Gillbergcentrum
6 inlägg
• Sida 1 av 1
Gillbergcentrum
Gillbergcentrum inrättas vid Sahlgrenska akademin
Nyligen togs beslutet att ett Gillbergcentrum för neuropsykiatri och utvecklingsneurologi ska bildas vid Sahlgrenska akademin. Det ska verka för forskning och utveckling rörande bland annat autism, ADHD och anorexia nervosa hos barn och ungdomar.
– Denna satsning innebär fortsatt utveckling och etablering av nya undersöknings-, utrednings- och behandlingsmetoder, inom neuropsykiatri och utvecklingsneurologi inklusive bland annat autism, ADHD och anorexia nervosa, som är till stort gagn för patienterna. För Sahlgrenska akademins del innebär det att ett strategiskt mycket viktigt område, där Christopher Gillbergs forskning inom barn- och ungdomspsykiatri har varit internationellt ledande under många år, nu får en plattform för att fortsätta att framgångsrikt utvecklas, säger Agneta Holmäng, prefekt för institutionen för neurovetenskap och fysiologi vid Sahlgrenska akademin, där Gillbergcentrum kommer att placeras.
Nyligen togs beslutet att ett Gillbergcentrum för neuropsykiatri och utvecklingsneurologi ska bildas vid Sahlgrenska akademin. Det ska verka för forskning och utveckling rörande bland annat autism, ADHD och anorexia nervosa hos barn och ungdomar.
– Denna satsning innebär fortsatt utveckling och etablering av nya undersöknings-, utrednings- och behandlingsmetoder, inom neuropsykiatri och utvecklingsneurologi inklusive bland annat autism, ADHD och anorexia nervosa, som är till stort gagn för patienterna. För Sahlgrenska akademins del innebär det att ett strategiskt mycket viktigt område, där Christopher Gillbergs forskning inom barn- och ungdomspsykiatri har varit internationellt ledande under många år, nu får en plattform för att fortsätta att framgångsrikt utvecklas, säger Agneta Holmäng, prefekt för institutionen för neurovetenskap och fysiologi vid Sahlgrenska akademin, där Gillbergcentrum kommer att placeras.
tumbs up. och hurra rop! Detta med mer forskning har iallafall jag och mina vännwer efterfrågat. Det behövs! Håller tummarna för att man inte behöver bli besviken...
- lollo_testar
- Anslöt: 2010-09-14
Hrrrmmm
Gillberg charlatan eller bara lagbrytare.
Tveksamt med någon som inte vågar visa upp sin forsknings referenser.
Men forskarvärlden är full med bluffmakare. Lär nog bli fullt av besvikelser när forskningen går framåt.
Gillberg charlatan eller bara lagbrytare.
Tveksamt med någon som inte vågar visa upp sin forsknings referenser.
Men forskarvärlden är full med bluffmakare. Lär nog bli fullt av besvikelser när forskningen går framåt.
- lasseivägen
- Anslöt: 2009-07-20
Hade jag varit försöksperson i en sådan situation skulle jag bara ha varit det på villkor att alla på något sätt identifierbara data som gällde mig var mina och forskargruppens exklusiva egendom och att det var jag och ingen annan som bestämde om de skulle nå ut till fler, och jag hade väntat mig av forskargruppen att hålla det löftet obrottsligt. Jag hade inte heller frivilligt ens övervägt att lämna ut dem till charlataner av Kärfves eller Elinders typ.
Men nog om det, det där fallet diskuterades så in i helvete när det begav sig så det finns det andra trådar om för den som vill fortsätta:
http://www.aspergerforum.se/gillbergs-f ... t6918.html
http://www.aspergerforum.se/fordarvet-t5170.html
Men nog om det, det där fallet diskuterades så in i helvete när det begav sig så det finns det andra trådar om för den som vill fortsätta:
http://www.aspergerforum.se/gillbergs-f ... t6918.html
http://www.aspergerforum.se/fordarvet-t5170.html
Senast redigerad av Zombie 2010-11-21 0:07:29, redigerad totalt 2 gånger.
Titti skrev: Gillbergs forskning inom barn- och ungdomspsykiatri har varit internationellt ledande under många .
Om man följer lita av de internationelal debatt kan man nog vara något tveksam till ovanstående påstående, men det passar nog bra i den Göteborgska ankdammen.
Charlatan diskussioner kommer nog att fortsätta så länge charlataner premieras för att dom passar in i makthavares världsbild.
- lasseivägen
- Anslöt: 2009-07-20