Tankar om AS + lite till
32 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Idag blev jag iaf klar med wais-testen, var fyra saker som var svåra. Resten var mer eller mindre lätt.
QB-testning och massa "pappers-test" har jag redan gjort och min psykolog har snackat med min morsa för ett tag sedan. Jag ska ev. göra nått mer test annars är det bara läkarsamtal kvar. Man kan ju hoppas på att få resultatet innan jul.
QB-testning och massa "pappers-test" har jag redan gjort och min psykolog har snackat med min morsa för ett tag sedan. Jag ska ev. göra nått mer test annars är det bara läkarsamtal kvar. Man kan ju hoppas på att få resultatet innan jul.
- KaosPrinsessa
- Anslöt: 2010-10-10
Det svåra var kodning, sifferrepetition, "huvudräkning" och en grej då man skulle repetera både bokstäver och siffror. Jag är sämst på siffror och jag har dåligt minne.
Resten var lätt särskilt när man skulle lägga historier i ordning, allt pusslande och likhetsgrejen... ja och frågorna om vardagen och samhället.
Sen har jag nog gjort henne smått galen då jag bad om paus typ varje 10-15 minut så jag kunde få röra på mig
Resten var lätt särskilt när man skulle lägga historier i ordning, allt pusslande och likhetsgrejen... ja och frågorna om vardagen och samhället.
Sen har jag nog gjort henne smått galen då jag bad om paus typ varje 10-15 minut så jag kunde få röra på mig

- KaosPrinsessa
KaosPrinsessa skrev:Det svåra var kodning, sifferrepetition, "huvudräkning" och en grej då man skulle repetera både bokstäver och siffror. Jag är sämst på siffror och jag har dåligt minne.
Jag hade lätt för alla dessa saker - bokstäver, siffror, minne, vardagen, samhället.
KaosPrinsessa skrev:Sen har jag nog gjort henne smått galen då jag bad om paus typ varje 10-15 minut så jag kunde få röra på mig
Jag var i det närmaste outtröttlig - jag kunde sitta hur länge som helst utan att bli rastlös!
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
KaosPrinsessa skrev:För mig skulle det vara en dödsdom att få en autismdiagnos och inte den minsta befrielse. Mina problem har främst relaterats till ångest, organisation, tålamod (eller snarare avsaknad av detta) och att få saker färdig gjorda (kan börja men typ inte avsluta)... ja och att koncentrera sig på det man ska göra. [...]
Sen det där med överkänslighet mot ljud, ljus etc, det är nått folk med ADHD kan ha med, inte helt ovanligt. Det har jag läst både i diverse böcker och på internet.
Det låter som ADHD-symtom samt det man numera kallar DCD- developmental coordination disorder, som innebär motorik och/eller perceptionsstörningar.
Alltså det man tidigare kallade DAMP.
Som jag, förövrigt, fast jag har en hel del aspighet där också. Om det nu är det och inte att jag är uppf*ckad av sånt som hänt...
Lycka till, hursom!
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
alfapetsmamma skrev:KaosPrinsessa skrev:För mig skulle det vara en dödsdom att få en autismdiagnos och inte den minsta befrielse. Mina problem har främst relaterats till ångest, organisation, tålamod (eller snarare avsaknad av detta) och att få saker färdig gjorda (kan börja men typ inte avsluta)... ja och att koncentrera sig på det man ska göra. [...]
Sen det där med överkänslighet mot ljud, ljus etc, det är nått folk med ADHD kan ha med, inte helt ovanligt. Det har jag läst både i diverse böcker och på internet.
Det låter som ADHD-symtom samt det man numera kallar DCD- developmental coordination disorder, som innebär motorik och/eller perceptionsstörningar.
Alltså det man tidigare kallade DAMP.
Som jag, förövrigt, fast jag har en hel del aspighet där också. Om det nu är det och inte att jag är uppf*ckad av sånt som hänt...
Lycka till, hursom!
Jo damp fick jag höra ganska tidigt att jag kanske kunde ha.. i 7an tror jag det var men det lyssnade jag inte på. Jag var ju ingen damp-unge.
Den diagnosen är jag väl lite rädd för med men mest för att jag knappt vet nått om den.
Så det kallas DCD numera. Kanske ska kolla upp lite om det.
Tack ^_^
- KaosPrinsessa
KaosPrinsessa skrev:
Så det kallas DCD numera.
DCD är alltså bara motoriska svårigheter och/eller perceptionsavvikelser. Det IHOP med ADHD blir det man kallade DAMP. Googla på alltihop alltså!

- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
alfapetsmamma skrev:KaosPrinsessa skrev:
Så det kallas DCD numera.
DCD är alltså bara motoriska svårigheter och/eller perceptionsavvikelser. Det IHOP med ADHD blir det man kallade DAMP. Googla på alltihop alltså!
Jo det förstod jag ^_^ men man får läsa om de för sig eftersom det inte finns just nått om de två ihop. Dock verkar DCD (eller dyspraxi som det verkar kallas här i sverige) bara vara motoriska svårigheter, isf är det nog mer SID jag har för det stämmer bättre än DCD på mig.
- KaosPrinsessa
Återgå till Övriga Aspergerfrågor