Angående bokstavstolka
64 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
prodge64 skrev:Om "doppa veken i avloppsöppningar" betyder vad jag tror så är i alla fall min uppfattning... Ja, i och för sig, folk får väl göra vad de vill så länge det inte skadar någon, men jag skulle aldrig få för mig att göra så!
Men varför är det PK, men inte att doppa pepparkakor, sen skiter väll jag också i vad andra gör eller tycker är PK. Men jag gillar faktiskt kaffedoppade pepparkakor. Även om det betraktas som pervers av HBT maffian , men nu har jag ju äntligen klivit ut ur pepparkaksdoppargaderoben.
EDIT
Går jättebra att doppa pepisar i Gin o tonik
Senast redigerad av lasseivägen 2010-11-21 1:06:27, redigerad totalt 1 gång.
- lasseivägen
- Anslöt: 2009-07-20
Altus skrev:Även om jag trodde att det var okej att doppa så skulle jag nog undvika det pga risken att söla eller att det kan sticka ut.
Och för att jag inte tycker om att göra det, vilket jag av någon anledning inte nämnde. Sedan uppkommer inte heller möjligheten eftersom jag inte äter godsaker till kaffet.
Det uttrycket använde min mamma så därigenom visste jag vad det betydde. T ex kunde man ju inte dricka kaffe utan "doppa" (fikabröd) till, då var det definitivt något som fattades. Precis som man inte kunde äta bara potatis utan sovel (och inte heller bara sovel utan potatis).
Dricka kaffe på bit gjorde en del också. Jag vet inte varför det var bättre än att dricka med strösocker och röra i, men det var väl vanan. Kanske fanns det bara bitsocker hemma förr i tiden, och sen fortsatte man med att "dricka på bit".
Dricka kaffe på bit gjorde en del också. Jag vet inte varför det var bättre än att dricka med strösocker och röra i, men det var väl vanan. Kanske fanns det bara bitsocker hemma förr i tiden, och sen fortsatte man med att "dricka på bit".
alfapetsmamma skrev:Varsågod att doppa BETYDER helt enkelt inte LÄNGRE Varsågod att doppa, det betyder Varsågod att ta lagom mycket kakor och ät dem på ett socialt accepterat sätt.
På samma sätt som Sans doute på franska (uttryckligen utan tvekan) inte längre betyder Utan tvekan utan Antagligen. Det har glidit i betydelse, eller i värde, av att användas. Slitits. Det har gått inflation i det.
Hittar inget bra exempel på svenska. (Min kursivering) Jo förresten. Hur är det? betyder ju inte Hur är det? utan Hej och man väntar sig inget ärligt svar på det. Det är att annat bra exempel.
Bättre då att säga Allt bra? Det är svårare att missuppfatta, för säger man Nej, så hör man nog tydligare att det inte är det förväntade. Eller kanske inte förresten? Jag svarar nästan alltid Jag lever som svar förresten. Vare sig folk tar illa upp eller ej.
Det riktigt påtagliga exemplet på TOTAL betydelseglidning är väl hur "var så god" - som uttryckligen hängde ihop med att lämna över något och betydde just "här får du" - har blivit en "universalmotsats" till "tack" och i det närmaste helt har undanträngt alla naturliga svar på ett tack som det ändå kryllade av... "det var så lite", "ingen orsak", "väl bekomme" eller det egentligen allra enklaste - ett tack tillbaka, eventuellt "tack själv".
Förr drack man sitt kaffe på fat, det var vanligt förekommande i torparfamiljer och fattiga familjer på landet. Drycken var het och besk, ofta brände man kaffet på råg, så det var inte riktigt kaffe som bjöds i torparstugorna, det var för dyrt. Om det någon gång förekom riktigt kaffe så var det ofta uppblandat med annat, så smaken blev riktigt besk ibland.
Man hällde ut lite kaffe på fatet, satte sockerbiten mellan tänderna, och drack från fatet, drycken svalnade snabbt på fatet, och eftersom drycken passerade sockerbiten först så blev den mindre besk.
Sockerbitarna var dock hårda, det var inte som det snabblösliga bitsocker många har hemma i dag, utan det bitsocker de hade var stenhårt och tog lång tid att lösas upp, på så vis kunde det sitta kvar mellan tänderna nästan hela kaffekoppen igenom.
Man hällde ut lite kaffe på fatet, satte sockerbiten mellan tänderna, och drack från fatet, drycken svalnade snabbt på fatet, och eftersom drycken passerade sockerbiten först så blev den mindre besk.
Sockerbitarna var dock hårda, det var inte som det snabblösliga bitsocker många har hemma i dag, utan det bitsocker de hade var stenhårt och tog lång tid att lösas upp, på så vis kunde det sitta kvar mellan tänderna nästan hela kaffekoppen igenom.
Jossan skrev:Förr drack man sitt kaffe på fat, det var vanligt förekommande i torparfamiljer och fattiga familjer på landet. Drycken var het och besk, ofta brände man kaffet på råg, så det var inte riktigt kaffe som bjöds i torparstugorna, det var för dyrt. Om det någon gång förekom riktigt kaffe så var det ofta uppblandat med annat, så smaken blev riktigt besk ibland.
Ja det är ju totalt meningslöst att dricka på bit med snabbitsocker.
Det finns hårt och hugget socker också, men det är fortfarande inte lika hårt som de gamla bitarna (som fanns kvar väl ännu på 80-talet, har för mig att jag köpte då).
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Exploitbat skrev:Bror Duktig skrev:Örat ska vara åt höger, inte åt vänster, uppåt, 30 grader sydväst eller liknande.
Måste jag som vänsterhänt dricka med höger hand då, eller vrida koppen så att örat står åt höger varje gång jag stoppar ner den?
Nä, men man dukar så. För egen del, så skulle jag duka spegelvänt om jag hade lust, om jag hade en vänsterhänt gäst som gjorde allt spegelvänt. Min bror är vänsterhänt, men det har jag hittills skitit i ;P
Man får säkert lov att duka speciellt för speciell person, på samma sätt som man gör speciella rätter till allergiker eller vegetarianer.
- Bror Duktig
Jeula skrev:En annan grej som är lite konstig är väl "Känn dig som hemma" Jag brukar tänka "Men det här liknar ju inte ens mitt hem, var är mina möbler, grejer, min mat osv..." Hur känner man sig som hemma då?
Men de menar ju att man får ta mat/dryck om man vill, göra sig bekväm, slå på TV:n (Slå på TV:n är ju roligt det med... ) och så vidare.
Det är nog tveksamt om det verkligen gäller att göra som hemma. Lägga fötterna på bordet, lägga sig på golvet, rota igenom skåpen efter något att äta.
När någon säger känn dig som hemma till mig, så vet jag aldrig hur långt gränsen har flyttats (från känn dig som gäst, till känn dig som 100 % hemma).
- Bror Duktig
lasseivägen skrev:Jag gillar att doppa pepparkakor både i saft och kaffe, varför är det inte OK.
Numera är det ju OK att doppa veken i avloppsöppningar, men de gillar inte jag men det är tydligen inte PK att ogilla de.
Värden är inte lätt att förstå för en Aspis.
- Bror Duktig
biologic skrev:Vad i... jag har aldrig hört det uttrycket! Kaffe med dopp, jovisst har man hört/läst det. Men jag har aldrig hört någon säga "varsågod att doppa". Uppväxt längs Sveriges sydkust, kanske vi inte säger så där?
De som sagt det till mig var uppväxta på västkusten. Från Kungälv i norr till Kungsbacka i söder.
- Bror Duktig
Altus skrev:Altus skrev:Även om jag trodde att det var okej att doppa så skulle jag nog undvika det pga risken att söla eller att det kan sticka ut.
Och för att jag inte tycker om att göra det, vilket jag av någon anledning inte nämnde. Sedan uppkommer inte heller möjligheten eftersom jag inte äter godsaker till kaffet.
Jag vill inte heller sticka ut på det viset, men ibland blir det så i alla fall om jag inte ska ägna ALL energi åt analyserande. Vilket jag inte gör, även om jag ägnar stor del åt det.
Och så älskar jag ju att doppa vetebröd och pepparkakor i mjölk...
- Bror Duktig
När jag åt ur kastrullen på vuxendagis, och en "handledare" frågade när jag skulle sluta med sådana fasoner, svarade jag att det skulle jag göra när han hade lärt sig att det är ok att folk äter sin mat som de vill utan att få kommentarer.
- Bror Duktig
Bror Duktig skrev:När jag åt ur kastrullen på vuxendagis, och en "handledare" frågade när jag skulle sluta med sådana fasoner, svarade jag att det skulle jag göra när han hade lärt sig att det är ok att folk äter sin mat som de vill utan att få kommentarer.
That's the spirit!
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Amerikanskans "What's up?".
http://www.urbandictionary.com/define.p ... t%27s%20up
An extremely annoying question that has (unfortunately) replaced "Hello" or "Hi" as the most popular form of casual greeting. For full effect, best delivered while walking past someone at about 90 m.p.h. so the person you're talking to has no time to respond, and in a tone that suggests you really don't give a shit about "what's up" with them.
http://www.urbandictionary.com/define.p ... t%27s%20up
Bror Duktig skrev:Det finns hårt och hugget socker också, men det är fortfarande inte lika hårt som de gamla bitarna (som fanns kvar väl ännu på 80-talet, har för mig att jag köpte då).
Innan jag visste vad socker på bit innebar brukade jag ibland köpa det, och sedan bli irriterad över att det så långsamt löste upp sig i kaffet. Då fanns det fortfarande, och det var kanske 10 år sedan.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor