Skräckfilmer - hur känner ni inför dem? (Omröstning)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur känner du inför skräckisar?

Gillar / ser gärna skräckfilmer
28
52%
Ser helst annat men kan se skräckfilmer
13
24%
Gillar inte skräckfilmer
10
19%
Annat
3
6%
 
Antal röster : 54

Inläggav Exploitbat » 2010-11-14 4:15:32

uh. Jag klarar inte av att se skräckfilmer. Jag har ju inte sett speciellt många, men den värsta är väl The Ring. Jag har typ förträngt vad som hände i The Ring, men jag vet att det var för mycket för mig.

Jag tror det är främst skräck där målet är att få tittaren att hoppa till är de jag gillar minst.

Sen finns det väl en del skräck där det är lite mer "psykiskt", och dessa gillar jag. Jag gillar till exempel den första(?) Saw-filmen
Spoiler: visa
(vad som skulle hända var inte självklar för mig - till exempel att den döde mannen i mitten av badrummet inte var död).

Hide and Seek med Dakota Fanning är också ok, men å andra sidan är väl kanske inte det skräck? I sådana fall mild skräck, eller är det en thriller?

Sen finns det en annan film som jag tyckte var väldigt obehaglig, men kommer inte ihåg namnet just nu. De flesta skulle nog vifta bort den med handen och rulla med ögonen för att den inte är läskig nog, men det är den för mig :P
Det är ett gäng tjejer som ska utforska tunnlar och grottor i något berg. En av tjejerna lurar de andra och leder dem till en outforskad grotta. Inne i grottan är det varelser som attackerar dem och hela det köret. Det jag tycker är jobbigt med den filmen är att de är i en grotta och när jag såg den fick jag faktiskt ibland svårt att andas för att det kändes så instängt. Och sen gillade jag också att tjejerna inne i grottan vände sig emot varandra, trots att de egentligen borde samarbeta för att klara sig (det är väl det "psykiska" igen som tilltalar mig - hur människor reagerar och kan helt ändra hur de är i pressade situationer)
Spoiler: visa
, men också att ingen överlevde (eller ja.. en gjorde väl det, tydligen).
Jag gillar olyckliga slut eftersom att de är så ovanliga.
Exploitbat
 
Inlägg: 309
Anslöt: 2010-11-01
Ort: Boden, Norrbotten

Inläggav FakkDöWörld » 2010-11-14 13:57:01

Exploitbat skrev:uh. Jag klarar inte av att se skräckfilmer. Jag har ju inte sett speciellt många, men den värsta är väl The Ring. Jag har typ förträngt vad som hände i The Ring, men jag vet att det var för mycket för mig.

Jag tror det är främst skräck där målet är att få tittaren att hoppa till är de jag gillar minst.

Sen finns det väl en del skräck där det är lite mer "psykiskt", och dessa gillar jag. Jag gillar till exempel den första(?) Saw-filmen
Spoiler: visa
(vad som skulle hända var inte självklar för mig - till exempel att den döde mannen i mitten av badrummet inte var död).

Hide and Seek med Dakota Fanning är också ok, men å andra sidan är väl kanske inte det skräck? I sådana fall mild skräck, eller är det en thriller?

Sen finns det en annan film som jag tyckte var väldigt obehaglig, men kommer inte ihåg namnet just nu. De flesta skulle nog vifta bort den med handen och rulla med ögonen för att den inte är läskig nog, men det är den för mig :P
Det är ett gäng tjejer som ska utforska tunnlar och grottor i något berg. En av tjejerna lurar de andra och leder dem till en outforskad grotta. Inne i grottan är det varelser som attackerar dem och hela det köret. Det jag tycker är jobbigt med den filmen är att de är i en grotta och när jag såg den fick jag faktiskt ibland svårt att andas för att det kändes så instängt. Och sen gillade jag också att tjejerna inne i grottan vände sig emot varandra, trots att de egentligen borde samarbeta för att klara sig (det är väl det "psykiska" igen som tilltalar mig - hur människor reagerar och kan helt ändra hur de är i pressade situationer)
Spoiler: visa
, men också att ingen överlevde(eller ja.. en gjorde väl det, tydligen).
Jag gillar olyckliga slut eftersom att de är så ovanliga.

The Descent! När tjejen filmar och en av de där varelserna står nästan helt stilla bakom en av tjejerna så man inte märker av den först, UGH!
FakkDöWörld
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2010-09-29
Ort: Linköping

Inläggav John » 2010-11-14 14:01:22

gillar tyyyp bara J-horror ^_^
John
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Lund

Inläggav KrigarSjäl » 2010-11-16 18:01:33

Moggy skrev:Dark Water är en av få skräckfilmer som jag tyckte var otäck på riktigt.

Inget jag har hört talas om vad jag vet...kan du berätta mer om filmen?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Moggy » 2010-11-16 18:11:16

KrigarSjäl skrev:
Moggy skrev:Dark Water är en av få skräckfilmer som jag tyckte var otäck på riktigt.

Inget jag har hört talas om vad jag vet...kan du berätta mer om filmen?


A mother and her 6 year old daughter move into a creepy apartment whose every surface is permeated by water.
http://www.imdb.com/title/tt0308379/

Kom i början av vågen när japansk skräck blev populärt. Minns att jag gillade stämningen i den då den var klaustrofobisk utan alltför mycket chockeffekter.

Kanske gillade jag den mest för att det då var lite ett nytt sätt att göra skräckfilm på. Den har ju nåt år på nacken nu...

Men när jag såg den så tyckte jag den var obehaglig iaf.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav KrigarSjäl » 2010-11-16 18:15:48

Verkar intressant! Klaustrofobi & vatten är ju lättare att relatera till än monster från yttre rymden och annat fantasteri. Det är nog det som är min grej, skräckfilmer som är verklighetsnära.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Moggy » 2010-11-16 18:28:34

KrigarSjäl skrev:Verkar intressant! Klaustrofobi & vatten är ju lättare att relatera till än monster från yttre rymden och annat fantasteri. Det är nog det som är min grej, skräckfilmer som är verklighetsnära.


Då kan den nog vara värd att se.

Vill minnas att det var nån sorglig vinkling i storyn, typ det var inte ren ondska hos elakingen...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav snuggelhund » 2010-11-19 22:19:56

KaosPrinsessa skrev:
snuggelhund skrev:Vanligtvist blir jag inte direkt skrämd av skräckfilm.
Två stycken som dock skrämde mig rejält är japanska The Ring och Dark Water.
Speciellt den sistnämnda, fick ta små pauser då och då i filmtittandet när det blev för obehagligt för att hämta nya krafter. :o


Åh de är så bra, båda såg jag mitt i natten en gång när jag inte kunde sova :P (kunde dock sova efteråt).
Sett de amerikanska versionerna med men jag vet inte hur Hollywood kan misslyckas så, de är fruktansvärt dåliga.

Annars gillar jag verkligen all sorts skräck men helst med övernaturliga tendenser, gärna spöken eller vampyrer.
Gillar faktiskt gore också, något de flesta inte verkar gilla.... men så är jag även besatt av blod (och död). Så vill ni testa gore så har jag tre filmer att rekommendera:
Hostel (mild gore)
Tokyo Gore Police (med komiska inslag)
Cannibal Holocaust (ett gore mästerverk)


Cannibal Holocaust är faktiskt riktigt bra, bättre än sitt rykte.
Är ju mest känd för att vara väldigt gorig, men har faktiskt utöver det en bra handling.
En bra film på alla sätt, inklusive filmmusiken. (Ska jag invända mot något så är det isåfall all djurslakt..känns lite over the top.)
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Inläggav snuggelhund » 2010-11-19 22:25:09

Kahlokatt skrev:Jag har bara sett den amerikanska varianten av Dark Water och den tyckte jag inte var särskilt läskig, den var mest sorglig. Mirrors var däremot riktigt äcklig.

Bra skräck:
The Ring
The Grudge
Mirrors
Från andra sidan (Fragile)
Barnhemmet
The Others


Då rekommenderar jag dig varmt att se den japanska orginalversionen, garanterat mycket läskigare.

Barnhemmet, är det den spanska filmen ?
Isåfall en bra, spännande och även lite sorglig film.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Inläggav snuggelhund » 2010-11-19 22:33:46

Om det nu finns någon som missat dem så rekommendar jag varmt samtliga SAW- filmer.

Både spännande och riktigt blodigt, vad kan väl bli bättre än det ? :wink:

Filmen The Collector är också riktigt bra och lite på samma tema :http://www.imdb.com/title/tt0844479/
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Inläggav atoms » 2010-11-19 23:25:57

snuggelhund skrev:Om det nu finns någon som missat dem så rekommendar jag varmt samtliga SAW- filmer.

Både spännande och riktigt blodigt, vad kan väl bli bättre än det ? :wink:

Filmen The Collector är också riktigt bra och lite på samma tema :http://www.imdb.com/title/tt0844479/


Trodde först att du menade den här filmen

http://www.imdb.com/title/tt0059043/

Den bygger på en roman av John Fowles.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18286
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav snuggelhund » 2010-11-19 23:33:12

atoms skrev:
snuggelhund skrev:Om det nu finns någon som missat dem så rekommendar jag varmt samtliga SAW- filmer.

Både spännande och riktigt blodigt, vad kan väl bli bättre än det ? :wink:

Filmen The Collector är också riktigt bra och lite på samma tema :http://www.imdb.com/title/tt0844479/


Trodde först att du menade den här filmen

http://www.imdb.com/title/tt0059043/

Den bygger på en roman av John Fowles.


Ja man kan nog lätt tro det, The Collector är inget orginellt filmnamn direkt.

Jag har sett ovanstående collector film också, men har bara vaga minnen från den.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Inläggav Exploitbat » 2010-11-20 18:18:20

snuggelhund skrev:Om det nu finns någon som missat dem så rekommendar jag varmt samtliga SAW- filmer.

Både spännande och riktigt blodigt, vad kan väl bli bättre än det ? :wink:

Filmen The Collector är också riktigt bra och lite på samma tema :http://www.imdb.com/title/tt0844479/


Börjar inte första SAW-filmen med att två män vaknar upp fastkedjade i ett badrum, med en "död" man i mitten av rummet?

Kan inte minnas att den var särskilt blodig (om det nu är den jag tänker på), men de andra kanske är det?
Exploitbat
 
Inlägg: 309
Anslöt: 2010-11-01
Ort: Boden, Norrbotten

Inläggav snuggelhund » 2010-12-01 19:24:50

Exploitbat skrev:
snuggelhund skrev:Om det nu finns någon som missat dem så rekommendar jag varmt samtliga SAW- filmer.

Både spännande och riktigt blodigt, vad kan väl bli bättre än det ? :wink:

Filmen The Collector är också riktigt bra och lite på samma tema :http://www.imdb.com/title/tt0844479/


Börjar inte första SAW-filmen med att två män vaknar upp fastkedjade i ett badrum, med en "död" man i mitten av rummet?Kan inte minnas att den var särskilt blodig(om det nu är den jag tänker på), men de andra kanske är det?


Jo, det är den filmen. En hel del av de efterföljande filmerna i serien är riktigt blodiga.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Inläggav KrigarSjäl » 2010-12-01 19:32:22

snuggelhund skrev:Om det nu finns någon som missat dem så rekommendar jag varmt samtliga SAW- filmer.

Både spännande och riktigt blodigt, vad kan väl bli bättre än det ? :wink:

Jag tycker de är nästintill värdelösa med mediokert skådespeleri. Det känns tv-mässigt, dialogen är tunn och gore-effekterna övertygar inte.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Intressanta intressen



Logga in