Tvåvägskommunikation

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav pappan » 2010-11-22 18:43:35

Nes kan bara ha max 64 sprites. och kan bara updatera 8 av dom per scanline :) tricky busniess indeed.
pappan

Anslöt: 2008-12-26

Inläggav prodge64 » 2010-11-22 18:47:33

Hehe, så det är därför som bilden börjar rycka, ungefär som om kanalen inte är riktigt inställd på en gammal sop-tv. :D
prodge64

Anslöt: 2008-10-31

Inläggav pappan » 2010-11-22 18:48:53

Nu när jag ändå pratar om NES. Måste berätta om att NES processorn 6502, sitter i Terminator T101. I filmen så när man ser ur Terminatorns ögon så rabblar den en massa text. Det är Assembler kod från en Apple dator som har en 6502 processor .

Så kul bara. hihihi.
pappan

Inläggav pappan » 2010-11-22 18:54:26

biologic skrev:
När jag är "inne i min bubbla" så stänger jag av, skärmar av mig från omvärlden. Jag är vid medvetande, men det är mer som om världen runt omkring mig är en film som jag interagerar med. Overklighetskänslor skulle man kunna kalla det. Vissa gånger så märker jag inte att jag går in i mig själv; jag upptäcker det först när jag "hajar till" och kommer tillbaka till verkligheten.

Det låter kanske mer dramatiskt än det egentligen är, jag är ju inte helt okontaktbar. Ibland tänker jag inte på någonting, andra gånger tänker jag på tio saker samtidigt.
När jag går in i detta tillstånd så är det för att det blir för många intryck, jag måste vila hjärnan och ladda upp för att kunna fortsätta en konversation eller vad det nu må vara. Det händer i princip alltid i stimmiga miljöer, som t.ex. på krogen, men även under pågående konversationer. Har nog 30 min som maxgräns för att hålla igång uppmärksamheten på en specifik sak.

På kvällarna så går jag in i mig själv innan jag lägger mig, främst när jag gör någonting som jag vet får mig att slappna av - som t.ex. att sitta vid datorn. Då kan min sambo prata med mig, men jag svarar bara "mm", "hmm" och "aaa" utan att egentligen höra vad han säger.

Holy moly. läskigt hur jag kan känna igen mig i det du skriver. Alltid undrat om hur folk klarar situationer när man känner så där. Men antar då att alla inte känner så och därför dom kan hantera situationerna bättre.

Din beskrivning förklarade en jäddra masa för mig faktiskt. Tack för du tog tid att förklara .
pappan

Inläggav prodge64 » 2010-11-22 19:08:28

pappan skrev:Nu när jag ändå pratar om NES. Måste berätta om att NES processorn 6502, sitter i Terminator T101. I filmen så när man ser ur Terminatorns ögon så rabblar den en massa text. Det är Assembler kod från en Apple dator som har en 6502 processor .

Så kul bara. hihihi.

Ja det är tufft, det visste jag inte om. :) En snubbe jag kände lite flyktigt på IRC berättade om en liknande sak om en annan film, där var det en karaktär som använde en Turbo Express som en slags fjärrkontroll eller nåt sånt. Om jag bara kunde komma ihåg vilken film det var också...
prodge64

Inläggav pappan » 2010-11-22 19:28:22

Oh shit vad cool den var . Den har dubbel så många sprites per scanline som NES. och har mjukvaru klockning på CPU,n. Så coolt. Mums ny fakta att tugga. nom nom nom nom.
pappan

Inläggav pappan » 2010-11-22 19:34:08

Filmer den varit med i är 3 Ninjas, enemy of the state, och en tv serie vid namn Doogie Howser, M.D.
pappan

Inläggav prodge64 » 2010-11-22 19:35:08

pappan skrev:Oh shit vad cool den var . Den har dubbel så många sprites per scanline som NES. och har mjukvaru klockning på CPU,n. Så coolt. Mums ny fakta att tugga. nom nom nom nom.

:D

Jag önskar att jag hade en, men de är rätt dyra. Istället har jag några olika varianter av den stationära versionen. Det tycker jag är en lite kul detalj att det är samma kort till båda.

edit: då var det nog enemy of the state :)
prodge64

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in