Den misslyckade drogpolitikens offer
34 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
nisse skrev:Det är inget fel på utredarna. De är ofta kompetenta människor med både bildning och utbildning. Utredningar görs för ge underlag till den politiska besluten och det är där det stjälper. Då politikerna kan ignorera och strunta i utredningarna.
Tänk att det finns så mycket pengar till utredningar, men inga för att vidta de åtgärder utredarna rekommenderar. Är det inte detta som kallas skendemokrati? Är meningen bara att det ska se bra ut? Men våra svenska städer ser inte bra ut.
Jag tycker synd om de turister som förirrar sig in i vår döda stadskärna. De går fram till uteliggare som sönderslagna tar sig en tupplur på en bänk. De tror att de kan hjälpa. De förstår inte att parken är deras sovrum och huvudgatan deras vardagsrum.
nisse skrev:Politikerna värnar om sin "trovärdighet" och håller sig med hög svansföring genom att spela tuffa med nolltoleranspolitik. Det hade varit ett himla liv om höginkomsttagere drabbades av en epedimi som resulterade i samma ohälsa som hos missbrukare.
Så sant, så sant! Och höginkomsttagarna checkar ju alltid in på ett lyxigt behandlingshem om de råkat festa för intensivt för länge (på skattebetalarnas nota ibland - Representations-spriten)
Men - vi kunde väl införa nolltolerans på Representationsspriten?!! Pamparna kan ta en antabus med vatten till efterrätt, ev. avrunda med en Alvedon - fast då har vi ju lämnat nolltoleransen bakom oss igen...
Alla kommunalpampar och andra pampar bör tvingas till att ha alkolås på sina bilar - även på sina älskarinnors.
nisse skrev:Det är inget fel på utredarna. De är ofta kompetenta människor med både bildning och utbildning. Utredningar görs för ge underlag till den politiska besluten och det är där det stjälper. Då politikerna kan ignorera och strunta i utredningarna.
Man kan undra vad en sådan här utredning kostar?
Den nu förda politiken handlar ju mest om att de som är fullt friska och kan jobba heltid ska "få mer pengar i plånboken", på bekostnad av dem som inte är friska och behöver vård och stöd. Lägre skatter är det huvudsakliga målet. Alltså bör det vara värdelös information att Sverige behöver satsa mer pengar på missbrukarvården?
Om riksdagen skulle se till samhället i stort och väga in exakt hur mycket deras nolltoleranspolitik och uteblivna vård kostar så skulle ev Larsson-rapporten vara intressant, men vem gör en sådan sammanställning?
Under de tid jag stöttade en A-lagare/uteliggare undrade jag mycket över kostnaderna för:
- täta turer med ambulans till sjukhuset för akut alkoholförgiftning (ambulans, personal, intensivvård, några dagar på sjukhuset)
- täta turer med polis till fyllefinkan. Poliserna tycktes ständigt sysselsatta just med att transportera missbukare hit och dit.
- och så kriminaliteten då - vad kostar den?
Jag jämförde kostnaderna med det jag ville ge NN: ett behandlingshem + habilitering, boende anpassat för trippeldiagnoser (lugn o ro, personal)
Jag gissade att det inte skulle bli som mycket dyrare med "min behandlingsmodell".
De tunga missbrukare jag haft kontakt med har haft en helvetisk uppväxt, psykiska störningar, tidigt förvärvad hjärnskada, lindrig utvecklingsstörning, autism eller annat. De har behövt VÅRD, inte en barack + antabus. De har behövt några månader på behandlingshem, avslutat med neuropsykiatrisk, neurologisk utredning för att sedan få lämplig medicinering. De har alla saknat diagnoser.
Eftersom behandlingshemmen är uteslutna i b l a min stad så kan de inte heller få diagnos + behandling.
Miche skrev:Miche skrev:Sossarnas förslag om alkolås på alla nya bilar kanske inte är så dumt ändå...
Älskarinnorna borde kanske ha alkolås de med...
Ja, du menar väl kyskhetsbälte med alkolås på? Då kan de moralistiska politiker som dömer ut de svagaste, medan de själva lever dubbelliv, falla på eget grepp!
Vad bör man tänka på när man röker cannabis, tar ecstasy eller dricker alkohol? På internetsajten sexperterna.com tipsar RFSL om hur man minimerar riskerna vid droganvändande. Något som väcker starka känslor på flera håll.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/rfsl-k ... -drogtips/