Egen stat

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Egen stat

Inläggav netsrac » 2010-11-20 19:16:14

Tänk er att 100 000 klara aspergare flyttar till ett obebott skogsområde mitt i Sverige. Där bildar dessa en egen stat med egen valuta, lagar, bestämmelser osv.
Tror ni att dessa aspergare skulle klara av att bygga upp en egen stat själv, eller behöver man x antal NT som hjälper till att bygga upp staten? Hur många NT behövs isf, och vad skulle dessa få ta hand om/bestämma.

Personligen tror jag att ett visst antal NT behövs, men att aspergarna får stifta lagar och ekonomiska beslut själva. Det viktiga är ändå att kommunicera på samma nivå, alltså måste vi sänka oss till deras nivå.
netsrac
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2010-11-17

Re: Egen stat

Inläggav netsrac » 2010-11-20 19:19:16

netsrac skrev:Tänk er att 100 000 klara aspergare flyttar till ett obebott skogsområde mitt i Sverige. Där bildar dessa en egen stat med egen valuta, lagar, bestämmelser osv.
Tror ni att dessa aspergare skulle klara av att bygga upp en egen stat själv, eller behöver man x antal NT som hjälper till att bygga upp staten? Hur många NT behövs isf, och vad skulle dessa få ta hand om/bestämma.

Personligen tror jag att ett visst antal NT behövs, men att aspergarna får stifta lagar och ekonomiska beslut själva. Det viktiga är ändå att kommunicera på samma nivå, alltså måste vi sänka oss till deras nivå.


Jag vill bara tillägga till föregående inlägg att aspergarna är slumpvis utvalda, så det inte blir en diskussion i diskussionen.
netsrac
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2010-11-17

Inläggav rdos » 2010-11-20 19:22:22

Kanske skulle fungerat, men det skulle nog blivit bättre med 500 olika stater med 20 inidivider i varje. Det finns för stor spridning inom kollektivet för att kunna ordna en välfungerande stat som gynnat vårt sätt att fungera.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav netsrac » 2010-11-20 19:25:18

rdos skrev:Kanske skulle fungerat, men det skulle nog blivit bättre med 500 olika stater med 20 inidivider i varje. Det finns för stor spridning inom kollektivet för att kunna ordna en välfungerande stat som gynnat vårt sätt att fungera.


5000 stater menar du väl? Eller 200 individer i varje?

500 times 20 equals 10 000, inte 100 000. :wink:
netsrac
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2010-11-17

Inläggav rdos » 2010-11-20 19:30:10

netsrac skrev:
rdos skrev:Kanske skulle fungerat, men det skulle nog blivit bättre med 500 olika stater med 20 inidivider i varje. Det finns för stor spridning inom kollektivet för att kunna ordna en välfungerande stat som gynnat vårt sätt att fungera.


5000 stater menar du väl? Eller 200 individer i varje?

500 times 20 equals 10 000, inte 100 000. :wink:


Ajdå. En släng av dyslexikalkuli. :wink:

Fast å andra sidan så blir det rätt svårt att hitta 100 000 individer som har intresse, så kanske mina siffror är realistiska ändå?
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav netsrac » 2010-11-20 19:31:50

rdos skrev:
netsrac skrev:
rdos skrev:Kanske skulle fungerat, men det skulle nog blivit bättre med 500 olika stater med 20 inidivider i varje. Det finns för stor spridning inom kollektivet för att kunna ordna en välfungerande stat som gynnat vårt sätt att fungera.


5000 stater menar du väl? Eller 200 individer i varje?

500 times 20 equals 10 000, inte 100 000. :wink:


Ajdå. En släng av dyslexikalkuli. :wink:

Fast å andra sidan så blir det rätt svårt att hitta 100 000 individer som har intresse, så kanske mina siffror är realistiska ändå?


Det beror väl på om vi bara letar individer härifrån eller från hela världen? Tror nog ändå att dina siffror är mer realistiska, iaf om man vill att staten skall ha ett gemensamt språk utan många minoritetsspråk.
netsrac
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2010-11-17

Inläggav rdos » 2010-11-20 19:36:50

Om man räknar med hur pass svårt det är att få igång träffverksamhet på många håll utanför Stockholmsområdet, så kanske det är mer realistiskt med 5 stater med 20 individer, eller kanske 10 000 stater med en individ? :wink:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav netsrac » 2010-11-20 19:36:52

netsrac skrev:
netsrac skrev:
netsrac skrev:
rdos skrev:
netsrac skrev:
rdos skrev:Kanske skulle fungerat, men det skulle nog blivit bättre med 500 olika stater med 20 inidivider i varje. Det finns för stor spridning inom kollektivet för att kunna ordna en välfungerande stat som gynnat vårt sätt att fungera.


5000 stater menar du väl? Eller 200 individer i varje?

500 times 20 equals 10 000, inte 100 000. :wink:


Ajdå. En släng av dyslexikalkuli. :wink:

Fast å andra sidan så blir det rätt svårt att hitta 100 000 individer som har intresse, så kanske mina siffror är realistiska ändå?


Det beror väl på om vi bara letar individer härifrån eller från hela världen? Tror nog ändå att dina siffror är mer realistiska, iaf om man vill att staten skall ha ett gemensamt språk utan många minoritetsspråk.


Men samtidigt är det, vill jag säga, omöjligt för 10 000 slumpvis utvalda att bilda en egen stat på egen hand. Därmed failar jag i frågeställningen som går som en röd tråd igenom tråden.

Därför får vi nog hålla oss till 100 000 st, och så kan du bryta ut en tråd som gäller för 10 000
netsrac
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2010-11-17

Inläggav Heishi » 2010-11-20 19:39:51

Jag låter mig minnas att nått liknande hände runt 1948.. jag vet inte vad, men det ringer en klocka! :lol:
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Inläggav ufo » 2010-11-20 19:43:27

Den här nya staten skulle bebos med människor som är djävligt duktiga på att sitta o resonera in i absurdum.
Med samhället skulle också sakna handlingskraft.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav rdos » 2010-11-20 19:51:20

ufo skrev:Den här nya staten skulle bebos med människor som är djävligt duktiga på att sitta o resonera in i absurdum.
Med samhället skulle också sakna handlingskraft.


Inte nödvändigtvis, men det skulle bli ett problem att rekrytera de som var handlingskraftiga helt enkelt för att de fungerar rätt så bra även bland NTs.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Debbido » 2010-11-20 20:43:37

Jag vill föra in lite mer skumma aspekter i debatten:

Stjärntecken!
Fiskar är mjuka och inåtvända. Lejon vill gärna regera. Väduren stångar ofta ned dem de inte gillar. Oxar står ut med allt och alla. Tvillingar är rastlösa och vill kanske inte stanna kvar i Aspergerstaten så länge. Skyttar är utåtriktade och handlingskraftiga. Alltså behövs det många aspergerskyttar i Staten.

Själv är jag fisk med acendenten i skytten. Det gör att jag är känslig, skapande och utåtriktad. Klarar inte av att bli stångad eftersom jag är mjuk.

En aspergare är ju en person som är med i det sociala livet, men på sina egna villkor. Alla tycker vi att vi har rätt. Alla vet vi en hel del. Alla vill vi bestämma. Så, där anar jag vissa problem… :roll:

Jag tror att Staten behöver en antal skyttar med aspergerdrag för att det ska finnas någon chans att få saker och ting att fungera.

Sedan har aspergerkvinnor ett större helhetstänkande än män så det behövs många kvinnor!

Beträffande det praktiska. Aspergermän är sällan praktiska. Vem ska bygga hus och göra annat praktiskt? :-)102

Dyslektiker eventuellet med autistiska drag är praktiska för det mesta. Så att föra in fler NPF-personer i Staten är en god idé.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav rdos » 2010-11-20 20:54:06

Debbido skrev:Själv är jag fisk med acendenten i skytten. Det gör att jag är känslig, skapande och utåtriktad. Klarar inte av att bli stångad eftersom jag är mjuk.


Jag är jungfru. Hur passar jag in måntro?

Debbido skrev:Sedan har aspergerkvinnor ett större helhetstänkande än män så det behövs många kvinnor!


Självklart. Alla aspiesinglar på forumet som vill flytta dit måste ju paras ihop. :lol:

Debbido skrev:Beträffande det praktiska. Aspergermän är sällan praktiska. Vem ska bygga hus och göra annat praktiskt? :-)102

Dyslektiker eventuellet med autistiska drag är praktiska för det mesta. Så att föra in fler NPF-personer i Staten är en god idé.


Höll på att säga "det stämmer inte på mig", sedan såg jag att du undantog dyslektiker, och då föll det. :?
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Zombie » 2010-11-20 22:59:55

Heishi skrev:Jag låter mig minnas att nått liknande hände runt 1948.. jag vet inte vad, men det ringer en klocka! :lol:

Två saker, om man räknar med boken.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav lasseivägen » 2010-11-20 23:11:53

^----^
Boken var väll 1984 om jag inte misstolkat.

Debido gärna maassor med damer då kommer jag dessutom ganska praktisk. Men annars vekar det besvärligt med 100.000 individualister. Regeringen blir nog bara Polsk riksstad.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Inläggav Heishi » 2010-11-20 23:42:47

Jepp jepp, Orwells 1984 stämmer :)
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Inläggav Debbido » 2010-11-21 3:49:13

rdos skrev:
Debbido skrev:Själv är jag fisk med acendenten i skytten. Det gör att jag är känslig, skapande och utåtriktad. Klarar inte av att bli stångad eftersom jag är mjuk.


Jag är jungfru. Hur passar jag in måntro?


Jungfruns tecken beskriver organismens behov av självförfining eller självförbättring. Jungfruns energi uppstår ur behovet av effektivitet och funktionalitet i förmedlande av energi. Det handlar om att på ett praktiskt plan kunna använda sin effektivitet.

Du passar bra in i Staten! Ditt praktiska handlag kan ha att göra både med ditt stjärntecken och din dyslexi. Dyslexigenen har överlevt under tiotusentals år därför att de praktiska talangerna var de viktigaste för människans fortlevnad. Att dyslektikerna nu har sparkats ut i kylan, utan högskolekompetens (ofta) är en kortvarig tragedi eftersom jordens resurser snart är uttömda och vi då måste återgå till samma livsstil som för ett par hundra år sedan.

Ja, det där med många kvinnor kan säkert få ett antal aspergermän att starta upp den där Staten, kollektivform? Kul!
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Exploitbat » 2010-11-21 4:04:30

Skulle tvillingar ha något speciellt att bidra med, eller skulle vi alla sticka ganska snabbt? :P
Exploitbat
 
Inlägg: 309
Anslöt: 2010-11-01
Ort: Boden, Norrbotten

Inläggav TK » 2010-11-21 4:19:53

Som tvilling sticker man kanske ganska snabbt med första bästa. :)
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Inläggav Debbido » 2010-11-21 4:33:04

Exploitbat skrev:Skulle tvillingar ha något speciellt att bidra med, eller skulle vi alla sticka ganska snabbt? :P


Den mogna tvillingen skulle kanske stanna några år, den omogne mindre än så.

Nyckelordet för Tvillingarna är jag tänker.Tvillingarnas element är luft och associeras till kommunikation. Tvillingar är sökare och omöjliga att lära känna helt.

Tvillingarna är stjärnkretsens fjärilar. De drivs av sin nyfikenhet och flyger från den ena situationen till den andra för att få erfarenhet och kunskap. Tvillingen är den mest ombytliga och flexibla av alla tecken. Hon/han är mycket rastlös, har svårt att koncentrera sej och saknar uthållighet. Hon/han är inte särskilt känslosam utan tilltalas och styrs av logik och förnuft. Den outvecklade tvillingen har förmåga att röra till saker, fastna i detaljer istället för att se helheten och kan hålla på och tjata om små detaljer, vilket andra upplever som jobbigt och påfrestande.

Tvillingen är begåvad, kvicktänkt och humoristisk. Han avskyr att känna sig instängd.

De har stora drömmar, vilka de oftast inte förverkligar pga sin benägenhet att flacka omkring, svårighet att bestämma sej och sätta igång, rastlöshet och benägenhet att ständigt vara på språng.


Min sambo var tvilling. Han var en så stor tänkare att Ericsson ville ta patent på hans tankar!

När jag blev så sjuk att jag hamnade i rullstol drabbades han av panik och stack. Han blev ihop med en kapten från US-Airforce, som var stationerad två år i varje land. Detta passade honom perfekt! Han var född i Canada. Emigrerade till England. Skilde sig och tog jobb i Sverige.Separerade och blev bihang till kaptenen, som förlorade honom i en dykolycka utanför Galapagosöarna. Han kunde delat syre med henne men valde att chansa och ta sig upp själv. Hans nyfikenhet fick honom nog att studera korallrevsfiskar innan han föll offer för strömmarna.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Exploitbat » 2010-11-21 4:38:44

Men herregud. Så som du beskrev tvillingar känns som mig, nail on - om än i mindre doser.


Men det var ett sorgligt avslut på ditt inlägg, även om sättet han behandlade dig inte var speciellt fint.
Exploitbat
 
Inlägg: 309
Anslöt: 2010-11-01
Ort: Boden, Norrbotten

Inläggav Debbido » 2010-11-21 5:56:40

Exploitbat skrev:Men herregud. Så som du beskrev tvillingar känns som mig, nail on - om än i mindre doser.


Men det var ett sorgligt avslut på ditt inlägg, även om sättet han behandlade dig inte var speciellt fint.


Hej min vän!

Den sajt jag hittade var kanske inte den allra snällaste...det finns alltså väldigt mycket positivt hos tvillingarna. Men det hoppas jag du förstod? Annars kan du googla själv.

Angående detta med att du kände igen dig - det gör jag med, dvs i mitt eget stjärntecken. Jag har studerat detta med människor och deras stjärntecken i ca 20 år. En snubbe jag snackade med på väg ut från krogen sa: "Ok, så vilket stjärntecken är jag född i då?" Jag sa: "Du lyste starkare än discokulan och all annan belysning inne på krogen, ditt leende kunde ingen överträffa. Hmmm...Du måste vara Vädur!

Mannen i fråga ryckte till som om han träffats av blixten.
- Vad är det? sa jag
- Ja, men - Jag ÄR ju vädur!!!
- Och?
- Du skulle ju ha föreslagit tvillingarna, stenbocken etc innan du träffade rätt!

:shock: :shock: :shock: What´s wrong with people? Astrologin var en av föregångarna till dagens vetenskap. Den VAR vetenskap en gång i tiden! Att inte ha med stjärntecken på dejtingsidorna är ett skäl till att jag inte vill vara med där. Jag är så trött numera att jag inte orkar försöka något annat än ett förhållande med annat vattentecken.

Att min tvilling skulle försvinna var ju egentligen skrivet i stjärnorna. Eftersom jag är sjuk kan jag inte hänga med en virvlande tvilling.

Kul att du kände igen dig i alla fall. Och - det behövs TÄNKARE här i världen.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Debbido » 2010-11-21 5:59:04

Tillägg: Jo, det finns nog med på många dejtingsajter men de som är med där har inte en susning beträffande vilka stjärntecken som passar ihop. Jag letar ofta förgäves efter fiskar. De tycks att stimmat bort?
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Exploitbat » 2010-11-23 4:11:35

Debbido skrev:Hej min vän!

Den sajt jag hittade var kanske inte den allra snällaste...det finns alltså väldigt mycket positivt hos tvillingarna. Men det hoppas jag du förstod? Annars kan du googla själv.


Oj. Var det där det negativa? ;)
Nej, men jag tolkade inte allt det där som nödvändigtvis negativt, snarare tvärtom. Man kan ju vända och vrida på saker och ting. Perspektiv.
Men sen kanske jag bara tycker så eftersom att jag är ju tvilling? :P

Kul att du kände igen dig i alla fall. Och - det behövs TÄNKARE här i världen.


+1
Exploitbat
 
Inlägg: 309
Anslöt: 2010-11-01
Ort: Boden, Norrbotten

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in