Angående bokstavstolka
64 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Bror Duktig skrev:lasseivägen skrev:Jag gillar att doppa pepparkakor både i saft och kaffe, varför är det inte OK.
Numera är det ju OK att doppa veken i avloppsöppningar, men de gillar inte jag men det är tydligen inte PK att ogilla de.
Värden är inte lätt att förstå för en Aspis.
Nej, onekligen inte.
För övrigt tycker jag mig ha upptäckt ett ökande äckel hos yngre mot att äta semlor på det gamla hederliga sättet, uppblötta i varm mjölk. Undrar om det hänger ihop med doppofobin.
Och har jag inte ett minne av att gammalt folk faktiskt kunde doppa både bröd och kakor när jag var barn, eller är det uttrycket som spelar mitt minne spratt?
Själv vete fan om jag vill råka sulla bort brödet i kaffet/teet/chokladen, men kakor kan få en intressant smakbrytning. Och konsistensbrytning, kanske litet på samma sätt som knaperstekta grönsaker. Men man lär sig titta på hur andra gör...
Vet inte om det år OK att torka upp den goda såsen på talriken med en bit bröd. Är ju rena slöseriet att låta såsen eller resterna av en god soppa förfaras.
Någon som är bra på etikett. Själv bryr jag mig inte, men det kan ju störa någon, särskilt om man äter på krog.
Någon som är bra på etikett. Själv bryr jag mig inte, men det kan ju störa någon, särskilt om man äter på krog.
- lasseivägen
- Anslöt: 2009-07-20
Hej!
Ofint att doppa kakor, ja. Men vissa kakor ska man doppa enligt reklamen. Dels Ballerina kladdkaka och dels Orio. Helst i mjölk. Ballerina kladdkaka är rätt god att doppa. Men i finare sammanhang severar man ju inte kex, och hemma med familjen eller de närmsta vännerna spelar det ingen roll tycker jag.
Hälsningar
Lilla Gumman
Ofint att doppa kakor, ja. Men vissa kakor ska man doppa enligt reklamen. Dels Ballerina kladdkaka och dels Orio. Helst i mjölk. Ballerina kladdkaka är rätt god att doppa. Men i finare sammanhang severar man ju inte kex, och hemma med familjen eller de närmsta vännerna spelar det ingen roll tycker jag.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Orio- vrid, sära, doppa. Porrigaste reklamen i år. Fattar inte hur de tänkte... Och Ballerina-reklamen var det också nåt fishy med men jag har glömt vad nu. Förträngt det kanske man snarare ska säga.
Så länge inte det man doppar löser upp sig och det simmar en massa slabbiga kakbitar i kaffet så är det väl okej att göra det. Och så länge man inte smaskar på doppat eller slörpar på kaffet, men that goes without saying. Kort sagt har jag svårt att gå och fika med folk, eftersom man aldrig vet om de har hyfsat bordsskick, vilket alltför få har.
Så länge inte det man doppar löser upp sig och det simmar en massa slabbiga kakbitar i kaffet så är det väl okej att göra det. Och så länge man inte smaskar på doppat eller slörpar på kaffet, men that goes without saying. Kort sagt har jag svårt att gå och fika med folk, eftersom man aldrig vet om de har hyfsat bordsskick, vilket alltför få har.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Zombie skrev:Bra fråga. Tycker också kuvertbröd är bra till det, och det var faktiskt därför det från början serverades - därför och som sked och påfösare i allmänhet.
Så skulle bara fattas att det inte anses etiketterat längre.
I Grekland skulle man skratta åt någon som vispar med gaffel och kniv och inte suger upp sky och sås med brödet "så som man ska".
Där verkar det ok att äta på det sätt som gör att maten smakar bäst för en själv (förutom att vara för "pimpinett" och vispa med verktygen utan att få upp maten ordentligt).
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
jorand skrev:Slicka, inte sära, mycket stor skillnad...
Jag blandar nog ihop dem, nån går på om slicka nån om sära. De är skitäckliga båda två, hursom. Porr är porr och mat är mat, snälla. Matporr kan sortera under vardera kategorin, beroende på vad som avses (erotik som sker med mat inblandat, eller läckra matbilder/reportage). Tyck' ja tralala.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
prodge64 skrev:Jag retar mig något enormt på den där reklamen. De talar om för en hur tramset ska ätas, som om de förutsätter att man faktiskt går och köper skiten... Sånt blir jag enormt anti av!
håller med! Jag tänkte precis så när jag såg reklamen plus att jag också tänkte att folk vet hur man äter kakor, man behöver inte vägledning i det!
Apropå doppande, jag har hört kaffe med "dopp", men inte "att doppa". Håller med flera här att det är fritt fram att doppa.... Doppa, äta sås med bröd och sådant. Det känns som etikett för lyxrestaurang, inte för vardagen. Jag doppar och såsar och skiter i om någon kompis eller arbetskamrat tycker att jag grisar. Jag tror dessutom det är mest äldre generationer som bryr sig om sådan etikett till vardags.
- TheBoxSaysNo
- Anslöt: 2008-05-16
alfapetsmamma skrev:eftersom man aldrig vet om de har hyfsat bordsskick, vilket alltför få har.
Folk utan bordsskick är det värsta som finns.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Jag skulle nog kunna tänka mig att doppa en bulle om den var lite torr. Tror också att det fanns fler skäl att göra det förr. Man kunde inte frysa in överskott vid bak och hade kanske sparat en del längre. Dessutom tror jag att många gamla människor gärna doppade för att de hade dåliga tänder. Men det kanske är en fördom.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Till lasseivägen säger jag bara; det är klart som korvspad att du ska torka upp såsen med en brödbit men är det någon som tappar hakan så dra ut på det lite ungefär som om du förevisade en gammal sed.
Ni har väl aldrig druckit kaffe på fat, förstår jag. Doppa vetebrödsskorpor i mjölk är mumma eller sänka chokladtoffépraliner i hett kaffe och sörpla i sig dem från teskeden; jag blir nästan lite vild när jag tänker på det. I perioder har jag en fallenhet för att doppa ballerinakex i kaffe och hiva in dem i munnen strax innan de faller sönder - kan trycka i mig både ett och två paket på stört.
Ni har väl aldrig druckit kaffe på fat, förstår jag. Doppa vetebrödsskorpor i mjölk är mumma eller sänka chokladtoffépraliner i hett kaffe och sörpla i sig dem från teskeden; jag blir nästan lite vild när jag tänker på det. I perioder har jag en fallenhet för att doppa ballerinakex i kaffe och hiva in dem i munnen strax innan de faller sönder - kan trycka i mig både ett och två paket på stört.
Bjäbbmonstret skrev:Jag skulle nog kunna tänka mig att doppa en bulle om den var lite torr. Tror också att det fanns fler skäl att göra det förr. Man kunde inte frysa in överskott vid bak och hade kanske sparat en del längre. Dessutom tror jag att många gamla människor gärna doppade för att de hade dåliga tänder. Men det kanske är en fördom.
Nej, det ska inte vara någon fördom.
- Bror Duktig
atoms skrev:Till lasseivägen säger jag bara; det är klart som korvspad att du ska torka upp såsen med en brödbit men är det någon som tappar hakan så dra ut på det lite ungefär som om du förevisade en gammal sed.
Jo jag har druckit kaffe på fat. Men jag gillade det inte. Jag dricker numer ändå inte svart kaffe, så det blir för kallt om man dricker på fat.
På den bondgård jag var på sommaren som barn, drack de på fat.
- Bror Duktig
Återgå till Övriga Aspergerfrågor