappa dog av alcoholen och jag vill inte gå samma väg
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav Bror Duktig » 2010-11-24 8:22:50

Flia skrev:Jag tar Citodon när jag ska gå mer än 10 meter, eller göra annat som frestar på mina trasiga höfter. Hemma låter jag bli, trots att jag har ont.

Ibland blir det ju flera dagar i rad, och kanske flera om dagen, och jag märker snabbt att jag blir immun mot kodeinet.
Då gör jag uppehåll nån månad och sen tar kodeinet igen.

Om man ska missbruka Citodon måste man ju ta otroliga mängder efter ett tag, lever och njurar tål ju inte så mycket paracetamol (men missbrukare är väl inte så noga med sånt förstås....)

Annars är väl trög mage och muntorrhet de enda biverkningar jag känner, och att man blir lite piggare.

Får du inte operera höfterna? Höftledsproteser eller vad det är man framgångsrikt brukar använda?

Eller måste man vänta tills man har fallit ihop helt innan man får hjälpas?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Glimma » 2010-11-24 11:55:32

Tänkte det kan kanske kunde vara bra att tipsa om alternativa smärtlindring som faktiskt hjälper. Jag har prövat båda så jag vet! Spikmatta & elektrisk värmedyna är faktiskt riktigt bra. Förvisso dyra båda två, men engångskostnaden blir billig i längden om man jämför med att hela tiden köpa nya smärtlindringsmediciner för att stå ut.

Just nu är värmedynan den jag använder mest. Den är så skön mot kylan. Mina nerver tål bokstavligt inte väderomslagen utan blir helt knäppa & gör bara ont. (Har en nervskada sedan födseln på vänster sida)! Fördelen med en elektrisk värmedyna är att den är en halv cm tjock & därmed väldigt lätt att ha på kroppen. En del, som jag, tål inte tryckande tunga saker på kroppen. Då är detta ett bättre alternativ än en tung värmevetekudde! Spikmattan är bra när man har svårt att sova också. Använder man den 20 min man somnar så får man en riktigt skön & avslappnande andning som gör att iaf jag somnar lättare.

Jag tror inte på att man ska ta så många tabletter hela tiden & själv försöker jag ta så få som möjligt, men ibland funkar inget annat alternativ. Inte ens värmedynan eller spikmattan. Men kombinerar man dessa kan det funka riktigt bra! Man får pröva sig fram tills man hittar sätt som passar en. Men jag rekommenderar verkligen dessa två alternativa smärtlindringar. De är så lätt att hamna i värktabletternas "våld" att man glömmer alternativen.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Flia » 2010-11-24 12:29:45

Jag har opererats, men det misslyckades.

Jag försöker vårda min smärttröskel som har blivit toppenbra, oftast har jag ont utan att ta något mot det.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Inläggav Glimma » 2010-11-24 12:49:08

Flia skrev:Jag har opererats, men det misslyckades.

Jag försöker vårda min smärttröskel som har blivit toppenbra, oftast har jag ont utan att ta något mot det.


Då förstår jag bättre ditt behov av smärtlindring. Men det jag skrivit var inte tänkt som negativ kritik utan bara som konstruktiv kritik. Och det mesta jag har skrivit har jag försökt rikta så att alla ska kunna ta det till sig. Eller hur man ska säga. Hoppas du inte känt dig påhoppad av mig? För det var inte meningen.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Krille1988 » 2010-11-24 17:09:43

Jag äter Cipralex och Stesolid bara förut åt jag ritalin och concerta
Krille1988
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2010-11-24
Ort: sverige

Inläggav Karro » 2010-11-25 21:10:43

Citodon var hjälpen för mig förut, men efter mycket om och men så får jag nu Concerta och det hjälper mig verkligen. Det är en lång historia, som jag inte vill repetera här och nu.

Setralin har jag provat, och det blir inte bra. Däremot känner jag vissa dagar en sorts stark ångest, eller snarare att tankarna snurrar och jag kan inte få stopp på det. Då tar jag en (halv) setralin, vilket har omedelbar verkan på att stoppa ångesten genom att höja seratoninnivån. Det är bara trams att man ska ta det i flera veckor för effekt. Efter övning så känner man var seratoninnivån ligger, genom att helt enkelt observera sin egen tankeverksamhet.

Ibland får jag också en sorts överstimulering av sinnesintryck så att det gör ont och jag blir nästan lamslagen. Då tar jag en halv till en citodon, vilket ökar smärttröskeln till utståelig och dessutom lugnar lite grand. Det här gör jag från dag till dag, dvs. bedömer om jag klarar av situationen eller inte. Om jag inte kämpar mot det, utan preventivt tar citodon i en vecka eller mer, så byggs motståndskraften snart upp och jag känner bara bieffekterna, dvs. illamående och förstoppning.

Tack och lov gör Concertan att jag oftast klarar mig på enbart den. Utan concerta blir det ett helvete och jag får typ ta setralin+citodon+receptfria värktabletter dagligen.

När det gäller citodonet trodde jag längre det var opoiden som var den verksamma ingrediensen, men en dag hittade jag flera referenser till att det är kodeinet specifikt som hjälper mot vissa problem, även om man inte vet hur och varför.

Min hjärna är en mycket delikat maskin, och inte låter jag läkare som inte fattar någonting pilla med den. Jag är tvungen att själv uppehålla den delikata balansen på olika sätt. Att autistiska människor får problem tror jag till en stor del beror på att läkare inte har någon koll alls hur en autistisk hjärna fungerar, (inte icke-autisktisk heller, även om det skiljer lite) och vräker på sina mediciner i hopp att man ska bli "normal", dvs. bli som dem, vilket är omöjligt, och man får istället en sorts hopplöshetsstämpel.
Karro
 
Inlägg: 238
Anslöt: 2010-03-31
Ort: Norrland

Inläggav nanni123 » 2010-12-02 1:07:15

Sonen äter Concerta å Strattera för ADHD men inget för sin AS...
Funkat bra hittills... (Innan fick han Ritalina)
nanni123
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2010-09-20
Ort: Vetlanda

Inläggav John » 2010-12-02 8:41:54

Concerta och astma mediciner :D
John
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Lund

Inläggav Glimma » 2010-12-02 11:58:50

rapchic skrev:ska igentligen ta circadin (tror jag det hette) mot sömnsvårigheter (den med melantonin men just nu har jag inte råd.
och p-piller hjälper iblend mot PMS?

men annars är det bara järntabletter och möjligen en alvedon om jag har redig huvudvärk eller liknande receptfri medecin

men det är nog till stor del för att jag knappt haft kontakt med psyk sen jag fick diagnos (är dålig på att ropa på hjälp då jag behöver det)
och delvis för att de få gånger jag har haft kontakt med dom så har jag altid bett om andra lösningar först eftersom min pappa dog av alcoholen och jag vill inte gå samma väg


Om du inte har råd med medicinen just den här månaden men tror dig kunna betala månaden där på, kan du be om att få betala med Faktura hos apoteket. Men då kanske det är bäst att skriva upp det någonstans så man inte blir överraskad. För fakturan kan komma längre fram. Jag tror även möjligheten att delbetala finns. Men jag är inte säker.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav MsTibbs » 2010-12-02 13:01:34

Glimma skrev:
rapchic skrev:ska igentligen ta circadin (tror jag det hette) mot sömnsvårigheter (den med melantonin men just nu har jag inte råd.
och p-piller hjälper iblend mot PMS?

men annars är det bara järntabletter och möjligen en alvedon om jag har redig huvudvärk eller liknande receptfri medecin

men det är nog till stor del för att jag knappt haft kontakt med psyk sen jag fick diagnos (är dålig på att ropa på hjälp då jag behöver det)
och delvis för att de få gånger jag har haft kontakt med dom så har jag altid bett om andra lösningar först eftersom min pappa dog av alcoholen och jag vill inte gå samma väg


Om du inte har råd med medicinen just den här månaden men tror dig kunna betala månaden där på, kan du be om att få betala med Faktura hos apoteket. Men då kanske det är bäst att skriva upp det någonstans så man inte blir överraskad. För fakturan kan komma längre fram. Jag tror även möjligheten att delbetala finns. Men jag är inte säker.


Jag betalar lite per månad, då får man aldrig den där smällen på över 2000kr! Vanliga Apoteket är det inga problem, hört att vissa av de nya kan krångla om man har tex betalningsanmärkningar, men det lär inte vara lagligt att hindra folk att kunna ta ut sina mediciner... hoppas jag...
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Återgå till Aspergare och vården



Logga in