Äcklad av mat?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Äcklad av mat?

Inläggav Arkimedes » 2010-11-22 10:32:37

Jag sökte på "mat" men fick inga träffar så jag hoppas att jag inte klantar mig nu när jag startar en ny tråd.

Av det jag läst här på forumet så har jag förstått att det är vanligt bland aspiesar att man har problem med mat, svårt med vissa konsistenser bland annat.

Själv har jag svårt med kladdig mat mest för att det är äckligt, och så vill jag veta vad saker innehåller för att kunna äta det. Min kost är ganska enformig eftersom jag köper sånt som jag redan vet är okej istället för att prova nya saker osv.

Jag vill veta vad ni har för problem med mat och framför allt, beskriv varför ni upplever att vissa saker är obehagliga att äta!

För min del handlar det mycket om associationer, tänker tvångsmässigt på något äckligt som maten liknar. Nudlar påminner om maskar osv. Om jag tar en milkshake från McDonalds kan jag plötsligt få för mig att någon spottat i den och kan inte äta den mer.

Kladdiga såser, stuvningar etc är också äckligt som fan!

Detta blir typ värre och värre så snart kan jag väl bara äta grönsaker och frukt. :shock: Jag brukar äta gröt till frukost men nu börjar jag tycka att det också är lite äckligt! Vad ska jag då äta till frukost? :cry:
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Nefarious » 2010-11-22 16:25:29

Brosk är det vidrigaste som finns.
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Inläggav ufo » 2010-11-22 17:18:31

Gris smakar bara mer o mer urin.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav prodge64 » 2010-11-22 18:07:29

Vissa konsistenser har jag också svårt, men det har blivit bättre med tiden. Jag uppfostrades med att äta upp och tacka för maten och fick helt enkelt vara utan i annat fall, så jag fick stå ut med det.

En dag skulle vi äta spaghetti och köttfärssås, då satt jag bara och stirrade på maten en bra stund innan jag frågade vad "det där" var för något. Det visade sig att en geting hade flugit ner i köttfärssåsen och dött. Då var det ändå okej att stå över... :D Men jag kunde inte äta lagad mat på flera veckor efter det, bara bröd. Något att dricka gick inte heller så länge det inte var genomskinligt.

Men idag äter jag det mesta som serveras. Det spelar dock stor roll hur maten ser ut, gillar jag inte hur den ser ut så tar det emot att ens smaka.
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav pappan » 2010-11-22 18:15:01

Gillar inte svamp för konsistensen är hemsk. gillar inte räckor eller andra skal djur. smakar läskigt och ser läskiga ut.

Gillar inte fisk. läskiga och äckliga.

Vill gärna veta vad jag äter och föredrar äta sånt jag vet är gott och min mage tycker om.

jag äter för tillfället makaroner , köttbullar, pyttepanna , mozarella pizza.
kethup, ägg, mackor, plus den mat som skolan erbjuden om den faller mig i smaken etc.

När jag handlar min mat är det alltid samma märke , för då vet jag hur det smakar och så. då trivs jag som bäst :)
pappan
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2008-12-26
Ort: Laholm

Inläggav Nefarious » 2010-11-22 18:44:10

ufo skrev:Gris smakar bara mer o mer urin.


Haha, what?
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Inläggav Allvitr » 2010-11-22 23:47:34

Jag har problem med allt som kladdar, i första hand handlar det om såser, stuvningar och liknande. Kan jag inte identifiera vad maten innehåller (eller vet om det sen innan) kan jag inte heller äta utan att bli äcklad. Det gör också i förlängningen att jag har svårt för kladdiga tallrikar och andra matattiraljer (eller egentligen allt som är kladdigt)

Sen har jag problem med mat på fel ställe, måste alltid se till att alla riskorn kommer ur riskastrullen och hamnar på tallriken innan jag diskar eftersom jag tycker det är jätteäckligt att ha dem i vasken. Har svårt för fel mat i fel behållare och tycker i vissa fall det är jobbigt att se när folk äter mat på det här "felaktiga" sättet, i synnerhet om det är kladdig mat.

Jag har problem med konsistensen som är vidrig samt att det liksom fastnar och inte går att få bort. Det finns inga fasta gränser så hur man än skrapar med gaffeln är det fortfarande sås kvar (till skillnad från ex.vis en ärta som snällt rullar iväg) Associationer till att mat är nånting annat har jag ibland när jag inte kan identifiera vad jag äter, men oftast är det en ren konsistensfråga
Allvitr
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2010-10-24

Inläggav Exploitbat » 2010-11-23 1:11:36

hah, mat! Bane of my life!

Jag är inte så förtjust i på något sätt tillagade grönsaker - jag föredrar dem råa. Men ibland går det bra.
Jag är även extra noggrand med att titta på grönsaker och frukter ifall de ser fräscha ut, och jag har nyligen slutat köpa frukt jag även äter skalet på(för att folk kladdar på dem när de ska välja).

Jag gillar inte allt för ihopblandad mat... men vem gör det, egentligen?

Jag gillar inte känslan av att ta i fettiga saker som till exempel smör. När jag gick en grupputredning på psyk noterade en utav handledarna det här och verkade inte riktigt förstå hur jag kunde ogilla den fettiga känslan av smör o.O
Man måste ju typ ta tvål för att ens få bort det, så att jag skulle ignorera det känns omöjligt :P

Jag har inte varit speciellt förtjust i såser under min uppväxt, men det har blivit lite bättre nu. Min mamma säger att jag "torr-äter" :)
När jag var liten åt jag också alltid en sak på tallriken först, när det var slut tog jag nästa, osv, och alltid det som skulle drickas sist.
Och av någon anledning måste jag nästan alltid lämna en del på tallriken... det är inget jag tänker på, det sker automatiskt.

Jag klarar typ inte av att "rensa" kycklingar. haha! Jag har försökt ett par gånger, men allt ser så äckligt ut och jag tycker det ser ut att vara så lite som går att äta. Det är antingen ben, senor eller typ ett mörkare parti som jag tycker ser äckligt ut. Jag tror det har att göra med att jag dels helst inte vill äta kött, och dels för att mamma alltid varnat mig att man kan bli sjuk om man äter av en kyckling som inte tillagats ordentligt(de mörka partierna representerar det som inte tillagats tillräckligt mycket).
När min mamma rensar blir det dock alltid jättemycket kyckling som ser helt ok ut :o

Jag är grymt skeptisk till mat som säljs på billiga ställen som typ Willys eller från Eldorado, men det är väl också för att jag faktiskt haft "dålig erfarenhet" med mat från dessa ställen. Jag föredrar Coop/Konsum och Ica.

Jag har enorma problem med att andra ska ta i min mat eller kanske ens vara i närheten av den. Ibland kan jag dock inte stå emot att gå och beställa en vegoburgare :/ *fatso*

Men vad är OCD, vad är AS?
Exploitbat
 
Inlägg: 309
Anslöt: 2010-11-01
Ort: Boden, Norrbotten

Inläggav KrigarSjäl » 2010-11-23 1:17:30

-Burkchampinjoner
-Vitlök
-Ostfyllningar/smält ost
-Makaroner

Vägrar jag äta. Annars är det inga större problem.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav rapchic » 2010-11-23 7:35:57

fett är äckligt
iallafall mättat fett främst (ägg går dock bra), tex skinnet på kycklingen, fettranden på steken, smör, grädde (skrapade alltid bort grädden på tårtan då jag var liten) m.m.
även lite andra fetter tex om saker är för fettdrypande i olja eller mosig avokade (fast går bättre men det är fortfarande inte jättegott)

även tex ben i fiskar, brosk m.m brukade vara ganska mkt dissekering när jag åt kött. nuförtiden är jag vegetarian så det är mycket mindra av äckliga saker då (och som tur är så tycker min fästman samma sak ang fett)

gröt tvingar jag i mig ifall jag inte har sojamjölk hemma (brukar annars göra starkmat) ibland får jag kväljningar dock men skulle inte "överleva" utan frukost.
om något "otuggbart" tex skalrester från havre när man äter gröt får jag också kväljningar.

och skaldjur har en hemsk bismak också men det är inte äckligt på det sättet.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav Arkimedes » 2010-11-23 8:32:53

Allvitr skrev:Sen har jag problem med mat på fel ställe, måste alltid se till att alla riskorn kommer ur riskastrullen och hamnar på tallriken innan jag diskar eftersom jag tycker det är jätteäckligt att ha dem i vasken. Har svårt för fel mat i fel behållare och tycker i vissa fall det är jobbigt att se när folk äter mat på det här "felaktiga" sättet, i synnerhet om det är kladdig mat.


Jag tycker också det är vidrigt med mat i vasken! Speciellt makaroner, grötrester och allt som blir sådär mjukt och geggigt när det legat där ett tag. Det är riktigt obehagligt att ta bort det!

Fel mat i fel behållare har jag också svårt för. Har bl a svårt att ta med matlåda eftersom jag tycker det är vidrigt att äta ur plastbyttan.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Arkimedes » 2010-11-23 8:37:31

Exploitbat skrev:Jag har enorma problem med att andra ska ta i min mat eller kanske ens vara i närheten av den.


Jag har samma problem. Kan ha svårt för att någon är för nära när jag äter, speciellt om personen pratar. Men det beror på vem det är.

Har bacillskräck, avskyr om man dricker en läsk och någon frågar om hon/han får smaka. (Det är mest tjejer som brukar fråga.) Då brukar jag säga att hon får resten när jag inte ska dricka mer. Det beror helt på vem det är också. Om det är någon man inte känner så väl så tycker jag det är riktigt ohyfsat att ens fråga! Det skulle aldrig falla mig in att fråga någon! Om man bjuder någon att smaka så är det en annan sak.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Arkimedes » 2010-11-23 8:40:18

rapchic skrev:gröt tvingar jag i mig ifall jag inte har sojamjölk hemma (brukar annars göra starkmat) ibland får jag kväljningar dock men skulle inte "överleva" utan frukost.


Jag får också tvinga i mig gröten vissa mornar. Men vet inte vad jag annars skulle äta till frukost. Jag äter ju inte kött, mjölkprodukter, ägg, osv. +Har svårt för bröd ibland. Så jag tvingar i mig gröten för jag måste ha frukost. :(
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav earlydayminer » 2010-11-23 9:07:57

Jag äter allt utom "fin" mat, när det blir "fin" mat så kan jag börjar fråga väldigt många frågor kring maten.

Pärsons eller tulips bacon + axa's ekologiska makaroner = Prime time eating. Ett eller två stora glas mjölk är alltid med i bilden.

Jag kan dricka 1-4 liter på 2 dagar. Min sambo försöker hjälpa mig, men jag behöver det mer och mer och mer. Yum-yum. ^,^
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Äcklad av mat?

Inläggav Inger » 2010-11-23 10:00:46

Arkimedes skrev:Jag sökte på "mat" men fick inga träffar så jag hoppas att jag inte klantar mig nu när jag startar en ny tråd.

Ingen fara. Gäller bara att söka på rätt ord, och det är ju inte så lätt att veta vilka som genererar det man söker. Dessutom är sökrutan lite osammarbetsvillig om man använder för korta ord. Jag provade med "matproblem" och fick upp bl a följande:

http://www.aspergerforum.se/mat-och-as-t8477.html
http://www.aspergerforum.se/petig-med-mat-t9797.html
http://www.aspergerforum.se/atstorning- ... t7860.html?
http://www.aspergerforum.se/extrema-mat ... 14408.html
http://www.aspergerforum.se/en-fraga-om ... 13025.html
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rapchic » 2010-11-23 11:09:15

Arkimedes skrev:
rapchic skrev:gröt tvingar jag i mig ifall jag inte har sojamjölk hemma (brukar annars göra starkmat) ibland får jag kväljningar dock men skulle inte "överleva" utan frukost.


Jag får också tvinga i mig gröten vissa mornar. Men vet inte vad jag annars skulle äta till frukost. Jag äter ju inte kött, mjölkprodukter, ägg, osv. +Har svårt för bröd ibland. Så jag tvingar i mig gröten för jag måste ha frukost. :(


jag brukar äta det morfar kallade starkmat, som blir typ tjock müsli, nästan som gröt fast ouppvärmd och helt annan koncistens.
(dvs ca 1 dl havregryn div frön, torkad frukt, krossat hårdbröd eller liknande med sojadryck/sesamdryck/soyghurt eller liknande)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav Allvitr » 2010-11-23 11:33:35

Arkimedes skrev:
Exploitbat skrev:Jag har enorma problem med att andra ska ta i min mat eller kanske ens vara i närheten av den.


Jag har samma problem. Kan ha svårt för att någon är för nära när jag äter, speciellt om personen pratar. Men det beror på vem det är.


Samma här, jag vill inte att någon sitter för nära eller rör mig när jag äter. Folk som pratar har jag inget problem med dock.
Jag avskyr när människor rör min mat och lämnar den aldrig obevakad eftersom man aldrig vet med människor (Seriöst, ska det vara så svårt att lämna andra människors mat ifred?) Jag låter aldrig människor smaka av min mat om jag inte kan lägga över från min tallrik till deras och då måste den lyftas över inte skrapas eller puttas över (mat på tallrikskanten är mat på fel ställe). Jag har även svårt för när folk äter mina rester från min tallrik.
Allvitr
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2010-10-24

Inläggav Allvitr » 2010-11-23 11:37:05

rapchic skrev:
Arkimedes skrev:
rapchic skrev:gröt tvingar jag i mig ifall jag inte har sojamjölk hemma (brukar annars göra starkmat) ibland får jag kväljningar dock men skulle inte "överleva" utan frukost.


Jag får också tvinga i mig gröten vissa mornar. Men vet inte vad jag annars skulle äta till frukost. Jag äter ju inte kött, mjölkprodukter, ägg, osv. +Har svårt för bröd ibland. Så jag tvingar i mig gröten för jag måste ha frukost. :(


jag brukar äta det morfar kallade starkmat, som blir typ tjock müsli, nästan som gröt fast ouppvärmd och helt annan koncistens.
(dvs ca 1 dl havregryn div frön, torkad frukt, krossat hårdbröd eller liknande med sojadryck/sesamdryck/soyghurt eller liknande)

Samma här, äter ofta mjölk med müsli (vilket borde vara ungefär som det du beskriver). Äter man det bara tillräckligt fort hinner dessutom müslin inte lösas upp utan allt finns kvar i sin grundform. Gott och nyttigt :)
Allvitr
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2010-10-24

Inläggav rapchic » 2010-11-23 11:47:31

Allvitr skrev:Samma här, äter ofta mjölk med müsli (vilket borde vara ungefär som det du beskriver). Äter man det bara tillräckligt fort hinner dessutom müslin inte lösas upp utan allt finns kvar i sin grundform. Gott och nyttigt :)


nja havregrynen är ju orostade som jag äter dom och mer havregryn än vad det är i müsli jämfört med de andra ingredienserna och jag har just så mkt sojadryck att det blir gegga, så nån blandning mellan ouppvärmd gröt och müsli kanske. och med krossat hårdbröd ibland... det är godare än vad det låter dock.

när jag har gjort egen granola äter jag ibland det också
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav Sammelsurium » 2010-11-23 11:47:49

Jag kan tycka att det är äckligt att äta kladdig mat, men det beror på. Är jag t ex på en indisk restaurang går det bra, eller om det är en person som jag litar på kan laga bra mat. Om jag däremot skulle bli bjuden på kladdig mat av någon som jag inte byggt upp ett "matlagningsförtroende" för skulle jag få tvinga i mig maten.

Samma sak när jag köpt bröd för någon insamling på barnens förskola, jag kan omöjligen äta det brödet, trots att det är förskolepersonalen som bakat.

Annars är jag rätt duktigt på att tvinga mig att äta sådant som jag tycker att jag borde äta. T ex tvingade jag i mig havregrynsgröt, trots att jag tyckte att det var slemmigt och smaklöst, som frukost i över ett år innan jag började tycka om det.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Inläggav rapchic » 2010-11-23 11:50:18

Sammelsurium skrev:---klipp---
Annars är jag rätt duktigt på att tvinga mig att äta sådant som jag tycker att jag borde äta. T ex tvingade jag i mig havregrynsgröt, trots att jag tyckte att det var slemmigt och smaklöst, som frukost i över ett år innan jag började tycka om det.


är faktiskt ganska duktig på att tvinga i mig mat med.
brukar ha perioder av dålig aptit, och även fast jag har dålig aptit eller bara vill äta soyghurt och flingor så äter jag och till och med så äter jag varierat.

tror det är för att jag under hela min uppväxt har blivit anklagad för att ha anorexia
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav Allvitr » 2010-11-23 11:55:20

Arkimedes skrev:
Allvitr skrev:Sen har jag problem med mat på fel ställe, måste alltid se till att alla riskorn kommer ur riskastrullen och hamnar på tallriken innan jag diskar eftersom jag tycker det är jätteäckligt att ha dem i vasken. Har svårt för fel mat i fel behållare och tycker i vissa fall det är jobbigt att se när folk äter mat på det här "felaktiga" sättet, i synnerhet om det är kladdig mat.


Jag tycker också det är vidrigt med mat i vasken! Speciellt makaroner, grötrester och allt som blir sådär mjukt och geggigt när det legat där ett tag. Det är riktigt obehagligt att ta bort det!


Usch, ja :shock: Om det råkar hamna där brukar jag försöka spola bort det, vill inte röra det med händerna oavsett hur mycket papper man har emellan (och de där plastsakerna man har för att plocka upp rester med gör ju att man tvingas se på det äckliga medans man rör det).
Allvitr
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2010-10-24

Inläggav Sheyen » 2010-11-23 12:26:35

Arkimedes skrev:Har bacillskräck, avskyr om man dricker en läsk och någon frågar om hon/han får smaka. (Det är mest tjejer som brukar fråga.) Då brukar jag säga att hon får resten när jag inte ska dricka mer. Det beror helt på vem det är också. Om det är någon man inte känner så väl så tycker jag det är riktigt ohyfsat att ens fråga! Det skulle aldrig falla mig in att fråga någon! Om man bjuder någon att smaka så är det en annan sak.


Hahaha, DET DÄR känner jag igen. Jag vill aldrig att någon ska dricka/äta på samma saker som jag. Det har hänt så få gånger. Även ifall jag går med på det så gör det ont i mig.

Måste även ta upp en sak som hände mig i gymnasiet. Jag drack ur en coca cola-burk när en kille i klassen kom fram och frågade:

Killen: Får jag smaka?
Jag: Nej!
Killen: Varför inte?
Jag: Du är förkyld.
Killen: Hur fan visste du det?
Jag: Du luktar förkylning.


Moderator: Tog bort namnet enligt önskemål.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Inläggav Allvitr » 2010-11-23 12:38:48

rapchic skrev:
Allvitr skrev:Samma här, äter ofta mjölk med müsli (vilket borde vara ungefär som det du beskriver). Äter man det bara tillräckligt fort hinner dessutom müslin inte lösas upp utan allt finns kvar i sin grundform. Gott och nyttigt :)


nja havregrynen är ju orostade som jag äter dom och mer havregryn än vad det är i müsli jämfört med de andra ingredienserna och jag har just så mkt sojadryck att det blir gegga, så nån blandning mellan ouppvärmd gröt och müsli kanske. och med krossat hårdbröd ibland... det är godare än vad det låter dock.

när jag har gjort egen granola äter jag ibland det också


Ok, då är det inte riktigt samma, jag äter iofs mjölk med havregryn också ibland, men jag vill INTE ha det kladdigt och upplöst. Det är en viss teknik och man får äta ganska små portioner. Och jag tycker faktiskt det låter gott det du beskriver. Tror jag ska prova det nästa gång jag byter frukostmat (så nångång i maj kanske, jag är lite av en rutinmänniska...)
Allvitr
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2010-10-24

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in