vad är huvudskakningarna?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav carl » 2010-03-19 10:53:00

Mediciner är nog aldrig roligt att behöva ta. Särskilt inte psykmediciner.
Man får ju väga det goda mot det onda. Jag tänkte liknande som dig, men det som fick mig att testa på medicinering var det trista faktumet att obehandlad depression bara blir värre och värre tills man inte längre existerar som människa.

Sen ska du meddela din doktor om vilka mediciner du inte kan ta. I värsta fall om det inte finns mediciner som man inte kan ta så specialtillverkar apoteket medicin åt dig.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 22:01:29, redigerad totalt 1 gång.
carl

Anslöt: 2009-07-01

Inläggav rapchic » 2010-03-20 14:11:21

nog tror jag medicin kan hjälpa, vid tex grövre fall av depression/ångest. tex medicinera tills patienten har ork nog att "ta itu" med orsaken. men nu är ju det jag har nu en (i mina mått mätt iallafall) en ganska mild form och jag har klarat mig ur betydligt värre depprisioner/ångest tidiagre utan medecin, så nu när det "inte är så illa som det kan bli" tycker jag att dom snarare ska hjälpa mig hitta/behandla orsaken vad det nu är istället för att behandla symtomen..

eller?
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 22:01:29, redigerad totalt 1 gång.
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Inläggav carl » 2010-03-20 15:02:57

Återkommande depressioner är ett tecken på att saker kan bli värre. Utan behandling finns risken att avståndet mellan dessa och intenisiteten blir värre.
Orsaken enligt teorin är ju obalans i kemikalierna, men sen att jag inte tror att det är huvudorsaken betyder ju inte att behandlingen inte hjälper.

Jag var i stort sätt apatisk och sängliggande när jag tyckte att jag hade ännu en lätt depression innan jag sjukskrev mig. Fast jag bröt förmodligen foten utan att undersöka den. Haltade i ett par månader istället.. :roll:
Senast redigerad av carl 2011-05-04 22:01:29, redigerad totalt 1 gång.
carl

Anslöt: 2009-07-01

Inläggav rapchic » 2010-03-20 18:25:18

fast det går ju åt andra hållet för mig... (längre mellan de dåliga perioderna) och jag har haft saker som... eh triggat igång de dåliga perioderna och vissa av dom skulle nog få folk att läggas in eller värre.
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 22:01:29, redigerad totalt 1 gång.
rapchic

Inläggav Oimpulsivtimpulsiv » 2010-03-20 21:47:36

Innan jag började studera på högskolan så var jag inte medveten om att kunde få medicin på grund av att man hade AS. Har fått den frågan x antal gånger men jag vägrar , dels för att jag inte behöver det men också för att jag tror att det finns risk för att det snarare förvärrar än underlättar.
Senast redigerad av Oimpulsivtimpulsiv 2011-05-04 22:01:30, redigerad totalt 1 gång.
Oimpulsivtimpulsiv

Anslöt: 2009-08-10

Inläggav rapchic » 2010-03-20 22:20:38

Oimpulsivtimpulsiv skrev:Innan jag började studera på högskolan så var jag inte medveten om att kunde få medicin på grund av att man hade AS. Har fått den frågan x antal gånger men jag vägrar , dels för att jag inte behöver det men också för att jag tror att det finns risk för att det snarare förvärrar än underlättar.

man kan väl bara få medicin för vissa symtom inte mot AS? eller missförstod jag?
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 22:01:30, redigerad totalt 1 gång.
rapchic

Inläggav Oimpulsivtimpulsiv » 2010-03-20 22:25:25

rapchic skrev:
Oimpulsivtimpulsiv skrev:Innan jag började studera på högskolan så var jag inte medveten om att kunde få medicin på grund av att man hade AS. Har fått den frågan x antal gånger men jag vägrar , dels för att jag inte behöver det men också för att jag tror att det finns risk för att det snarare förvärrar än underlättar.

man kan väl bara få medicin för vissa symtom inte mot AS? eller missförstod jag?

Nej, nej jag tror absolut inte att du missförstod. Snarare jag som inte var tillräcligt tydlig och även utelämnade information. Till saken hör att jag brukar ha mindre ångestattacker och det som har talats om är att få medicin mot att dämpa ångesten i förhoppning att jag ska kunna fungera normalt. Men är ingen anhängare av den åsikten och är även rädd att det eventuellt skulle kunna göra en avtrubbad oförmögen att inte känna känslor.
Senast redigerad av Oimpulsivtimpulsiv 2011-05-04 22:01:30, redigerad totalt 1 gång.
Oimpulsivtimpulsiv

Anslöt: 2009-08-10

Inläggav modestrick » 2010-11-19 13:25:36

Gick med i forumet precis nyss. Fick min diagnos som Aspergare häromnyligen. Rolig läsning detta. Man känner igen sig i mycket. Kul att läsa om saker man trodde man var sjäälv om. Sååååå, har jag även tourettes nu också? Jag har precis så där som han som sa "mamma" i början av tråden fast jag rycker med huvudet och säger RITCHIE!!!
Vilket är bättre än för några år sedan då jag sa RITCHIE VALENCE!!
HAHAHA.. Stör mig inte så mycket längre. Håller mig ändå bara för mig själv numera. Ett bra symptom att vara lite tokig när världen är galen.
Senast redigerad av modestrick 2011-05-04 22:01:30, redigerad totalt 1 gång.
modestrick

Anslöt: 2010-11-19

Re: vad är huvudskakningarna?

Inläggav netsrac » 2010-11-19 21:58:53

rapchic skrev:(från en annan tråd då man tycke jag skulle dela upp tråden)

när jag har ångest, brukar jag ibland för att minska ångesten antingen göra rörelser eller säga saker.

det är inte ett tvång tror jag men jag har knappt kontroll på det och ångesten blir värre om man inte säger ordet/gör rörelsen.

det bli inte bättre av att ordet jag säger är "mamma", rörelserna kan vara att skaka på huvudet, rycka på huvudet åt bara ett håll eller i krissituation då jag inte kan göra nått annat för folk skulle se det, knyta och knyta upp händerna ev. spänna vissa delar av kroppen (oftast armarna).

jag skulle helst vilja ha kontroll på min egen kropp iallafall då andra människor är i närheten.

ät det tics (hur vet jag det isåfall) eller nått annat, nått jag ska fråga en läkare om? eller sitter det bara i mitt huvud så jag ska fråga nån på psyk?

om ni förstår vad jag babblar om är jag tacksam för svar

Jag brukar också prata med mig själv eller lyssna på hög musik. När jag gör det får jag utlopp av min inneboende frustration.
Senast redigerad av netsrac 2011-05-04 22:01:30, redigerad totalt 1 gång.
netsrac

Anslöt: 2010-11-17

Re: vad är huvudskakningarna?

Inläggav rapchic » 2010-11-23 7:05:01

netsrac skrev:
rapchic skrev:(från en annan tråd då man tycke jag skulle dela upp tråden)

när jag har ångest, brukar jag ibland för att minska ångesten antingen göra rörelser eller säga saker.

det är inte ett tvång tror jag men jag har knappt kontroll på det och ångesten blir värre om man inte säger ordet/gör rörelsen.

det bli inte bättre av att ordet jag säger är "mamma", rörelserna kan vara att skaka på huvudet, rycka på huvudet åt bara ett håll eller i krissituation då jag inte kan göra nått annat för folk skulle se det, knyta och knyta upp händerna ev. spänna vissa delar av kroppen (oftast armarna).

jag skulle helst vilja ha kontroll på min egen kropp iallafall då andra människor är i närheten.

ät det tics (hur vet jag det isåfall) eller nått annat, nått jag ska fråga en läkare om? eller sitter det bara i mitt huvud så jag ska fråga nån på psyk?

om ni förstår vad jag babblar om är jag tacksam för svar

Jag brukar också prata med mig själv eller lyssna på hög musik. När jag gör det får jag utlopp av min inneboende frustration.

det är ju inte riktigt det att jag pratar för mig själv (nog för det göt jag också, tex igår då en kille i tvättstugan frågade om jag hade hund utanför :oops: ) utan det att jag inte kan styra det.

modestrick: fast jag vill ju vara med folk (så mkt jag orkar) :oops:
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 22:01:30, redigerad totalt 1 gång.
rapchic

Inläggav modestrick » 2010-12-13 23:17:52

rapchic: är väl bra träning att försöka va bland människorna men jag har väl tappat orken lite. fast jag hade en himla trevlig lördag i Göteborg förra vecka. var på ölprovning. förbaskat trevligt folk där. Sa inga konstiga saker vad jag vet. hade öl i mun :D
Senast redigerad av modestrick 2011-05-04 22:01:30, redigerad totalt 1 gång.
modestrick

Anslöt: 2010-11-19

Inläggav Juddy » 2010-12-14 1:27:38

Jag hade stims men det var innan diagnosen var ett faktum och jag åt rätt medicin.

Rapchic: Om du är så laktoskänslig att du klarar en tablett så borde du kanske prova en tablett som innehåller laktas-enzym. Det finns flera olika nuförtiden, bl a lactrase. Den är bra men dyr. Den räknas inte som medicin utan som en tillsats av just det enzymet som man saknar.
Är själv laktosintolerant. Hos mig är det ärftligt.
Juddy

Anslöt: 2009-09-11

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in