Intensiv blick och stel mimik

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Intensiv blick och stel mimik

Inläggav opteron » 2010-11-23 5:56:25

Läste förut i en tråd där det var någon kille som stirrade på andra tjejer, han hade en intensiv blick, lite som en "kallblodigt mördare" kan ha.

Fanns någon som tipsade om att det går att träna bort, hur isåfall?

Sedan det här med stel mimik. Går det också att träna bort? Finns det några guider eller har ni själva provat något speciellt så det inte märks? :P
opteron

Anslöt: 2009-06-04

Jag stirrade på alla!

Inläggav mikael » 2010-11-23 6:08:54

Jag hade en stel blick ock tittade på allt, ingick i det katatona symdomet.
En gång sade en äldre dam på franska i frankrike, det är eneverande när ungdomar stirrar på mig, när jag satt i tågcupen.
Kändes som ett slags rus.
En annan gång frågade en manlig student på universitetet i sthlm vad jag stirrade på.
När jag var i Paris och hälsade på släkten och tog tunnelbanan, frågade en arab varför jag stirrade på honom, funderade ett tag och sade därför att du är så söt innan jag klev ur vagnen slapp en smäll.
Slutligen så har en del flickvänner påpekat att jag varit stel och stirrig.
ALLT DETTA GICK BORT MED IKTORIVIL OCH TEMESTA ÖVRIGA BENZO FUNGERADE INTE PÅ MIG.
mikael

Anslöt: 2009-06-21

Inläggav opteron » 2010-11-23 6:45:23

TEMESTA är Ångestdämpande medel, men du menar att den är bra mot stel mimik, alltså yttryck på ansiktet och hur den rör sig, och bra mot intensiv blick? :wink: Eller vad är det för effekt du får av den, beskriv lite bättre?

Hur mycket kostar ett paket och hur många piller tar du om dagen, kommer fråga min läkare isåfall.
opteron

Inläggav earlydayminer » 2010-11-23 7:18:57

Upplever du verkligen att det är så jobbigt att ett val som innehåller något som sänker effektiviteten i dina kognitiva funktioner är "bättre"? Då tränar man inte heller bort det, man hoppar helt enkelt över problemet.

Jag är stirrig, och jag medger att det kan bli jobbigt. Jag är otroligt orolig för att "stirra" på helt fel typer av människor. Skulle suga ganska rejält att få bekanta sig med en antisocial jätte med alkoholproblem, eller någon som bara haft en dålig dag och bär ett hagelgevär innanför rocken.

Hur tränar man bort sin stirrighet? Bra fråga. Jag antar att man tar sin autistiska natur till fånga och helt enkelt undviker att titta på människor. Dock lättare sagt än gjort, i synnerhet om man tycker om att kontrollera sin omgivning. :-)063
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav opteron » 2010-11-23 7:34:51

hjälper TEMESTA en att slappna av då? är den effektibt för aspergare soom ser spända ut och stela i blicken?
opteron

Inläggav earlydayminer » 2010-11-23 7:55:59

Jag använder inga läkemedel, så jag kan inte svara på hur vissa läkemedel påverkar vissa människor.

Om det handlar om att slappna av så är det fullt möjligt att lära sig hantera det utan läkemedel. Om man inte har svårigheter som omöjliggör det, alltså inte generell ångest osv. Men det kan ibland vara så svårt att man tillfälligt behöver hjälp av läkemedel.

Låt mig få försöka förstå en sak här:

Att vara stel i blicken är när ögonlocken inte är avslappnade och man har ett väldigt intensivt "stirr" i blicken?

Att stirra på någon är att intensivt "glo ner" någon?

Vilket problem är mest närvarande?
earlydayminer

Inläggav opteron » 2010-11-23 8:23:42

Just ja menar skarp blick, typ så här:

http://content.ll-0.com/cincom/afghan_w ... n_eyes.jpg

Fast inte lika allvarlig då. :)

Sen undrar jag om TEMESTA ger någon positivt rus/effekt för Aspergare, som kan gynna oss i vardagen i sociala situationer, sorry earlydayminer så den frågan var menat till mikael då jag blev nyfiken efter att han nämnt prepparatet. :wink:
opteron

Inläggav earlydayminer » 2010-11-23 8:51:41

Jag kan inte se att det finns några läkemedel som gynnar någon med Aspergers. Det sista vi behöver är något som påverkar våra kognitiva funktioner.

Det enda tänkbart positiva är väl kanske att perceptionen påverkas "positivt" av läkemedel.
earlydayminer

Stel stirig

Inläggav mikael » 2010-11-23 10:23:00

opteron skrev:TEMESTA är Ångestdämpande medel, men du menar att den är bra mot stel mimik, alltså yttryck på ansiktet och hur den rör sig, och bra mot intensiv blick? :wink: Eller vad är det för effekt du får av den, beskriv lite bättre?

Hur mycket kostar ett paket och hur många piller tar du om dagen, kommer fråga min läkare isåfall.

Jag har skrivit om mina katatona symdrom, i det ingick att jag blev stirrig.
stel mimik.
Ja temesta och ikorivil hjälpte mig, blev helt symtomfri.
Du får tala med din läkare och fråga om iktorivil.
Jag tar nu 1-2iktorivil om dagen,utom då jag är symtomfri, vilket jag är ibland.
Säg att du har hört det från en person att det hjälpte, fast vi är alla olika!
mikael

Re: Jag stirrade på alla!

Inläggav Glimma » 2010-11-23 10:47:31

mikael skrev:Jag hade en stel blick ock tittade på allt, ingick i det katatona symdomet.
En gång sade en äldre dam på franska i frankrike, det är eneverande när ungdomar stirrar på mig, när jag satt i tågcupen.
En annan gång frågade en manlig student på universitetet i sthlm vad jag stirrade på.
När jag var i Paris och hälsade på släkten och tog tunnelbanan, frågade en arab varför jag stirrade på honom, funderade ett tag och sade därför att du är så söt innan jag klev ur vagnen slapp en smäll.
ALLT DETTA GICK BORT MED IKTORIVIL OCH TEMESTA ÖVRIGA BENZO FUNGERADE INTE PÅ MIG.

Vilket underbart svar du gav araben. Haha, hade velat se hans min. Önskar jag var lika slängd i käften vid rätt tidpunkt & inte kommer på de rätta kommentarerna förräns långt efteråt. Även fast jag har blivit bättre.
Glimma
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2008-08-31

Re: Jag stirrade på alla!

Inläggav mikael » 2010-11-23 11:26:12

Glimma skrev:
mikael skrev:Jag hade en stel blick ock tittade på allt, ingick i det katatona symdomet.

Vilket underbart svar du gav araben. Haha, hade velat se hans min. Önskar jag var lika slängd i käften vid rätt tidpunkt & inte kommer på de rätta kommentarerna förräns långt efteråt. Även fast jag har blivit bättre.

Så lagom roligt
:)
mikael

Inläggav opteron » 2010-11-23 17:41:13

Får jag fråga, driver du med mig mikael? :) Vad har katatona symdrom med aspergers att göra?

Förstår inte heller vad har araber med detta att göra.
opteron

Inläggav Angelic Fruitcake » 2010-11-23 18:36:56

Katatona symptom är inte helt ovanliga vid autism, även om det kanske är mindre vanligt vid Aspergerdiagnoser. Även epilepsi är vanligare, kanske det är relaterat? Båda innebär ju "frånvaro-attacker" så att säga.
Angelic Fruitcake

Anslöt: 2010-05-21

Inläggav opteron » 2010-11-23 18:57:13

Jävlar vad komplicerade ni skall vara, kan ni inte bara säga vad TEMESTA gör för nytta? :P Är intresserad av detta prepparat vill veta vad det ger för lugnande effekter, skiter alltså i Katatona syndromet vill veta hur effektivt detta är för oss med aspergers eller om det ens är det.

En sökning visar på att det är narkotika klassat benzo och beroendeframkallande!?
opteron

Inläggav Parvlon » 2010-11-23 19:07:16

Om mediciner: Finns olika anledningar till att man har stel blick såklart. När man pratar med människor och inte "visar" att man bryr sig om hur människan man pratar med rör sig övht så kan jag tänka mig att man upplevs som extremt stirrande. Att Temesta skulle göra dig mer intresserad av andra människors mimik tror jag inte på. Fråga din Läkare istället, han kan garanterat mer om dina problem än vad vi gör.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav sussi83 » 2010-11-23 19:32:35

Angelic Fruitcake skrev:Katatona symptom är inte helt ovanliga vid autism, även om det kanske är mindre vanligt vid Aspergerdiagnoser. Även epilepsi är vanligare, kanske det är relaterat? Båda innebär ju "frånvaro-attacker" så att säga.

Jag kan bli frånvarande...typ avskärmad. Men det räcker oftast med en knuff på armen så är man "tillbaka" igen. Mina vänner vet att det kan bli så ibland, därför gör de ingen sak av det och då mår jag inte illa av det heller. :P

Men absolut kan man komma på sig själv med att vara stirrig, men jag kan snarare bli så att jag inte vet vart jag ska titta än att jag stirrar rakt på en person... :roll:
sussi83

Anslöt: 2010-10-21

Näää!

Inläggav mikael » 2010-11-24 7:47:57

opteron skrev:Får jag fråga, driver du med mig mikael? :) Vad har katatona symdrom med aspergers att göra?

Förstår inte heller vad har araber med detta att göra.

Nej verkligen inte , driver absolut inte!
araber är dikriminerade illa behandlade och därför exta känsliga för att bli uttittade.
Christofer Gilberg har skrivit om detta tilläggsymdrom, andra får Ep, depressinon.
Titta på en del med asperger märker du nog att dom är stela,det var som om jag såg mig själv.
Nä absolut inte att jag driver med dig!
mikael

Inläggav hangwithmeifyourforreal » 2010-11-24 16:05:11

jag har stirrat en heldel på tjejer när jag va ute och raggade mycket, men jag vet inte om jag uppfattats som "en mördare" jag trodde att jag "flörtade" lr avgudade tjejen, inte som att jag ville äta upp henne. 8)

ack, om det nu uppfattades så som ni säger.
hangwithmeifyourforreal

Anslöt: 2010-10-27

Inläggav mikael » 2010-11-24 16:10:20

sussi83 skrev:
Angelic Fruitcake skrev:Katatona symptom är inte helt ovanliga vid autism, även om det kanske är mindre vanligt vid Aspergerdiagnoser. Även epilepsi är vanligare, kanske det är relaterat? Båda innebär ju "frånvaro-attacker" så att säga.

Jag kan bli frånvarande...typ avskärmad. Men det räcker oftast med en knuff på armen så är man "tillbaka" igen. Mina vänner vet att det kan bli så ibland, därför gör de ingen sak av det och då mår jag inte illa av det heller. :P

Men absolut kan man komma på sig själv med att vara stirrig, men jag kan snarare bli så att jag inte vet vart jag ska titta än att jag stirrar rakt på en person... :roll:

Just så känner jag mig då jag inte tar medicin!!!!
Mitti prick
:oops:
mikael

Inläggav Oskar » 2010-11-24 19:37:44

För ett tag sedan var det några i min klass som påpekade att jag vid vissa tillfällen hade en stel och ondskefull blick, så man kan ju börja undra :? .
Oskar

Anslöt: 2009-10-28

Inläggav KrigarSjäl » 2010-11-24 20:00:51

Stel och ondskefull? Det är deras svårigheter att tolka kroppsspråk isf. Att man ser "stel" eller "elak" ut kan lika gärna bero på att man försöker koncentrera sig och stänga ute alla intryck.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Heishi » 2010-11-24 20:30:53

Va fan, jag ser snarare en "stel" blick (läs ej "stirrande") är det en person som är helt neutral - Man har kanske helt enkelt inte bildat någon uppfattning, eller är intresserad av någonting för tillfället.
Heishi

Anslöt: 2010-10-18

Inläggav sussi83 » 2010-11-24 21:16:26

Man kan ofta se väldigt allvarlig ut när man tänker. Som sagt krävs det en hel den koncentration för att tänka i situationer som i stimmiga folksamlingar.
Jag kan nog se lite sur/sträng ut...eller jag har fått höra det. :twisted:
sussi83

Anslöt: 2010-10-21

Inläggav rdos » 2010-11-24 21:32:33

Vill bara påpeka att jag inte tror ett dugg på att medicin kan "bota" medfödda skillnader i kommunikation. Stirrande blick är starkt korrelat till udda ansiktsuttryck (och faktiskt oxå att undvika ögonkontakt). Sk "stel mimik" tror jag inte heller kan "botas", däremot så kan man själv välja mellan att vara stel och uppföra sig som ett ufo, eller nåt mitt emellan. Behövs inga mediciner för det. Det är ens eget val.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in